I 2021 lancerede Rødovre Kommune en cykelstrategi, der skal gøre det endnu mere attraktivt at vælge cyklen, når borgere og kommunens medarbejdere skal rundt i byen. Her kan du blive klogere på nogle af de projekter, der er realiseret og dem, der er på vej.
Sommeren 2025 har stået i cyklens tegn. Rødovre har både været vært for cykelløb med internationale cykelstjerner og for helt unge, lokale ryttere. Står det til Rødovre Kommunes politikere, må sommerens cykelfeber gerne sprede sig, så endnu flere borgere vælger jernhesten som transportform. Allerede tilbage i 2021 vedtog kommunalbestyrelsen en cykelstrategi, der har til formål at gøre Rødovre til en stærk cykelby og få flere borgere til at vælge cyklen frem for bilen - især på de korte ture, som udgør størstedelen af borgernes trafikmønster. Den seneste trafikundersøgelse viser, at hovedparten af de korte ture på mellem to til fem kilometer bliver taget i bil, mens kun lidt over 20 pct. sker på cykel. Den statistik skal cykelstrategien være med til at ændre - blandt andet ved at give cyklisterne endnu bedre forhold ved at udvide cykelsti-netværket. Og det arbejde er godt i gang, fortæller Hans Georg Hybschmann, der er vejingeniør i Rødovre Kommune.
Sidste år blev der anlagt en ny dobbeltrettet cykelsti på Hendriksholm Boulevard, som har givet en langt mere sikker skolevej til eleverne på Hendriksholm Skole og på Rødovre Gymnasium. Også cykelsikkerheden på Randrupvej er blevet forbedret betydeligt med nye cykelstier i begge sider af vejen.
"I øjeblikket er arbejdet i fuld gang på Veronikavej, hvor en markeret cykelbane skal opgraderes til en cykelsti, der er hævet over kørebanen. Og flere tiltag er på vej," forsikrer vejingeniøren.