Dødbold, tegneværksteder og mindfulness skal give bedre pauser og understøtte fællesskabet.
Når det ringer ud til frikvarter, glider nogle elever let ind i en leg, en fodboldkamp eller en venindegruppe. Andre er usikre på, hvad de skal lave og med hvem. På Hendriksholm Skole har man taget et nyt redskab i brug, der både skal gøre pauserne bedre og samtidig åbne op for nye venskaber. Redskabet hedder 'alternative pauser'.
"Idéen opstod egentlig, fordi vores skolegård ikke er så stor, så pauserne kan være overvældende for nogle af børnene. Vi dykkede derfor lidt ned i, hvordan vi kunne give dem et andet valg end at være i gården," fortæller lærer Dorte Liechti Frederiksen, der sammen med sin kollega Jessie Mørk Borelli og en håndfuld øvrige lærere står for at afvikle de alternative pauser.
I de alternative pauser kan eleverne for eksempel udfolde sig i tegneværkstedet, på boldbanen, på biblioteket, i brætspilscaféen eller slappe af under nogle tæpper i et mindfulnessrum.
"De børn, som har lidt svært ved de ustrukturerede rammer i et frikvarter, har det rigtig godt med at vide, hvor de skal gå hen, og hvilken voksen de kan møde. Samtidig giver det også den lærer, der er tilknyttet aktiviteten, en fornemmelse for, hvordan trivslen er, og om der er nogle elever, som står uden relationer, og som vi skal have fokus på at hjælpe," siger Dorte Liechti Frederiksen.