Kultur- og Fritidsudvalget

04-10-2022

Medlemmer

Formand Lene Due (A)
Pia Hess Larsen (A)
Tina Hippe Hansen (C)
Martin Rosenkrantz (F)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 43 - 51

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 43

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Meddelelsespunkterne fremlægges til orientering.

  1. Orientering om bevægelsesuge 41.

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Folkeoplysende Voksenundervisning – Retningslinjer for tilskud til administrationslokaler
Sag nr. 44

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen foreslår at revidere dele af retningslinjerne for tilskud til folkeoplysende voksenundervisning i Rødovre Kommune.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at en ny bestemmelse i §18, hvor hjemmehørende aftenskoler efter ansøgning kan opnå tilskud til administrationslokaler, godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Folkeoplysningsudvalget anbefalede på møde den 20. september 2022 en ny bestemmelse i §18, hvor hjemmehørende aftenskoler efter ansøgning kan opnå tilskud til administrationslokaler med tilføjelse om, at det samlede mulige beløb til administrationsstøtte er 100.000 kr. (med P/L regulering fremadrettet).

Rødovre Kommunes nuværende retningslinjer for tilskud til folkeoplysende voksenundervisning blev godkendt af Kommunalbestyrelsen den 25. august 2015. Retningslinjerne beskriver Rødovre Kommunes tilskud til den folkeoplysende virksomhed i henhold til Folkeoplysningsloven.

Siden godkendelsen i 2015 har retningslinjerne løbende været drøftet blandt kommunens aftenskoler, Rødovre Aftenskolers Samråd og Folkeoplysningsudvalget, herunder bl.a. til en temadag i februar 2020. På baggrund af de løbende drøftelser foreslår Børne- og Kulturforvaltningen nu at revidere retningslinjerne med følgende ændring:

§17. Tilskud til lokaler

Folkeoplysningslovens §23, stk. 1 giver ikke direkte hjemmel til, at kommunen yder lokaletilskud til aftenskolers administrationslokaler. Rødovre Kommune har dog haft en praksis for at yde tilskud til AOF Rødovre og FOF Brøndby-Rødovre på grundlag af kommunalfuldmagtsreglerne, da tilskuddet understøtter et sagligt kommunalt formål.

Det fremgår ikke af retningslinjerne, at aftenskolerne kan opnå tilskud til administrationslokaler, idet der i ht. §17 alene gives ”tilskud til leje af lokaler til undervisningsformål”.

Børne- og Kulturforvaltningen foreslår, at der fortsat skal kunne gives tilskud til administrationslokaler, og at retningslinjerne ajourføres i overensstemmelse med den hidtidige praksis dog med krav om, at ansøger skal være hjemmehørende i Rødovre Kommune, at aftenskolens administrationslokaler geografisk er placeret i Rødovre Kommune, og at mindst halvdelen af undervisningsaktiviteterne foregår i Rødovre Kommune. Begrundelsen for disse forudsætninger er, at tilskuddet til administrationslokaler så vidt muligt skal komme Rødovreborgere til gode.

Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse, §18, hvor tilskuddet og kriterierne for at kunne opnå tilskud præciseres:

§18. Tilskud til administrationslokaler

Der kan efter ansøgning gives tilskud til aftenskolers administrationslokaler. Tilskuddet dækker op til 75 % af den faktiske lejeudgift, dog maksimalt 100.000 kr., som er det samlede beløb afsat til tilskud til administrationslokaler. Det er en forudsætning for tilskuddet, at ansøger har hjemsted i Rødovre Kommune, at aftenskolens administrationslokaler geografisk er placeret i Rødovre Kommune, og at mindst 50 % af aftenskolens undervisningsaktivitet finder sted i Rødovre Kommune.

Kommunalbestyrelsen kan undlade at yde lokaletilskud, hvis Folkeoplysningsudvalget kan anvise et egnet offentligt lokale.

Lov- og plangrundlag

Folkeoplysningsloven.

Økonomiske konsekvenser

Den foreslåede model for tilskud til administrationslokaler vil ikke påvirke Folkeoplysningsudvalgets ramme.

Tidsplan

Det foreslås, at de nye retningslinjer træder i kraft fra den 1. januar 2023.

