Social- og Sundhedsudvalget

15-03-2022

Medlemmer

Formand Annie Arnoldsen Petersen (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 19 - 23

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 19

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering

  1. Rundvisning på Campus Espevang
  2. Livssituationer og introduktion til:

- Det specialiserede socialområde, herunder snitflader til jobcentret

  1. Orientering til kommuner om risiko for tilstrømning af migranter og asylansøgere fra Ukraine.

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Orientering til kommuner om risiko for tilstrømning af migranter og asylansøgere fra Ukraine

Orientering om den boligsociale anvisning
Sag nr. 20

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om den boligsociale anvisning i 2021.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen om den boligsociale anvisning tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune har en aftale med fællesrepræsentationen af almene boligorganisationer i Rødovre om, at kommunen har anvisningsret til hver tredje ledige bolig, hvoraf hver anden af disse boliger fordeles til borgere med særlige boligsociale behov. Såfremt en bolig på grund af lejens størrelse ikke kan udlejes til boligsocial anvisning, vil anvisning ske til borgere på den beboerafstemte liste. Aftalen blev indgået med virkning fra den 1. januar 2016 og er gældende for en fireårig periode. Aftalen er i 2019 forlænget med yderligere fire år frem til udgangen af 2023.

Det er det boligsociale visitationsudvalg, der anviser de boligsociale lejligheder. Udvalget består af chefen for Børne- og Familieafdelingen og chefen for Social- og Borgerservice. Anvisningen af de boligsociale lejligheder vurderes fortsat at fungere godt.

Den boligsociale liste var pr. 31. december 2021 på 209 godkendte ansøgere. Det er ni godkendte ansøgere færre end i 2020. Der har de seneste år været en stigende efterspørgsel efter billige lejeboliger. Det er vanskeligt at påvise årsagen til denne stigning, men der er en generel stigning i efterspørgslen på billige boliger i København og omegn.

I 2021 har det boligsociale udvalg behandlet 334 ansøgninger, hvoraf 126 personer er blevet godkendt til bolig. I samme periode har 160 personer fået meddelt afslag på deres ansøgning. Der har hen over året været behandlet 78 flere ansøgninger end året før, og der opleves en generel stigning i antal ansøgninger og henvendelser. Ud af de 334 ansøgninger, som udvalget har behandlet, er 48 af dem relateret til ansøgninger i forbindelse med genbehandling af allerede godkendte ansøgninger i form af nytilkomne oplysninger.

Begrundelserne for afslag på opskrivning til bolig i de 160 sager er meddelt ud fra nedenstående årsager:

  • Flyttet i fremlejet bolig (49)
  • Flyttet ind hos familie/venner (53)
  • Indeklimaproblemer (4)
  • Søger større bolig/søger om større bolig i et andet boligområde (35)
  • Ej længere samliv i Rødovre (5)
  • Ingen sociale årsager (9)
  • Indflyttet i for dyr en bolig (5)

Af de 160 afslag er der 38 ansøgere, der enten skriftligt eller mundtligt har klaget over afslaget. Der er givet medhold i syv af klagerne.

Der er i 2021 anvist 81 boliger, hvilket er en lille stigning på syv boliger sammenlignet med 2020. Anvisningerne fordeler sig således:

  • Et-værelsesbolig (9)
  • To-værelsesbolig (35)
  • Tre-værelsesbolig (27)
  • Fire-værelsesbolig (10)

Følgende giver et billede af de 209 godkendte ansøgeres oplyste betalingsevne:

  • 31 ansøgere til et-værelsesbolig. Heraf kan 15 ansøgere max. betale 3.000 kr. i månedlig husleje.
  • 103 ansøgere til to-værelsesbolig. Heraf kan 58 ansøgere max. betale 5.000 kr. i månedlig husleje.
  • 48 ansøgere til tre-værelsesbolig. Heraf kan 30 ansøgere max. betale 6.000 kr. i månedlig husleje.
  • 27 ansøgere til fire-værelsesbolig. Heraf kan 11 ansøgere max. betale 7.000 kr. i månedlig husleje og 11 ansøgere max 9.000 kr. i månedlig husleje.

Flere af ansøgernes lave betalingsevne gør, at den del af de borgere, der opskrives og godkendes på den boligsociale liste, reelt aldrig vil modtage et boligtilbud. 49 af de i alt 209 godkendte ansøgere oplyser, at deres betalingsevne til en et- eller to-værelsesbolig er maksimalt 4.000 kr., hvilket udgør 23 % af alle godkendte boligsociale ansøgere. Tallene er udtryk for, at det fortsat er en stor udfordring at imødekomme behovet for billige boliger i Rødovre Kommune.

