Der er mange, der kan hjælpe

I Rødovre er der mange foreninger og frivillige, der kan hjælpe, når de pårørende har brug for aflastning.

• Islev Kirkes Besøgstjeneste - www.islevkirke.dk
    Målgruppe: Fortrinsvis ældre mennesker.
  • Rødovre Kirkes Telefonkædewww.roedovrekirke.dk
    Målgruppe: Ensomme, syge, ældre.  Alle der er med i gruppen får et opkald hver morgen mellem kl. 8.00 og 9.00, og hvis der ikke svares, finder vi ud af hvorfor.
  • Motion & Samvær www.rfcenter.dk (Søg på ”Motion og samvær”)
    Målgruppe: Alle som har behov for omsorg og samvær. Her er bl.a. besøgsvenner og bisidderbistand.
  • Ældre Sagenwww.aeldresagen.dk/lokalafdelinger/roedovre
    Målgruppe: Alle med interesse for at skabe bedre velfærd for nutidens og fremtidens ældre.
  • Vågetjenesten – Røde Kors
    Vågetjenestens formål er at give tryghed, omsorg og nærvær til døende, som ikke har pårørende omkring sig i den sidste tid - eller at aflaste pårørende, så de kan få et hvil. Vågetjenesten kontaktes gennem hjemmesygeplejen
  • Røde Kors, Rødovre - www.roedovre.drk.dk
  • Patientforeninger
    Mange patientforeninger tilbyder rådgivning og vejledning. Se en samlet liste over patientforeningerne her

Læs om flere sociale tilbud i Rødovres Sociale vejviser

Støtte til dig, der er pårørende

Der findes også forskellige tilbud, hvor du kan få støtte i rolle som pårørende.

• Sorggruppe for efterladte - www.rk.dk/sundhedscenter/
  • Rødovre Sundhedscenter har gratis tilbud om sorggrupper for efterladte, der har brug for støtte og opbakning for at komme videre. Sorggruppen er for efterladte borgere i Rødovre og Hvidovre, der har mistet en pårørende efter sygdom.
  • Henvisning til psykolog fra egen læge - www.psykologeridanmark.dk
    Som pårørende til en person, der er ramt af en alvorligt invaliderende sygdom, og som pårørende ved dødsfald kan du søge om tilskud til psykologbehandling. Kontakt din egen læge for at få en henvisning.

Social- og Sundhedsforvaltningen