Kultur- og Fritidsudvalget

12-11-2019

Medlemmer

Pia Hess Larsen (A)
Formand Lene Due (A)
Brian Møller (A)
Kim Drejer Nielsen (C)
Kim Hammer (O)

Fraværende

Brian Møller (A), sag 42-48

Sager 42 - 48

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 42

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering

  1. Der er ingen nyheder fra Schultz Lovguide om Kultur og Fritid.
  2. Opfølgning på studierejse til Reykjavik den 17. til 20. september 2019.

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Strategisk samarbejde om Børn og Unge i idrætsforeninger
Sag nr. 43

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

DGI Storkøbenhavn har rettet henvendelse til de otte kommuner på Vestegnen og inviteret kommunerne til et strategisk samarbejde om, at flere børn og unge skal blive en del af de lokale idrætsfællesskaber.

Den stategiske satsning skal styrke idrætsforeningernes børne- og ungearbejde, og der vil være fokus på initiativer, som kan bidrage til idrætsforeningernes aktivitetsudvikling og organisatoriske styrke.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at der gives tilsagn om, at Rødovre Kommune indgår i et nærmere aftalt strategisk samarbejde om, at flere børn og unge skal blive en del af de lokale idrætsfællesskaber, samt
  2. at den kommunale medfinansiering på op til 250.000 kr. pr. år i en 4-årig periode afholdes af Folkeoplysningsudvalgets ramme.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

I august måned 2019 har DGI Storkøbenhavn rettet henvendelse til samtlige kommuner på Vestegnen om et strategisk samarbejde om børn og unge i forening.

DGI ønsker sammen med kommunerne på Vestegnen at igangsætte en række udviklingstiltag som sikrer, at flere børn og unge bliver en del af de lokale idrætsfællesskaber. Børn og unge skal bevæge sig, involvere sig og lære at indgå i et aktivitetsfællesskab sammen med andre.

På Vestegnen er idrætsforeningernes tag i befolkningen markant under landsgennemsnittet, og rigtig mange børn og unge forpasser muligheden for at være en del af et idrætsfællesskab. Særligt pigerne på vestegnen står udenfor foreningsfællesskabet.

Med samarbejdet ønsker DGI at bidrage til at løfte foreningsdeltagelsen, øge folkesundheden, styrke fællesskaberne og bidrage til borgernes trivsel med fokus på tre temaer:

  1. Idræt for hele familien
  2. Teenagefrafald og
  3. Fysiske rammer for idræt og foreningsliv

Den stategiske satsning skal styrke idrætsforeningernes børne- og ungearbejde, og der vil være fokus på initiativer, som kan bidrage til idrætsforeningernes aktivitetsudvikling og organisatoriske styrke.

DGI´s hovedbestyrelse har i foråret 2019 afsat 8 mio. kr. de næste 4 år til nye udviklingsinitiativer i de otte kommuner på Vestegnen med det formål at få flere børn- og unge ind i idrætsforeningerne.

Tilsagnet fra DGI`s hovedbestyrelse til projekt "Børn og Unge i forening" er betinget af, at de otte kommuner samlet bidrager med i alt 8 mio. kr. i medfinansiering til aktivitetsrettede tiltag gennem projektperioden, ligesom det forventes, at der kan tilføres midler via fundraising samt kommunespecifikke anlægsudgifter.

For Rødovre Kommunes vedkommende vil det betyde en medfinasiering på op til 250.000 kr. om året i en 4-årig periode.

Om processen og organiseringen kan det oplyses, at DGI Storkøbenhavn i september måned har haft en dialog med Børne- og Kulturforvaltningen i Rødovre Kommune, hvor de fælles indsatsområder blev drøftet. En lignende samtale har fundet sted i de øvrige kommuner.

På baggrund af disse samtaler er det tanken, at der skal udarbejdes et aftalegrundlag, som skal danne udgangspunkt for opstart af konkrete aktiviteter fra januar 2020.

For så vidt angår organiseringen vil DGI Storkøbenhavn have den overordnede projektledelse og ansvaret for projektets samlede fremdrift, sikre samtidig koordinering og facilitere de indsatser, som går på tværs af flere kommuner. For de kommunespecifikke indsatser samarbejder DGI´s projektledere og udviklingskonsulenter direkte med lokalforeninger og kommunale medarbejdere med henblik på at sikre smidig og effektiv opgaveløsning.

Det er Børne- og Kulturforvaltningens vurdering, at projektet vil være med til at fremme og løfte foreningsdeltagelse af børn og unge i Rødovre Kommune.

