Kultur- og Fritidsudvalget

10-03-2015

Medlemmer

Jan Kongebro (A)
Chris Lassen Jensen(C)
Flemming Lunde Østergaard Hansen (A)

Fraværende

Pia Hess Larsen(A)
Niels Spittau (O)

Sager 9 - 15

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 9

Sagens kerne

  1. Oversigt over indkomne love og bekendtgørelser.
  2. Bevilgede lån med tilbagebetalingspligt samt andre finansieringsaftaler med det lokale foreningsliv.
  3. Højdepunkter og statistik fra biblioteksåret 2014.

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Bilag

Bilag 1: Nyhedsliste for Kultur- og Fritid for perioden 02.02.15 - 26.02.15
Bilag 2: Højdepunkter og statistik fra biblioteksåret 2014
Bilag 3: Kommentarer til statistikken
Bilag 4: Collage
Bilag 5: Lån på kultur- og fritidsområdet pr. 20.02.2015

Udviklingsaftaler for Kultur- og Fritid 2015-2016
Sag nr. 10

Sagens kerne

Sagen omhandler de udviklingsaftaler, der er indgået mellem direktionen og de budgetansvarlige enheder på kultur- og fritidsområdet. Sagen giver en overordnet gennemgang af indholdet i aftalerne for 2015-2016.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Indhold i aftalerne

Aftalerne indeholder fokusområder, der er opstillet af henholdsvis Direktionen, Børne- og Kulturforvaltningen og de budgetansvarlige enheder. Aftalerne repræsenterer de områder, som enhederne vil have særligt fokus på i perioden 2015-16, men er ikke en fyldestgørende liste over enhedernes opgaver. Der lægges særlig vægt på, at enhederne opstiller handleplaner for, hvordan de vil realisere deres mål, samt hvordan det måles, om succeskriterierne er opfyldt. Aftalerne er udarbejdet i samarbejde mellem institutionens ledelse og personale og er endvidere forelagt for de respektive bestyrelser.

Opfølgning på aftalerne

Der følges op på aftalerne årligt, og der udarbejdes en status på aftalerne ultimo 2015 og 2016.

Indgåede aftaler

Der er indgået 11 aftaler på kultur- og fritidsområdet.

1. Direktionens fokusområde - sundhedstiltag og effektmåling

Direktionens to udvalgte fokusområder er sundhedstiltag og effektmåling. Sundhedstiltag er valgt fordi der fortsat ønskes, at der skal gøres en indsats for at fremme sundheden for alle ansatte. Effektmåling er valgt for at styrke og sætte fokus på, hvad man ønsker at opnå med kerneopgaverne på forskellige områder.

Effektmåling:

På kultur- og fritidsområdet er institutionerne gået sammen om at udvikle valide metoder til effektmåling af kerneopgaverne.

I løbet af 2015-16 vil kultur- og fritidsområdet fælles drøfte og undersøge mulige metoder til at måle effekten af forskelligartede kultur- og fritidstilbud, som tilbydes i kommunen.

Undersøgelsen vil tage afsæt i kommunens Kultur- og Fritidspolitik og Børnekulturpolitikken.

Kultur- og fritidsinstitutionerne vil herunder overveje fordele og ulemper i kvalitative, kvantitative og andre typer undersøgelser ikke mindst i forhold til ressourceforbrug.

  • Hvordan kan nye metoder supplere de allerede eksisterende målinger på fx besøgstal og tilfredshed?
  • Hvordan tages der i effektmålinger hensyn til borgernes forventninger, så målet afstemmes med ønsket effekt?
  • Hvordan måler man på f.eks. på Børnekulturpolitikkens ambitiøse og værdibaserede ønske om, at Rødovres børn og unge kommer på ”en kulturel dannelsesrejse” eller på om ”kunst, kultur og idræt er en naturlig del af børns liv og bevidsthed”?

Undersøgelsen foretages i bevidsthed om, at effektmålinger får betydning ikke alene for synliggørelsen af de omtalte kultur- og fritidstilbud, men også indirekte vil påvirke indholdet og karakteren af samme. En god effektmåling kan med andre ord være med til at synliggøre, hvilken forskel kultur- og fritidsaktiviteterne gør i Rødovre. Og vil dermed bidrage til at kvalificere de strategiske beslutninger på kultur- og fritidsområdet.

