Afsluttede høringer

Processen bag høringssvar

Forslag til planer skal fremlægges i offentlig høring for at kommunens borgere kan få kendskab til planlægningen og lejlighed til at komme med indsigelser inden kommunalbestyrelsen vedtager planerne endeligt. Hvis der kommer indsigelser, kan planen først vedtages endeligt 4 uger efter høringsperiodens udløb. Hvor lang tid høringen skal være afhænger af planens omfang og type. Den typiske høringsperiode for en lokalplan er 4 til 8 uger.

Høringen er afsluttet:

Forslag til Støjhandlingsplan 2024-2029

Officielt navn: Forslag til Støjhandlingsplan 2024-2029
Høringsperiode: 14.11.24 - 17.01.25
Sagsnummer 09.11.00-P19-1-23

Rødovre Kommune er en del af de "større sammenhængende byområder", der i henhold til støjbekendtgørelsen skal udarbejde en støjhandlingsplan.

I iht. støjbekendtgørelsen skal forslag til støjhandlingsplan 2024-2029 i offentlig høring i 8 uger.fra fredag den 15.11.2024 til og med fredag den 17.01.2025  (9 uger pga. jul og nytår).

Hent Forslag til Støjandlingsplan 2024-2029 her

I Støjhandlingsplanen beskrives de handlinger og tiltag, som kommunen vil foretage for at begrænse trafikstøjen. Støjhandlingsplanen er baseret på Rødovre Kommunes EU-støjkortlægning 2023. Teknik- og Miljøudvalget tog støjkortlægningen til efterretning på mødet i januar 2024 (sag nr. 3). Støjkortlægningen kan ses på ”Støjdanmarkskortet” på Miljøstyrelsens hjemmeside.

Støjhandlingsplanen er opbygget i overensstemmelse med støjbekendtgørelsen og beskriver kommunens

indsatser for at reducere trafikstøjen. Rødovre Kommune vil i perioden 2024-2029:

  • Anvende en støjreducerende belægning ved renovering af de større trafikveje
  • Overveje at anvende en støjreducerende belægning ved renovering af mindre trafikveje og fordelingsveje
  • Vurdere mulighederne for at gennemføre støjdæmpende foranstaltninger gennem trafikplanlægning, primært hastighedsnedsættelser
  • Vurdere eventuelle hastighedsnedsættelser og muligheder for etablering af støjreducerende belægning ved renovering af de større veje. Bl.a. ved brug af beregningerne i bilag 1
  • Arbejde for fremme af cykeltrafikken og den kollektive trafik
  • Følge udviklingen og fortsat arbejde målrettet på at få Vejdirektoratet til at prioritere yderligere støjafskærmning langs Motorring 3. Da motorveje er statsveje, har Rødovre Kommune har ingen direkte indflydelse på prioritering af renoveringen af Motorring 3
  • Stille de krav som efter planloven kan stilles i lokalplaner for at sikre, at de vejledende grænser for trafikstøj overholdes såvel indendørs som på de primære udendørs opholdsarealer ved opførelse af nyt byggeri

Rødovre Kommune har foruden de planlagte foranstaltninger i perioden 2024-2029 et langsigtet mål. På lang sigt (30+ år) tilstræber Rødovre Kommune, at boliger langs kommunens veje højst vil blive udsat for et støjniveau svarende til den gældende vejledende grænseværdi for trafikstøj på Lden= 58 dB.

I planen evalueres endvidere på gennemførelsen og resultaterne af Støjhandlingsplan 2018-2023. Der evalueres bl.a. på effekten af etablering af støjreducerende belægning på en lang række strækninger i kommunen. Det vurderes, at støjreduktionen på de forskellige strækninger ligger på mellem 1,5 og 3 dB, hvilket er en hørbar forskel.

Støjhandlingsplanen omfatter ikke togstøj. Banedanmark og Vejdirektoratet udarbejder selvstændige støjhandlingsplaner, for henholdsvis togstøj og støj fra statsveje, som ligeledes sendes i 8 ugers høring.

I relation til støjen fra Motorring 3 har Rødovre Kommune i en længere årrække arbejdet målrettet på, at få Vejdirektoratet til at prioritere flere midler til støjafskærmning langs Motorring 3, på hele strækningen gennem Rødovre. Vejdirektoratet arbejder i øjeblikket på en støjafskærmning langs Motorring 3 fra Jyllingevej til ud for Plantagevej i Irmabyen. Vejdirketoratet arbejder desuden på en renovering af belægningen på Motorring 3, startende med strækningen mellem Slotsherrensvej og Jyllingevej. Som et forsøg udlægges en såkaldt drænasfalt. Vejdirektoratet har ikke anvendt denne type belægning tidligere, men der er erfaringer fra andre europæiske storbyer, der viser, at belægningen typisk kan reducere støjniveauet med 3-4 dB.

Send høringssvar

Forslag til Støjhandlingsplan 2024-29 er fremlagt i offentlig høring i perioden fra frdag den 15.november 2024 til og med fredag den 17. januar 2025. 

Hvis du ønsker at sende kommentarer til forslaget, skal du sende dine bemærkninger digitalt ved at oprette dit høringssvar nederst på denne side inden fristens udløb.

Vi gør opmærksom på, at alle høringssvar og ændringsforslag bliver offentliggjort. Høringssvar vil blive behandlet efter høringsfristens udløb.

Høringssvar

Ingen høringssvar fundet.