Endvidere er det forvaltningens opfattelse, at de tre indsatsområder passer særdeles godt med de indsatsområder, der fremgår af kommunens folkeoplysningspolitik.

Sagen har været behandlet i Folkeoplysningsudvalget den 22. oktober 2019.

Folkeoplysningsudvalget har anbefalet sagen.

Lov- og plangrundlag

Folkeoplysningsloven.

Økonomiske konsekvenser

DGI Storkøbenhavn har reserveret 8 mio. kr. over de næste 4 år til de konkrete indsatser til de otte kommuner på Vestegnen.

Det forventes, at der kan tilføres yderligere midler via fælles fundraising på 4 mio. kr.

Den kommunale medfinansiering udgør 250.000 kr. pr. år i en 4-årig periode.

Tidsplan

Projektet forventes at starte januar 2020.

Bilag

Bilag 1: Strategisk samarbejde om børn og unge i forening

Ansøgning om køb af navneretten til Espelundens Stadion
Sag nr. 44

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Green Entertainment A/S, Boldklubben Avarta ansøger om lov til at købe navneretten til Espelundens Stadion med henblik på videresalg til en kommerciel samarbejdspartner i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021 med mulighed for option for yderligere et år.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at forslag til aftale mellem Green Entertainment A/S, Boldklubben Avarta og Rødovre Kommune om køb af navneretten til Espelundens Stadion godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Ved ansøgning af 21. oktober 2019 ansøger Green Entertainment A/S, Boldklubben Avarta om muligheden for at købe navnet på Espelundens Stadion med henblik på videresalg til en kommerciel samarbejdspartner som led i en sponsoraftale.

Green Entertainment A/S, Boldklubben Avarta har på nuværende tidspunkt ingen konkret aftale, men er i forhandling med en interesseret sponsor. Sponsoraftalen indbefatter brug af navneretten til Espelundens Stadion og forudsætter, at kommunen mod betaling indvilliger heri.

Som følge af ovenstående foreslår Green Entertainment A/S, Boldklubben Avarta, at der indgås en aftale mellem Rødovre Kommune og Green Entertainment A/S, Boldklubben Avarta med følgende indhold:

  • Green Entertainment A/S, Boldklubben Avarta køber navnerettighederne til Espelundens Stadion af Rødovre Kommune for en 2-årig periode med option på yderligere et år.
  • Det nye navn skal fremgå af indgangspartiet til stadion samt skiltet/informationstavlen på Korsdalsvej 100.
  • Navneændringen skal fremgå af al kommunikation fra Green Entertainment A/S, Boldklubben Avarta samt øvrige brugere. I forhold til trafikal skiltning og i kommunal kommunikation vil stadionet fortsat omtales "Espelundens Stadion/Espelundens Idrætsanlæg".
  • Rødovre Kommune skal godkende navnet, så det er foreneligt med sport og idræt, samt grafisk udformning og opsætning af skilte.

Det er en forudsætning, at aftalen om salg af navneretten indgås på markedsvilkår. Børne- og Kulturforvaltningen har derfor bedt et markedsføringsfirma om at vurdere markedsværdien af den ønskede aftale, og det kan oplyses, at den samlede markedsværdi er vurderet til 22.600 kr. pr. år.

Opgørelsen over de enkelte værdifastsættelser er vedlagt som bilag.

Det foreslås, at der udarbejdes en aftale mellem Green Entertainment A/S, Boldklubben Avarta og Rødovre Kommune om køb af navneretten til Espelundens Stadion med henblik på videresalg til Green Entertainment A/S, Boldklubben Avartas sponsor.

Købsaftalen skal blandt andet have følgende indhold:

  • Rødovre Kommune modtager 325 fribilletter pr. år svarende til den vurderede markedsværdi.  
    Billetterne giver adgang til hjemmekampe efter nærmere aftale med Børne- og Kulturforvaltningen.
    Uddeling af billetterne har til formål at understøtte kommunens generelle indsats med at fremme interessen for at dyrke idræt.
  • Kommunen får mulighed for at annoncere gratis i Green Entertainment A/S, Boldklubben Avartas kampprogram efter nærmere aftale.
  • Rødovre Kommune skal godkende navnet, den grafiske udformning af dette og opsætning af skilte med videre.
  • Green Entertainment A/S, Boldklubben Avarta afholder alle udgifter i forbindelse med opsætning, nedtagning og vedligeholdelse af skilte med videre, som er omfattet af aftalen.
  • Rødovre Kommune vil fortsat benytte navnet Espelundens Stadion/Espelundens Idrætsanlæg i trafikal skiltning og i den kommunale kommunikation med mere.
  • Aftalen træder i kraft den 1. januar 2020 og løber til 31. december 2021.

