Teknik- og Miljøudvalget

01-02-2022

Medlemmer

Formand Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)

Sager 8 - 16

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 8

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Trafikforholdene ved Nyager Skole (se bilag 1)
  2. Ladestandere på Damhus Boulevard og kommende lovgivning (se bilag 2).

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Trafikforholdene ved Nyager Skole
Bilag 2: Tilladelse til opsætning af de første ladestander på offentlig vej

Endelig vedtagelse af Lokalplan 150 Boliger på Tårnvej 97
Sag nr. 9

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Forslag til Lokalplan 150 og Tillæg 6 til Kommuneplan 2018 har været i offentlig høring i otte uger fra den 13. oktober 2021 til den 8. december 2021. I perioden er der kommet tre høringssvar.

Der er på denne baggrund foretaget ændringer i den endelige lokalplan og kommuneplantillæg i forhold til forslaget.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Lokalplan 150 og Tillæg 6 til Kommuneplan 2018 vedtages med de ændringer, der fremgår af sagsfremstillingen.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Lokalplan 150 har til formål at opføre ny boligbebyggelse bestående af rækkehuse og etageboliger med tilhørende udearealer. Sammen med lokalplanforslaget er der udarbejdet forslag til Tillæg 6 til Kommuneplan 2018, som giver mulighed for at der bygges i maks. 5 etager og tæt-lav boliger. Lokalplan 150 med de foreslåede ændringer ses i bilag 1. Kommuneplantilllæg 6 med de foreslåede ændringer ses i bilag 2.

Høringssvar

I høringsperioden er der indkommet tre høringssvar. Heraf et fra en borger og et fra arkitekten for projektet. Desuden har Miljøstyrelsen sendt en bemærkning. Høringssvarene fra borger og arkitekt omhandler bebyggelsens omfang og udseende, redaktionelle rettelser og tilpasninger. Bemærkningen fra Miljøstyrelsen drejer sig om beskyttede dyrearter (bilag-IV arter). Høringssvar ses i bilag 4. Høringsskema med Teknisk Forvaltnings bemærkninger ses i bilag 3.

På baggrund af den offentlige høring foreslår Teknisk Forvaltning, at lokalplanen vedtages med følgende ændringer:

På side 8 i redegørelsen er det tilføjet at: ”Depotrum kan også etableres i kælderrum.”

På side 11 i redegørelsen er teksten tilpasset kortbilaget, hvor cykelparkeringen er placeret inde i gårdrummet og ikke ud til Tårnvej. Følgende er slettet: ”og cykelparkering” samt; ”Haveanlægget er begunstiget ved at være friholdt for praktiske funktioner og kørende trafik, der er placeret på den anden side af etagehusene på Tårnvej”.

På side 12 i redegørelsen er ”private” slettet ved nyttehaver således at teksten nu lyder: ”Langs haveanlæggets nordvestlige kant kan der placeres - som en samlende omkransende linje - depotrum med tilhørende nyttehaver for etageboligerne. På den måde får alle beboere deres eget lille grønne areal inden for lokalplanområdet.”

På side 12 i redegørelsen er antallet af opholdslommer rettet fra to til ét, således at teksten nu lyder: ”Der stilles krav til, at der skal plantes et grønt bælte langs Tårnvej bestående af hækbeplantning og træer og med en opholdslomme orienteret mod Tårnvej.”

På side 12 i redegørelsen er antallet af bænke rettet i overensstemmelse med kortbilaget, således at teksten nu lyder: ”Ankomstområdet markeres af træer og en bænk, der danner et opholdsrum mod Tårnvej.”

På side 15 i redegørelsen er teksten tilpasset til kortbilagene, således at ”cykelparkering” ikke bliver nævnt. Teksten lyder nu: ”Herfra kan beboerne få adgang til haveanlægget gennem hovedindgangen mellem de to etagehuse eller til affaldsstationen via kantzonen langs bebyggelsen.”

På side 16 i redegørelsen er teksten tilpasset til kortbilagene, på samme baggrund som ovenstående og lyder nu: ”Storskrald, porcelæn, elektronik, batterier og farligt affald etableres som en afskærmning så haven ikke ses fra parkeringspladserne.”

