Kultur- og Fritidsudvalget

05-10-2021

Medlemmer

Formand Lene Due (A)
Pia Hess Larsen (A)
Birgitte Glifberg (A)
Kim Drejer Nielsen (C)
Kim Hammer (O)

Sager 45 - 50

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 45

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Meddelelsespunkterne fremlægges til orientering.

  1. Nyhedsliste fra Schultz Lovguide for kultur og fritid.
  2. Notat om 'Borgermøde om Kommuneplanen 2022 – børn og unge i bevægelse'.

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Nyhedsliste - Schultz Lovguide
Bilag 2: Notat om Borgermøde om Kommuneplanen 2022 – børn og unge i bevægelse

Ny idrætspolitik i Rødovre Kommune
Sag nr. 46

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen forelægger udkast til ny idrætspolitik i Rødovre Kommune.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at udkastet til idrætspolitikken godkendes samt
  2. at udkastet til idrætspolitikken sendes i høring hos kommunens idrætsforeninger, relevante råd og organisationer.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen besluttede den 24. november 2020 at igangsætte en proces, der skal føre til vedtagelse af en ny idrætspolitik.

Børne- og Kulturforvaltningen har nu – i bredt samarbejde med mange forskellige aktører på idrætsområdet – udarbejdet et forslag til en ny idrætspolitik.

Udviklingen af idrætspolitikken har haft en høj grad af inddragelse af relevante aktører på idrætsområdet. En proces, der både har inddraget det politiske niveau, Folkeoplysningsudvalget, FiR, idrætsforeningerne i Rødovre, borgere samt medarbejdere og ledere i Børne- og Kulturforvaltningen.

Konkret er der blevet arbejdet med tre spor af inddragelse i udviklingen af idrætspolitikken:

  • Dialogmøder med foreninger
  • Interviews af borgere
  • Idrætskonference med oplæg og workshops

Fra december 2020 til marts 2021 blev alle idrætsforeninger under Rødovreordningen inviteret til at deltage i dialogmøde med kommunen, hvor de respektive foreninger havde mulighed for at komme med input, ønsker og prioriteringer til idrætspolitikken. I alt blev der afviklet 26 dialogmøder. På dialogmøderne blev centrale spørgsmål om fremtidens idrætsliv i Rødovre drøftet.

Fra marts 2021 til maj 2021 interviewede Børne- og Kulturforvaltningen en række idrætsuvante borgere, hvor det centrale tema var, hvordan vi kan skabe en varig tilknytning til idræts- og foreningslivet for disse målgrupper.

På baggrund af dialogmøderne og de respektive interviews blev der efterfølgende udarbejdet fem tematikker, som skulle udgøre grundlaget i den nye idrætspolitik. Disse er:

  • Samarbejde og partnerskaber på tværs
  • Foreningsidræt og frivillighed
  • Faciliteter og byrum
  • Talent- og eliteidræt
  • Et mangfoldigt og inkluderende idrætsliv

Med udgangspunkt i de fem tematikker blev der den 12. juni 2021 afholdt en idrætskonference i Rødovrehallen med inddragelse af både lokale og eksterne aktører på idrætsområdet. Formålet med idrætskonferencen var at debattere og kvalificere de tematikker, som var kommet frem på baggrund af dialogmøderne og de respektive interviews. Idrætskonferencen markerede samtidig afslutningen på vidensindsamlingen, hvorefter formuleringen af den egentlige idrætspolitik begyndte.

På baggrund af den brede inddragelse har Børne- og Kulturforvaltningen nu udarbejdet et forslag til en ny idrætspolitik. Den nye idrætspolitik skal angive værdier og visioner for en målrettet indsats, og samtidig udgøre et overordnet grundlag for prioriteringer og strategier på idrætsområdet. Idrætspolitikken skal – i lighed med den nuværende – sætte retning for fremtidens udvikling af idrætten i Rødovre.