Lov- og plangrundlag

I henhold til lov nr. 490 af 7. juni 2006 om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre, gives der adgang for kommunen til supplerende finansiering af de opgaver, som kommunen varetager, når dette sker under hensyntagen til den neutralitet og saglighed, der er gældende for en offentlig myndighed.

Loven giver adgang til opsætning af reklamer på alle kommunens faste aktiver såsom bygninger, grunde, køretøjer, inventar med videre. Reklamering kan ske på både fast ejendom og løsøre, som ejes af kommunen, men ligeledes på lejet/leaset ejendom og løsøre. Reklamering er tilladt både ud- og indvendigt.

Salg af reklameplads skal ske på markedsvilkår, og kommunen skal gøre sig rimelige bestræbelser på at sikre sig, at salget sker til markedspriser.

Økonomiske konsekvenser

Betaling sker ved, at Green Entertainment A/S, Boldklubben Avarta tildeler Rødovre Kommune 325 fribilletter pr. år efter nærmere aftale.

Dertil kommer værdien af gratis annoncering i Green Entertainment A/S, Boldklubben Avarta kampprogram, hvilket imidlertid ikke er værdisat.

Tidsplan

Aftalen træder i kraft den 1. januar 2020.

Bilag

Bilag 1: Ansøgning fra Avarta om køb af navneretten - 21.10.2019
Bilag 2: Indgang stadion med sponsornavn
Bilag 3: Aftale mellem Green Entertainment AS, Boldklubben Avarta og Rødovre Kommune
Bilag 4: MKGT Værdifastsættelse

Kulturaftale Kulturmetropolen - forlængelse med et år
Sag nr. 45

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune er partner i kulturaftalen Kulturmetropolen mellem 14 kommuner og Kulturministeriet. Kulturministeren har forlænget den statslige finansiering af den nuværende Kulturmetropolen 2016-2019 med et år, så Kulturmetropolens nuværende aftale med staten først udløber i 2020. Der skal tages stilling til, hvorvidt Rødovre Kommune ønsker at deltage i kulturaftalens etårige forlængelse.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at Rødovre Kommune deltager i den etårige forlængelse af kulturaftalen for 2020.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

For perioden 2016-2019 er der indgået en kulturaftale mellem 14 kommuner og Kulturministeriet kaldet Kulturmetropolen. Hovedindholdet i Kulturmetropolen har været tre indsatsområder:

• Festivaler og events

• USKIK – Unge i Samskabelse med Kulturlivet

• Musikmetropolen

Gennem indsatsområderne Festivaler og events samt USKIK arbejder Rødovre Kommune især om samskabelse mellem unge, kulturfaglige medarbejdere i kommuner og kulturinstitutioner i hele kulturregionen. Blandt andet i forbindelse med events, for eksempel til Golden Days Festivalerne, Kulturnatten i Rødovre 2017 og 2018 samt senest til Rødovredagen 2019, hvor unge fra Kulturmetropolen har samarbejdet med professionelle kunstnere og borgere om at skabe kunst, musik, film og upcycling af møbler og tøj.

Gennem indsatsområdet Musikmetropolen er Rødovre Musikskole og Kulturhuset Viften ligeledes løbende involveret. Eksempelvis har Viften deltaget i udviklingen af innovative publikumsinvolverende formater for blandt andet at tiltrække nye målgrupper, mens elever fra Rødovre Musikskole deltager i Kulturmetropolens udbudte sangskriverstævner med stort udbytte.

Med Kulturmetropolen er der skabt et netværk for samarbejde og erfaringsudveksling mellem kommunerne på både politisk, administrativt og institutionsniveau – samt mellem lokale kulturaktører. Derudover er indsatsområderne også basis for, at der skabes nye kontakter og netværk mellem for eksempel kommunale forvaltninger og kulturelle aktører internt i kommunerne.  

Det vurderes relevant at fortsætte arbejdet i en etårig forlængelse, herunder at skabe faglig sparring, netværk og kompetenceudvikling. Det er ligeledes relevant, at der fortsat er fokus på udvikling og indsatser, som kommunerne og kulturaktørerne ikke altid selv kan løfte, og på indsatser som for eksempel er svar på en udfordring eller et behov generelt eller specifikt hos flere kommuner og kulturaktører.