§7.1 er rettet således at gennemsnitstørrelsen er blevet til et cirkatal og lyder nu: ”Rækkehusene skal have en min. størrelse på 90 m2, en maks. størrelse på 110 m2 og skal samlet have en gennemsnitsstørrelse på ca. 100 m2. Hertil medregnes ikke vindfang. Etageboligerne skal have en min. størrelse på 70 m2, en maks. størrelse på 80 m2 og skal samlet have en gennemsnitsstørrelse på ca. 75 m2”.

§7.3 er tilføjet, at depotrummene kan opføres i kælderen og lyder nu: ”Depotrummene skal etableres i haveanlægget, som vist på Kortbilag 3 eller i kælderrum.”

§8.1.1 giver nu mulighed for, at det anvendte metal også kan males og lyder nu: ”Mindre dele (f.eks. inddækninger, lysninger, områder ved hoveddøre mm.) kan udføres i ubehandlet eller malet metal.”

Herunder tilføjes til §8.1.1 at vinduer kan opføres med brystninger, således at den nu lyder: ”Vinduespartier skal udføres enten som franske døre eller som vinduer med brystninger. Franske døre skal være med åbne værn i galvaniseret stål med lodrette ballustre eller glas, evt. med trælamelbeklædning, som følger rytmen i facadebeklædningen.” samt en affødt rettelse, som giver en vis fleksibilitet i forhold til principtegningerne. Paragraffen lyder derefter: ”Alle facader udføres i princippet som angivet i skitser på Bilag 5-8.”

§8.2 Giver nu mulighed for stål også kan være malerbehandlet, således at teksten lyder: ”Altangangene skal udføres med åbne værn i form af trælameller eller galvaniseret eller maler-behandlet stål med lodrette ballustre, som, i det omfang det er muligt, følger rytmen i facadebeklædningen. For sikring af en ensartet løsning for hele bebyggelsen skal vinduesrammer, værn og inddækninger udføres i samme farver.”

Note til §8.2 er rettet for at sikre administrerbare bestemmelser, således at ”nødvendigt” er erstattet med ”hensigtsmæssigt”: ”Altangangene kan udføres med understøttende slanke søjler i stål, hvis det konstruktionsmæssigt er hensigtsmæssigt”

§9.3 er tilrettet således at nyttehaverne ikke er private i tråd med ændringen i redegørelsesdelen. Teksten lyder nu: ”Haveanlægget skal udføres efter principperne i Kortbilag 3 med legefaciliteter, opholdsområder, små private forhaver samt nyttehaver og evt. depotrum.”

§9.4 er rettet i tråd med den redaktionelle rettelse til redegørelsen, således at cykelparkeringen stemmer overens med kortbilagene. Teksten lyder nu: ”Der skal etableres en plads ved den sydlige indgang til haveanlægget med affaldshåndering. Storskraldsløsningen skal etableres i samme arkitektoniske udtryk som resten af bebyggelsen.”

§9.4.5 er rettet tilsvarende med rettelsen i redegørelsen, for at ændre antallet af opholdsrum fra to til et ud mod Tårnvej og lyder nu: ”Langs skel ud mod Tårnvej skal desuden plantes en bøgehæk, som adskiller fortov og lokalplanområde, og som skaber et opholdsrum ud til Tårnvej.”

§9.6 er tilføjet med en højere højde for hegnet rundt om storskraldsrummet og lyder: ”Højden på hegnet rundt om storskraldsrummet fastsættes til maks. 1,8 meter.”

§12.4 er der foretaget en redaktionel rettelse, således at teksten stemmer overens med kortbilagene og lyder nu: ”Der skal etableres en affaldsstation med tilhørende storskrald og haveaffald, som afskærmning mod haveanlægget.”

I redegørelsen til Tillæg 6 til Kommuneplan 2018 er det tilføjet at: ”Rødovre Kommune har i forbindelse med miljøscreeningen af planen vurderet, at de kommende ændringer ikke har indflydelse på yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter.”

Lov- og plangrundlag

Lov om planlægning (Planloven)

Lov om miljøvurdering af planer og programmer

Landsplandirektivet for Hovedstadsområdets planlægning (Fingerplan 2017)

Kommuneplan 2018.

Økonomiske konsekvenser

Planen får ingen økonomisk konsekvenser.

Tidsplan

Lokalplanen har været i høring i otte uger – fra oktober - december 2021

Endelig vedtagelse – Februar 2022

Offentliggørelse – Marts 2022.

