Social- og Sundhedsudvalget

30-11-2021

Medlemmer

Formand Annie Arnoldsen Petersen (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Birgitte Glifberg (A)
Claus Gisselmann Olsen (UP)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 76 - 83

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 76

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering

  1. Nyhedsliste for Social i perioden 05.10.2021 - 29.10.2021 (se bilag I)
  2. Status på ”Fælles Forår” (Se bilag 2)
  3. Innosocial, mundtlig fremlæggelse

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Nyhedsliste for Social i perioden 05.10.2021 – 29.10.2021
Bilag 2: Færdig status på Fælles Forår 2021

Fremlæggelse af oversigt over visitation af borgere til plejehjem
Sag nr. 77

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2020 og 2021 pr. november 2021 til orientering.

Indstilling

Social og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2020 og 2021 pr. november 2021 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger en oversigt over visitation af borgere til plejehjem til orientering hver anden måned.

I perioden 11. september 2021 til 1. november 2021 har Visitationsudvalget modtaget 25 ansøgninger om plejebolig. Ingen borgere har modtaget afslag på ansøgning om plejebolig. Derudover har visitationsudvalget genvurderet en ansøgning om plejebolig fra en borger fra anden kommune, der i første omgang havde modtaget afslag på ansøgning om plejebolig. Visitationsudvalget godkendte borgers ansøgning om plejebolig.

I perioden 11. september 2021 til 1. november 2021 er der sket følgende:

  • 18 borgere er flyttet permanent i plejebolig i Rødovre Kommune
  • To borgere fra anden kommune er flyttet i plejebolig i Rødovre Kommune
  • En borger fra anden kommune er flyttet i plejebolig i anden kommune
  • Seks borgere har takket nej til plejebolig:
    • En borger ønskede ikke at flytte på plejehjem lige nu og ansøgningen er sat på pause
    • En borger ønskede ikke det pågældende plejehjem og søger nu et specifikt plejehjem
    • Fire borgere ønskede alligevel ikke at søge plejehjem og deres ansøgninger er efter aftale annulleret

Ledige plejeboliger

Pr. 1. november 2021 er der otte ledige plejeboliger i Rødovre Kommune. Fire af de otte ledige plejeboliger er under klargøring. En af de ledige plejeboliger er en demensbolig. Der er ingen borgere på venteliste til demensbolig.

Der opereres med fire ventelister til plejehjem:

1) Rødovreborgere på den generelle venteliste. På den generelle venteliste er opført borgere, der lader sig skrive op til alle kommunens plejehjem, og som kommunen er forpligtet til at tilbyde en plejebolig inden for to måneder. Ingen borgere er noteret på den generelle venteliste.

2) Rødovreborgere på venteliste til et plejehjem efter eget ønske. På denne venteliste er opført borgere, der ønsker at bo på et specifikt plejehjem. Det betyder, at kommunen tilbyder en bolig, når der er en bolig ledig. Seks borgere er noteret på den specifikke venteliste. Tre borgere ønsker Plejehjemmet Engskrænten, to borgere ønsker Ældrecentret Broparken og en borger ønsker Plejehjemmet Ørbygård.

3) Rødovreborgere på venteliste til anden kommune. Tre borgere søger udelukkende plejehjem i anden kommune.

4) Udenbysborgere på venteliste i Rødovre Kommune. Tre borgere fra anden kommune er noteret på venteliste til plejebolig i Rødovre Kommune. Alle tre borgere bor på plejehjem i anden kommune. Den ene af de tre borgere søger under plejeboliggarantien. Plejeboliggarantien er ikke overskredet. De øvrige to borgere søger henholdsvis Ældrecentret Broparken og Plejehjemmet Ørbygård.

Pr. 1. november 2021 har ni rødovreborgere sat deres ansøgning om plejebolig på pause.

Se oversigten "Borgere visiteret til plejehjem for 2020 og 2021, pr. november 2021" i bilaget.

Lov- og plangrundlag

Lov om almene boliger § 54.

Lov om social service § 192.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Borgere visiteret til plejehjem for 2020 og 2021, pr. november 2021

Plejehjemmet Ørbygård - Frigivelse af midler til velfærdsteknologi
Sag nr. 78

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I budget 2021 er der afsat et rådighedsbeløb på 1 mio. kr. til velfærdsteknologi til plejehjemmet Ørbygård. Rådighedsbeløbet ansøges frigivet som en anlægsbevilling.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at der gives en anlægsbevilling på 1 mio. kr. til Social- og Sundhedsudvalget, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 1 mio. kr. i budget 2021 til inventar til plejehjemmet Ørbygård.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Plejehjemmet Ørbygård er ombygget i perioden juni 2016 til 1. februar 2020. Første byggeafsnit med 34 nye boliger blev færdiggjort maj 2018, og andet afsnit med yderligere 48 boliger var klar til indflytning 1. februar 2020.