Bilag

Bilag 1: Retningslinier pr. 25. august 2015

Folkeoplysende Voksenundervisning – Ændring af deltagerantallet ved undervisning af handicappede
Sag nr. 45

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen foreslår at forøge deltagerantallet fra syv til otte ved undervisning af handicappede.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at en forøgelse af deltagerantallet fra syv til otte ved undervisning af handicappede godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Folkeoplysningsudvalget anbefalede på møde den 20. september 2022 en forøgelse af deltagerantallet fra syv til otte ved undervisning af handicappede.

Rødovre Kommunes nuværende retningslinjer for tilskud til folkeoplysende voksenundervisning blev godkendt af Kommunalbestyrelsen den 25. august 2015. Retningslinjerne beskriver Rødovre Kommunes tilskud til den folkeoplysende virksomhed i henhold til Folkeoplysningsloven.

Siden godkendelsen i 2015 har retningslinjerne løbende været drøftet blandt kommunens aftenskoler, Rødovre Aftenskolers Samråd og Folkeoplysningsudvalget, herunder bl.a. til en temadag i februar 2020. På baggrund af de løbende drøftelser foreslår Børne- og Kulturforvaltningen nu at revidere retningslinjerne med følgende ændring:

§ 5. Beregning af tilskud (handicappede)

Ved undervisning af handicappede må der på nuværende tidspunkt maksimalt være syv deltagere på hvert hold. Efter ønske fra aftenskolerne foreslås det, at deltagerantallet hæves til otte deltagere.

Det vurderes, at det øgede antal deltagere på handicapholdene ikke vil have indflydelse på kvaliteten af undervisningen, da man i andre kommuner, herunder bl.a. i Brøndby Kommune, har gode erfaringer med at være otte deltagere på handicapholdene.

Ændringen har samtidig ikke indflydelse på Folkeoplysningsudvalgets samlede ramme, men vil gøre det økonomisk billigere for aftenskolerne at drive handicapholdene. Dette skal ses i forlængelse af, at aftenskolernes økonomi generelt er udfordret, hvilket ikke er blevet mindre efter COVID-19.

Lov- og plangrundlag

Folkeoplysningsloven.

Økonomiske konsekvenser

Ændringen i antallet af deltagere på handicapholdene vil ikke påvirke Folkeoplysningsudvalgets samlede ramme.

Tidsplan

Det foreslås, at de nye retningslinjer træder i kraft fra den 1. januar 2023.

Folkeoplysende Voksenundervisning – Ændring af takster til særlige grupper, samt indførsel af tilskud til nedsættelse af deltagerbetalingen for studerende
Sag nr. 46

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen anbefaler at ændre tilskudstaksten til en flad takst på 11 kr. pr. lektion uanset undervisningsform. Børne- og Kulturforvaltningen anbefaler desuden, at et tilskud til nedsættelse af deltagerbetalingen for studerende godkendes.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at en flad tilskudstakst på 11,00 kr. pr. lektion til særlige grupper (PEAO-tilskud) godkendes samt
  2. at et tilskud til nedsættelse af deltagerbetaling for studerende godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Folkeoplysningsudvalget anbefalede på møde den 20. september 2022 en flad takst på 11 kr. pr. lektion til særlige grupper (PEAO-tilskud), samt at fastholde 25 kr. pr. foredrag.

Rødovre Kommunes nuværende retningslinjer for tilskud til folkeoplysende voksenundervisning blev godkendt af Kommunalbestyrelsen den 25. august 2015. Retningslinjerne beskriver Rødovre Kommunes tilskud til den folkeoplysende virksomhed i henhold til Folkeoplysningsloven.

Siden godkendelsen i 2015 har retningslinjerne løbende været drøftet blandt kommunens aftenskoler, Rødovre Aftenskolers Samråd og Folkeoplysningsudvalget, herunder bl.a. til en temadag i februar 2020. På baggrund af de løbende drøftelser foreslår Børne- og Kulturforvaltningen nu at revidere retningslinjerne med følgende ændring:

§ 15. Nedsættelse af egenbetaling for pensionister, efterlønsmodtagere, arbejdsledige m.v.

Rødovre Kommune yder tilskud til pensionister, efterlønsmodtagere, arbejdsledige, personer over 60 år uden arbejde og personer på overgangsydelse (PEAO-tilskud) til deltagelse i undervisning og foredrag. Formålet er at gøre det økonomisk tilgængeligt for denne gruppe at deltage i folkeoplysende undervisning.