Bilag

Bilag 1: Endelig vedtagelse Lokalplan 150 Boliger på Tårnvej 97
Bilag 2: Tillæg 6 til Kommuneplan 2018
Bilag 3: Høringsskema med høringssvar-kommentarer-til Lokalplan 150
Bilag 4: Høringssvar til Lokalplan 150 og Kommuneplantilllæg 6

Forslag til Spildevandsplan 2022-2030
Sag nr. 10

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Forslag til Spildevandsplan 2022-2030 for Rødovre Kommune erstatter den gældende Spildevandsplan 2013-2020. Spildevandsplanen er en plan for bortledning, rensning og nedsivning af spildevand og regnvand i Rødovre Kommune. Før spildevandsplanen kan vedtages endeligt, skal den sendes i offentlig høring i mindst 8 uger. I henhold til miljøvurderingsloven er det vurderet, at Forslag til Spildevandsplan 2022-2030 skal miljøvurderes.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Forslag til Spildevandsplan 2022-2030 med miljøvurdering vedtages og sendes i offentlig høring i 8 uger.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Ifølge miljøbeskyttelseslovens § 32 skal Kommunalbestyrelsen udarbejde en spildevandsplan. Forslag til Spildevandsplan 2022-2030 for Rødovre Kommune erstatter den gældende Spildevandsplan 2013-2020 med tillæg 1-2. Spildevandsplanen er en plan for bortledning, rensning og nedsivning af spildevand og regnvand i Rødovre Kommune, og danner rammerne for udbygning af kloaksystemet. Rødovre Kommune er forpligtet til at virke for de ting, der står i spildevandsplanen, men planen har ingen direkte retsvirkninger over for borgere eller virksomheder. I forhold til Spildevandsplan 2013-2020 med tillæg 1-2 er de vigtigste ændringer følgende:

  • Der indføres en ny langsigtet målsætning (50-100 år) om fuldstændig separatkloakering af kommunen
  • Fælles private spildevandsanlæg er optaget i spildevandsplanen i det omfang, Rødovre Kommune har kendskab til dem
  • Ejendomme, der er udtrådt delvist af kloakforsyningen for så vidt angår regnvand, er optaget i spildevandsplanen
  • Spildevandsplanens indhold og opbygning er tilpasset nye regler i miljøbeskyttelsesloven, som er en udmøntning af selskabsgørelse af de tidligere kommunale spildevandsselskaber
  • Klimatilpasning indgår som et nyt tema i spildevandsplanen, fordi tiltagene i hovedsagen finansieres af kloakforsyningen
  • Servicemålet for klimatilpasning modificeres som følge af nye lovkrav.

Langsigtet målsætning om fuldstændig separatkloakering

I den eksisterende spildevandsplan med tillæg er det beskrevet som Rødovre Kommunes målsætning, at der ved udbygning af kloaksystemet skal vælges mellem:

  • Løbende udbygning/opgradering af det eksisterende kloaksystem
  • Gradvis separatkloakering i forbindelse med vejrenoveringer, byudvikling med videre
  • Etablering af lokal afledning af regnvand (LAR-løsninger).

Som udmøntning af målsætningen er der rundt omkring i Rødovre etableret flere LAR-løsninger med nedsivning, og i Bykernen forberedes separatkloakering af de nye byudviklingsområder.

Denne målsætning fastholdes i Spildevandsplan 2022-2030, men suppleres med en ny målsætning om, at spildevandskloakken på langt sigt (50-100 år) kun skal håndtere husspildevand og andet vand, der kræver rensning på renseanlæg. Regnvand fra tage og andre befæstede arealer bør på sigt enten nedsives eller afledes via et separat system.

Det beskrives i planen, at det er Rødovre Kommunes vision, at separeringen skal ske gradvis ved, at der i en periode findes både en fælleskloak og en regnvandskloak i de områder, der skal separatkloakeres. Rødovre Kommune forudser ikke, at påbud om separatkloakering til eksisterende ejendomme kan komme på tale før efter 2030. Nye ejendomme kan derimod, navnlig i byudviklingsområder, blive stillet over for krav om at forberede for separatkloakering.

Fælles private spildevandsanlæg

Fælles private spildevandsanlæg er anlæg, der forsyner mere end en ejendom, men ikke tilhører HOFOR. De er som oftest opstået i forbindelse med udstykning af allerede tilsluttede grunde. Teknisk Forvaltning har kortlagt udbredelsen af fælles private spildevandsanlæg i Rødovre Kommune, og det beskrives i planen, at det er Rødovre Kommunes målsætning, at de i videst muligt omfang overtages af HOFOR, hvis der kan opnås enighed om dette mellem HOFOR og grundejerne.