Sundhedstiltag:

For de institutioner, der skal arbejde med sundhedstiltag, er der sat fokus på processen og valget af indsatsområder.

  • Temadag i konflikthåndtering
  • Fysioterapeut rådgiver i forhold til arbejdsstillinger
  • Individuelle sundhedsprofiler
  • Afvikling af workshops
  • Arbejdsmiljø (indretning af arbejdsplads, tunge løft m.v.)

På grund af institutionens størrelse og personalesammensætning er der indgået en aftale med Rødovre Musikskole, Oplevelsescenter Vestvolden og Heerup Museum om at de ikke skal foretage effektmåling på sundhedstiltag.

2. Børne- og Kulturforvaltningens fokusområde

Børne- og Kulturforvaltningen har på kultur- og fritidsområdet valgt, at det fælles fokusområde skal tage udgangspunkt i den nye Børne- og Ungepolitik samt den indgåede partnerskabsaftale med skoleområdet.

Partnerskabsaftalen og Børne- og Ungepolitikken har følgende vision:
"Vi vil tilbyde alle Rødovres børn og unge en kulturel dannelsesrejse, så kunst, kultur og idræt bliver en integreret del af undervisningen, og dermed en helt naturlig del af børns liv og bevidsthed".

I arbejdet med udviklingsaftalen skal institutionerne bl.a. tage medansvar for, at der etableres forpligtende samarbejde mellem institutioner og skoler med henblik på vidensdeling, kvalitetssikring og udvikling af undervisningsforløb, herunder

  • at stille professionel faglighed til rådighed i netværk og udviklingsfora, og
  • at komme med konkrete idéer til projekter og undervisning - udarbejdet i det nye netværk sammen med lærere og pædagoger.

Det er aftalt, at Skovly er undtaget for at arbejde med niveau 2-mål.

3. Enhedernes fokusområder

På de forskellige kultur- og fritidsinstitutioner er der udvalgt en lang række udviklingsmål for 2015-16. De udvalgte udviklingsmål er meget forskellige fra institution til institution, hvilket skyldes den spændende forskellighed, der er på kultur- og fritidsområdet.

Nedenfor er der udvalgt nogle eksempler på indsatsområder og mål, der vil blive arbejdet med de kommende 2 år:

Biblioteket:

Med fokus på litteraturformidling rammer læseprojektet "Danmark læser" lige ned i bibliotekets kerneopgave. Formålet med projektet er, at overbevise ikke-læsende borgere om, at det er både sjovt underholdende og overkommeligt at læse bøger.

Heerup Museum:

Der vil blive arbejdet med strategisk udvikling af museets webshop. Der vil blive udviklet nye tilbud, som især knyttes til forårets store familiære begivenheder som vinterferie, påske og Mors dag. Desuden arbejdes der aktivt på at få flere nyhedsbrevsbrugere, som får museets informationer direkte ind i mailboksen.

Kulturhuset Viften:

Der vil blive arbejdet med at få afklaret, hvilken profil biografen skal have. Endvidere vil der blive arbejdet med at få udviklet 2 nye koncepter for henholdsvis ungt teater og det rytmiske vækstlag, og der dannes nye strategiske partnerskaber med væsentlige aktører på området. Der vil også blive arbejdet med at øge samarbejdet med diverse personaleforeninger samt at skabe et frivilligt ambassadørkorps, der skal understøtte Viftens PR aktiviteter.

Oplevelsescenter Vestvolden:

Der er på Oplevelsescenter Vestvolden udarbejdet en økonomisk strategiplan, som beskriver besøgs- og indtægtsmålene og den planlagte anvendelse af de midler, der er afsat til markedsføring og formidling i 2015-16. Der vil i 2015-16 blive arbejdet med at få implementeret strategiplanen.

Rødovre Musikskole:

Musikskolen har i mange år udbudt frivillig førskolerytmik til interesserede forældre og børn. Denne ordning vil musikskolen gerne udbrede til vuggestuer og børnehaver, så det at beskæftige sig med musik bliver en ganske naturlig del af børns opvækst.

Rødovre idrætsanlæg:

Der vil blive arbejdet videre med projektet "Gør det muligt at skabe". Der er fokus på 3 indsatsområder: Kommunikation, struktur og adfærd. Idrætsanlæggene vil endvidere fortsætte arbejde på at have fokus på det lave sygefravær. I perioden skal der arbejdes med miljøcertifikat "Green Key" på Espelundens Idrætsanlæg, tennisanlægget og Islevbadet.