I tilknytning til ombygningen er der afsat 1 mio. kr. til velfærdsteknologi og inventar, herunder til særlige demenssenge og særlige soft-lift madrasser og til aktiviteter og indsatser målrettet beboernes såvel fysiske som sociale velbefindende. Derudover er der inspireret af erfaringer fra Sverige indrettet et "solrum" på Ørbygård, hvor beboerne kan koble af og få en følelse af solrejse og kan nyde varme og lyden af bølger. Erfaringerne med "solrum" på plejehjem viser, at det kan have en beroligende effekt og føre til gode samtaler.

Lov- og plangrundlag

Budget 2021.

Økonomiske konsekvenser

Social- og Sundhedsforvaltningen forventer at anskaffelsen af senge og lifte, samt indretningen af solrummet kan gennemføres for en samlet anlægsbevilling på 1 mio. kr. Udgiften på 1 mio. kr. vedrører hovedfunktion 5.30 Tilbud til ældre.

Tidsplan

Anskaffelsen gennemføres i 2021.

Status på handleplan for handicappolitikken
Sag nr. 79

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen har udarbejdet status på handleplan for handicappolitikken.

Sagen behandles samtidig i Beskæftigelsesudvalget, Teknik- og Miljøudvalget samt Børne- og Skoleudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at status på handleplan for handicappolitikken 2020-2021 godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget godkendte på sit møde den 8. oktober 2020 (sag nr. 59) handleplan for handicappolitikken 2020 - 2021. I status for handleplanen er der arbejdet med følgende indsatser:

1. Bedre livskvalitet med øget tilgængelighed til sundhedsrådgivning inkl. sundhedstjek

For at skabe større lighed i sundhed for borgere med udviklingshæmning, arbejdes der på bostederne systematisk med samtaler med beboerne, samarbejdet med Sundhedscentret er styrket og med et nyt journaliseringssystem er der øget fokus på det sundhedsfaglige felt.

2. Bedre adgang til job og uddannelse

For at fremme adgangen til job og uddannelse blandt borgere med handicap, har Jobcentret iværksat en række initiativer under overskriften "Styrket indsats". Initiativerne omhandler bl.a. optimering af Jobcentrets arbejdsgange samt tværfagligt samarbejde med Børne- Skoleområdet og Social- og Borgerservice. For at styrke indsatser og vidensdele på område er Jobcentrets medarbejder på handicapområdet opnormeret og der er iværksat og gennemført undervisning af egne medarbejdere og information til medarbejder og de virksomheder, Jobcentret samarbejder med.

3. Tilgængelighed - borgerservice og byrummet

Det nye kontaktcenter i Borgerservice har stor opmærksomhed på at hjælpe borgere, der ikke er digitale. Det sker i tæt dialog med borgerne, så Borgerservice løbende bliver opmærksom på og kan reagere på digitale løsninger, der er uhensigtsmæssige for borgere med handicap.

I byrummet har Teknisk Forvaltning forbedret tilgængeligheden på en række konkrete lokationer, herunder nedlagt ledelinjer og etableret andre tilgængelighedsløsninger såsom niveaufri adgang.

4. Læringsfællesskaber i folkeskolen

For at styrke læringsfællesskaber i folkeskolen er der iværksat kompetenceudviklingsforløb "Læringsfællesskaber for alle". Der er gennemført forskellige indsatser for elever med dysleksi (ordblindhed) og Specialpædagogisk center har, med en ny struktur, samlet en stor del at kommunens specialpædagogiske ressourcer og kompetencer.

5. Medborgerskab

På bostederne skal der arbejdes med "Selv- og medbestemmelse" for at øge viden om medborgerskab og egne rettigheder. Processen er i opstartsfasen, og materiale fra Socialstyrelsen vil indgå og understøtte dette.

For en del af områderne gælder, at COVID-19 situationen og de medfølgende restriktioner har pauseret eller besværliggjort dele af indsatserne.

Handleplanen er forelagt Handicaprådet den 18. november 2021. Tilbagemelding fra Handicaprådet vil blive forelagt skriftligt for udvalgene til orientering.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes Handicappolitik.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

2020-2021

Bilag

Bilag 1: Status på Handleplan for handicappolitikken 2021
Bilag 2: Handicaprådets bemærkninger til Status på handicappolitikken

Kvalitetsstandarder 2022 for ældre- og handicapområdet
Sag nr. 80

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger kvalitetsstandarderne 2022 for personlig pleje og praktisk hjælp m.v. til drøftelse. Derudover gives en orientering om organiseringen af den ekstra rengøring, der er aftalt i budgetaftalen for 2022, og som skal være omfattet af kvalitetsstandarderne.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at kvalitetsstandarderne 2022 for personlig og praktisk pleje mv. drøftes,
  2. at kvalitetsstandarderne for personlig pleje og praktisk hjælp mv. sendes til høring i Seniorrådet, Handicaprådet og Integrationsrådet samt
  3. at kvalitetsstandarderne forlægges til politisk godkendelse i januarmøderækken.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger kvalitetsstandarderne en gang årligt. Kvalitetsstandarderne beskriver det serviceniveau, som Kommunalbestyrelsen har fastlagt forhold til personlig pleje og praktisk hjælp i borgernes hjem. Serviceniveauet er fastlagt på baggrund af budgetaftalen for 2022.

