Kultur- og Fritidsudvalget

15-01-2019

Medlemmer

Pia Hess Larsen (A)
Formand Lene Due (A)
Kim Drejer Nielsen (C)
Brian Møller (A)
Kim Hammer (O)

Sager 1 - 6

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 1

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Der er ingen nyheder fra Schultz Lovguide om kultur- og fritid.
  2. Årshjul - året, der gik og året, der kommer ved Lone Terpgård-Jensen, Ulrik Gjerstrup Olsen og Rikke Ranzau Hansen.

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Restaurering af Vestbads friluftsanlæg
Sag nr. 2

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Der er afsat anlægsbevilling på i alt 45,3 mio. kr. til restaurering af Vestbads friluftsanlæg.

Der forventes merudgifter på 3 mio. kr. til gennemførelse af projektet, og der søges derfor om tillæg til anlægsbevillingen, som fordeles ligeligt mellem Rødovre Kommune og Brøndby Kommune.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at der gives et tillæg til anlægsbevillingen til Kultur- og Fritidsudvalget på netto 1,5 mio. kr. samt 1,5 mio. kr. i indtægtsbevilling fra Brøndby Kommune i 2019, svarende til en samlet anlægsbevilling på 3 mio. kr.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

I forbindelse med projektering og opstart af restaureringen af friluftsanlægget er det konstateret, at tilstanden af kioskbygningen samt vand- og trafiklegepladsen i forbindelse med Hønen er dårligere end forventet.

Kioskbygningen skulle oprindeligt have været restaureret efter krav fra Slots- og Kulturstyrelsen; men det har vist sig nødvendigt at retablere det meste af bygningen med nye materialer i overensstemmelse med det oprindelige materialevalg, hvilket betyder en merudgift på projektet.

Bundopbygningen og belægningen på vand- og trafiklegepladsen kan ikke bevares, som oprindeligt planlagt. Efter afrensning og undersøgelser har det vist sig, at disse er i dårligere stand end forudsat, og det er derfor nødvendigt med en ny opbygning og belægning.

Endvidere er kapaciteten i de udbudte vandbehandlingsanlæg til det lille bassin og vand- og trafiklegepladsen ikke tilstrækkelige til den forventede kapacitet, hvilket betyder en merudgift til opgradering af vandbehandlingsanlæggene.

Den nedsatte styregruppe til restaurering af Vestbads friluftsanlæg har i møde den 10. december 2018 anbefalet, at projektet fortsætter som planlagt, og at der søges om et tillæg til anlægsbevillingen på 3 mio. kr. til dækning af de opståede merudgifter, der ikke kan afholdes inden for den afsatte anlægsbevilling.

Lov- og plangrundlag

  • Svømmebadsbekendtgørelsen
  • Bygningsreglementet
  • Bygningsfredningsloven

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat i alt 45,3 mio. kr. til restaurering af Vestbads friluftsanlæg, hvoraf 31,8 mio. kr. er gave fra Den A.P. Møllerske Støttefond og 500.000 kr. er tilskud fra Slots- og Kulturstyrelsen. De to kommuner afholder hver 6,5 mio. kr. til restaureringen.

Der søges om et tillæg til anlægsbevillingen til Kultur- og Fritidsudvalget på netto 1,5 mio. kr. samt 1,5 mio. kr. i indtægtsbevilling fra Brøndby Kommune i 2019, svarende til en samlet anlægsbevilling på 3 mio. kr.

Den samlede anlægsbevilling udgør herefter i alt 48,3 mio. kr., hvoraf de to kommuner afholder i alt 16 mio. kr. fordelt med 8 mio. kr. til hver.

Anlægsbevillingen vedrørende hovedfunktion 00.32 Fritidsfaciliteter.

Tidsplan

Ansøgning om tillæg til anlægsbevillingen behandles i Kommunalbestyrelsen i Rødovre Kommune den 29. januar 2019 og i Brøndby Kommune den 20. februar 2019.

Anlægsprojektet blev udbudt til at være færdig ved udgangen af maj 2019.

På grund af ny opbygning og belægning af vand- og trafiklegepladsen kan der blive forsinkelse af tidsplanen. Det vil i videst muligt omgang blive forsøgt at minimere denne forsinkelse.

Ny Folkeoplysningspolitik 2019 -2022
Sag nr. 3

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

I henhold til Folkeoplysningslovens § 34 skal Kommunalbestyrelsen vedtage og offentliggøre en politik for den folkeoplysende virksomhed i kommunen.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at forslag til folkeoplysningspolitik sendes til høring i de godkendte folkeoplysende foreninger.