Vestbad:

Vestbad vil arbejde på at få defineret badets "Kerneopgaver". Der vil blive arbejdet med at skabe et aktivitets- og livstilscenter, der følger tid og trend, hvor borgerne har mulighed for at være aktive på forskellig vis efter lyst og behov.

Milestedets Ungdomshus:

Der vil blive arbejdet med de marginaliserede unge samt kulturarrangementer i byens rum. Ungdomshuset vil støtte op omkring de unge, som er på vej ud i en kriminel løbebane. Der vil i lighed med åbningsarrangementer af Vestegnes kulturuge i 2013 blive arbejdet med at få afviklet et lignende stort kulturarrangement i byens rum.

Vestvoldens Ungdomsklub:

Der vil fortsat blive arbejdet med de marginaliserede unge. Endvidere vil knallertbanen arbejde på at udbrede kendskabet til ungdomsklubbens aktiviteter yderligere.

Rødovregaard:

Med udgangspunkt i "at udvikle og styrke lokale netværk" vil Rødovregaard arbejde hen imod en kultur, hvor det er naturligt at invitere "andre" og "sig selv" ind til inspiration og samarbejde. Rødovregaard vil opsøge lokale ildsjæle og synliggøre mulighederne på gården.

Skovly:

Skovly vil arbejde med at yderligere synliggøre stedet og mulighederne for kommunens brugere. Skovly vil derfor arbejde med at forberede hjemmesiden og at udarbejde en ny brochure om stedet og området omkring konferencecenteret.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Udviklingsaftalerne gælder for perioden 2015-2016.

Bilag

Bilag 1: Udviklingsaftaler for Kultur- og Fritid 2015-2016

Rødovre Mighty Bulls - Ansøgning om eftergivelse af lån
Sag nr. 11

Sagens kerne

Rødovre Mighty Bulls ApS ansøger i brev af 17. december 2014 om eftergivelse af lån på 1.100.000 kr. til Rødovre Kommune.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at ansøgning om eftergivelse af lån til Rødovre Kommune på 1.100.000 kr. imødekommes, og
  2. at samarbejdet med Rødovre Mighty Bulls udvides som beskrevet i sagsfremstillingen.

Beslutning

Anbefales.
(Til Økonomiudvalget)

med 2 stemmer for Jan Kongebro og Flemming Lunde Østergaard Hansen (A) og
1 stemme imod Chris Lassen Jensen (C).

Sagsfremstilling

På Kommunalbestyrelsens møde den 26. januar 2010 blev det godkendt at yde et rentefrit lån til Rødovre Mighty Bulls ApS på 1.100.000 kr., hvor første afdrag på 137.000 kr. skulle ske pr. 1. februar 2013. Det første afdrag er efterfølgende blevet ændret på Kommunalbestyrelsesmøde den 30. oktober 2012 til 1. februar 2015.

Ved brev af 20. december 2014 meddeler Rødovre Mighty Bulls ApS imidlertid, at klubben ikke ser sig i stand til at afvikle lånet til Rødovre Kommune, da betingelsen for afviklingen er, at klubben hvert år fremover præsterer et driftsoverskud på minimum 150.000 kr., hvilket anses for at være urealistisk.

Det kan oplyses, at klubben i perioden 2013/2014 havde et overskud før skat på 25.000 kr. Dette overskud ses som værende positivt, men i lyset af at klubben har et behov for at opbygge en positiv egenkapital, som pr. 30. juni 2014 udgør minus 1.326.154 kr., lever klubben ikke op til selskabslovens og Dansk Ishockey Unions kapitalbestemmelser. Bestyrelsen finder derfor ikke resultatet tilfredsstillende.

Det fremgår af ansøgningen, at klubben for tiden befinder sig i en situation, hvor det kan være svært at få nye store sponsorater. Endvidere kæmper klubben med svigtende sponsorindtægter som følge af kriseramte virksomheder og stigende udgifter til forsikringer, faldende tv-penge samt faldende indtægter fra Liga sponsoratet.

Siden klubben blev reddet i 2010 fik klubbens direktør og bestyrelse skabt et økonomisk fundament, således at klubben kunne fortsætte sit virke i Rødovre Kommune. Et fundament der løbende er blevet fulgt op med et beskedent overskud i de seneste år.