For at imødekomme udvalgets ønske om at kunne se, hvilke og hvor der er foretaget ændringer, er disse markeret tydeligt i bilagene. Markeringerne fjernes, når kvalitetsstandarderne kommer til endelig godkendelse.

Kvalitetsstandarden for personlig pleje og praktisk hjælp er ændret, så den ekstra rengøring, der er aftalt i budgetaftalen for 2022 er indarbejdet i kvalitetsstandarden. Ydelsen rengøring tilrettelægges efter aftale med borgeren, enten som tre gange pr. måned eller som en øget tid til at varetage rengøringsydelsen to gange om måneden. Den ekstra rengøringsydelse tilrettelægges i samarbejde med borgeren, så borgerens ønsker til enten den ekstra ugentlig rengøring eller øget tid i så stor en udstrækning, det er muligt tilgodeses. Derudover er kvalitetsstandarden redigeret rent sprogligt og i forhold til anvendelsen af kvalitetsstandarden i praksis.

Tilbuddet om ekstra rengøring skal være iværksat fra 1. januar 2022. Der er aktuelt rekrutteringsudfordringer på ældreområdet i hele landet. Selvom Rødovre Kommune er kendt som en god arbejdsplads, er vi også aktuelt ramt af udfordringer med at tiltrække arbejdskraft. For at kunne løse denne ekstra rengøringsopgave vil hjemmeplejen ansætte et antal ufaglærte medarbejdere i uddannelsesstillinger i hver lokalgruppe. Medarbejdere i uddannelsesstillingerne skal være ansat i en tidsbegrænset stilling, med henblik på optagelse som social- og sundhedshjælperelev eller social- og sundhedsassistentelev. Medarbejderne vil under ansættelsen primært skulle varetage den praktiske hjælp hos borgerne og vil løbende modtage undervisning under deres ansættelse.

Kvalitetsstandarderne for borgerstyret personlig assistance (BPA) efter §95 og §96 er tilrettet sprogligt og på baggrund af vejledningen til loven. Der er således ikke foretaget ændringer i serviceniveauet.

Lov- og plangrundlag

Lov om social service.

Lov om specialundervisning.

Lov om retssikkerhed og administration på det social område.

Økonomiske konsekvenser

Budget 2022.

Tidsplan

Ultimo november 2021: høring i Seniorrådet, Handicaprådet og Integrationsrådet.

Januar 2022: politisk godkendelse af kvalitetsstandarderne.

Bilag

Bilag 1: Kvalitetsstandarder 2022 for Aflastningsophold uden for hjemmet m.v.
Bilag 3: Borgerstyret personlig assistance § 95 og § 96 16 4
Bilag 5: Kvalitetsstandarder 2022 for praktisk hjælp, personlig pleje og træning

Dorthe Mariehjemmet - budgetopfølgning 3. kvartal 2021
Sag nr. 81

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Det er for 2021 aftalt, at Dorthe Mariehjemmet fremsender kvartalsopfølgning til kommunen. Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger Dorthe Mariehjemmets perioderegnskab for 3. kvartal 2021 til orientering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at Dorthe Mariehjemmets perioderegnskab for 3. kvartal 2021 tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen har modtaget Dorthe Mariehjemmets perioderegnskab for 1. januar 2021 til 30. september 2021.

Regnskabet for 3. kvartal viser et overskud på 2,5 mio. kr., hvilket er 1 mio. kr. bedre end det estimerede overskud for kvartalet på 1,5 mio. kr. i regnskabet for 2. kvartal. Det skyldes både flere indtægter og færre udgifter end budgetteret.

Som omtalt i sagen om 2. kvartalsregnskab (jfr. KB mødet den 29. september sag nr. 157) har plejehjemmet tidligere generelt budgetteret indtægtssiden for højt og omkostningssiden for lavt. Den nye ledelse ændrede i erkendelse heraf budgettet for årets to sidste kvartaler til et mere realistisk niveau.

Plejehjemmet har 90 boliger. På indtægtssiden budgetterer plejehjemmet dog med en belægning på 85 pladser i resten af året, da plejehjemmet er udfordret af, at indtægterne fra kommunens opholdsbetalinger i 2021 er dalet på grund af en stigning i antallet af tomme plejeboliger i løbet af 2020-2021. For at give plejehjemmet større sikkerhed omkring indtægtsgrundlaget og det økonomiske grundlag har forvaltningen i april givet plejehjemmet besked om, at det kan forvente en belægning på gennemsnitligt ca. 85 pladser i resten af året, svarende til en belægningsprocent på 95.

Det estimerede resultat for året er ændret fra et overskud på 1,6 mio.kr. i 2. kvartalsregnskab til et overskud på 2,3 mio.kr. i 3. kvartalsregnskab.

I 4. kvartal budgetteres, som forventet, med et underskud på 0,2 mio. kr., da Dorthe Mariehjemmet har anlagt et forsigtigt skøn for kvartalet med hensættelser til uforudsete udgifter i forbindelse med årsregnskabsafslutningen.

