Kultur- og Fritidsudvalget

08-10-2019

Medlemmer

Pia Hess Larsen (A)
Formand Lene Due (A)
Brian Møller (A)
Kim Drejer Nielsen (C)
Kim Hammer (O)

Fraværende

Pia Hess Larsen (A), sag 37-41
Brian Møller (A), sag 37-41

Sager 37 - 41

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 37

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering

  1. Oversigt over indkomne love og bekendtgørelser.

Indstilling

 Meddelelsespunktet fremlægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Oversigt over indkomne love og bekendtgørelser

Omplacering af kunstværket Vångaskibet
Sag nr. 38

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Efter anmodning fra Økonomiudvalget om at omplacere kunstværket ’Vångaskibet’ foreslår Kunstrådet, at kunstværket flyttes til det grønne areal ved Rødovrehallens indkørsel ved Rødovre Parkvej 425. Ved at genetablere rindende vand sammen med kunstværket, kan flytningen være med til at skabe nyt liv i området.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at omplaceringen af ’Vångaskibet’, herunder genetableringen af rindende vand sammen med kunstværket, godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Økonomiudvalget anmodede Børne- og Kulturforvaltningen på møde den 22. januar 2019 om at omplacere nogle af de kunstværker, som ikke har en ideel placering, herunder ’Vångaskibet’.

’Vångaskibet’ er en 4 meter høj skulptur i rød granit med reference til Vikingetiden, som blev skabt i 1979 af kunstnerne Hein Heinsen, Mogens Møller og Stig Brøgger. Se bilag 1 med fotos.
’Vångaskibet’ blev i 1979 placeret ved Skovmoseskolens daværende indgang, som nu udgør en asfaltplads ved Skiftesporet. Se bilag 2 med luftfoto.

Efter etablering af Skovmoseskolens nye indgang er placeringen meget anonym, og værket ses kun af de få, der går bag om skolen. Da den store monolit i sig selv er en oplevelse – og som værk en væsentlig del af kunsten i Rødovre – bør værket genplaceres et sted, hvor borgerne igen får glæde af det.

Oprindeligt blev ’Vångaskibet’ skabt med en indvendig pumpe, der sendte vand ud fra toppen af stenen, hvorefter det løb ned over skulpturens rillemønster for til sidst at blive opsamlet i den fordybning, der udgør værkets fundament. Vandet fungerer ikke længere.

Det er Kunstrådets vurdering, at vandet er så stor en del af værkets oprindelige udtryk, at det bør genetableres i forbindelse med en flytning af værket.

Forslag til omplacering
Det foreslås at flytte kunstværket til det grønne areal ved Rødovrehallens indkørsel ved Rødovre Parkvej 425. Se luftfotoet i bilag 2. Dette vil dog kræve, at nogle af træerne ryddes, og et annonceringsskilt flyttes ca. 8 meter i retning mod indkørslen væk fra Rødovrehallen, da træer og skilt ellers vil skygge for udsigten til værket. Det vil ligeledes kræve, at der etableres et areal med grus eller belægningssten tæt ved værket.
Udgifter ved omplacering
Teknisk forvaltning vurderer, at omplaceringen af 'Vångaskibet' vil koste 350.000 kr. Udgifterne til omplaceringen vil blandt andet skulle dække ingeniørberegninger af fundament, etablering af fundament og bassin, flytning med kran, rydning af træer og flytning af skilt, lægning af 4 navnesten samt reetablering ved eksisterende placering og omkring den nye placering.

Tillæg for vand i ’Vångaskibet’
Teknisk Forvaltning vurderer, at et tillæg for etablering af vand i ’Vångaskibet’ vil koste 450.000 kr.
Udgiften vil omfatte ingeniørberegninger for bassin, pumper og vandbehandlingsanlæg samt etablering af dette, fremføring af vand inklusiv opgravning og retablering samt ekstraudgifter til opsætningen af skulpturen, så vandet føres op gennem stenen til udløb i toppen.

Det forudsættes, at pumper mv. kan etableres i kælderen i Rødovre Skøjtearena. Det forudsættes ligeledes, at skulpturen er udført med plads til fremføring af vand til toppen.

Samlet pris for omplacering af 'Vångaskibet' ved Rødovre Parkvej inkl. genetablering af oprindeligt rindende vand er anslået til i alt 800.000 kr.

Lov- og plangrundlag

En flytning af skulpturen vil forudsætte en byggetilladelse.

Økonomiske konsekvenser

Kommunalbestyrelsen har årligt afsat 1,5 mio. kr. til etablering af kunst i byens rum. Bevillingen i 2019 er disponeret til kunstværker på Ørbygård og Henriksholm Skole. Det er forudsat, at Kommunalbestyrelsen i 2020 afsætter 1,5 mio. kr. på budgettet til kunst i byens rum. Hvis omplaceringen af ’Vångaskibet’ besluttes, medfører det en udgift på 800.000 kr. Der vil af 2020-puljen herefter restere 775.000 kr. til etablering af ny kunst i byens rum.  