Ejendomme der er udtrådt delvis af kloakforsyningen

Med Spildevandsplan 2013-2020 blev der indført mulighed for, at grundejere kan få tilladelse til at udtræde delvis af kloakforsyningen, hvis de håndterer deres regnvand selv. Grundejerne kan så efterfølgende søge HOFOR om at få tilbagebetalt en del af deres tilslutningsbidrag. Det er et lovkrav, at de udtrådte ejendomme skal fremgå af spildevandsplanen. De udtrådte ejendomme er derfor oplistet i spildevandsplanen.

Ny lovgivning om spildevandsplanens indhold

Som følge af ny lovgivning er en række emner udgået af spildevandsplanen eksempelvis investeringsplan for kloakforsyningen. Baggrunden er den selskabsgørelse, der skete af de tidligere kommunale kloakforsyninger med vandsektorloven i 2009. Som følge af denne selskabsgørelse skal spildevandsplanen have en mere overordnet karakter og ikke længere udgøre et detaljeret planlægningsværktøj for kloakforsyningen, når det drejer sig om ting som daglig drift og vedligehold.

Klimatilpasning som nyt tema i spildevandsplanen

Klimatilpasning har hidtil primært været beskrevet i Kommuneplanen, men er relevant at omtale i en spildevandsplan, fordi de fleste af tiltagene betales af kloakforsyningen. Spildevandsplan 2022-2030 beskriver både nogle af de projekter, der allerede er gennemført, og nogen af dem der forventes gennemført i de kommende år.

Modificeret servicemål for klimatilpasning

Rødovre Kommune vedtog et serviceniveau for klimatilpasning med Tillæg 1 til Spildevandsplan 2013-2020. Det vedtagne serviceniveau indebærer, at der efter gennemført klimatilpasning af et område højest må stå 10 cm vand ved sokkel af bygning og højest 20 cm vand på veje under en 100-års regn om 100 år.

Serviceniveauet videreføres med den ny spildevandsplan, men ny lovgivning kræver, at klimatilpasning højest må ske til det samfundsøkonomisk optimale niveau. Rødovre Kommune kan ifølge lovgivningen anmode HOFOR om at beregne det samfundsøkonomisk optimale niveau, og det fremgår af spildevandsplanen, at Rødovre Kommune har til hensigt at gøre dette.

Konsekvensen af den ny lovgivning er, at der fremover ikke vil være samme serviceniveau for klimatilpasning i hele Rødovre. Da beregningerne ikke er udført endnu, er det svært at sige, hvad dette præcis vil komme til at betyde. Men umiddelbart forventer Teknisk Forvaltning, at det i nogle områder kan betyde sikring til et lavere niveau end det, der blev vedtaget med Tillæg 1 til Spildevandsplan 2013-2020.

Miljøvurdering

Forslag til Spildevandsplan 2022-2030 for Rødovre Kommune er omfattet af kravet om miljøvurdering i miljøvurderingsloven. Miljøvurderingen er en vurdering af planens indvirkning på miljøet. I miljøvurderingen vurderes, hvordan de nye tiltag i spildevandsplanen kan medføre indvirkninger på miljøet i forhold til den gældende Spildevandsplan 2013-2020.

Det er vurderet, at den nye langsigtede målsætning om separatkloakering kan have en væsentlig positiv indvirkning på miljøet. Denne ændring indgår derfor i miljøvurderingen. En miljøvurdering følger kun planforslaget. Når Kommunalbestyrelsen skal vedtage den endelige spildevandsplan, vil miljøvurderingen blive afløst af en sammenfattende redegørelse. Her skal der redegøres for, hvordan der i den endelige spildevandsplan er taget hensyn til eventuelle bemærkninger, der er indkommet i den offentlige høring, og hvordan miljørapportens resultater er indarbejdet i planen.

Lov- og plangrundlag

Miljøbeskyttelsesloven, LBK nr. 1218 af 25. november 2019

Spildevandsbekendtgørelsen, BEK nr. 1393 af 21. juni 2021

Miljøvurderingsloven, LBK nr. 1976 af 27. oktober 2021.

Økonomiske konsekvenser

Spildevandsplanen indeholder ikke nye initiativer med betydning for vandprisen bortset fra den nye langsigtede målsætning om fuldstændig separatkloakering. Denne målsætning vil på sigt medføre en stigning i vandprisen, efterhånden som separatkloakeringen gennemføres, og desuden kan grundejere få udgifter til at anlægge nye stik.