Finansiering

Kulturmetropolen er finansieret gennem midler fra de deltagende partnere og staten. Til grundfinansieringen betaler staten og kommunerne 50 % hver. I den nuværende aftale er Kulturmetropolens grundfinansiering gennemsnitligt 3.777.500 kr. årligt. Hertil kommer midler fra forskellige eksterne aktører og EU.

Ny kulturaftale for 2021-2024

Efter den etårige forlængelse følger en ny fireårig kulturaftale.  Arbejdet med at udvikle indholdet for en kommende fireårig kulturaftale er færdigformuleret og vedtaget i den politiske styregruppe med følgende tre indsatsområder (se bilag 1):

• Musikindsats

• Ungeindsats

• Kultur & sundhed

Kulturminister Joy Mogensen har dog den 5. september 2019 sendt brev ud til kulturregionerne, hvori hun annoncerer, at hun forlænger den statslige medfinansiering af de nuværende kulturaftaler med et år, før der bliver indgået nye fireårige aftaler (se bilag 2). Der vil i forlængelsen være mulighed for at tage hul på det nye indsatsområde Kultur og Sundhed, så 2020 kan bruges på at forberede den kommende Kulturmetropolen 2021-2024.

Rødovre Kommunes deltagelse i Kulturmetropolen i den kommende fireårige periode 2021-2024 vil blive behandlet i løbet af 2020.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

På et politisk styregruppemøde i Kulturmetropolen den 30. august 2019 blev det besluttet, at den kommunale finansiering fremover er 2,75 kr. per indbygger med et minimumsbeløb på 90.000 kr.

Det betyder, at Rødovre Kommunes finansiering forventes at stige fra 80.000 kr. til ca. 110.000 kr. i 2020. Der er allerede afsat 80.000 kr. årligt til kulturaftalen på budgettet. De resterende ca. 30.000 kr. vil blive finansieret inden for den samlede ramme på kultur- og fritidsområdet.  

Tidsplan

Rødovre Kommunes deltagelse i Kulturmetropolen i perioden 2021-2024 vil blive behandlet i løbet af 2020.

Bilag

Bilag 1: 1a - Indsatsområdet Et bedre liv med kultur
Bilag 2: 1b - Kulturmetropolens Musikindsats
Bilag 3: 1c - Kulturmetropolens Ungeindsats
Bilag 4: 2 - Brev fra Kulturministeren
Bilag 5: 3 - Ny model for det kommunale tilskud

Ansøgning om udgiftsneutral tillægsbevilling til Heerup Museum til efterårsudstillingen
Sag nr. 46

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Heerup Museum har i 2019 modtaget 35.000 kr. fra Augustinus Fonden til dækning af udgifter i forbindelse med efterårsudstillingen "Henry Heerup & Gert Mathiesen".

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at der i 2019 gives en udgiftsneutral tillægsbevilling på netto 0 kr. til Kultur- og Fritidsudvalget svarende til en udgift og tilhørende indtægt på 35.000 kr. til Heerup Museum.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Heerup Museum afvikler sin efterårsudstillling "Henry Heerup & Gert Mathiesen" i perioden 13. september 2019 - 26. januar 2020.

Med udstillingen ønsker Heerup Museum at fremhæve den internationale side af kunstneren Henry Heerup. Udstillingen sammenstiller de to folkelige og farverige billedkunstnere Henry Heerup og danskamerikaneren Gert Mathiesen. I udstillingen kan man følge de to kunstneres udtryk og se dem mødes i en eksplosion af ornamentale, symbolske og farverige billeder.

Heerup Museum har søgt fondsmidler til dækning af udgifter i forbindelse med efterårsudstillingen.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Den godkendte anvendelse af midlerne har ingen økonomiske konsekvenser for Rødovre Kommune. Der betales fodsmoms af tilskuddet på 17,5 %.

Bevillingen vedrører hovedfunktionen 03.35 kulturel virksomhed.

Tidsplan

Ingen.

Forventet regnskab pr. ultimo september 2019 for Kultur- og Fritidsudvalget
Sag nr. 47

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Forventet regnskab pr. ultimo september 2019 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2019 for Kultur- og Fritidsudvalget med udgangspunkt i status pr. ultimo september 2019.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at forventet regnskab pr. ultimo september tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo september 2019 for Kultur- og Fritidsudvalget".

Lov- og plangrundlag

Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab pr. ultimo september 2019 for Kultur- og Fritidsudvalget

Diverse
Sag nr. 48

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.