Det foreslås, at udkastet til idrætspolitikken sendes i skriftlig høring via e-mail hos følgende foreninger, råd og organisationer:

  • Rødovre Kommunes idrætsforeninger
  • Rødovre Kommunes spejderforeninger
  • Rødovre Kommunes aftenskoler
  • FiR (Fællesrepræsentationen af idrætsforeninger i Rødovre)
  • BUS (Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd i Rødovre)
  • RAS (Rødovre Aftenskolers Samråd)
  • Rødovre Kulturråd
  • Seniorrådet
  • Handicaprådet
  • Integrationsrådet
  • Udsatterådet

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Med budgetaftalen 2022 er det hensigten at afsætte 100 mio. kr. over de næste 10 år til nye anlægsinvesteringer på idrætsområdet.

Desuden er der med udgangspunkt i et stort ønske fra foreningslivet blevet ansat en foreningskoordinator fra den 1. oktober 2021. Foreningskoordinatoren skal understøtte foreningerne i at rekruttere og fastholde flere børn og unge i idrætsforeningerne i tæt samarbejde med kommunens skoler og institutioner.

Tidsplan

  • 5. oktober 2021: Udkast til idrætspolitik forelægges Kultur- og Fritidsudvalget med forslag om at sende politikken i høring.
  • 6. oktober 2021 (Eller hurtigst derefter) til 8. november 2021: Idrætspolitikken sendes i høring hos kommunens idrætsforeninger, aftenskoler samt relevante råd og organisationer.
  • Januar/februar 2022: Udkast til idrætspolitikken forelægges Kommunalbestyrelsen med forslag om godkendelse.
  • Februar/marts 2022: Når politikken er godkendt bliver den sat op med tekst og billeder og efterfølgende trykt og lagt på Rødovre Kommunes hjemmeside.

Bilag

Bilag 1: Rødovre Kommunes Idrætspolitik

Igangsætning af aktiviteter i Islev Bibliotek og Medborgerhus
Sag nr. 47

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Biblioteket i Islev skal udvikles videre som bibliotek og medborgerhus.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at igangsætte arbejdet med den i budget 2022 besluttede medborgerhusfunktionen på Islev Bibliotek samt
  2. at organisationen omkring Islev Bibliotek og Medborgerhus godkendes.

Beslutning

Godkendt med bemærkning om, at "teater" tilføjes til "spor 3", og under organisation tilføjes "en eller flere lokale borgerrepræsentanter" og "hvis muligt" slettes.

Sagsfremstilling

Baggrund

Ifølge budgetresolutionen fra budget 2020 ønsker Kommunalbestyrelsen at igangsætte en proces, der skal udvikle et medborgerhus som en del af Islev Bibliotek/Trekanten. Som en del af aftalen om budget 2022 er der nu afsat 250.000 kr. til i 2022 at etablere og afprøve medborgerhusfunktionen som supplement til biblioteksfunktionen

Kultur- og Fritidsudvalget fik den 8. juni 2021 en status på udviklingen af Islev Bibliotek/Trekanten, der beskrev den borgerinddragende proces, som er forløbet over et år. Denne status blev taget til efterretning.

Den borgerinddragende proces viste bl.a., at der ønskes et styrket sammenhold i Islev samt nye fællesskaber og et aktivt medborgerskab. Nedenfor fremgår den vision, der er fremkommet i processen, og som indgik i sagen til Kultur- og Fritidsudvalget den 8. juni 2021.


Vision

"Trekanten er et sted med fællesskab, frivillighed og faglighed.

Trekanten er mere end et bibliotek. Det er et mødested med nærvær, hvor borgere, foreninger, lokale virksomheder og kommunale aktører kan skabe liv, kultur og aktiviteter i hverdagen. De mange aktører drømmer om at styrke sammenholdet og løfte Islev som område med mod på nye typer af fællesskaber via et aktivt medborgerskab.
Derfor har Trekanten fokus på:

• Fælleskab for flere brugere, både børn, unge, familier og ældre.