Beslutning

Godkendt idet forslag til folkeoplysningspolitik også sendes til høring i de relevante råd og organisationer.

Sagsfremstilling

I henhold til Folkeoplysningslovens § 34 skal Kommunalbestyrelsen vedtage og offentliggøre en politik for den folkeoplysende virksomhed i kommunen.

Forslaget til ny Folkeoplysningspolitik har været behandlet og anbefales af Folkeoplysningsudvalget den 28. november 2018.

Det fremgår af § 34, at folkeoplysningspolitikken skal angive:

1) Målsætning for borgernes deltagelse i den folkeoplysende voksenundervisning og det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde.

2) Rammer for den folkeoplysende voksenundervisning og det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde herunder de fysiske rammer.

3) Samspil og sammenhæng mellem den støtteberettigede folkeoplysningsvirksomhed og selvorganiserede grupper og aktiviteter herunder for så vidt angår de økonomiske rammer for det folkeoplysende udviklingsarbejde, jf. § 6, stk. 1, nr. 3.

4) Samspil mellem den folkeoplysende virksomhed og øvrige politikområder herunder muligheder for indgåelse af partnerskaber om løsning af konkrete opgaver, jf. § 8a, nr. 3, og § 19, stk. 3.

5) Afgrænsning af aktiviteter inden for den folkeoplysende virksomhed i forhold til andre tilgrænsende aktiviteter.

6) Omfanget og karakteren af brugerinddragelsen af den folkeoplysende virksomhed i kommunen, jf. § 35, stk. 1.

Det fremgår af bemærkningerne i Folkeoplysningsloven, at politikken skal udarbejdes med inddragelse af de folkeoplysende organisationer og foreninger.

Formålet med folkeoplysningspolitikken er, at sikre en bevidst og planlagt udvikling af de rammer, som de folkeoplysende foreninger agerer inden for. Derfor er det også hensigten, at politikken i så vid udstrækning som muligt, udarbejdes i samarbejde med de folkeoplysende foreninger i kommunen.

Der skal være tale om en lokal politik, som formuleres ud fra lokale forhold.

Som følge af ovenstående har Folkeoplysningsudvalget i april 2018 nedsat en arbejdsgruppe, blandt udvalgets medlemmer. Arbejdsgruppen har bl.a. haft til opgave at sikre en god proces i forbindelse med  udarbejdelse af et forslag til en ny folkeoplysningspolitik.

For at sikre en god inddragelse har der den 4. juni 2018 været afviklet en temaaften med deltagelse af kommunens folkeoplysende foreninger samt et to-dags seminar for medlemmerne af Folkeoplysningsudvalget, er der udarbejdet et forslag til en 4 årig folkeoplysningspolitik.

Folkeoplysningspolitikken beskriver en fælles retning for, hvordan de mange gode kræfter og ressourcer forenes med henblik på at styrke og udvikle de folkeoplysende tilbud til borgerne i en fireårig periode.

Endvidere beskriver politikken ambitionsniveauet, rammevilkårene og det brede samarbejde inden for folkeoplysningen. Samtidig fremhæves nedenstående indsatsområder, som prioriteres for at udvikle og styrke området i den periode politikken dækker.

Forslaget til konkrete indsatsområder:

  • Flere borgere deltager aktivt
  • Foreningernes ressourcer bliver styrket
  • Faciliteter understøtter aktivitet og mange brugere
  • Samarbejde bredt for at styrke folkeoplysningen.

Det foreslås, at forslag til ny folkeoplysningspolitik sendes til høring blandt de folkeoplysende foreninger i Rødovre.

Lov- og plangrundlag

Folkeoplysningslovens § 34.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

KFU januar 2019: Behandling af forslag til ny folkeoplysningspolitik.

Januar/februar 2019: Høring af forslag i de folkeoplysende foreninger i Rødovre

FOU februar: Høring af forslag

KFU marts: Høring af forslag

KB marts: Behandling af forslag.

