Kultur- og Fritidsudvalget

17-01-2023

Medlemmer

Formand Lene Due (A)
Pia Hess Larsen (A)
Tina Hippe Hansen (C)
Martin Rosenkrantz (F)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 1 - 6

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 1

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Der er ingen meddelelsespunkter.

Beslutning

Taget til efterretning.

Godkendelse af nye fordelingsregler for indendørs idræt i Rødovre Kommune
Sag nr. 2

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

På Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 15. november 2022 behandlede udvalget forslag til nye fordelingsregler for indendørs idrætsanlæg i Rødovre Kommune. Det blev på mødet besluttet at sende forslaget til høring. Høringen er nu slut. Høringssvarene er indarbejdet i fordelingsreglerne og fremlægges nu for Kultur- og Fritidsudvalget til eventuel vedtagelse. Desuden foreslås det, at der etableres en evalueringsgruppe med repræsentanter fra idrætten (udpeget af Fællesrepræsentationen for Idrætsforeninger i Rødovre - FIR), der sammen med forvaltningen evaluerer de nye fordelingsregler i løbet af 2023.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at ”Fordelingsregler for indendørs idrætsanlæg i Rødovre Kommune” drøftes og vedtages samt

at der nedsættes en evalueringsgruppe med repræsentanter fra forvaltningen og idrætslivet i Rødovre.

Beslutning

Godkendt med tilføjelsen om, at der også skal være en ekstra repræsentant fra FOU i evalueringsgruppen, som ikke er fra idrætten.

Sagsfremstilling

På Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 15. november 2022 behandlede udvalget forslag til nye ”Fordelingsregler for indendørs idrætsanlæg i Rødovre Kommune”. Det blev på mødet besluttet at sende forslaget til høring i kommunens folkeoplysende foreninger, relevante råd og organisationer. Høringen er nu slut, og har givet mange gode og saglige inputs, der har resulteret i vedlagte ændringsforslag i fordelingsreglerne. Ændringerne er markeret i vedlagte bilag "Regler for halfordeling i Rødovre 2023 efter høring med synlige rettelser", der fremlægges til vedtagelse med eventuelle ændringsforslag fra Kultur- og Fritidsudvalget. Fordelingsreglerne, som de vil se ud, hvis rettelserne gennemføres, er ligeledes vedlagt som bilag "Regler for halfordeling i Rødovre 2023 efter høring renset for rettelser". Selve høringssvarene er ligeledes vedlagt i bilaget "Høringssvar samlet".

Forvaltningen vurderer samlet set, at høringssvarene falder i fem temaer, som her fremlægges i kort form med forvaltningens refleksioner om eventuelle justeringer af reglerne.

Tema 1: Bedre udnyttelse af haltider

Den største knast i de fremlagte fordelingsregler var minimumsdeltagerantallet, der angiver omtrent hvor mange medlemmer, der kan dyrke en idræt i en af hallerne. Den fortsatte reference til et pointsystem koblet på minimumstallet, vakte desuden undren. Det er derfor forvaltningens indstilling at fjerne pointsystemet, samt afkoble udnyttelsesgraden af haller og sale fra en ekstern vurdering af hvor mange deltagere, der kan være på givne hold.

Det ændres derfor i reglerne, således at der vil fremgå en minimumsbelægning på henholdsvis 12 deltagere for haller og 10 deltagere for sale. Desuden vil forvaltningen bruge de indmeldte holdstørrelser til den bedst mulige placering af holdene, samt efterfølgende opfølgning på, om tildelte tider udnyttes. Således skal de indmeldte holdstørrelser udfyldes med min. 50% og samtidig leve op til minimumskravet for enten hal eller sal.

At fjerne pointsystemet skulle gerne øge fokus på den dialogbaserede tilgang, der har været efterlyst af mange undervejs i processen med de nye fordelingsregler. Samtidig åbner det yderligere for særlige hensyn til fx handicappede, specialtræning, elitehold m.m.