Nuværende takst:
Almen undervisning: 10 kr. pr. lektion
Motion og bevægelse: 13,50 kr. pr. lektion
Handicapundervisning: 10 kr. pr. lektion
Instrumentalundervisning: 10 kr. pr. lektion
Foredrag: 25 kr. pr. foredrag

Foreslået takst:
Med udgangspunkt i ovenstående foreslås det at indføre en flad tilskudstakst på 11 kr. pr. lektion uanset undervisningsform, samt at PEAOS-tilskuddet fremadrettet kommer til at inkludere studerende, og at tilskuddet til 60-årige uden arbejde fjernes.

Begrundelse for den flade takst er, at den vil lette administrationsarbejdet for både aftenskoler og forvaltningen ved ansøgning og afregning af tilskud, hvilket på nuværende tidspunkt både er besværlig og tidskrævende. Forslaget om at inkludere studerende bunder i ønsket om at gøre aftenskolerne mere attraktive for denne målgruppe.

Lov- og plangrundlag

Folkeoplysningsloven.

Økonomiske konsekvenser

Den nye takst er udgiftsneutral.

Tidsplan

Det foreslås, at de nye retningslinjer træder i kraft fra den 1. januar 2023.

Bilag

Bilag 1: Retningslinier pr. 25. august 2015

Afsluttende notat om Vores Sunde Hverdag
Sag nr. 47

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Projektet ”Vores Sunde Hverdag” er nu afsluttet i Rødovre Kommune. Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger en beskrivelse af de væsentligste udfordringer og resultater.

Sagen behandles samtidig i Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Teknik- og Miljøudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at det afsluttende notat om "Vores Sunde Hverdag" tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Forskningsprojektet "Vores Sunde Hverdag" (VSH) har været i gang i Rødovre Kommune siden efteråret 2018 og blev afsluttet i juni 2022.

Projektets formål var at udvikle en ny og bæredygtig model for sundhedsfremme og forebyggelse i kommunerne. Fokus i projektet var sundhedsfremme og forebyggelse gennem samskabelse med borgere og civilsamfund. Rødovre Kommune var med i projektet som udviklingskommune, hvilket har betydet, at den oprindelige plan har måtte tilpasses undervejs.

Derudover mødte projektet flere udfordringer, hvor den største var COVID-19, som medførte, at såvel den kommunale organisation som civilsamfundet blev sat under pres. Dette betød store udfordringer og forsinkelser i projektets udvikling og afprøvning af tiltag.

Trods udfordringer og forsinkelser fik projektet sammen med forskellige aktører udviklet og faciliteret flere tiltag, som kort skitseres nedenfor. I bilaget samles mere fyldetsgørende op på projektet.

Samarbejde med Rødovre Gymnasium om social idræt

VSH initierede et samarbejde med fokus på at skabe aktive fællesskaber på Rødovre Gymnasium. Her blev DGIs partnerskabsprojekt med Rødovre Kommune budt ind i udviklingsprocessen. DGIs store erfaring med lignende indsatser på andre ungdomsuddannelser førte til, at DGI i regi af partnerskabsprojektet med Rødovre Kommune videreførte projektet, som kører på Rødovre Gymnasium.

Udvikling af værktøj til inddragelse af sårbare unge i byudvikling
I et samarbejde mellem flere afdelinger i Teknisk Forvaltning, jobcentrets ungeenhed og headspace blev der udviklet et værktøj til at involvere sårbare unge i byudvikling på en måde, så de unge oplever, at deres stemme bliver hørt samtidig med, at der skabes input til Teknisk Forvaltning. Værktøjet er udviklet til at indgå i forskellige former for byudviklingsprojekter og kan bruges til mange forskellige grupper af borgere. Værktøjet er præsenteret for en bred gruppe af repræsentanter fra Teknisk Forvaltnings afdelinger, så værktøjet kan indgå i udviklingsprojekter fremadrettet.

Brobygning mellem SFOer, klubber og foreningslivet
En lang række aktører, herunder SFO'er, klubber og foreningslivet, udviklede i samarbejde et koncept til at rykke foreningslivet ind i SFO- og klublivets hverdag. Formålet var at sænke barriererne for at være en del af foreningslivet med fokus på de børn, der ikke deltager i foreningerne.

