Arkitekt Ponsaings oprindelige forslag til bymærke fra 1937
I 1937 bliver Rødovre Kommunes arkitekt Georg Ponsaing bedt om at tegne et bymærke til brug på brevpapir og konvolutter. Ponsaing går straks i gang og barsler midt på året med et rundt bymærke, der næsten på Heerupsk viser en glad okse med glimt i øjet, Damhussøens bredder som bølgelinier forneden og Rødovre Kommune stående i halvcirkel foroven. I billedet er også et symbol - en blå cirkel med tre træer. Det stammer fra Sokkelund Herred, som Rødovre er en del af.
I stadsarkitektens korrespondance med Rødovre Sogneråd den 19. august 1937 kan vi læse, at han allerede der kendte til historien om Torben Oxe og Islehus, som åbenbart har verseret i folkemunde i mange, mange år. Men vi kan også læse, at inspirationen kom fra oksen som symbol på oprindeligt bondeland og kraft:
"Rødovre Kommune har jo først i de senere Aar begyndt at faa Bypræg, og selv om der endnu findes store og aabne Arealer, skal man Aar tilbage i Tiden før man finder Kommunen udelukkende som Bondeland. Men de mange Marker og Enge faar dog Tanken til at strejfe de gamle Tider, og da jeg blev anmodet om , at fremkomme med et forslag til bymærke, fandt jeg det naturligst, at søge Motivet i det oprindelige, fremfor i det nuværende, der endnu ikke har faaet fast form."
Længere henne i teksten slår han noget væsentligt fast:
"Jeg har valgt den fordi Oxen på en dekorativ maade virker som Symbol paa bondens gerning, og da tyren tilmed alle Dage har været Kampens Mærke og Symbolet paa Kraft, er den værd at føre i sit Skjold."
Sognerådet i Rødovre godkender bymærket eller byvåbnet og i starten af november 1937 bliver det sendt afsted til godkendelse. Optimistisk og let om hjertet afventer man nu den endelige godkendelse fra Indenrigsministeriet og Politimesteren i Københavns Søndre Birk.



