Dreng på cykel

Rødovre satser på jernhesten

I 2021 lancerede Rødovre Kommune en cykelstrategi, der skal gøre det endnu mere attraktivt at vælge cyklen, når borgere og kommunens medarbejdere skal rundt i byen. Her kan du blive klogere på nogle af de projekter, der er realiseret og dem, der er på vej.

Sommeren 2025 har stået i cyklens tegn. Rødovre har både været vært for cykelløb med internationale cykelstjerner og for helt unge, lokale ryttere. Står det til Rødovre Kommunes politikere, må sommerens cykelfeber gerne sprede sig, så endnu flere borgere vælger jernhesten som transportform. Allerede tilbage i 2021 vedtog kommunalbestyrelsen en cykelstrategi, der har til formål at gøre Rødovre til en stærk cykelby og få flere borgere til at vælge cyklen frem for bilen - især på de korte ture, som udgør størstedelen af borgernes trafikmønster. Den seneste trafikundersøgelse viser, at hovedparten af de korte ture på mellem to til fem kilometer bliver taget i bil, mens kun lidt over 20 pct. sker på cykel. Den statistik skal cykelstrategien være med til at ændre - blandt andet ved at give cyklisterne endnu bedre forhold ved at udvide cykelsti-netværket. Og det arbejde er godt i  gang, fortæller Hans Georg Hybschmann, der er vejingeniør i Rødovre Kommune.
Sidste år blev der anlagt en ny dobbeltrettet cykelsti på Hendriksholm Boulevard, som har givet en langt mere sikker skolevej til eleverne på Hendriksholm Skole og på Rødovre Gymnasium. Også cykelsikkerheden på Randrupvej er blevet forbedret betydeligt med nye cykelstier i begge sider af vejen. 

"I øjeblikket er arbejdet i fuld gang på Veronikavej, hvor en markeret cykelbane skal opgraderes til en cykelsti, der er hævet over kørebanen. Og flere tiltag er på vej," forsikrer vejingeniøren.

Cykelsti
Flere cykelstier på vej

Over de næste år skal der ifølge kommunens investeringsplan etableres cykelstier på Schweizerdalsvej og Ejbyvej. Når disse veje er udpeget til at få etableret cykelstier, hænger det blandt andet sammen med mængden af trafik, og at de
ligger tæt på Nyager Skole.

"Jo tættere trafik, desto større risiko for ulykker, så derfor er trafikmængden selvfølgelig et tungtvejende parameter. Et andet tungtvejende parameter er, at vejene ligger tæt på en af byens skoler, hvor der færdes mange børn. Det at skabe sikre veje tæt på skolerne står højt på prioriteringslisten," fortæller han. 

Fra kommunens side er der også ønske om at forbedre vilkårene for pendlerne på de såkaldte supercykelstier. Derfor har kommunen også søgt midler fra Vejdirektoratets Cykelpulje 2025 til forbedring af cykelstien på Slotsherrensvej.

Rundt til borgerne på den tohjulede

Det er ikke kun de fysiske rammer, der skal have et løft. Strategien rummer også visioner om at inspirere både borgere og kommunens egne medarbejdere til at vælge cyklen frem for bilen. Før sommerferien investerede den kommunale sygepleje i 20 elcykler. 

"Vi håber, at det vil få flere af vores sygeplejersker til at vælge cyklen frem for bilen, når de skal rundt til borgerne. Efterhånden er det faktisk også lettere at komme rundt i byen, fordi man er fri for at bøvle med parkering. I sidste ende vil det spare noget tid, som i stedet kan bruges hos borgerne," fortæller leder af hjemmehjælpen i Rødovre Kommune Tina Warming.

På kommunalbestyrelsesmødet i juni blev der også vedtaget en forsøgsordning, der skal give medarbejdere i hjemmeplejen mulighed for at få en elcykel til rådighed gennem en leasingaftale. Ordningen skal køre fra 2026-28 og herefter gøres permanent, hvis evalueringen taler for det. 

"Med elcykelordningen ønsker vi ikke bare at understøtte en mere bæredygtig transportform, men også at lette de fysiske belastninger og styrke medarbejdernes trivsel, sundhed og arbejdsglæde," siger Tina Warming.

To drenge foran deres cykler
Kort om Rødovres cykelstrategi

'Rødovre Cykelstrategi - En stærk cykelby 2021-2033' er udarbejdet med henblik på at få flere borgere til at vælge cyklen som transportmiddel - både for sundhedens og for klimaets skyld. Cykelstrategien har tre fokusområder: 1) De fysiske rammer der omhandler det trafikal rum 2) borgernes trivsel og 3) Rødovre Kommune som virksomhed. I den langsigtede investeringsplan i Budget 2025 er der afsat 80 millioner kroner til anlæg af nye cykelstier frem til 2036.

Elcykler på række