Som helhed er der tale om en positiv udvikling i 2021. Det er fortsat Dorthe Mariehjemmets vurdering, at det lever op til afviklingsforpligtelsen på gælden til kommunen og som aftalt kan afdrage 1,5 mio. kr. på lån til kommunen i 2021. Afdragene til kommunen er ikke indeholdt i omkostningssiden, men udgør en likviditetsbetaling.

Lov- og plangrundlag

Aftale med bestyrelsen for Dorthe Mariehjemmet indgået af Kommunalbestyrelsen den 22. december 2009 (sag nr. 237).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Dorthe Mariehjemmets årsregnskab 2021 forventes forelagt i aprilmøderækken.

Bilag

Bilag 1: Perioderegnskab_Q3-21_Dorthe_Marie
Bilag 2: Regnskabserklæring_Q3

Anlægsbevilling til energirenovering af Udviklingscenter Skiftesporet
Sag nr. 82

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger anlægsbevilling til frigivelse af rådighedsbeløb til energirenovering af Udviklingscenter Skiftesporet samt plan for gennemførelse af arbejdet til godkendelse.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at der gives en anlægsbevilling på 22 mio. kr. til Social- og Sundhedsforvaltningen, som finansieres af det i investeringsoversigten afsatte rådighedsbeløb på 22 mio. kr. i 2022 til energirenovering af Udviklingscenter Skiftesporet,
  2. at gennemførelsen varetages af Teknisk Forvaltning samt
  3. at tidsplanen godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Udviklingscenter Skiftesporet står overfor en større energirenovering. Der er den 27. marts 2021 givet en projekteringsbevilling på tre mio.kr. Der er afsat yderligere 22 mio.kr. i budget 2022, som hermed søges frigivet.

Energirenoveringen anbefales at omfatte følgende arbejder:

  • Miljøsanering af primært nedenstående bygningsdele inkl. nedrivning.
  • Nye facadeelementer inkl. udvendige døre, vinduer og solafskærmning.
  • Ny facadebeklædning på trappetårn, elevator og gavl.
  • Eksisterende lysbånd på 1. sal malerbehandles udvendigt.
  • Eksisterende udhæng malerbehandles.
  • Store dele af brugsvandsystemet udskiftes.
  • Ventilationsanlæg- kanaler renses, funktioner kontrolleres og rettes.
  • Nye stikkontakter m.m. indvendigt langs nye facader.
  • Kloakledninger og brønde renoveres.

Anlægsarbejderne, som udføres i bygningen, anbefales at blive udbudt i en hovedentreprise og kloakarbejderne primært i terræn i fagentreprise, nærmere beskrevet i sagen "Entreprenørliste og økonomioversigt vedr. energirenovering af Udviklingscenter Skiftesporet", som ligeledes behandles på Social- og Sundhedsudvalgsmøde den 30. november på lukket dagsorden.

Teknisk Forvaltning og Social- og Sundhedsforvaltningen anbefaler, at Udviklingscenter Skiftesporet genhuses i udførelsesperioden.

Der er følgende forslag til genhusning:

  • En del af Udviklingscenter Skiftesporet genhuses på ejendommen Rødovrevej 360 (Rødovre Musikskole) i hele byggeperioden. De restende genhuses i en pavillon placeret på parkeringspladsen ved Udviklingscenter Skiftesporet. Udgiften til genhusning og mindre tilpasninger på Rødovrevej 360, samt etablering af pavillon inkl. leje og nedtagning på i alt ca. tre mio. kr. finansieres af den samlede bevilling.
  • Alternativt skal hele Udviklingscenter Skiftesporet genhuses i pavillon placeret på parkeringsplads ved Udviklingscenter Skiftesporet. Udgiften til etablering af pavillon inkl. leje og nedtagning på i alt ca. fem mio. kr., finansieres af den samlede bevilling.

Skovmoseskolens personale, som benytter en del af første sal af bygningen til forberedelse, skal ikke genhuses, men flyttes rundt i bygningen i udførelsesfasen.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes byggestyringsregler.

Økonomiske konsekvenser

Bevillingen vedrører hovedfunktion 05.28 "Tilbud til børn og unge med særlige behov". Udgifterne til gennemførelse af forslaget er anslået til 22 mio. kr., den samlede bevilling udgør herefter 25 mio.kr. til energirenovering af Udviklingscenter Skiftesporet.

Tidsplan

Udbud/licitation: januar 2022 - februar 2022

Byggeperiode: maj - oktober 2022 med forbehold for markedssituationen

Ibrugtagning: oktober 2022

Bilag

Bilag 1: Bevillingsoplæg til anlægsbevilling (åben dagsorden)

Afrunding af forløb "Styrket inddragelse af børn og unge i egen sag"
Sag nr. 84

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om forløbet "Styrket inddragelse af børn og unge i egen sag", som afsluttes ved udgangen af 2021.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Børne- og Familieafdelingen (BØFA) i Social- og Sundhedsforvaltningen har i 2021 deltaget i rådgivnings- og kompetenceudviklingsforløbet "Styrket inddragelse af børn og unge i egen sag" udbudt af Socialstyrelsen og Børns Vilkår. Forløbet, der både har haft fokus på inddragelse af barnet/den unge og på tværgående samarbejde, afsluttes den 31. december 2021. Der gives her en status på forløbet.