Der var positive tilbagemeldinger fra forældre og børn, og flere ønskede efter forløbene at fortsætte med at gå til den pågældende aktivitet. For foreningerne var oplevelsen med at samarbejde med SFO/klubberne blandet. Ligeledes viste erfaringerne en række andre udfordringer vedrørende eksempelvis tidspunkt, lokalitet og organisering. Erfaringerne er videregivet til Kultur- og Fritidsafdelingen, som bruger erfaringerne i samarbejdet med foreningslivet for at få flere børn med i foreningslivet.

Videreførelse
Udover de konkrete indsatser, der er udviklet i Rødovre, har projektperioden været med til at forme og udvikle den model, som VSH nu afprøver i Høje-Taastrup og Frederikshavn Kommuner. Modellen vil efter afprøvning i de to nye kommuner blive evalueret og udbredt, hvis den viser sig at være bæredygtig for arbejdet med sundhedsfremme og forebyggelse i kommuner.

Lov- og plangrundlag

Sundhedsloven §119 stk. 1 og 2.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Afsluttende notat Vores Sund Hverdag

Indførelse af tobaks- og nikotinfrie idrætsanlæg i Rødovre Kommune
Sag nr. 48

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen og Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger forslag om røg- og nikotinfri idrætsanlæg i Rødovre Kommune fra ultimo 2022. Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen og Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at alle idrætsanlæg bliver røg- og nikotinfrie gældende fra ultimo 2022 samt 
  2. at opsætning af permanent skiltning ved indgangene til anlæg, finansieres indenfor Social- og Sundhedsforvaltningens og Børne- og Kulturforvaltningens økonomiske rammer.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Indførelse af røg- og nikotinfrie idrætsanlæg er en opfølgning på indsatser beskrevet i Rødovre Kommunes "Handleplan for implementering af Røgfri Fremtid 2020-2023", som blev vedtaget af Kommunalbestyrelsen den 26. maj 2020 (sag nr. 113). Handleplanen sætter fokus på at beskytte børn og unge mod alle røg- og nikotinprodukter med udgangspunkt i følgende hovedindsatser:

  • Forebygge rygestart
  • Fremme røgfrie miljøer
  • Fremme rygestop

Med indførelse af røg- og nikotinfrie idrætsanlæg vil Rødovre Kommune sikre, at børn og unge fremover altid møder røg- og nikotinfrie fællesskaber på alle kommunens anlæg. Tidligere er der indført røgfrie miljøer i dagtilbud og skoler, og nu er det i idrætslivet, at der foreslås et røg- og nikotinfrit miljø. Det er en indsats, der anses som et vigtigt bidrag til at understøtte det nationale mål om en røgfri generation 2030.

Baggrund

Rødovre Kommune fik i efteråret 2021 en henvendelse fra DGI Storkøbenhavn om at indgå en partnerskabsaftale med henblik på at mindske forbruget af tobak og snus på idrætsanlæggene, så børn og unge kan undgå at blive påvirket af røg- og andre nikotinprodukter, når de skal til sport. Brugen af nikotinprodukter, som populært kaldes ”snus”, er steget blandt de unge, og de synlige brugte poser ligger ved anlæggene, hvor børn og unge færdes.

Som en del af aftalen har DGI Storkøbenhavn og Rødovre Kommune arbejdet på at få gjort kommunens idrætsanlæg røg- og nikotinfrie. En indsats, som DGI Storkøbenhavn har haft stor held med i andre kommuner i Storkøbenhavn.

Aftalen har også medført, at der igennem de seneste syv måneder har været afholdt møder med brugerstyrelserne i idrætsanlæggene samt med interesserede idrætsforeninger. På disse møder er det blevet drøftet, hvilke muligheder og udfordringer brugerstyrelserne og foreningerne ser i forbindelse med indførelse af røg- og nikotinfrie idrætsanlæg.

Brugerbestyrelsernes engagement

I møderne med brugerbestyrelserne har der været et stort engagement og opbakning til, at der indføres røg- og nikotinfrie idrætsanlæg. Dette inkluderer Rødovrehallen, Skøjtehallen, Stadionhallen, Espelunden, Rødovre Tennisanlæg og Islevbadet, som alle har anbefalet, at anlæggene bliver frie for både rygning og brugen af andre tobaksprodukter inklusiv de røgfrie nikotinprodukter.

Brugerstyrelserne er positive og samtidig realistiske omkring udfordringer, som skal imødekommes, hvis der indføres røg- og nikotinfrie anlæg. Herunder er skiltning og information essentiel, så alle har viden om de nye regler.

