Tre unge mennesker ser på projekt, lavet af legoklodser

Unge-projekter på de unges præmisser

Siden 2021 har Rødovre Kommune haft en strategi for arbejdet med at styrke trivsel og fællesskab blandt unge. Nu er 10 fritidsjobbere ansat til at videreudvikle det arbejde.

Lounge, aftenåbent, caféer en gang om måneden og koncerter på græsplænen bag Heerup Museum. Det var nogle af de idéer, kommunens unge fritidsjobbere bød ind med på en workshop om, hvordan museet kan tiltrække et yngre publikum. Og det var ikke bare deres egne idéer, der kom på banen. Forud for dagens workshop havde de nemlig interviewet 65 andre tilfældigt udvalgte unge og blandt andet spurgt dem om, hvad der skal til, for at de vil mødes og bruge et sted som Heerup Museum. Opgaven på dagens workshop var at kvalificere og brainstorme videre på de indsamlede data. Næste skridt er så at udvælge et par af idéerne og afprøve dem i praksis på museet senere på måneden.

Unge piger laver projekt med legoklodser

De ti fritidsjobbere i alderen 13-20 år blev ansat som designtænkere i Rødovre Kommune i februar. Her skal de være med til at videreudvikle 'En ung strategi', fortæller programleder Annie Johanson. Oprindeligt etablerede man et tværgående designteam bestående af nøglemedarbejdere i kommunen, som løbende arbejdede på at realisere idéer og projekter.

"Undervejs inddrog vi unge borgere i indsatser af forskellig varighed, og det gav rigtig gode resultater," siger hun og fortsætter: 

"Vores ambition er, at unge oplever, at der er plads til dem, at de kan tage styringen, og at de kan prøve noget af med mulighed for at fejle. Med det afsæt vurderede vi, at kommunen var moden til at tage næste skridt i involveringsgraden og trække unge med helt ind i maskinrummet i udviklingen af et ungt Rødovre".

Hensigten med at etablere fritidsjob for et ungt designteam er at udvikle nye mål og ambitioner for både indhold og metoder for 'En ung strategi – Sammen med unge'.

”Vores første projekt er samarbejdet med Heerup Museum, og i den proces har de unge lært en super spændende designmetode, som i alle faser inddrager unge borgere. De har lært denne metode for at kunne varetage opgaverne med at bevæge ’En ung strategi’ til næste niveau, hvor vi gør det, vi siger, og hvor vi siger det, vi gør,” forklarer Annie Johanson.

Efterspørgsel på det unge team

Designteamets hovedopgave er at hjælpe med at udvikle tiltag rettet mod kommunens yngre borgere, og der er allerede rift om de nye unge kræfter.

"Til efteråret skal vi blandt andet designe videoer, som handler om at være ung førstegangsvælger til kommunalvalg. Vi er med på Rødovredagen og har også planer om at samarbejde med Ungeklimarådet og Fælleselevrådet. Så skal vi også finde tid til nogle af de projekter, som de unge fritidsjobbere selv brænder for at stable på benene til gavn for andre unge i Rødovre," fortæller Annie Johanson.

Kort om 'Ung Strategi'

'Ung Strategi' med undertitlen ‘Sammen med unge’ blev godkendt af Kommunalbestyrelsen i 2021. Siden da har Rødovre Kommune målrettet udviklet aktiviteter og tiltag, der kan styrke trivsel og fællesskab. Blandt andet er mødestedet Contain og en radikal omlægning af uddannelsesvejledningen et resultat af dette arbejde. Den 4. februar i år blev ti unge i alderen 13 – 20 år ansat af kommunen fire timer om ugen til at hjælpe med videreudviklingen af 'Ung strategi’. Opgaven for Heerup Museum, som bliver beskrevet i artiklen her, er blot en af flere opgaver, som de unge skal løfte.