• Frivillighed og medborgerskab.

• Styrket socialt sammenhold i Islev som område.

• Faglighed, inspiration og fordybelse.

Der er i borgerinddragelsesprocessen enighed om, at der skal arbejdes i fire spor:

1. Mødesteder: Kaffe og mad

2. Generationsmøder

3. Kunst, kultur, musik og dannelse

4. Udeliv og bæredygtighed"

Igangsættelse af medborgerhusfunktionen

Der er på baggrund af ovenstående flere aktiviteter, der nu kan igangsættes. Fokus bliver på at styrke fællesskab og medborgerskab ved at invitere borgerne ind, informere om mulighederne i Islev Bibliotek og Medborgerhus samt understøtte det videre arbejde med dannelsen af et medborgerhus i samspil med biblioteket. Der skal bl.a.:

  • Arbejdes udviklingsorienteret med borgerinvolvering i de fire spor, der er lagt ud i den borgerrettede proces; 'Mødesteder', 'Generationsmøder', 'Kultur, kunst og dannelse' samt 'Udeliv og bæredygtighed'.
  • Rækkes ud og skabes samarbejder med fx skoler, boligområder, sundhedspleje, ældreområdet mv.
  • Aftales og koordineres konkrete aktiviteter, samt sikre regelsæt om udlån af lokaler i praksis.

Det bemærkes, at der – som en del af inddragelsesprocessen - har været peget på en række mulige anlægsbehov til skabelse af gode rammer for medborgerhusfunktion på biblioteket. Når medborgerhusfunktionen er i gang, vil det konkret kunne testes, hvor stort behovet for ændringer i de fysiske rammer vil være.

Organisation

Opgaven placeres under bibliotekschefen, så der skabes sammenhæng mellem medborgerhusfunktionen og biblioteket.

Der tilknyttes en intern følgegruppe bestående af:

En repræsentant fra bibliotekets ledelse

En repræsentant fra Kultur- og Fritidsafdelingen

En repræsentant fra Social- og Sundhedsforvaltningen

En lokal borgerrepræsentant (hvis muligt).

Lov- og plangrundlag

Ingen

Økonomiske konsekvenser

250.000 kr., afsat i budget 2022.

Tidsplan

Efterår 2021: Igangsættelse af aktiviteter.

April 2022: Første status fremlægges for Kultur- og Fritidsudvalget, herunder forslag til evt. videre forløb.

Anmodning fra Rødovre Skøjte- og Ishockey Klub om brug af istid
Sag nr. 48

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Rødovre Skøjte- og Ishockey Klub ansøger om at gøre brug af den offentlige istid om onsdagen.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at anmodningen imødekommes som en to-årig forsøgsordning frem til sommeren 2023 samt
  2. at ordningen træder i kraft fra november 2021.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Rødovre Skøjte- og Ishockey Klub anmoder om at gøre brug af den offentlige istid på onsdage fra kl. 18.00 til kl. 20.00 på grund af mangel på istid til træning og afvikling af kampe.

Begrundelsen for ansøgningen er, at Ishockey- og Kunstskøjteafdelingen har svært ved at få fordelingen af træningstider til at gå op, dels pga. større tilgang til klubben, som betyder mere istid til afvikling af træning og kampe, men også pga. øgede antal kampe i Metal Ligaen, herunder også flere tv-kampe, som tager meget øvrig træningstid, da disse optagelser kræver meget forberedelse. Det bemærkes i øvrigt, at der pt. er lagt tre kampe i Metal Ligaen om onsdagen i den kommende sæson, hvorfor istiden her allerede er aflyst.