Bilag

Bilag 6: Udkast til ny Folkeoplysningspolitik

Kulturaftale Kulturmetropolen
Sag nr. 4

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune er partner i Kulturaftalen Kulturmetropolen mellem 14 kommuner og Kulturministeriet. Samarbejdsaftalen går ind i sit sidste år, og arbejdet med at udvikle indholdet i en ny aftale: Kulturmetropolen 2020-2023 er påbegyndt. Derfor ønsker parterne i den nuværende aftale en tilbagemelding fra de enkelte partneres politiske udvalg, hvori udvalget tilkendegiver sin hensigt om at fortsætte deltagelsen i den kommende kulturaftale.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at det tilkendegives, at Rødovre Kommune har til hensigt at deltage i den kommende kulturaftale.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

For perioden 2016-2019 er der indgået en kulturaftale mellem 14 kommuner og Kulturministeriet kaldet Kulturmetropolen. Hovedindholdet i Kulturmetropolen vedrører 3 indsatsområder:

• Festivaler og events 2.0

• USKIK – Unge i Samskabelse med Kulturlivet

• Musikmetropolen

I Rødovre Kommune har Børne- og Kulturforvaltningen især været involveret i indsatsområderne USKIK samt Musikmetropolen.

Gennem USKIK har Rødovre Kommune arbejdet med samskabelse mellem unge, kulturfaglige medarbejdere i kommuner og kulturinstitutioner i hele kulturregionen. Forvaltningen har bl.a. involveret lokale unge i forbindelse med Golden Days Festivalerne, som foruden samskabelse af events også har budt på workshops og ungecamps undervejs:

• 2017: På Elektrisk Grund – en kunstcykelrute skabt af unge fra Kulturmetropolen i samarbejde med Kunsthallen DIAS og kulturfaglige medarbejdere fra Rødovre, Ishøj og Albertslund Kommuner.

• 2018: Unge på sporet af historiens B sider, som bl.a. udmøntede sig i en kunstudstilling af unges kunst udstillet i bunkeren under Rødovre Bibliotek. Dette blev afviklet i samarbejde med Oplevelsescenter Vestvolden på Kulturnatten 2018.

På baggrund af disse projekter var unge fra Rødovre bl.a. primus motor på en større novellekonkurrence for kulturregionens unge, som involverede samarbejde med forfattere, kulturinstitutioner, virksomheder og non-profit organisationer.

Gennem Musikmetropolen har Rødovre Musikskole og kulturhuset Viften deltaget i en række projekter. Elever fra Rødovre Musikskole har bl.a. deltaget i talentudviklings-projekter med et fokus på sangskrivning og klassisk komposition.

Viften har været særligt involveret i de tværkommunale projekter ”Ind i musikken” og ”Musikkens afkroge”. Projekterne handler om at udvikle innovative publikumsinvolverende formater for bl.a. at tiltrække nye målgrupper. Igennem et samarbejde med aftenskoler og uddannelsesinstitutioner har Viften leveret underholdning i særklasse kombineret med debat og spændende og lærerige talks. Hertil kommer et nyt innovativt format, som spillesteder lader sig inspirere af.

Viften har også været med i flere af Musikmetropolens arbejdsgrupper, der har beskæftiget sig med at definere de udfordringer, spillestederne møder i regionen. Pt. arbejdes der med agenter og bureauer for at få artister ud på spillestederne i Musikmetropolen i stedet for at koncentrere det hele om få store Københavnske spillesteder.

Med Kulturmetropolen er der skabt et netværk for samarbejde og erfaringsudveksling mellem kommunerne på både politisk, administrativt og institutionsniveau – samt mellem lokale kulturaktører. Derudover er indsatsområderne også basis for, at der skabes nye kontakter og netværk mellem for eksempel kommunale forvaltninger og kulturelle aktører internt i kommunerne.

Kulturmetropolen er finansieret gennem midler fra de deltagende partnere og Slots- og Kulturstyrelsen. Hertil kommer midler fra forskellige eksterne aktører og EU.

Den næste aftale – Kulturmetropolen 2020 - 2023

Med den baggrund har den politiske styregruppe for Kulturmetropolen besluttet at igangsætte arbejdet med at skabe grundlaget for at samarbejdet kan videreudvikles i den kommende aftale om Kulturmetropolen 2020 - 2023.

I Kulturmetropolen 2020 - 2023 skal der bygges videre på de resultater, der er opnået i Kulturmetropolen indtil nu, og der skal skabes nye samarbejder, der knytter parterne i aftalen endnu tættere sammen i et regionalt kulturfællesskab. Kulturmetropolen skal styrke det regionale fællesskab yderligere i en kulturmetropol, der arbejder på tværs af kommunegrænserne.