Tidsplan

Omplaceringen af Vångaskibet kan igangsættes i 2019 og færdiggøres i 2020.

Bilag

Bilag 1: Fotos af Vångaskibet
Bilag 2: Luftfoto af Vångaskibet

Sammen med unge
Sag nr. 39

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Projektet ’Sammen med unge’ igangsættes med henblik på at udvikle en fælles ungestrategi, som sætter fokus på en sammenhængende ungeindsats for alle unge i Rødovre Kommune. Med projektet skal ambitionsniveauet i indsatserne omkring de unge løftes yderligere, og de unge skal gøres livsduelige i relation til både uddannelse og fritidsliv. Inddragelse af de unge vil være omdrejningspunktet i projektet.

Sagen behandles samtidig i Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Beskæftigelsesudvalget og Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at igangsætning af projektet 'Sammen med unge' godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Projektet ’Sammen med unge’ igangsættes på baggrund af analyser og indsatser på området det seneste år. I første omgang førte budgetresolutionen, ’Analyse af sammenhængen for børnene i SFO II/7. klasse og ungdomsklubberne’ (sag nr. 28, april 2018), til et øget fokus på, om Rødovre Kommune tilbyder de unge relevante fritidstilbud, eller om indsatserne omkring de unge skal tilpasses. Efterfølgende blev der på baggrund af sagen, ’Klubbernes indhold, opgaveløsning og struktur’ (sag nr. 62, august 2018), igangsat et udviklingsforløb med faglig opkvalificering af personalet i ungdomsklubberne. Udviklingsforløbets mål var i højere grad at engagere, involvere og ansvarliggøre de unge i forhold til indflydelse og medbestemmelse i klubberne.

På baggrund af ovenstående er der et ønske om at løfte ambitionsniveauet yderligere i indsatserne omkring de unge i Rødovre Kommune i projektet ’Sammen med unge’.

’Sammen med unge’ er et tæt tværgående samarbejde mellem Børne- og Kulturforvaltningen og Social- og Sundhedsforvaltningen med deltagelse af Skoleområdet og SSP, Kultur- og Fritidsområdet, Børne- og Familieafdelingen samt Jobcentret. Forvaltningerne skal i fællesskab udvikle en samlet ungestrategi, som sætter fokus på en sammenhængende ungeindsats for alle unge i alderen 13-18/25 år. I projektet vil der være en høj grad af borgerinvolvering, hvor de unge vil få en stemme, som der bliver lyttet til. De unges perspektiver skal inddrages, og der skal udvikles mulige nye roller. 'Sammen med unge' tager afsæt i samme tilgang som Social- og Sundhedsforvaltningens tiltag ' Sammen med borgeren'. Projektet vil derfor også bygge ovenpå de erfaringer, der er herfra. Til det gode børne- og ungeliv i Rødovre hører også muligheden for at deltage i kunst- og kulturlivet. Kunst og kultur skaber forståelse for historie og rødder og kan løfte og skabe fællesskaber på tværs af forskellighed.

Rødovre Kommune er en del af Kulturaftalen, Kulturmetropolen, hvis indsatsområde 'Unge i samskabelse med kulturlivet' (USKIK) handler om at skabe ungefællesskaber med udgangspunkt i kulturelle udtryksformer og samarbejder, baseret på samskabelse som metode.

’Sammen med unge’ har to sideløbende spor. Det ene spor handler om at få indsigt i de unges verden og få deres egne ord på, hvad der er vigtigt for dem i deres liv, og hvad de ønsker i forhold til deres uddannelse, dannelse og udviklingsmuligheder i Rødovre Kommune. Det handler om at se og forstå kommunen gennem de unges oplevelser og få øje på de steder, hvor der kan skabes mere sammenhæng for de unge, og hvor den unges liv er i fokus. Der vil samtidig være fokus på at skabe nye løsninger med de unge for ad den vej at skabe merværdi for den unge og de voksne omkring den unge. Projektet handler endvidere om at indtænke aktører fra det omgivende samfund, blandt andet lokalsamfundets foreninger og virksomheder. En vigtig del af projektet er at give flest mulige unge mulighed for at være en del af det 'almindelige' fællesskab.