Idrætsforeningernes engagement

I december 2021 blev der sendt en invitation til alle idrætsforeninger med tilbud om at indgå i arbejdet med indførelse af røg- og nikotinfrie anlæg samt mulighed for at få hjælp til at få udarbejdet en politik for foreningens medlemmer med henblik på at beskytte børn og unge mod rygning og andre tobaks- og nikotinholdige produkter.

På baggrund af denne invitation meldte følgende foreninger sig:

  • Rødovre Floorball Club
  • Boldklubben Avarta
  • Rødovre Skøjte- og Ishockey Klub
  • Gymnastik- og Idrætsforeningen Orient
  • Rødovre Tennisklub
  • Rødovre Håndboldklub

På de afholdte møder har DGI Storkøbenhavn og Rødovre Kommune haft en inspirerende dialog med idrætsforeningerne om muligheder og udfordringer i forbindelse med indførelse af røg- og nikotinfrie idrætsanlæg og idrætsforeningernes rolle. Alle idrætsforeningerne ønsker at bidrage til at sikre, at børn og unge ikke lærer at bruge tobaks- og nikotinprodukter i den tid, de bruger i idrætten, samt at de voksne inklusiv trænerne er vigtige rollemodeller.

DGI Storkøbehavn og Rødovre Kommune bidrager fremadrettet med rådgivning til idrætsforeningerne i deres proces med udarbejdelse af politikker til et røg- og nikotinfrit idrætsliv.

Alle de deltagende foreninger medvirker også i en kampagnefilm, som DGI Storkøbenhavn har stået for. Kampagnefilmen viser engagementet for en røg- og snusfri idrætstid med tak til alle dem, der ikke benytter produkterne, når de er til idræt.

Kommunikation og formidling

Hvis Kommunalbestyrelsen beslutter at indføre røg- og nikotinfrie idrætsanlæg, vil der blive igangsat en informationskampagne med positiv information om beslutningen, og hvad den betyder for borgerne.

Kampagnen vil benytte SoMe som for eksempel Rødovre Kommunes facebookside, hvor kampagnefilmen vil blive delt.

Derudover vil der komme annoncer og artikler i Sammen om Rødovre, Rødovre Lokal Nyt og på rk.dk. samt information til medlemmerne i idrætsforeningerne via mails og opslag på foreningernes hjemmeside og facebookgrupper.

Kampagnen planlægges i et samarbejde mellem Kultur- og Fritidsafdelingen i Børne- og Kulturforvaltningen, Ledelsessekretariatet i Social- og Sundhedsforvaltningen og brugerstyrelserne. Alle anlæg får relevante plakater og skilte op, der anviser, at dette er et røg- og nikotinfrit område for alle, inklusiv publikum. Opsætningen af plakater og anvisninger sker i et samarbejde med brugerstyrelserne og idrætsinspektøren. Derudover ønskes der opsat en permanent skiltning ved hvert anlæg. Et arbejde, som skal planlægges i samarbejde med Teknisk Forvaltning. Den konkrete implementering og opfølgning på overholdelse af de nye regler skal aftales med brugerstyrelserne og idrætsinspektøren.

Lov- og plangrundlag

  • Sundhedslovens § 119 stk. 1 og 2. Her står, at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne, at skabe rammer for sund levevis, og Kommunalbestyrelsen skal etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne.
  • Folkeoplysningsloven

Økonomiske konsekvenser

I alt planlægges at sætte seks skilte og fire plader op til et estimeret beløb på 80.500 kr. Igennem partnerskabet med DGI er der afsat 10.500 kr., som tilskud til skiltning. Det resterende beløb på 70.000 kr. deles mellem Børne- og Kulturforvaltningen og Social- og Sundhedsforvaltningen og skal afholdes inden for forvaltningernes egne økonomiske rammer.

Tidsplan

  • Ultimo 2022 og primo 2023 sættes skilte op, og informationskampagnen starter.
  • Medio 2024: Afsluttende status på Handleplan for Røgfri Fremtid 2020-2023.

Diverse
Sag nr. 49

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Lukket punkt: Meddelelser
Sag nr. 50

Beslutningskompetence: KFU

Beslutning

Taget til efterretning.

Lukket punkt: Diverse
Sag nr. 51

Beslutningskompetence: KFU

Beslutning

Taget til efterretning.