Høringer
Rødovre Kommunes høringsside er målrettet brede offentlige høringer.
På høringssiden har du som borger i Rødovre mulighed for at afgive høringssvar samt se de allerede afgivne svar.
Hvis du vil vide mere
Planerne udarbejdes i overensstemmelse med Planloven. Du kan læse planloven på www.retsinfo.dk. For yderligere information om det danske plansystem for fysisk planlægning kan du med fordel se på borger.dk eller Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
Statslige planer
Alle planer udarbejdes endvidere i henhold til statslige og regionale planer som for eksempel Fingerplanen 2013, som omhandler Landsplandirektivet om hovedstadsområdets planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg med mere. Fingerplanen udstikker retningslinjerne for placering af arealer til byformål og for anvendelsen af arealer i det åbne land.
Høringssvar fra Finn Jørsby
Forslag til Lokalplan 148
Punkt 6.5 Byggelinjer. Langs alle veje fastlægges en byggelinje 5 m fra vejskel. Al bebyggelse herunder carporte, garager, småbygninger og lignende skal placeres i eller bag byggelinjen.
• Hvordan har kommunen tænkt sig, at 2 til 3 parkeringspladser (se § 5.2) på grunden, skal placeres, hvis man ønsker at få en carport / garage på parkeringspladserne, når man først må opfører disse, 5 meter inde på grunden. Der er mange grunde, som ikke er brede nok, når huset/bebyggelsen også skal placeres hensigtsmæssigt.
• Desuden vil man risikere at komme i problemer med 12 meters reglen, hvor meget man kan opfører af Carporte, Garager m.m. op mod naboskel.
• Hvis det er mulig med overdækkede parkeringspladser. Så skal der også anlægges lange indkørsler, igennem den ”åbne og grønne” forhave, muligvis også på begge sider af huset/bebyggelsen. Hvor meget egentlig forhave er der så tilbage.
• Og hvorfor må der ikke placeres fx et cykelskur på vej ind til huset, selvom de ikke ligger 5 meter fra vejskel. Det er da utopi, da det umiddelbart vil være en logisk placering.
Det bør være tilladt, at opføre Carporte, Garager og Cykelskuer indenfor 5 meter fra vejskel, da det ud fra et placeringsmæssigt aspekt, er den mest fornuftige planløsning.