Lov- og plangrundlag

Almenboligloven paragraf 59.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Boligsocial statistik 2021

Tilsyn med botilbud 2021
Sag nr. 21

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger tilsynsrapporter med Rødovre Kommunes botilbud og behandlingstilbud for 2021 til orientering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at tilsynsrapporterne for Rødovre Kommunes botilbud og behandlingstilbud 2021 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

I følge loven om socialtilsyn skal der én gang årligt aflægges tilsyn med sociale tilbud og plejefamilier i Danmark.

Det er Socialtilsyn Hovedstaden, som står for tilsyn med Rødovre Kommunes sociale tilbud. Socialtilsynet fører tilsyn med alle nedenstående tilbud, men samlet set udføres der tre tilsyn, da tilbud med samme målgruppe vurderes samlet.

Det første tilsyn vedrører botilbud til udviklingshæmmede og opmærksomhedsforstyrrede og omfatter:

  • Bofællesskabet Nyholms Allé (§ 107)
  • Bystrædet 33 (§ 107)
  • Bofællesskabet Rødovrevej 382 (§ 105)
  • Bofællesskabet Slotsherrens Vænge (§ 105)

Det andet tilsyn vedrører botilbud til psykisk sårbare og omfatter:

  • Bofællesskabet Rødovrevej 386 (§ 105)
  • Bofællesskabet Næsbyvej (§ 107)

Det tredje tilsyn vedrører ambulant misbrugsbehandlingstilbud og omfatter Rådgivning- og Behandlingscentret (§ 101).

Socialtilsynets vurdering

Samlet set vurderer Socialtilsynet, at alle tilbuddene har den fornødne kvalitet i henhold til temaerne i Socialstyrelsens Kvalitetsmodel.

I tilsynet vedrørende botilbud til udviklingshæmmede og opmærksomhedsforstyrrede rejser Socialtilsynet et opmærksomhedspunkt omkring, at ikke alle beboere i afdelingen Nyholms Allé er i målgruppen for tilbuddets godkendelse. Det er et opmærksomhedspunkt, som fremhæves under alle de temaer i tilsynsrapporten, hvor der er sket et fald i bedømmelsen i forhold til tilsynsrapporten fra 2020. Det gælder temaerne: 'Målgrupper', 'Metoder og resultater', 'Kompetencer' og 'Organisation og ledelse'. Det er Social- og Sundhedsforvaltningens vurdering, at der er en direkte kobling mellem opmærksomhedspunktet og de faldende scorer. Kort tid efter Socialtilsynets besøg blev den pågældende borger visiteret til et andet og mere egnet botilbud.

Socialtilsynet har netop ført deres årlige tilsyn med botilbuddene (den 8. februar 2022). Her var den umiddelbare mundtlige tilbagemelding, at Socialtilsynet har stor tillid til ledelsen og herunder ledelsens tilgang til at løse opmærksomhedspunkter, som Socialtilsynet rejser. Det er derfor Social- og Sundhedsforvaltningens klare forventning, at der i den kommende tilsynsrapport for 2022 vil ske en forbedring af scorerne.

Socialtilsynet har ikke flere opmærksomhedspunkter. De bemærker dog i tilsynet vedrørende botilbud for psykisk sårbare, at afdeling Næsbyvej fremstår slidt og utidssvarende. Social- og Sundhedsforvaltningen deler denne vurdering, og i forbindelse med budgetforhandlingerne 2022 blev aftaleparterne enige om at udvikle tilbuddene til psykisk sårbare i Rødovre Kommune. Herunder en sammenlægning af afdelingerne på henholdsvis Rødovrevej og Næsbyvej blandt andet med henblik på at skabe mere tidssvarende rammer for afdelingen på Næsbyvej. Budgetresolutionen ’Øget kvalitet for de psykisk sårbare i Rødovre Kommune’ forventes realiseret i 2023.