I perioden frem til 2030 vil der efter al sandsynlighed blive tale om små udgifter, da de første områder, som udses til separatkloakering, er byudviklingsområderne i Bykernen. Det er tvivlsomt, om der frem til 2030 kan blive tale om andre større separeringsprojekter eller påbud om separering til eksisterende grundejere, og i så fald vil det kræve vedtagelse af tillæg til spildevandsplanen.

Tidsplan

Når spildevandsplanen har været i offentlig høring i 8 uger, skal den vedtages af Kommunalbestyrelsen. Der er ingen lovfæstet planperiode for spildevandsplaner, og planen gælder derfor, indtil der vedtages en ny. Ved at navngive planen Spildevandsplan 2022-2030 tilkendegiver Rødovre Kommune, at det er hensigten at gennemføre den næste større revision af spildevandplanen i 2030.

Bilag

Bilag 1: Miljøscreening af Forslag til Spildevandsplan 2022-2030
Bilag 2: Miljøvurdering af Forslag til Spildevandsplan 2022-2030
Bilag 3: Forslag til Spildevandsplan 2022

Rottehandlingsplan 2022-2024
Sag nr. 11

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Kommunerne skal hvert tredje år udarbejde en handlingsplan for rottebekæmpelse. Bekendtgørelsen beskriver nærmere, hvad handlingsplanen skal indeholde. Den gældende rottehandlingsplan omfattede perioden 2019-2021, og der skal derfor vedtages en ny handlingsplan for perioden 2022-2024.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at forslag til Rottehandlingsplan 2022-2024 godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Ifølge rottebekendtgørelsen skal kommunerne udarbejde en handlingsplan for rottebekæmpelse. Handlingsplanen skal være offentligt tilgængelig, og den skal revideres hvert tredje år. Handlingsplanen skal indeholde overordnede mål for rottebekæmpelsen, oversigt over tildelte ressourcer, målelige succeskriterier og konkrete tiltag til opnåelse af de beskrevne mål. Formålet med planen er at sikre fokus på forebyggelse af rotter og fokus på Miljøstyrelsens udpegede indsatsområder. Den gældende rottehandlingsplan omfattede perioden 2019-2021, og der skal derfor vedtages en ny handlingsplan for perioden 2022-2024. Forslag til Rottehandlingsplan 2022-2024 samt miljøscreening af planen er vedlagt som bilag.

Handlingsplanen skal beskrive indsatsområder vedrørende forebyggelse og bekæmpelse af rotter på fødevarevirksomheder, kloakker og stikledninger, kommunale genbrugsstationer og andre ejendomme end tilsynspligtige ejendomme.

Som grundlag for den gældende og den kommende handlingsplan har Teknisk Forvaltning tidligere fået kortlagt og analyseret kommunens rotteanmeldelser med henblik på at identificere relevante indsatsområder. Teknisk Forvaltning vurderer, at nogle af punkterne fra den tidligere handlingsplan bør føres videre i Rottehandlingsplan 2022-2024. På baggrund af dette foreslår Teknisk Forvaltning følgende målsætninger og dertil hørende indsatsområder i handlingsplanen:

Målsætninger:

  • At nedbringe antallet af rotteanmeldelser i Rødovre
  • At mindske muligheden for at rotter i kloakken har mulighed for at skabe problemer over jorden
  • At nedbringe giftforbruget i Rødovre
  • At bidrage med information og vejledning, der forebygger rotters forekomst.

Indsatsområder:

  1. Målrettet kloakrottebekæmpelse
  2. Tilsyn ved mindre fødevarevirksomheder i forhold til rottesikring og opbevaring af affald
  3. Forebyggelse af rotter i kolonihaver
  4. Vejledning omkring hønse- og kaninhold
  5. Tilsyn på byggepladser og forebyggende indsats ved store byggerier
  6. Vejledning om fuglefodring.

1. Målrettet kloakrottebekæmpelse

Teknisk Forvaltning bekæmper rotter med elektroniske rottefælder i områder med mange kloakrelaterede rotteanmeldelser. I samarbejde med HOFOR bekæmpes rotter forud for større ledningsrenoveringer. Samtidig fokuseres på defekte kloakker og stikledninger på det private ledningsnet.