Formålet med Kulturmetropolen skal også fremadrettet give kulturmetropolens borgere flere, bedre og mere sammenhængende kulturtilbud og samtidig styrke den fælles kulturelle identitet. Dette skal – som nu – ske gennem en række tværkommunale indsatsområder. Indsatsområderne skal spille en vigtig rolle i udviklingen af demokratiske og aktive medborgere i fremtidens samfund – og samtidig forbedre vilkår og øge fokus på de muligheder, der ligger i de kreative erhverv samt i de muligheder, der ligger i at koble kultur- og fritidsområdet til sundhedsområdet.

Kulturcheferne i Kulturmetropolen skal i foråret 2019 drøfte den fremtidige kommunale finansieringsmodel, som skal forelægges til behandling og godkendelse i den politiske styregruppe. Den endelige ”individuelle” udgift for deltagelse i den nye aftale er således endnu ikke fastlagt, men det er de deltagende partneres ønske at fortsætte med nogenlunde samme kommunale økonomi som i den nuværende aftale.

For at kulturcheferne og sekretariatet kvalificeret kan arbejde videre med både indholdet og økonomien i den kommende aftale, er der behov for, at hver enkelt partner tilkendegiver, hvorvidt kommunen, med baggrund i det eksisterende arbejde, de resultater samarbejdet har resulteret i og udkastet til indhold i den nye aftale, der er vedlagt i bilag, ønsker at fortsætte i samarbejdet i perioden 2020 - 2023.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

I oktober 2019 skal Kommunalbestyrelsen tage endelig stilling til, om Rødovre Kommune ønsker at deltage i kulturaftalen for perioden 2020 - 2023.

Bilag

Bilag 1: Bilag 1 - Forslag til kommende Kulturaftale 2020-2023

Ansøgning om udgiftsneutral tillægsbevilling til erhvervs-ph.d. på kulturområdet
Sag nr. 5

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune har fået tilsagn om tilskud på i alt 1.472.000 kr. til projekt med erhvervs-ph.d. om "Transformativ arkitektur i papir".

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at der i 2019 gives en udgiftsneutral tillægsbevilling til Kultur- og Fritidsudvalget på netto 0 kr. svarende til en udgift og en tilhørende indtægtsbevilling på 1.196.200 kr. til kulturområdet
  2. at der i 2020 gives en udgiftsneutral tillægsbevilling til Kultur- og Fritidsudvalget på netto 0 kr. svarende til en udgift og en tilhørende indtægtsbevilling på 150.000 kr. til kulturområdet samt
  3. at der i 2021 gives en udgiftsneutral tillægsbevilling til Kultur- og Fritidsudvalget på netto 0 kr. svarende til en udgift og en tilhørende indtægtsbevilling på 125.800 kr. til kulturområdet.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune har fået tilsagn fra Innovationsfonden om tilskud til en erhvervs-ph.d. på 712.000 kr. Projektet gennemføres i samarbejde med Det Kongelige Danske Kunstakademi, der bidrager med 120.000 kr. Herudover har kommunen modtaget tilsagn fra Realdania om tilskud på 190.000 kr. Endelig har Rødovre Centrum givet tilsagn om at bidrage med 450.000 kr.

Erhvervs-ph.d.'en gennemføres af kunstner Veronica Hodges over tre år.

Projektet arbejder med arkitektur som dynamo i kommunen. Forskningens titel er: "En transformativ arkitektur i papir". Projektet skal undersøge, hvordan arkitektoniske elementer udført i papir kan indgå i en ny dynamiserende oplevelsesmæssig, kunstnerisk og økonomisk sammenhæng i Rødovre Kommune. Projektet, der udfoldes i et samarbejde mellem Rødovre Centrum, erhvervsdrivende og Rødovre Kommune, sigter blandt andet på at skabe nye mødesteder og dialogrum, der kan styrke samarbejde og videnudveksling mellem borgere og kommunens forskellige aktører.

Projektet kobler kunstneriske og arkitektoniske projekter med følgeforskning af disse projekters effekt. Konkret bliver der udarbejdet ét projekt om året til Rødovre Kommune og ét projekt om året til Rødovre Centrum. Hvordan de forskellige projekter skal udformes aftales i samarbejde med kulturområdet, herunder Rødovre Bibliotek og Heerup Museum.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Den godkendte anvendelse af midlerne har ingen økonomiske konsekvenser  for Rødovre Kommune.

Bevillingen vedrører funktion 03.35 Kulturel virksomhed.

Tidsplan

Projektet løber over tre år og afsluttes i 2021.

Diverse
Sag nr. 6

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.