Tema 2: Muligheder for vækst versus beskyttelse af små foreninger

I høringssvarene udtrykkes en bekymring i forhold til princippet om at sikre flest mulige foreninger plads i primetime. Argumentet bag dette princip er, at det styrker væksten i idrætsdeltagelsen i Rødovre, hvilket bestyrkes i bl.a. de nyeste idrætsanalyser fra DGI om, hvad der kan skabe større foreningsdeltagelse. Her påpeges det, at diversitet i idrætstilbuddene og et større antal foreninger - alt andet lige - styrker muligheden for flere idrætsaktive borgere. På den baggrund vurderer forvaltningen, at princippet bør fastholdes, dog med den tilføjelse, at der skal tages hensyn til flerstrengede klubber med mere end én type idræt på programmet. Foreninger der oplever medlemstilbagegang sikres desuden tider gennem den administrative praksis, samt gennem principperne om at sikre gode tider til flest mulige aktiviteter og tildeling baseret på tidligere fordelinger.

Tema 3: Elitens træningstider

Flere høringssvar stiller spørgsmålstegn ved, at der ikke tages særskilt hensyn til eliten i de nye fordelingsregler. Det primære argument for fortsat at lade det være op til klubberne selv, hvordan og hvornår deres elitehold skal tildeles træningstid, er et ønske om afbureaukratisering af reglerne. Forvaltningen vurderer, at klubberne er bedst til selv at vurdere og sammensætte deres træningstider og ønsker, så det giver mest mulig værdi for medlemmerne, herunder eliteholdene. Det kan også ses som en fordel, at det ikke skal diskuteres på tværs af idrætter, hvad elite egentlig dækker.

Tema 4: Åbningstider, messer og adgang

En del høringssvar vedrører åbningstider, messer, lukketider og adgang til anlæggene. De nye fordelingsregler lægger op til, at fordelingen følger skolernes sommerferie (ferie-fridagsplanen), hvilket forvaltningen ser som en fordel for langt de fleste parter i fordelingen og derfor ønsker fastholdt. Ud over dette er der god mulighed for konkret dialog om længere åbningstider, adgang til anlæg ved hjælp af briksystemet og lignende. Den nuværende situation på flere af anlæggene gør dog, at der må tages stilling i det enkelte tilfælde.

Flere forslag ønsker messeaktiviteten reduceret kraftigt. Dette kan først efterkommes, når de kontrakter og aftaler, der allerede er indgået, udløber eller skal fornys. Visse af de nuværende aftaler løber frem til og med 2027. Det er aftalt, at der udarbejdes en særskilt sag herom til KFU i foråret 2023.

Tema 5: Bookingperiode på 2 år

Fordelingsreglerne lægger op til en fordelingsperiode på to år ad gangen fra 2024. Dette vurderer forvaltningen fortsat skal fastholdes, trods enkelte kritiske høringssvar. Formålet med en længere fordeling er at skabe arbejdsro for foreninger, såvel som forvaltning.

Kritikken af den længere fordelingsperiode på 2 år går på hensynet til foreninger i vækst, nye hold etc. Forvaltningen vurderer at dynamikken i forhold til nye foreninger og foreninger i vækst fastholdes gennem sæsonbooking, når hold der er fordelt misligholdes, nedlægges eller flyttes. Foreninger med nye hold og ventelister vil løbende i fordelingsperioden tilbydes de ledige tider der måtte opstå. Dette understøtter fokus på at optimere udnyttelsen frem for kamp om fordeling og skulle gerne føre til en konfliktnedtrapning.

Evalueringsgruppe

For at følge op på de nye fordelingsregler, og om nødvendigt justere dem, foreslås der etablering af en evalueringsgruppe til at vurdere den et-årige prøveperiode. Evalueringsgruppen kan følge implementeringen af de nye fordelingsregler, og om nødvendigt foreslå justeringer af reglerne i ultimo 2023. Eventuelle ændringsforslag vil blive forelagt Kultur- og Fritidsudvalget. Alle ovenstående temaer vil være særlige opmærksomhedspunkter i evalueringsprocessen.

Forslag til sammensætning af evalueringsgruppen:

• 3. repræsentanter fra idrætten i Rødovre, udpeget af FIR.

• 3 repræsentanter fra forvaltningen.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Hvis "Fordelingsreglerne for indendørs idrætsanlæg i Rødovre Kommune" vedtages, træder de i kraft umidelbart efter mødet den 17. januar 2023.

