Eleverne på 7. årgang på Islev skole må gerne snakke sammen i timerne og tegne på bordene. De har nemlig fået indrettet såkaldte Læringsrum 2.0, hvor både indretningen og undervisningen er tilrettelagt på nye måder.
Klokken er lidt i ni fredag morgen, og eleverne fra 7.Y siver ind i klasselokalet og indtager det lille sofaarrangement i hjørnet. Matematiklærer Kim Gundersen siger godmorgen til hver enkelt elev og minder dem om, at de lige skal tjekke ind på humørbarometret. Barometret består af fire smileyer på gulvet: En meget glad, en semi-glad, en semi-ked og en ked-af-det-smiley. Med den ene fod markerer eleverne, hvordan deres morgenstemning er. Inden frokostpausen skal eleverne tjekke ind på humørbarometret igen, så der tegner sig et billede af, hvordan formiddagen i skolen har været. Smiley-ordningen er en del af det nye læringsrum. Principperne for et læringsrum omfatter nemlig både den fysiske indretning, måden at undervise på og trivslen, fortæller Carsten Mølbeck, der har udviklet konceptet i samarbejde med kollegaen Jeppe Almskou.
"Den ene del af konceptet Læringsrum 2.0 går ud på at indrette klasselokalerne på en måde, så de rummer fleksible arbejdsmiljøer, hvor eleverne kan arbejde sammen uden at forstyrre hinanden. Den anden del handler om at tilrettelægge undervisningen på nye måder, hvor tavleundervisningen fylder mindre og gruppearbejdet fylder mere," forklarer han.
Indtil videre er 14 klasser fordelt på Rødovres seks folkeskoler indrettet som læringsrum. På Islev Skole fik alle tre klasser på 7. årgang en make-over, inden eleverne startede op efter vinterferien. 7.Y er dog den klasse, der er mest forandret. Her er flere af skolebordene udskiftet med whiteboard-borde, der kan klappes op, så de bliver små minitavler. I et af hjørnerne står et stort møbel, som fungerer som en støjreduceret boks, som eleverne kan arbejde ved, hvis de vil have ro. Og så er der selvfølgelig sofahjørnet, som eleverne både bruger som hyggekrog og arbejdsplads.