Det oplyses i ansøgningen, at det ikke er muligt at reducere driftsudgifterne i klubben yderligere, idet klubben i forvejen drives med et af de mindste budgetter i ishockey-ligaen. Det vurderes, at indtægter fra entre og halomsætning ikke kan øges, og det er ikke realistisk at forvente en stigning i sponsorindtægterne.

Ledelsen af Rødovre Mighty Bulls ApS har indtil videre haft den indstilling, at kapitalen skulle forsøges reetableret ved driftsoverskud, og da alle regninger løbende betales til tiden, og da selskabets eneste væsentlige kreditor er Rødovre Kommune, har ledelsen anset en fortsat drift af Rødovre Mighty Bulls ApS for forsvarligt.

En eftergivelse af gælden vil derfor være med til at sikre en videreførelse af klubben Rødovre Mighty Bulls ApS.

En videreførelse af klubben vil bl.a. betyde:

  • at der fortsat vil være ishockey på højeste niveau i Rødovre,
  • at kommunens borgere fortsat kan gå til ishockey og blive underholdt på et højt niveau,
  • at mere end 100 frivillige ildsjæle fortsat kan arbejde målrettet for klubbens sportslige og kulturelle succes,
  • at klubben kan fastholde, videreudvikle og tiltrække unge ishockeytalenter til moderklubben RSIK,
  • at klubben fortsat kan bidrage til det sociale arbejde, hvor klubben aktivt deltager i sociale arrangementer, f.eks. ved hospitalsbesøg og ved at støtte op omkring foreninger og institutioner, der arbejder med og for ressourcesvage og syge borgere, samt
  • at klubben kan fortsætte samarbejdet med øvrige foreninger i Rødovre Kommune.

Det kan supplerende oplyses, at Rødovre Kommune i 2010 foretog en undersøgelse blandt borgere i kommunen. På spørgsmålet "Hvad tror du Rødovre er mest kendt for?" svarede 41 %, at det er Rødovres ishockeyhold.

Som følge af ovenstående har Børne- og Kulturforvaltningen haft møder med repræsentanter fra Rødovre Mighty Bulls ApS, hvor en gældsafvikling har været drøftet.

På baggrund af disse møder foreslås det, at udvide det daglige samarbejde med Rødovre Mighty Bulls ApS til også at omfatte forhold, der knytter sig naturligt til Rødovre Kommunes partnerskabsaftale mellem skoleområdet og kultur- og fritidsområdet.

Det er ligeledes en tanke, at samarbejdet kan knyttes til Rødovre Kommunes udviklingsprojekt ’Sammen om Rødovre’.

Et udvidet samarbejde over en toårig periode kan indeholde følgende:

  • Alle børn til og med 14 år, som bor i kommunen, kommer gratis til ishockey, når Rødovre Mighty Bulls spiller hjemmekampe (træningskampe, pokalkampe, grundspilskampe og slutspilskampe)
  • Kommunens borgere inviteres gratis til ishockey til to kampe i grundspillet (ikke lokalopgør, ikke fredags- og lørdagskampe).
  • Rødovre Kommunes logo kommer på alle onlinebilletter. Når Box office billetter genoptrykkes kan logo ligeledes trykkes her. Logo: Sammen om Rødovre.

Ud over ovennævnte punkter kan kommunens skoler invitere Rødovre Mighty Bulls spillere til at deltage i skolernes aktiviteter og undervisning, f.eks.:

  • I de små klasser kan spillerne vise og prøve udstyr, fortælle om ishockey, give autografer, plakater m.v.
  • I de store klasser kan spillerne tale om uddannelse, om at være elitespiller, vigtigheden at spise rigtigt, leve sundt og dyrke idræt.
  • De udenlandske spillere kan f.eks. deltage i engelsktimer og på engelsk fortælle om deres hjemland, fx Canada og USA m.m.

Ud over at eleverne vil få et spændende besøg, kan det også have den effekt, at nogle af eleverne begynder at se ishockey og derved får 'noget at gå til' eller melder sig som frivillige m.m. Andre begynder måske at dyrke ishockey selv.

Det kan oplyses, at det er juridisk undersøgt, at gælden i henhold til elitelovens § 7 kan eftergives eller konverteres til et samarbejde som beskrevet ovenfor. Der er i eliteloven ingen begrænsning af, i hvilken form støtten kan gives.