Bilag

Bilag 1: Regler for halfordeling i Rødovre 2023 efter høring med synlige rettelser
Bilag 2: Regler for halfordeling i Rødovre 2023 efter høring renset for rettelser
Bilag 3: Høringssvar samlet

Tilretning af aftale omkring fleksibilitet i forhold til sikring af bolig til eliteidrætsudøvere
Sag nr. 3

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Tilretning af kriterier omkring fleksibilitet i forhold til sikring af bolig til eliteidrætsudøvere.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at tilretningen af kriterierne godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Siden 2009 har eliteudøvere haft mulighed for at blive opskrevet til lejlighed, jf. idrætspolitikken fra 2009. En klar definition af eliteidrætsudøvere har dog ikke været helt tydelig, hvorfor vi foreslår, at retningslinjerne for boligopskrivning via den "Boligpolitiske anvisning" tilrettes.

Børne- og Kulturforvaltningen foreslår en tilretning af kriterierne, så de følger Team Rødovres eliteidrætskriterier:

Seniorelite:

  • I Fodbold: For herrerne anerkendes den tredje bedste række og op som eliteniveau. For kvinder anerkendes den bedste række som eliteniveau.
  • Håndbold anerkendes den næstbedste række og op som eliteniveau.
  • I andre holdsport kan den bedste række som udgangspunkt anerkendes som eliteniveau.
  • I individuelle sportsgrene er det ikke nødvendigvis nok at deltage i Danmarksmesterskabet eller internationale mesterskaber. Her vil der foregå en individuel vurdering af hver sportsgren, med eventuel inddragelse af relevante specialforbund.

Ungdomselite og talentudvikling - U15 og op:

  • Fodbold: For herrerne anerkendes den næstbedste række og op som eliteniveau. For kvinder anderkendes den bedste række som eliteniveau.
  • Håndbold anerkendes den bedste række og op som eliteniveau.
  • I andre holdsport anderkendes en top-4 placering i den bedste række eller deltagelse ved Danmarksmesterskabet i udgangspunktet som eliteniveau.
  • I individuelle sportsgrene er det ikke nødvendigvis nok at deltage i Danmarksmesterskabet eller internationale mesterskaber. Her vil der foregå en individuel vurdering af hver sportsgren, med eventuel inddragelse af relevante specialforbund.

Idrætsudøveren skal være Rødovreborger eller repræsentere en forening med hjemsted i Rødovre.

Lov- og plangrundlag

Idrætspolitikken og regler for den "Boligpolitiske anvisning".

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Fra 1. januar 2023 og frem.

Godkendelse af vedtægter for Rødovre Kommunes paragraf 7 Arkiv
Sag nr. 4

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Efter indførelsen af den nye persondatalovgivning (GDPR) i 2018 er der opstået en generel problemstilling i alle kommuner omkring lokalhistoriske arkivers lovhjemmel til at behandle persondata. På baggrund af dialog med Rødovre Kommunes Data Protection Officer (DPO) er der taget beslutning om etablering af §7 arkiv på Kultur- og Fritidsudvalgsmødet den 17. september 2021 for at imødekomme denne problematik.

Siden oprettelsen af et §7 arkiv blev godkendt, har digitaliseringsafdelingen besluttet også at aflevere kommunens IT-arkivalier til §7 arkivet, hvilket har skabt behov for en nytænkning af arkivets organisering.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at der pr. 01. januar 2023 etableres et §7 arkiv (Rødovre Arkiv) i Rødovre Kommune med tilhørende vedtægter.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Det godkendte §7 arkiv består af alle de til Lokalhistorisk Samling hørende materialer samt alle de kommunalt producerede papir-arkivalier fra før 1970, der er deponeret hos Lokalhistorisk Samling. Dertil kommer kommunens IT-arkivalier, der vil blive varetaget af digitaliseringsafdelingen.

Arkivet vil derfor organisatorisk blive placeret to forskellige steder; for IT-arkivaliernes vedkommende i digitaliseringsafdelingen og for papir-arkivalierne samt den lokalhistoriske samling på biblioteket. Denne organisering er betinget af de forskellige arbejdsgange og –opgaver, der knytter sig til varetagelsen af henholdsvis IT-arkivalierne og papirarkivet med den lokalhistoriske samling.