Klubben har opgjort gennemsnitlig antal personer, der gør brug af de frie istider i de tidsrum, det drejer sig om:

- Onsdage kl. 18.00 - 20.00 i gennemsnit ca. 60 personer (på 2 timer)

- Lørdage kl. 10.30 - 14.30 i gennemsnit 166 personer (på 4 timer)

- Søndage kl. 17.00 - 20.00 i gennemsnit 90 personer (på 3 timer)

Det er Rødovre Skøjte- og Ishockey Klub, der står for afviklingen friløbene, imod at de får indtægterne fra salg af billetter og leje af skøjter.

Udover de åbne istider har klubben følgende indsatser med fri istid:

  • Friløb i efterårsferien.
  • Friløb i juleferien, hvor der tilbydes fem timers friløb i hverdagene i juleferien.
  • Friløb i vinterferien, mandag, tirsdag onsdag og fredag, både uge 7 og 8.
  • Åbenhus arrangementer.
  • Sjov lørdag.
  • Is-disco, 5 - 6 gange årligt på søndage.
  • Rødovre Kommunes skoler/institutioner/SFO'er - eftermiddage kl. 13.00 - 15.15.
  • Andre Rødovre institutioner, samt institutioner/skoler mm. udefra.

Samtidig vurderer klubben, at der stadigvæk kan være friløb om onsdagen kl. 18.00 - 20.00 i uge 42 og i uge 8, samt i juleferien.

Børne- og Kulturforvaltningen foreslår, at ansøgningen godkendes som en to-årig forsøgsperiode frem til sommeren 2023, hvor der udarbejdes en sag til Kultur- og Fritidsudvalget med henblik på at formidle om ordningen skal fortsætte. I sagen til Kultur- og Fritidsudvalget vil der redegøres for, om klubben har formået at kompensere for afviklingen af den frie istid om onsdagen således, at langt flere benytter tiderne i weekenden, samt ved andre initiativer (som nævnt ovenfor). I indstillingen er der ikke taget stilling til den konkrete fordeling af timerne mellem klubbens egne afdelinger, men det forventes, at nye istider kommer til gode bredt i klubben.

Lov- og plangrundlag

Folkeoplysningsloven

Økonomiske konsekvenser

Udgiftsneutral, da indtægten fra friløbet går til klubben.

Tidsplan

November 2021 og to år frem.

Rødovre Kommunes sundhedspolitik 2021-2025
Sag nr. 49

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger det endelige forslag til Rødovre Kommunes sundhedspolitik 2021-2025 til godkendelse efter endt høringsperiode.

Sagen forelægges samtidig i alle udvalg.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at forslag til Rødovre Kommunes sundhedspolitik 2021-2025 godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Kommunalbestytrelsen godkendte på møde den 31. august (sag nr. 137) at sende udkast til Rødovre Kommunes sundhedspolitik i høring.

Udkastet har i september 2021 været i høring hos relevante råd og panel samt borgere og foreninger, der har bidraget med input i processen. Derudover har udkastet være i offentlig høring på Rødovre Kommunes høringsportal.

Høringsmøde

Der er afholdt et høringsmøde den 9. september 2021. På høringsmødet deltog repræsentanter fra Integrationsråd, Handicapråd og Seniorråd samt borgere og repræsentanter fra foreninger og en skolebestyrelse.

På høringsmødet var der bred opbakning til politikken og tilfredshed med den involverende proces. Flere deltagere udtrykte vigtigheden af at indgå partnerskaber og inviterede til tværgående samarbejde, når politikken skal udmøntes i konkrete indsatser.

Integrationsrådet og Seniorrådet udtrykte et ønske om at målrette sundhedsindsatser til særlige målgrupper som borgere med anden etnisk baggrund end dansk og ældre borgere særligt ved overgange og kriser i livet.

I udmøntningen af politikken vil der blive sat fokus på, at nye indsatser og planer bidrager til at skabe sundhedsfremme for alle borgere uanset livssituation og levevilkår med særligt fokus på mangfoldigheden blandt borgerne.

