Behovet for at tilhøre en flok er nærmest en del af det menneskelige DNA, men hvis samhørigheden vakler, kan det udvikle sig til en stoledans, hvor man kæmper for at få en plads.
Mennesket er et socialt væsen. Helt instinktivt ved vi, at vi kan ikke stå alene, og at vores overlevelse afhænger af at være en del et fællesskab. Derfor kan det også være utrolig pinefuldt for os at stå uden for et fælleskab, og netop derfor kæmper vi helt instinktivt med næb og kløer, hvis vi bliver usikre på vores plads i en gruppe. Den dynamik har Lene Lykkegaard set udfolde sig mange gange i sit arbejde som mobning- og trivselsrådgiver i Red Barnet.
"Hvis man er usikker på sin plads i sin klasse eller et andet fællesskab, er det lidt ligesom en stoledans, hvor man kæmper om at få en plads og i kampens hede risikerer at skubbe til de andre. Det gælder også velopdragne, empatiske børn og unge, for i en social stoledans aktiveres en instinktiv trang til at overleve, og her ryger de gode værdier, man har med hjemmefra, i baggrunden," forklarer hun.
At det er en instinktiv reaktion er ikke det samme som, at vi skal lade stå til, hvis der er en usund dynamik. Men i stedet for at se på det enkelte barn som et dårligt opdraget barn, arbejder man inden for antimobning i højere grad på at skabe et tryggere miljø.
"Hvis et fællesskab er trygt, er der stole nok, og så er det ikke noget problem, at der er små grupperinger inden for et klassefællesskab, for folk vil glide ind og ud af dem i løbet af dagen. Hvis fællesskabet omvendt er utrygt, kan der være en tendens til, at grupperingerne lukker sig om sig selv og bliver til kliker. Så bliver 'dem og os' et redskab til at afstive fællesskabet i sin egen klike med," fortæller Lene Lykkegaard.