I 2020 lavede Social- og Sundhedsforvaltningen et projekt kaldet "Det gode myndighedsarbejde" i BØFA som en del af Sammen med Borgeren tiltaget. På baggrund af observationer, interviews med borgere med en sag i BØFA samt en workshop for medarbejdere og ledere i afdelingen pegede projektet på to temaer i forhold til at forbedre myndighedsarbejdet. De to temaer var 1) mødet med borgeren/inddragelse og 2) samarbejde på tværs.

Sammenfaldende med dette udbød Socialstyrelsen et forløb kaldet "Styrket inddragelse af børn og unge i egen sag", der indeholdt både kompetenceudvikling for myndighedsrådgivere og rådgivning i forhold til at udvikle samarbejdet på tværs af special- og almenområdet. Formålet med forløbet var at bidrage til, at børn og unge i højere grad høres og inddrages i egen sag, samt at inddragelse er en prioritet på tværs af forvaltninger mellem almen og det specialiserede. Social- og Sundhedsforvaltningen ansøgte på den baggrund Socialstyrelsen om at deltage i forløbet.

Elementer i forløbet

Forløbet har været i to spor: Et praksisnært kompetenceudviklingsforløb varetaget af Børns Vilkår og et rådgivningsforløb varetaget af Socialstyrelsen. Begge spor har haft til formål at gøre inddragelse til en kernekomponent i den tidlige forebyggende indsats på tværs af forvaltninger og afdelinger.

Kompetenceudviklingsforløb med Børns Vilkår:

Myndighedsrådgiverne i BØFA har gennemført et kompetenceudviklingsforløb, hvor de blandt andet er introduceret til en model for inddragelse og har fået metoder til at sikre barnets stemme i sagsbehandlingen. Det indebærer, at barnet er med til at beskrive og definere sin situation, og at barnets oplevelser, perspektiver og ønsker er afgørende for sagsbehandlingen. Derudover har fire rådgiverne gennemgået et ekstra kursus med henblik på blive inddragelsesagenter. Inddragelsesagenternes rolle er at fastholde de nye metoder i hverdagen samt at bidrage til at sikre vidensdeling og oplæring af nye medarbejdere, fastholde sparring gennem video m.m.

Rådgivningsforløb med Socialstyrelsen:

Socialstyrelsens del af forløbet har haft fokus på at sikre det tværgående samarbejde. Der har været afholdt tre rådgivningsdage (en opstartsdag i marts, en udviklingsdag i juni og en forankringsdag i november) med deltagelse af medarbejdere og ledere fra BØFA og skoleafdelingen. Disse dage havde fokus på at skabe en systematisk og kvalificeret praksis til inddragelse af børn og unge, familier og netværk på tværs af kommunen.

På baggrund af en selvevaluering og en analyse af eksempelvis arbejdsgangsbeskrivelser, projektbeskrivelser og politikker i Rødovre Kommune og BØFA, kom Socialstyrelsen på udviklingsdagen med forslag til mulige punkter i udviklingsarbejdet. På forankringsdagen i november gav styrelsen sparring på Rødovre Kommunes udviklingsplan og gav gode råd til implementeringen.

Det videre arbejde

Forløbet afsluttes ved udgangen af 2021, men der vil være stor fokus på implementeringen af de nye metoder og modellen for inddragelse, som myndighedsrådgiverne er begejstrede for og finder meget relevant. Konkret vil der blandt andet blive udarbejdet en pixi-vejledning til rådgiverne i BØFA med udgangspunkt i læringen fra kompetenceudviklingsforløbet med Børns Vilkår. Ligesom metoderne (barnet som konsulent og teambaseret videosparring) implementeres på tværs af BØFA. Der holdes desuden en temadag på tværs af BØFA med fokus på at definere et fælles børnesyn.

Derudover vil BØFA i samarbejde med skoleafdelingen og dagtilbudsafdelingen arbejde videre med udvalgte fokusområder med det formål at skabe sammenhæng mellem områderne og en fælles forståelse af inddragelse. Det drejer sig eksempelvis om at sikre, at politikker og arbejdsgange på tværs af forvaltninger afspejler et aktivt inddragelsesbegreb, at gennemføre et fælles aktions-læringsforløb mellem BØFA og dagtilbudsafdelingen samt styrke samarbejdet mellem BØFA og skolerne.

Der vil være en uddybende præsentation af fokusområderne på mødet.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Orientering om Campus Espevang
Sag nr. 85

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

I budget 2022 blev der afsat midler til de fysiske rammer på Campus Espevang med henblik på at understøtte en kommende udvikling af stedets tilbud. De forbedrede fysiske rammer vil være medvirkende til at øge kvaliteten af tilbuddene på Campus Espevang, så de i højere grad matcher nuværende og kommende borgers behov.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

I budgetforhandlingerne 2022 blev der afsat midler til en forbedring af de fysiske rammer på Campus Espevang med henblik på at understøtte en kommende udvikling af det samlede tilbud.

