MusikUnik Rødovre

MusikUnik er Rødovre Kommunes bud på inklusion via musik, hvor børn fra forskellige skoler spiller i orkester i og udenfor skoletiden. Vi har i dag ca. 230 spillende børn og unge i alderen fra 8-18 år. Med inspiration fra det Venezuelanske musikprojekt ”El Sistema” har vi i Rødovre Musikskole udviklet vores eget projekt, som vi kalder MusikUnik.

MusikUnik foregår primært på skolerne, hvor vi i musiktimerne arbejder med musikken som et værktøj for læring, som med tiden gerne også skulle smitte af på de boglige fag. Hvert barn får, som en del af skolens musikundervisning, udleveret et instrument og opnår over en årrække grundlæggende færdigheder i at spille på det givne instrument. Med sammenspillet som det centrale element handler det ikke så meget om, hvad den enkelte kan, men hvad vi som hold kan opnå. Hvis samarbejdet og sammenholdet lykkes i musiktimerne, vil det også smitte af på andre skoletimer, pauserne og den generelle koncentration vil blive styrket.

Det tager tid at lære at mestre et instrument, men med små skridt oplever eleverne, at de kan mere og mere, og i sammenspillet lyder selv de første enkle toner af en hel masse. Der er mange processer i det at spille et instrument i et orkester. Fingrene skal trykkes ned de rigtige steder og på det rigtige tidspunkt, hvilket er med til at udvikle motorikken. Samtidig skal munden og kroppen frembringe den bedst mulige tone. Man skal læse noderne og se på dirigenten samtidig og ikke mindst lytte til sig selv, omgivelserne og forstå, hvordan man passer ind i musikken. Hvornår man skal give de andre plads og hvornår skal man ”gå forrest”?

Vi arbejder med, at alle skal spille solo foran holdet, hvilket både handler om det at turde stå foran andre, men også at opdrage publikum til at anerkende hinanden lige meget om noget går galt.

Det sociale er det, der binder eleverne sammen, og selvom det er vigtigt, har et orkester brug for ret meget struktur og topstyring for at kunne fungere optimalt. Det er dirigenten, der styrer slagets gang, og selvom vi er opdraget med demokrati, er det noget andet i et orkester. Når dirigenten tager armene op, skal instrumenterne tages op, og man er parat til at spille. Når der bliver slået af, er det dirigenten, der taler, og hvis man vil sige noget, er det op med hånden og vente på at man bliver spurgt. Vi kræver en meget høj grad af koncentration, for få kan ødelægge det for de mange ved ikke at have hørt efter eller ikke være klar.

Når de enkelte elever opnår et vist niveau på deres instrument, har de mulighed for at komme med i det store MusikUnik-orkester, som øver mandag eftermiddag/aften, og hvor eleverne gennem musikken får en masse spændende oplevelser med koncerter både i og udenfor kommunen, weekendture og andre arrangementer, og det er fantastisk igen og igen at se, hvordan musikken kan binde elever fra forskellige af kommunens skoler sammen på kryds og tværs af køn og alder.

MusikUnik har de sidste år spillet i Tivoli, DR-koncerthuset, konservatoriets koncertsal, til kommunale arrangementer i Rødovre og meget andet.

I projektet har vi som noget helt specielt et samarbejde med Rødovre Concert Band, som er Danmarks bedste amatørharmoniorkester og dirigent Jørgen ”Misser” Jensen. Rødovre Concert Band stiller med mentorer til koncerter og til en del af mandagsprøverne, hvilket både musikalsk og socialt er med til at løfte eleverne enormt.

MusikUnik er et samarbejde mellem Rødovre Musikskole, Rødovre Concert Band og forskellige skoler i Rødovre. Vi er i skoleåret 2020/2021 på 3 af Rødovre Kommunes skoler.

Rødovre Kommune støtter MusikUnik økonomisk, og Rødovre Musikskole står for den daglige drift.

Pladserne kan ikke søges, da og udvælgelsen sker på de enkelte deltagende skoler.

I skoleåret 2020/2021 er flg. lærere tilknyttet MusikUnik:

Peter Bindslev (tværfløjte og koordinator)

Leon Samalsson (messing)

Kritoffer Rosing Schow (saxofon)

Henrik Strandfelt (slagtøj)

Sune Wedam (messing)

Robert Bang (messing)

Louise Mogensen (klarinet)