Til dette spor er der opstillet følgende mål og ambitioner:

  • Undersøge og afdække de unges behov og herfra gøre det rigtige, så de unges ambitioner understøttes bedst muligt.
  • Afprøve prototyper, der understøtter og udvikler mulige fremtidige løsninger.
  • Skabe mulighed for kreativitet, idéskabelse og iværksætteri.
  • Give mulighed for ungestyrede processer og forløb.
  • I fællesskab at understøtte de unges viden, dannelse og uddannelse.
  • Skabe rammer, så de unge i højere grad etablerer nye fællesskaber på tværs.
  • Styrke ungedemokratiet i kommunen, herunder involvering af det nye ungepanel.
  • Revitalisere indsatser og tilbud for de unge – hvad er det, de efterspørger?

Det andet spor handler om at løfte kompetencerne hos medarbejdere og ledere ved at arbejde på et fælles, tværgående mindset, kendskab til nye metoder for ungeinddragelse og etablering af afsæt for en fælles strategi. Der vil med afsæt i individuelt/teambaserede samskabelsesprojekter skulle formuleres konkrete prøvehandlinger. Det fælles mindset trænes gennem opfølgning på praksiserfaring baseret på aktionslæring.  

Kompetenceudvikling for medarbejderne vil blandt andet give viden om:

  • Designmetoder, som giver dem værktøjer til løbende ungeinddragelse.
  • Konkret ny viden om de unges tanker, følelser og interesser.
  • Overblik over og viden om ungeindsatser i kommunen.
  • Mere tværfagligt samarbejde omkring ungeindsatsen.
  • Kendskab til forskning på området – og forståelse for den nye rolle, som medarbejdere og ledere må indtage, når de skal samskabe med de unge.

Udover inddragelsen af de unge, som er projektets omdrejningspunkt, vil der være en høj grad af medarbejderinddragelse samt mulighed for involvering af det politiske niveau. Der vil blive inddraget en proceskonsulent og fremtidsforsker i projektforløbet.

Lov- og plangrundlag

Lov om Folkeskolen, Serviceloven og Lov om aktiv beskæftigelse.

Økonomiske konsekvenser

Udgifterne afholdes af centralt afsatte udviklingsmidler.

Tidsplan

Opstart efterår 2019. Projektet forventes at løbe over ca. 12 måneder.

Handleplan for handicappolitikken 2020
Sag nr. 40

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social-og Sundhedsforvaltningen forelægger handleplan for handicappolitikken 2020 og 2021. Handleplanen er en udmøntning af handicappolitikken og indeholder beskrivelser af prioriterede indsatser for de næste to år.

Sagen behandles samtidig i alle udvalg.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at handleplan for handicappolitikken 2020 og 2021 godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Handleplan for handicappolitikken tager udgangspunkt i Rødovre Kommunes Handicappolitik, der blev godkendt af Kommunalbestyrelsen den 31. januar 2016 (sag nr. 41).

Formålet med handleplanen er at udpege temaer og indsatser, som bidrager til at nå de strategimål, der er udpeget i handicappolitikken. Handleplanen er samtidig en prioritering af, hvilke områder der særligt skal fokuseres på de kommende to år.

Visionen i Rødovre Kommunes Handicappolitik er, at Rødovre Kommune vil være landets bedste kommune for borgere med handicap, hvor alle har lige muligheder i livet. For at realisere visionen arbejder Rødovre Kommune med fire strategimål:

  1. Et ligeværdigt liv
  2. Sammenhæng skaber tryghed
  3. Stærke lokale fællesskaber
  4. Tilgængelige omgivelser og teknologiske løsninger.

Med afsæt i handicappolitikkens vision og strategimål er der valgt fem indsatsområder i handleplanen 2020 og 2021:

  1. Bedre livskvalitet med sundhedstjek
  2. Bedre adgang til job og uddannelse
  3. Tilgængelighed
  4. Læringsfællesskaber i folkeskolen
  5. Medborgerskab

Handleplanen er udarbejdet i tæt dialog med Handicaprådet.

Handleplanen står ikke alene og er ikke en udtømmende beskrivelse af alle indsatser på handicapområdet, men skal ses i samspil med de øvrige indsatser i kommunen, som de er beskrevet i for eksempel Rødovre Kommunes Børne- og Ungepolitik, Sundhedspolitik og Udsattepolitik.

Sideløbende med udviklingen af handleplan for handicappolitikken er der igangsat en helhedsplan for psykisk sårbare borgere. Helhedsplanen har fokus på at afdække, hvordan vi kan skabe endnu bedre rammer for det tværgående samarbejde omkring mennesker med psykisk sårbarhed, så de oplever, at kommunen tilrettelægger en sammenhængende, helhedsorienteret og overskuelig indsats. Helhedsplanen tager afsæt i Rødovre Kommunes Handicappolitik og Udsattepolitik.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes Handicappolitik.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

2020 og 2021.

Bilag

Bilag 1: Handleplan for handicappolitikken 2020 og 2021

Diverse
Sag nr. 41

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.