Campus Espevang består i dag af en række tilbud - en Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU), et samvær- og aktivitetstilbud (Værkstedscentret), et beskyttet beskæftigelsestilbud (Tårnet) og et midlertidig botilbud. Alle tilbuddene er målrettet borgere med en funktionsnedsættelse.

Samlet set skal Campus Espevang spille en meget mere fremtrædende rolle, hvor vi imødekommer nogle af de kommende udfordringer på det specialiserede socialområde samtidig med, at vi skaber øget kvalitet og værdi for borgerne i Rødovre Kommune.

Campus Espevang har med sine fysiske rammer og grønne placering et meget stort potentiale for at danne rammerne om en meningsfuld og aktiv hverdag for rigtig mange borgere med en funktionsnedsættelse.

Missionen med ’Campus Espevang’ er; at skabe et sted med tilbud om forskellige aktiviteter og læring, der giver en meningsfuld hverdag for borgerne, skaber en uddannelses- og arbejdsidentitet i fællesskab med andre og hjælper borgerne til mest mulig selvstændighed i eget liv.

Der er igangsat en udviklingsproces, som strækker sig over de kommende år, som skal være med til at indfri ambitionen om et samlet Campus Espevang med forskellige tilbud af høj kvalitet.

Udviklingsprocessen for Campus Espevang tager afsæt i følgende tematikker:

  1. Strukturerede pædagogiske linjer på de enkelte tilbud med klare mål for læring, mental sundhed og øget selvstændighed
  2. En fælles tilgang for tilbuddene med fokus på sundhed og bevægelse som understøttes af de grønne arealer på Campus Espevang
  3. Fokus på gode overgange for borgerne mellem tilbud og stærke eksterne samarbejdsrelationer
  4. Samspil med lokalområdet.

De fire tematikker foldes yderligere ud på mødet.

Lov- og plangrundlag

Serviceloven.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Aktivitetshuset (Det Hvide Hus)
Sag nr. 86

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om aktivitets- og samværstilbuddet Aktivitetshuset (Det Hvide Hus).

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Aktivitetshuset, også kaldt Det Hvide Hus, er et aktivitets- og samværstilbud efter Servicelovens § 104. Aktivitetshuset er et uvisiteret tilbud til psykisk sårbare borgere, hvor de borgere, som ønsker at benytte tilbuddet har mulighed for at komme og målgruppen spænder derfor meget bredt.

Aktivitetshuset tilbyder forskellige former for aktiviteter og samvær i form af bl.a. støtte til opbygning og vedligeholdelse af sociale kompetencer, støtte til udvikling af praktiske færdigheder samt støtte til at få struktur på sin hverdag og bryde med ensomhed. Det sker blandt andet igennem kreative og sundhedsfremmende aktiviteter, hvor Aktivitetshuset stiller så gode rammer som muligt til rådighed for borgerenes personlige recoveryproces. Der er en høj grad af brugerinvolvering og selvorganisering i tilbuddet, hvilket betyder, at aktiviteterne i høj grad tager udgangspunkt i de idéer og kompetencer, som borgerne kommer med.

Aktivitetshuset er åbent på alle hverdage fra kl. 9-15:00 fredag til kl. 14:00 og har tilknyttet 40-45 borgere, som kommer på forskellige tidspunkter.

Borgerne har meget forskellige problematikker og behov. Kompleksiteten i borgernes livssituation er vokset over de seneste år, hvilket stiller øget krav til personalet. Der er to årsværk tilknytte Aktivitetshuset, og medarbejderne er henholdsvis social- og sundhedsassistent og pædagogisk uddannet.

Aktivitetshuset benyttes også af Lænken, som er et tilbud til alkoholmisbrugere, og SIND, som anvender tilbuddet til nogle af deres aktiviteter. Oprindeligt blev stedet oprettet af SIND i 1996, men overgik kort tid efter til kommunal drift.

Lov- og plangrundlag

Serviceloven § 104.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Forslag til proces for handleplaner til sundhedspolitikken
Sag nr. 87

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger forslag til prioritering og rækkefølge af handleplaner til Rødovre Kommunes sundhedspolitik til godkendelse.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at forslag til proces for handleplaner til Rødovre Kommunes sundhedspolitik godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen har på mødet den 26. oktober (sag nr. 176) godkendt Rødovre Kommunes sundhedspolitik.

Med henblik på at implementere Sundhedspolitikken skal der udvikles handleplaner med konkrete indsatser, hvor alle relevante aktører involveres både i planlægning af indsatserne og selve den praktiske gennemførelse.

Der udarbejdes en handleplan for hvert af de fem strategimål inden for Sundhedspolitikkens fireårige periode (2021-2025).