2. Tilsyn ved mindre fødevarevirksomheder i forhold til rottesikring og opbevaring af affald

Rotter omkring fødevarevirksomheder er uhensigtsmæssigt. Mindre fødevarevirksomheder har ikke altid fokus på rotter, og Teknisk Forvaltning vil derfor føre tilsyn med udvalgte virksomheder, hvor fokus blandt andet vil være på affaldshåndtering, sikring af adgangsveje og oprydning.

3. Forebyggelse af rotter i kolonihaver

Kolonihavehuse er ofte opført, så rotter har fri adgang til at færdes under huset. Teknisk Forvaltning vil arbejde for, at kolonihavehuse sikres mod rotter via vejledning og eventuelt håndhævelse af rottebekendtgørelsen.

4. Vejledning omkring hønse- og kaninhold

I forbindelse med rottebekæmpelse vejledes der om hønse- og kaninhold. Teknisk Forvaltning vil føre tilsyn med hønse- og kaninhold, hvor det vurderes nødvendigt.

5. Tilsyn på byggepladser og forebyggende indsats ved store byggerier

Byggepladser kan give anledning til rotteproblemer i lokalområder, hvis der er åbne kloakker eller uhensigtsmæssig opbevaring af affald på byggepladsen. Teknisk Forvaltning vil udføre tilsyn på byggepladser for at forebygge problemer med rotter.

6. Vejledning om fuglefodring

Fuglefodring udgør en stor udfordring i såvel bekæmpelse som forebyggelse, idet fuglefodring dels tiltrækker rotter og dels vanskeliggør bekæmpelsen. Teknisk Forvaltning vil fokusere på information og vejledning som forebyggelse og håndhævelse af rottebekendtgørelsen ved særlige problemer.

Lov- og plangrundlag

Miljø- og Fødevareministeriets bekendtgørelse nr. 2307 af 6. december 2021.

Økonomiske konsekvenser

Rotteområdet er gebyrfinansieret, og gebyret opkræves sammen med ejendomsskatten som en promilledel af ejendomsværdien. I 2022 opkræves 0,084 promille af ejendomsværdien. Udgifter i forbindelse med handlingsplanen forventes at kunne afholdes inden for budgettet til bekæmpelse af rotter.

Tidsplan

Når handlingsplanen er vedtaget, vil den blive offentliggjort på Rødovre Kommunes hjemmeside. Planperioden er 2022-2024.

Bilag

Bilag 1: Miljøscreening - Rottehandlingsplan 2022-2024
Bilag 2: Rottehandlingsplan 2022-2024 webtilgængelig version

Viemosevej, alternative løsninger til cykelbaner
Sag nr. 12

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

I forlængelse af de politiske drøftelser i forbindelse med budget 2022 forelagde forvaltningen en orientering om, at Politiet ikke kunne meddele samtykke til en cykelbaneløsning på Viemosevej jf. meddelelsespunkt i november 2021. Forvaltningen har efterfølgende undersøgt alternative afmærkningsløsning.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at der af trafiksikkerhedsmæssige årsager ikke etableres midlertidige afmærkningsløsninger inden etablering af egentlig cykelsti på Viemosevej i 2025.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Som en del af cykelstrategien, er der planlagt cykelstier på Viemosevej (Islevbrovej – Viemosebro) til projektering i 2024 med udførsel i 2025. Cykelstier vil fysisk adskille cyklister fra gående og biltrafikken ved en kantsten og er en god og trafiksikker løsning. Etablering af cykelstier, vil erfaringsmæssigt øge andelen af cyklister, og kan betyde, det vil blive nødvendigt med parkeringsbegrænsninger. Ifølge forvaltningens observationer, bliver der kun parkeret i begrænset omfang på Viemosevej.

Hvor der ikke er plads til en cykelsti eller cykelbane, og hvor der er for få cyklister, kan man som nødløsning anlægge en kantbane eller en cykelstrimmel. Begge løsninger giver visuel afstand mellem biler og cyklister.

Kantbanen markeres med en 30 cm bred kantlinje og kan forveksles med en egentlig cykelbane, som også har en 30 cm bred kantlinje med påtegnet cykelafmærkning på asfalten mellem kantlinjen og kantstenen. Det kan derved give anledning til forvirring mellem cyklister og billister, da man godt må parkere på en kantbane, hvilket man ikke må på en cykelbane.