Arbejdsgangene og den daglige drift af arkivet vil blive tilrettelagt i et samarbejde, således at borgerne får en samlet og enkel adgang til arkivalierne.

Den øverste ansvarlige myndighed i forhold til arkivet som helhed er Kommunalbestyrelsen, der med vedtagelsen af vedtægterne uddelegerer ansvaret for arkivets overholdelse af gældende lovgivning til §7 arkivet.

En arkivkonstruktion som ovenfor beskrevet har følgende fordele:

  • Borgernes adgang til arkivets samling vil blive forbedret, da materialet bliver samlet ét sted, og arkivet får lovhjemmel til at give adgang til samlingen.
  • Lokalhistorisk Samling, kommunens ældre materialer samt de uafleverede IT-arkivalier vil blive lovliggjorte.

Lov- og plangrundlag

Arkivloven og Persondataloven. Arkivloven dækker alle offentlige arkiver som Rigsarkivet og §7 arkiver med Rigsarkivet som tilsynsførende myndighed.

Økonomiske konsekvenser

Oprettelsen af §7 arkivet vil være udgiftsneutralt, da Lokalhistorisk Samling har en arkivar samt magasiner til rådighed.

Med budget 2023 er afsat 700.000 kr. årligt til en it-arkivar.

Det vil være muligt at aflevere yderlige fysiske kommunale arkivalier til §7 arkivet, hvis dette ønskes. En sådan aflevering vil dog kræve tilførsel af ekstra økonomi til arkivet.

Tidsplan

1. januar 2023: Etablering af §7 Arkiv.

Bilag

Bilag 1: Arkivvedtægt for Rødovre Kommune

Ny kultur- og fritidspolitik
Sag nr. 5

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen forelægger udkast til ny kultur- og fritidspolitik for Rødovre Kommune.

Indstilling

Børne- og kulturforvaltningen indstiller,

  1. at udkastet til kultur- og fritidspolitikken godkendes samt
  2. at udkastet til kultur- og fritidspolitikken sendes i høring hos kommunens kultur- og fritidsinstitutioner, foreninger, relevante råd og organisationer.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

I 2021 besluttede Børne- og Kulturforvaltningen at starte en inddragende proces med det formål at udvikle en ny kultur- og fritidspolitik.

Børne- og Kulturforvaltningen har nu udarbejdet et forslag til en ny kultur- og fritidspolitik, som baserer sig på en høj grad af inddragelse af aktører, der er i berøring med kultur- og fritidsområdet.

Konkret er grundlaget for udviklingen af kultur- og fritidspolitikken sket gennem:

  • 11 workshops og dialogmøder med interessenter.
  • En konkurrence med 50 idéer til kultur- og fritidslivet.
  • 30 interviews med børn og unge.
  • En borgerinddragende debat med borgmester Britt Jensen og direktør for Nationalmuseet Rane Willerslev på Rødovredagen.

Følgende deltagerkreds har alle været inviteret med i involveringsprocessen:

  • Politikere.
  • Erhvervslivet: Vi elsker 90’erne, Rødovre Centrum, Terminalen, Folkehuset &Kaffe, Det gamle hundebad, Rødovre Lokal Nyt, Den boligsociale koordinator i Kærene.
  • Foreningslivet: Kulturelle foreninger og foreninger, der engagerer sig i kultur- og fritidslivet – fx sociale foreninger, Fællesrepræsentationen for Idrætsforeninger i Rødovre (FIR), aftenskoler, kirker.
  • Folkeoplysning: Folkeoplysningsudvalget (FOU).
  • Borgere på tværs af alder, institutioner og bydele: Børn og unge, børnefamilier, ældre m.fl., kultur- og fritidsinstitutioner, gymnasium, skoler, Tek X, ungdomsskole, klubber, daginstitutioner, Seniorrådet.
  • Social- og Sundhedsforvaltningen, Teknisk Forvaltning, Jobcenter og Børne- og Kulturforvaltningen med særligt fokus på indsatsen mod børn og unge.

Processen bestod af tre overordnede spor:

1. En forundersøgelse af overordnede ønsker, tanker og forventninger til udviklingen af kultur- og fritidslivet. Indsamling af data fra kick-off workshop i Rødovrehallen, temamøde med kultur- og fritidsledere samt workshop i Viften med borgere, lokale erhvervsdrivende, kultur- og fritidsliv og forvaltninger.