De fem strategimål er:

  1. Rødovre i bevægelse
  2. Den første røgfrie generation
  3. Trivsel i top
  4. Fra overvægt til ligevægt
  5. Sundhed i skolen.

Rækkefølgen på handleplanernes udarbejdelse vil afhænge af øvrige indsatser i kommunen. Eksempelvis er ”Handleplan for røgfri fremtid” (strategimål 2) allerede igangsat, og indsatserne i forhold til ”Sundhed i skolen” (strategimål 5) skal afpasses udviklingen af tiltaget ”Sundhed og Trivsel” på skoleområdet. Handleplanerne skal spille ind i de indsatser, der er i gang, for at sikre sammenhæng og synergi.

Bærende principper for arbejdet med handleplanerne er at:

  • Handleplanerne og de konkrete aktiviteter gør en forskel (lille som stor) for ligheden i sundhed
  • Vi gør det sammen med andre via samarbejder eller partnerskaber
  • Vi inddrager interessenter tidligt i processen i de aktiviteter og løsninger, der påvirker dem og deres hverdag
  • Vi sætter sundhed på dagsordenen, hvor det er relevant i alle forvaltningers planer og indsatser
  • Vi står på et sundhedsfagligt fundament samt
  • Vi tænker relationer ind i de aktiviteter og løsninger, vi udvikler, så vi sikrer, at de tilskynder til social kontakt.

Input til handleplanerne

Interviews og dialogmøder afholdt i forbindelse med udarbejdelsen af sundhedspolitikken har givet input til konkrete aktiviteter og tilkendegivelser om samarbejde, som vil blive taget med videre i handleplanerne. Derudover skal strategimålene konkretiseres i forskellige aktiviteter. Evaluering vil blive tænkt ind ind fra start ved formulering og igangsættelse af de konkrete indsatser. På den måde bliver det muligt at opnå løbende læring og rette til efter resultaterne – både undervejs og efter afsluttet aktivitet. Der kan blandt andet hentes inspiration i Sund By Netværkets kommunale evalueringsværktøj.

Organisering af arbejdet

For hver handleplan nedsættes en arbejdsgruppe, der skal udvikle og implementere de konkrete aktiviteter. Arbejdsgrupperne bemandes af de interessenter, der er nævnt i den vedlagte tids- og interessentplan (se bilag). Der sigtes mod at få en bred sammensætning med deltagelse af eksterne interessenter.

Direktionen er styregruppe for arbejdet, hvilket indebærer, at direktionen godkender kommissorierne for hver af de fem handleplaner, herunder arbejdsgruppernes sammensætning, inden arbejdet igangsættes.

En gang årligt forelægger de igangværende arbejdsgrupper en status for de relevante udvalg.

Lov- og plangrundlag

Sundhedsloven.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Januar-februar 2022: Kommissoriet for første handleplan (Rødovre i bevægelse) udarbejdes.

Bilag

Bilag 1: Tids - interessentplan

Tilskud til frivilligt socialt arbejde §18 og foreningstilskud §79, forår 2022
Sag nr. 88

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

På budget 2022 er der afsat 1.031.136 kr. til tilskud til frivilligt socialt arbejde og foreningstilskud. Fordeling for 1. halvår 2022 fremlægges til behandling.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at forslag til fordeling af midlerne afsat til tilskud til frivilligt socialt arbejde og foreningstilskud samt mulighed for ad hoc ansøgninger godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

I 2022 er der afsat 1.031.136 kr. til frivilligt socialt arbejde og foreningstilskud. Midlerne uddeles to gange årligt. Ansøgningsfristen er den 1. oktober (til forårssæsonen) og 1. april (til efterårssæsonen).

Der er indgået 33 ansøgninger, som fordeler sig på 22 ansøgninger til §18 og 11 ansøgninger til §79.

Under puljen for frivilligt socialt arbejde §18 er der indkommet ansøgninger for 515.284 kr., og under puljen for foreningstilskud §79 er der indkommet ansøgninger for 52.466 kr. i støtte.

Social- og Sundhedsforvaltningen foreslår, at der i foråret 2022 fordeles 306.725 kr. til §18 og 52.460 kr. til §79.

I prioriteringen af §18 midlerne er der lagt vægt på, om aktiviteten hører under de særlige målgrupper, som Social- og Sundhedsudvalet godkendte på mødet den 5. februar 2019 (sag nr. 8):

  • Ensomhed
  • Tilflyttere i foreningslivet

Der er modtaget nitten ansøgninger til "Ensomhed" og otte ansøgninger til "Tilflyttere i foreningslivet".

Udover de nævnte fokusområder indgår der også andre afvejninger ved fordeling af de økonomiske midler. Det kan eksempelvis være foreningens kassebeholdning i forhold til udgifter, hvor mange borgere, der gør brug af tilbuddet, eller om der er tale om en aktivitet, der allerede findes i kommunalt regi.