Cykelstrimmel er en kørebanebelægning i en afvigende farveasfalt langs kanten af kørebanen – det er ikke en kørebaneafmærkning. Det er et visuelt signal til bilisterne om at køre med passende afstand fra cykelstrimlen og for at minde cykler om at holde sig indenfor. Denne løsning kan også skabe noget forvirring mellem cyklister og bilister, da man også må parkere og standse helt inde ved kantstenen. Denne løsning vil være tung driftsmæssigt, da en farvet asfalt (OB) forholdsvist hurtigt bliver slidt af og er svær at reetablere pænt i forbindelse med gravearbejder i kørebanen.

Både ved cykelbaner og cykelstrimmel er der stor sandsynlighed for at cyklister vil køre ud på kørebanen, særligt hvor der er afvandingsriste mod kantstenen eller hvor biler holder parkeret. Banerne vil være meget smalle i forhold til ladcykler, som i nogen modeller vil være bredere end cykelbanen. Disse løsninger kan give en falsk tryghed og en mindre trafiksikker løsning end der er i dag. Disse løsninger kræver på samme måde som cykelbaner, samtykke fra Politiet.

En alternativ løsning kan også være at etablere en fællessti på strækningen. Det giver cyklisterne og bilister en fysisk adskillelse med kantstenen. Der er derimod ikke kantsten mellem cykelsti og fortov. Denne løsning er ikke god for tilgængeligheden, da personer med funktionsnedsættelser oplever det som utrygt at færdes på fællesstier, da det kan være svært at høre, hvor fra cyklisterne kommer, og derved placere sig rigtigt. Derudover kan cyklisterne blive utrygge fordi forgængerne vil komme til at benytte cykeldelen af fællesstien som fortov, da fortovsdelen bliver smallere og da der ikke er en kantsten imellem dem. Dette ses særligt i en situation, hvor fodgængere går i grupper og hvor de passere hinanden. Fodgængerne bliver utrygge, da de er bekymrede for om cyklisterne kører ind på fodgængerdelen, primært hvor der er tæt cykeltrafik. En fællessti vil betyde et lige så omfattende anlægsarbejde, som ved etablering af cykelstier, men er ikke en lige så god og trafiksikker løsning. Fodgængerdelen vil blive smallere end et almindeligt fortov og cykelstidelen vil blive smallere end en almindelig cykelsti. Derimod vil kørebanen kunne opretholde en bredere profil end ved etablering af cykelstier, hvilket kan være en fordel ved fastholdelse af bustrafik.

Forvaltningens vurdering er, at cykelstier er den bedste og mest trafiksikre løsning.

Lov- og plangrundlag

Lov om offentlige veje nr. 1520 af 27. december 2014.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Justering af vedtægter som følge af konstitueringsaftalen.
Sag nr. 13

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Justering af vedtægter som følge af konstitueringsaftalen.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at administrationen bemyndiges til at udføre redaktionelle ændringer af vedtægterne for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning som følge af konstitueringsaftalen.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Af vedtægterne for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning fremgår, at Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning ledes af en bestyrelse, nedsat af Rødovre Kommunalbestyrelse. Bestyrelsens medlemmer vælges af og blandt Kommunalbestyrelsens medlemmer og er identisk med Rødovre Kommunes Teknik- og Miljøudvalg.

Dette er baggrunden for, at der ved tidligere konstitueringer, herunder ved konstitueringen i 2017, er udpeget medlemmer til bestyrelsen for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning.

Da medlemmer af bestyrelsen for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning er identisk med Rødovre Kommunes Teknik- og Miljøudvalg, har forvaltningen vurderet at opgaven mere hensigtsmæssigt kan placeres direkte i Teknik- og Miljøudvalget.

Forvaltningen har derfor i den oversigt der er udsendt til gruppeformændene omkring udpegninger, anbefalet at opgaver relateret til bestyrelsen for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning lægges direkte under Teknik- og Miljøudvalget.

Dette er også i overensstemmelse med styrelsesvedtægten for Rødovre Kommune, hvor det fremgår, at Teknik- og Miljøudvalget varetager drift og vedligeholdelse af fjernvarmeforsyningen.

Formel beslutning om nedlæggelse af bestyrelsen for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning forudsætter en ændring af vedtægterne for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning. Disse ændringer kan foretages som redaktionelle ændringer, hvorefter vedtægterne anmeldes til Forsyningstilsynet.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). LBK nr. 2068 af 16. november 2021

Bekendtgørelse om anmeldelse af tariffer, omkostningsfordeling og andre betingelser for levering af fjernvarme, samt varmeproduktionsomkostninger til brug for fastsættelse af prisloft m.v. (Anmeldelsesbekendtgørelsen). BEK nr. 1412 af 3. december 2018

Vedtægter for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Marts: Nye vedtægter anmeldes til Forsyningstilsynet.

