Rødovres okse
Kommunens gave til sig selv i anledning af 75-års-jubilæet var en okse i bronze, som blev stillet op syd for rådhuspladsen ved fodgængerovergangen til Rødovre Centrum.
Den blev modelleret af kunstneren Gudrun Lauesen (født 1917), som bestemte sig for at modellere en Hereford-okse. Den blev først modelleret i ler, og derefter støbt i bronze. Til sidst blev den pudset efter og placeret på en granitsokkel. Gudrun Lauesen fik omkring 200.000 kr. for værket.
Oksen har sin oprindelse i Torben Oxes adelsvåben, som netop viser en okse. Den blev bestilt i 1975 og afsløret den 26. maj 1977 med tale af borgmester E. Dahl-Nielsen og sang ved Milestedets pigekor. Derefter blandt andet en takketale af Gudrun Lauesen.
Læs den spændende og dramatiske historie om byvåbnet: Oxen hedder Torben
Byvåbnet

Broen og bølgerne symboliserer de mange vandløb, der dengang var karakteristisk for Rødovre.
Byvåbnet blev godkendt i Indenrigsministeriet den 16. maj 1938, og det er udarbejdet af arkivar P.B. Grandjean under hensyntagen til de heraldiske krav for sådanne våben.
Logo

Rødovre Kommunes 125-års jubilæum
I anledningen af Rødovre Kommunes 125-års jubilæum har vi udviklet et særligt jubilæumslogo, som erstatter vores almindelige logo i hele 2026.
Du finder jubilæumslogoet her
Regler for brug af byvåben og logo
Rødovre Kommune giver generelt afslag på ansøgninger fra ikke-kommunale områder om at anvende kommunens byvåben og logo.
Byvåben og logo kan dog anvendes i eksterne sammenhænge, hvor kommunen ønsker at blive opfattet som medafsender af et budskab. Det kræver en forudgående tilladelse.
Kommunen giver ikke tilladelse til brug af byvåben og logo i kommercielt øjemed eller til private foreninger eller lignende