En forudsætning for ovenstående er, at Rødovre Mighty Bulls ApS ikke drives som en erhvervsvirksomhed med det for øje at tjene penge på aktiviteten, og da dette er dokumenteret i selskabets vedtægter/stiftelsesdokument/anpartshaveroverenskomst, opfylder de betingelsen for støtte, jf. elitelovens § 7.

Såfremt lånet eftergives, er det forventningen, at Rødovre Mighty Bulls ApS fremadrettet kan drive klubben i balance.

Lov- og plangrundlag

Elitelovens § 7 samt lov om kommunens styrelse.

Økonomiske konsekvenser

Det rentefrie lån til Rødovre Mighty Bulls ApS med en restgæld på 1.100.000 kr. pr. 1. februar 2015 afskrives.

Tidsplan

Ikrafttræden umiddelbart efter Kommunalbestyrelsens vedtagelse.

Bilag

Bilag 1: 2610 Rødovre Mighty Bulls ApS - Ansøgning om eftergivelse af lån
Bilag 2: Udvalgte Regnskabsposter for 2610 Rødovre Mighty Bulls ApS
Bilag 3: Årsrapport 2013-2014
Bilag 4: Vedtægter
Bilag 5: Anpartshaveroverenskomst

Status på handleplan for sundhedsindsatsen 2014
Sag nr. 12

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger hermed status på handleplan for sundhedsindsatsen i 2014 til godkendelse.

Sagen behandles samtidig i alle udvalg.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at status på handleplan for sundhedsindsatsen godkendes.

Beslutning

Anbefales.
(Til Økonomiudvalget).

Sagsfremstilling

Hvert år forelægges status på handleplan for sundhedsindsatsen i det foregående år og handleplan for sundhedsindsatsen i det kommende år. Handleplan for sundhedsindsatsen er en udmøntning af Rødovre Kommunes sundhedspolitik.

I 2014 blev der arbejdet med konkrete mål for udvalgte indsatser. Opsamling på målene fremgår af vedlagte notat om opfølgning på indsatser og mål for udvalgte indsatsområder.

Der er i 2014 opnået erfaringer med at sætte operationelle mål for indsatserne og at finde frem til de mest hensigtsmæssige procedurer for de statistiske registreringer. På baggrund af erfaringerne fra 2014, arbejdes der videre med udvikling af måling af effekten af indsatserne i 2015.

Lov- og plangrundlag

Sundhedsloven § 119 stk. 1 og 2.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Status på handleplan for sundhedsindsatsen 2014.
Bilag 2: Opfølgning på indsatser og mål for udvalgte indsatsområder i 2014

Godkendelse af ny sundhedspolitik i Rødovre Kommune
Sag nr. 13

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger det endelige forslag til ny sundhedspolitik i Rødovre Kommune.

Sagen forelægges samtidig i alle udvalg.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at den nye sundhedspolitik i Rødovre Kommune godkendes

Beslutning

Anbefales.
(Til Økonomiudvalget).

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen godkendte på sit møde den 16. december 2014 (sag nr. 248) første udkast til ny sundhedspolitik i Rødovre Kommune. Efterfølgende har udkastet været i høring hos patientforeningerne og relevante råd i Rødovre Kommune. Det har derudover været muligt for borgerne at indgive høringssvar via kommunens hjemmeside.

Der er kommet otte høringssvar fra henholdsvis Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse Lokalafdeling, Rødovre Lokale Lungeforening, Høreforeningen, Dansk Sygeplejeråds Kreds Hovedstaden, Seniorrådet, Handicaprådet og Integrationsrådet.

Der er i høringssvarene ros til udkastet til ny sundhedspolitik, og udkastet betragtes generelt som ambitiøst og gennemarbejdet. Derudover er der stor opbakning til sundhedspolitikkens vision om at arbejde for at skabe mere lighed i sundhed. Det betragtes som en af de store udfordringer på sundhedsområdet.

Flere af høringssvarene nævner den målrettede individuelt tilpassede sundhedsindsats og støtte og opbakning til borgerens netværk som vigtige indsatser. Samtidig nævnes også, at kommunikationen af sundhedsindsatserne skal være målrettet og foregå på borgernes egne præmisser.