Lov- og plangrundlag

§§ 6 og 12-18 i Lov om Socialtilsyn

§ 213 i Sundhedsloven.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Endelig tilsynsrapport - Bostederne for Psykisk Sårbare - 2021
Bilag 2: Endelig tilsynsrapport Rådgivnings- og Behandlingscenter 2021
Bilag 3: Endelig rapport for socialtilsyn i Bofællesskaberne i Rødovre juni 2021

Opfølgning på budgetresolution 2022 - Værested til hjemløse
Sag nr. 22

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I forbindelse med budget 2022 blev aftaleparterne enige om at se på behovet for væresteder til hjemløse i Rødovre Kommune og herunder se på mulighederne for inden for de eksisterende tilbud at styrke indsatsen for hjemløse. Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger opfølgning på budgetresolutionen til orientering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

I forbindelse med budgetforhandlingerne 2022 blev aftaleparterne enige om at se på behovet for væresteder til hjemløse i Rødovre Kommune og herunder se på mulighederne for inden for de eksisterende tilbud at styrke indsatsen for hjemløse.

Der er ved den seneste hjemløsetælling i 2019 talt 43 hjemløse fra Rødovre Kommune. Heraf 12 som lever på gaden, to på herberg, 23 bosiddende hos familie/venner, en på hospital og resten andet/uoplyst. Den næste hjemløsetælling offentliggøres i september 2022.

Størstedelen af borgerne i målgruppen for et værested for hjemløse vil være borgere, som lever på gaden. Ofte trækker de ind mod København, hvor der er flere muligheder både i form af væresteder og overnatningsmuligheder, som passer deres behov. Ligeledes finder de forskellige typer af sociale fællesskaber i København, som de finder tryghed i.

I Rødovre Kommune har vi kontakt med de få borgere, som lever på gaden og arbejder sammen med dem om at finde en egnet bolig eller en plads på herberg. I det øjeblik kommunen får besked om, at borgeren tager ophold på et herberg, tager kommunen kontakt til herberget og borgeren med henblik på at få udarbejdet en plan for det videre forløb, herunder boligindstilling og tilbud om en støttekontaktperson.

Rødovre Kommune har i perioden 2017-2019 været en del af et projekt omkring Housing First i samarbejde med Socialstyrelsen. Housing First er en evidensbaseret tilgang til hjemløshed med fokus på, at borgeren får sin egen bolig med tilbud om støtte hurtigst muligt. Housing First er ligeledes den gennemgående tilgang i regeringens nye hjemløseudspil fra oktober 2021 ’Alle skal have et hjem – En ny vej ud af hjemløshed’. Rødovre Kommune arbejder fortsat efter tilgangen, men er udfordret af manglen på billige boliger og særligt nu set i lyset af, at Kærene i december 2021 er udpeget som 'Forebyggelsesområde'. De kommende ungeboliger ved Rødovrehallen i 2023 forventes at løse noget af problematikken med manglen på billige boliger, særligt til de unge hjemløse.

Når den hjemløse borger får sin egen bolig i Rødovre Kommune, arbejder vi med at opbygge en dagligdag, en normal døgnrytme og ikke mindst bygge bro til nogle af de fællesskaber, som findes lokalt for eksempel i nogle af vores aktivitets- og samværstilbud.

Vi har tre aktivitets- og samværstilbud i Rødovre Kommune: Aktivitetshuset, Det Røde Hus og et tilbud i Kærene. De tilbyder forskellige former for aktiviteter, men fælles for dem alle er tilbuddet om at træde ind i et fællesskab med andre og få støtte fra personalet til det, som borgeren måtte have behov for. Hvis en borger, der lever på gaden, selv opsøger et af vores aktivitets- og samværstilbud, hjælper vi naturligvis med at finde den rette hjælp.

Her er vi også godt hjulpet af vores nye tilbud 'Mød Mig', hvor borgerne kan komme direkte ind fra gaden og få hjælp. Social- og Sundhedsforvaltningen har eksempler på, at hjemløse borgere har rettet henvendelse til 'Mød Mig' og fået hjælp til at finde en plads på et herberg og til at ansøge kommunen om en bolig.

Det er Social- og Sundhedsforvaltningens vurdering, at Rødovre Kommune imødekommer de hjemløse borgeres forskellige behov, og at der ikke er behov for at etablere et værested. Det begrundes blandt andet med, at flere af de hjemløse søger mod København, samt at tilbuddet ’Mød Mig’ har styrket kommunens indsats for hjemløse ved at give borgerne mulighed for at komme direkte ind fra gaden og få hjælp. Social- og Sundhedsforvaltningen har i sit samarbejde med Udsatterådet drøftet behovet for et værested til hjemløse, og Udsatterådet deler forvaltningens vurdering.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Diverse
Sag nr. 23

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Protokollen oplæst. Mødet afsluttet kl.: 9.35.