Til den aktuelle fordeling er der kommet:

  • syv ansøgninger inden for området "Aktiviteter for ældre og handicappede"
  • otte ansøgninger inden for området "Aktiviteter for børn, unge og familler"
  • en ansøgning inden for området "Aktiviteter for sindslidende"
  • seks ansøgninger inden for området "Aktiviteter for syge/patienter og sundhedsfremmende aktiviteter"
  • en ansøgning inden for området "Oplysende og rådgivende aktiviteter"
  • ingen ansøgninger inden for området "Aktiviteter for andre"

Foreningstilskud §79 ydes til forebyggende indsatser og aktiviteter for ældre og handicappede. Størrelsen af tilskuddet afhænger af en række forhold, primært foreningens medlemstal.

Bilagene indeholder en samlet oversigt over fordeling af midlerne og oversigt over indkommende ansøgninger til henholdvis §18 og §79 med en kort beskrivelse af de enkelte ansøgninger og forslag til fordeling af midlerne.

Lov- og plangrundlag

Lov om social service §18 og §79.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forårspuljen 2022
Bilag 2: Indkomne ansøgninger pgf 18 - forår 2022
Bilag 3: Indkomne ansøgninger pgf 79 - forår 2022

Status på handleplan for frivilligt socialt arbejde 2020-2022
Sag nr. 89

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger status på handleplan for frivilligt socialt arbejde 2020-2022.
Den indeholder en status på handleplanens indsatser for perioden 2020 - 2021, der skal medvirke til at omsætte vision og mål i politikken for frivilligt socialt arbejde til praksis.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at status på "Handleplan for frivilligt socialt arbejde 2020-2022" godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget godkendte på sit møde den 14. april 2020 (sag nr. 27) "Handleplan for frivilligt socialt arbejde 2020 - 2022".

I handleplanen arbejdes der med visionen om, at Rødovre skal være en af Danmarks bedste kommuner at være frivillig i, og indsatserne sigter derfor mod at sikre de frivillige sociale indsatser gode rammebetingelser og at styrke samspillet med foreninger og aktive borgere.

Indsatserne i handleplanen relaterer sig til politikkens fire strategimål:

1. Vi skaber gode rammer for den frivillige, sociale indsats

2. Vi skaber synlighed og netværk på frivilligområdet

3. Vi styrker den sociale ansvarlighed

4. Vi støtter det frivillige, sociale arbejde økonomisk

Handleplanen indeholder udvalgte indsatser for en toårig periode, og giver dermed ikke et overblik over alle indsatser og aktiviteter på området.

Der gives en status på handleplanens syv indsatser:

• Vi vil have flere med i foreningerne

• Alle har brug for et fællesskab

• Bedre overgange til civilsamfundet

• Udvikling af et medborgerhus som del af Islev Bibliotek/Trekanten

• Netværksfamilier til udsatte familier

• Samspil med "Vores sunde hverdag"

• "Sammen med Borgeren" i Islev

I handleplanen er der fokus på, at kommunen spiller en faciliterende rolle. Derfor har der i indsatserne været fokus på at sætte forskellige aktører i Rødovre i forbindelse med hinanden, så der kan opstå nye netværk og relationer. Der er arbejdet for, at tænke civilsamfundet ind i løsningen af velfærdsopgaverne, og statussen viser endvidere, at Rødovre Frivilligcenter, Børne- og Kulturforvaltningen samt de frivillige sociale foreninger har været tætte samarbejdspartnere i indsatserne.

For de fleste indsatser gælder det, at COVID-19-situationen med sine restriktioner og nedlukninger har udfordret, hvordan og i hvilket omfang indsatserne er blevet udmøntet. Der har i udmøntningen af handleplanen kommet særligt fokus på at understøtte foreningerne i at finde vej gennem nedlukninger og restriktioner, adressere social isolation og ensomhed relateret til COVID-19 og understøtte foreningerne i en god og tryg opstart efter COVID-19. Selvom COVID-19 situationen har begrænset alles handlemuligheder, er der alligevel meget, der har kunnet lade sig gøre, blot på en ny måde.

Social- og Sundhedsforvaltningen udarbejder en ny to-årig handleplan for 2022-2024, der fremlægges til politisk behandling i foråret 2022. Flere af de nuværende indsatser har været særligt udfordrede på grund af COVID-19 situationen og dem vil der med fordel kunne arbejdes videre med i en ny handleplan. Blandt andet vil indsatserne "Vi vil have flere med i foreningerne", "Alle har brug for et fællesskab" og "Bedre overgange til civilsamfundet" kunne overføres til handleplanen for det frivillige sociale område 2022 - 2024.

Lov- og plangrundlag

Serviceloven § 18

Rødovre Kommunes politik for frivilligt socialt arbejde

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Forår 2022: Udkast til ny handleplan forelægges til politisk behandling

Bilag

Bilag 1: Status på handleplan for frivilligt socialt arbejde 2020-2022

Diverse
Sag nr. 90

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Protokollen oplæst. Mødet afsluttet kl.: 20.50.

Lukket punkt: Entreprenørliste og økonomioversigt vedr. energirenovering af Udviklingscenter Skiftesporet
Sag nr. 83

Beslutningskompetence: KB

Beslutning

Anbefales.