Handicaprådet ønskede fokus på tilgængelighed, både som fysisk tilgængelighed og som tilgængelighed i form af en hjælper eller hjælpemidler.

Repræsentanten fra Rødovre Skoles skolebestyrelse ønskede, at der i forordet kom fokus på, at vi skal udvikle samtidig med, at vi skal sikre stabilitet.

Rødovre Håndboldklub understregede vigtigheden af, at der er faciliteter til rådighed til at understøtte bevægelse i og uden for foreningerne. Derudover efterlyste håndboldklubben, at det fremgår tydeligere af politikken, at der også bliver arbejdet med indsatser i forhold til de øvrige KRAM-faktorer som eksempelvis alkohol.

Skriftlige høringssvar

Det har også været muligt at fremsende skriftlige høringssvar, og der er modtaget høringssvar fra Udsatterådet og Bedre Psykiatris lokalforening Rødovre/Glostrup.

Udsatterådet skriver i sit høringssvar, at de anerkender og tilslutter sig udkastet til sundhedspolitikken, herunder de fem strategimål. Rådet opfordrer til, at der i arbejdet med handleplanerne anvendes opsøgende metoder, hvor man tager direkte kontakt til de mest udsatte borgere ved eksempelvis hospitalsindlæggelser og i samarbejde med regionen, herunder at der skeles til det samarbejde, der allerede findes for ældre indlagte borgere. Rådet mener, at borgerne generelt vil se den direkte kontakt/opsøgende metoder som et positivt og forebyggende initiativ.

Bedre Psykiatris lokalforening Rødovre/Glostrup angiver et ønske om, at Rødovre Kommune styrker initiativer til børn, unge og voksne med psykiske udfordringer og diagnoser samt deres forældre og andre pårørende, herunder at der arbejdes på at få etableret en akuthjælp, og at det er nemt at finde vej til støtte og hjælp via Rødovre Kommunes hjemmeside.

Tilretninger i politikken

Input på høringsmødet og høringssvar har givet anledning til følgende større tilretninger i sundhedspolitikken:

  • I forordet er det tilføjet, at vi ikke kun orienterer os mod udvikling, men også mod at fastholde velfungerende indsatser.
  • I afsnittet "Tidlig Indsats" er overgangen fra at være aktiv på arbejdsmarkedet til at være pensionist indarbejdet.
  • I afsnittet om "Deltagelse og partnerskaber" er det under "Følgeskab og værtsskab" indarbejdet, at vi har øje for, at tilgængelighed kan være en barriere for at deltage i fællesskaber.
  • I afsnittet "Tidlig Indsats" er det præciseret, at vi arbejder ud fra Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakker om eksempelvis alkohol, rusmidler og seksuel sundhed.

De øvrige input fra høringsmødet og de skriftlige høringssvar vil samlet blive taget med i det videre arbejde med konkrete indsatser i handleplanerne, som vil være præget af høj grad af dialog og inddragelse på tværs.

Udkast til Rødovre Kommunes sundhedspolitik vil efter den politiske godkendelse blive sat op med layout af tekst, billeder, figurer og citater og trykt samt lagt på Rødovre Kommunes hjemmeside i november 2021.

Lov- og plangrundlag

Sundhedsloven.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Den 2. november 2021: Borgermøde med lancering af sundhedspolitikken.

December 2021: Oplæg til arbejdet med de fem strategimål forelægges.

Bilag

Bilag 1: Rødovre Kommunes sundhedspolitik 2021-2025
Bilag 2: Høringssvar fra Udsatterådet til Rødovre Kommunes Sundhedspolitik 2021-2025
Bilag 3: Høringssvar fra Bedre Psykiatris lokalforening RødovreGlostrup
Bilag 4: Opsamling på høringsmøde om udkast til sundhedspolitik den 9. september 2021

Diverse
Sag nr. 50

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.