2. Kortlægning af Rødovres særlige styrker og særegenheder på kultur- og fritidsområdet. Afvikling af fem dialogmøder og workshops med kultur- og fritidsinstitutioner. Med afsæt i kortlægningen har der i samtalerne været fokus på fremtidige muligheder, herunder udvikling af nye kulturelle fællesskaber og nye inddragende samarbejdsformer for kultur- og fritidslivet.
3. Udviklingsmøder og dataindsamling, der skal skærpe indhold til politikken. Afholdelse af to workshops med hhv. det politiske niveau samt medarbejdere og ledere, der arbejder med børn og unge. Derefter fulgte en debat om kultur- og fritidslivet på Rødovredagen, en konkurrence om idéer til kultur- og fritidslivet, samt en workshop med alle interessenter, hvor tematikker blev debatteret og kvalificeret.

På baggrund af den samlede involvering udkrystalliseredes seks temaer, som udgør grundlaget for den nye kultur- og fritidspolitik. Disse er:

Tema 1: Rødovres kulturelle fyrtårne

Tema 2: Kultur skal opleves og skabes

Tema 3: Kultur i byrummet

Tema 4: Børne- og ungekultur

Tema 5: Kultur giver sundere liv

Tema 6: Kultur for og med alle

De seks temaer danner grundlag for formuleringen af udkastet til politikken. Udkastet udgør et samlet forslag til prioriterede indsatser for kultur- og fritidsområdet i Rødovre og angiver værdier, principper og strategimål for det kommende arbejde med at sætte politikken i spil.

Politikken skal sætte retning for fremtidens udvikling af kultur- og fritidslivet i Rødovre og står på skuldrene af og afløser kommunens tidligere kultur- og fritidspolitik fra 2012 samt børne- og ungekulturpolitikken fra 2014. Politikken knytter også an til Rødovre Kommunes vision for velfærd ’Sammen om Rødovre’, som handler om at skabe stærke fællesskaber og velfærdsfornyelse i tæt samspil med borgerne. På samme måde er udvikling af politikken sket gennem involvering af interessenter, og samarbejdet fortsætter, når politikken skal udmøntes i årlige handleplaner med prioriterede indsatser for den videre udvikling af kultur- og fritidslivet.

Det foreslås, at udkastet til kultur- og fritidspolitikken sendes i skriftlig høring via e-mail til:

  • Rødovre Kommunes kulturelle foreninger
  • Rødovre Kommunes aftenskoler
  • Relevante aktører fra Rødovres erhvervsliv
  • Fællesrepræsentationen af idrætsforeninger i Rødovre (FiR)
  • Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd i Rødovre (BUS)
  • Rødovre Kulturråd
  • Seniorrådet
  • Handicaprådet
  • Integrationsrådet
  • Udsatterådet.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Der er endnu ikke afsat ekstra midler til udmøntning af kultur- og fritidspolitikken. Det er dog ønsket at finde midler, bl.a. på kultur- og fritidsområdet, der skal bidrage til udmøntning af konkrete indsatser gennem de kommende handleplaner. Desuden er det ønsket, at samarbejdspartnere, herunder forskellige forvaltninger, erhvervsliv og kultur- og fritidsliv vil bidrage med såvel ideer som løsninger til kommende indsatser.

Tidsplan

  • 17. januar 2023: Udkast til kultur- og fritidspolitik forelægges Kultur- og Fritidsudvalget med forslag om at sende politikken i høring.
  • 18. januar 2023 (eller hurtigst derefter) til 6. februar 2023: Kultur- og fritidspolitikken sendes i høring til Rødovres foreningsliv, aftenskoler samt relevante råd og organisationer.
  • 14. marts 2023: Udkast til kultur- og fritidspolitikken forelægges Kommunalbestyrelsen med forslag om godkendelse.
  • Marts/april 2023: Når politikken er godkendt bliver den sat op med tekst og billeder og efterfølgende trykt og lagt på Rødovre Kommunes hjemmeside.

Bilag

Bilag 1: Kultur- og fritidspolitik 13.12.2022

Diverse
Sag nr. 6

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.