Integrationsrådet nævner i sit høringssvar, at det kan være vanskeligt at finde frem til sundhedscenterets tilbud på kommunens hjemmeside. Hertil skal bemærkes, at brug af søgefunktionen gør det væsentlig nemmere at orientere sig på hjemmesiden. Forvaltningen har taget kontakt til Integrationsrådet vedrørende dette. Sundhedscenteret arbejder løbende på forbedring af egen hjemmeside, og lancerer en facebookside i slutningen af februar måned.

Høringssvarene har givet anledning til følgende konkrete justeringer i udkastet:

  • Strategimål 1 ændres til: ”Vi har sunde, trygge og sikre rammer, der hvor borgerne færdes
  • I opremsningen af målsætninger side 8 ændres 2. dot til ”have let tilgængelige og vedkommende sundhedstilbud til alle aldersgrupper”

I flere af høringssvarene pointeres det, at en af de store udfordringer bliver at udarbejde en handleplan for sundhedsindsatsen, som skal realisere sundhedspolitikkens vision og strategimål. Flere patientforeninger nævner et ønske om at blive involveret i gennemførelsen af de konkrete indsatser. Generelt nævnes det i høringssvarene, at inddragelse af borgere, relevante råd og aktører er vigtig for at sikre jordnære og realistiske indsatser.

Der er også i høringssvarene flere bud på indsatser i handleplanen, som vil blive taget med i det videre arbejde med handleplanen på sundhedsområdet.

Lov- og plangrundlag

Sundhedslovens § 119 stk. 1 og 2. Hvor der står: "at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for - ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne - at skabe rammer for sund levevis, og at Kommunalbestyrelsen skal etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne"

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Sundhedspolitikken forventes foreligge godkendt og trykt senest juni 2015.

Bilag

Bilag 1: Rødovre Kommunes Sundhedspolitik 2015

Godkendelse af handleplan for sundhedsindsatsen 2015
Sag nr. 14

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger hermed handleplan for sundhedsindsatsen 2015 til godkendelse.

Sagen behandles samtidig i alle udvalg.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at handleplan for sundhedsindsatsen 2015 godkendes

Beslutning

Anbefales.
(Til Økonomiudvalget).

Sagsfremstilling

Hvert år udarbejdes en handleplan for sundhedsindsatsen det pågældende år. Handleplanen er en udmøntning af Rødovre Kommunes sundhedspolitik.

Grundlaget for sundhedspolitikken og handleplanen for sundhedsindsatsen er sundhedslovens §119 stk. 1 og 2. Her står:

at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for - ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne - at skabe rammer for sund levevis, og at Kommunalbestyrelsen skal etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne.

I budgettet er der afsat 525.276 kr. i forebyggelsespuljen. Disse midler er fordelt ud på indsatsområderne i handleplanen for sundhedsindsatsen 2015.

I handleplan for sundhedsindsatsen 2015 er der fokus på den sociale ulighed i sundhed, da handleplanen udmønter sundhedspolitikkens vision om at skabe lige muligheder for borgerne i Rødovre i forhold til sundhed og livskvalitet. Handleplanens afsnit er præget af sundhedspolitikkens fire strategimål og omhandler emnerne fra Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakker med anbefalinger til indsatser. For at komme visionen nærmere er det vigtigt at styrke samarbejdet på tværs af afdelinger og forvaltninger og at lave flere målrettede indsatser tæt på, hvor borgerne er.

Ud fra erfaringerne med at arbejde med konkrete mål for indsatserne i 2014, bliver der i 2015 arbejdet videre med at opkvalificere indsatsen for at måle effekten af indsatserne. Der er udarbejdet en mere omfattende og struktureret beskrivelse ud fra en skabelon for mange af indsatserne, hvor blandt andet formålet, mål, succeskriterier og evalueringsmetode beskrives. Denne skabelon er et redskab i den faglige udvikling af indsatserne. I handleplanen er sundhedsindsatserne beskrevet kort baseret på skabelonerne.

Lov- og plangrundlag

Sundhedsloven § 119.

Økonomiske konsekvenser

Aktiviteterne finansieres af forebyggelsespuljen se bilag 3, samt afsatte driftsmidler på de øvrige områder

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Handleplan for sundhedsindsatsen 2015.
Bilag 2: Mål for indsatser handleplan for sundhedsindsatsen 2015
Bilag 3: Budgetforslag Forebyggelsesmidler Handleplan 2015.

Diverse
Sag nr. 15

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Protokollen oplæst og godkendt. Mødet afslutte kl.: 19.20.