Ændring af takstblad 2022
Sag nr. 14

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Ændring af takstblad 2022 for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning, så tilslutningsbidrag omfattes af 100 % rabat i nye udbygningsområder indtil opgravningen i vejen er ud for ejendommen. Herefter betales normalt tilslutningsbidrag.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at tilslutningsbidrag (stikledninger) omfattes af 100 % rabat i nye udbygningsområder indtil opgravningen i vejen er ud for ejendommen,
  2. at udgiften på 2.500.000 kr. for to allerede godkendte udbygningsområder bliver indarbejdet i budget 2023,
  3. at takstblad 2022 angiver samme 25.000 kr. ekskl. moms i tilslutningsbidrag for kundetype 1 og 2 og anmeldes til Forsyningstilsynet samt
  4. at tillæg ved stikledningslængder over 15 meter som konsekvens af indstillingspunkt 3 bortfalder.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

I forbindelse med Rødovre Kommunalbestyrelses endelige godkendelse i december 2021 af projektforslag for konvertering af to områder beliggende syd for Rødovre Parkvej og øst for Tårnvej, blev forvaltningen anmodet om at forelægge en sag, hvor taksten justeres således, at tilslutningsrabatten også gælder stikledninger over 15 meter.

I projektforslaget er stikledningsbidraget (kundernes egenbetaling) for stikledninger over 15 meter, anslået til at udgøre 9.000.000 kr. ved 90 % tilslutning. Med forudsætningen om 25 % tilslutning i anlægsfasen, anslår administrationen, at tilslutningsrabatten vil fordyre anlægsfasen med ca. 2.500.000 kr., der foreslås indarbejdet i forbindelse med budgetprocessen for budget 2023. Tilslutningsrabatten gives indtil opgravningen i vejen er ud for ejendommen. Herefter betales normalt tilslutningsbidrag.

Forvaltningen foreslår derudover, at Kommunalbestyrelsens ønske om at tilslutningsrabatten også gælder stikledninger over 15 meter, udvides til også at gælde ved evt. fremtidige godkendte projektforslag for nye udbygningsområder, og samtidigt indarbejdes i gældende takster så tilslutningsbidrag for kundetype 1 og 2 gøres ens. Det betyder, at tilslutningsbidraget fremover er 25.000 kr. eksl. moms (31.250 kr. inkl. moms) for kundetype 1 og 2, uanset stikledningslængde. Kortest mulige føringsvej skal altid tilstræbes.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). LBK nr. 2068 af 16. november 2021

Bekendtgørelse om anmeldelse af tariffer, omkostningsfordelinger og andre betingelser for levering af fjernvarme, samt varmeproduktionsomkostninger til brug for fastsættelse af prisloft m.v. (Anmeldelsesbekendtgørelsen). BEK nr. 1412 af 3. december 2018

Endelig godkendelse af projektforslag for konvertering af to områder beliggende syd for Rødovre Parkvej og øst for Tårnvej. Godkendt på Kommunalbestyrelsens møde den 14. december 2021 (sag nr. 196).

Økonomiske konsekvenser

Beslutningen om rabat på stikledninger over 15 meter i anlægsfasen betyder en forøgelse af anlægssummen på 2.500.000 kr. der foreslås indarbejdet i budget 2023. Det vil i budgetprocessen blive vurderet, hvilket år udgiften skal indarbejdes i. 

Der er i budgettet for 2022-2025 afsat i alt 65.000.000 kr. til udbygning nord for Roskildevej og i alt 62.000.000 kr. til udbygning syd for Roskildevej, i alt 127.000.000 kr. fordelt på 10.000.000 kr. i 2022, 61.000.000 kr. i 2023 og 56.000.000 i 2024. Anlægssummen for de to områder vil ved beslutning af denne sag udgøre 129.500.000 kr.

Kommunens mellemværende med Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning udgjorde den 31. december 2020 53.215.355 kr. I budget 2022 er forventningen, at kommunens tilgodehavende hos Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning den 31. december 2022 vil udgøre ca. 72.042.000 kr.

Udgiften på 2.500.000 kr. vedrører hovedfunktion 1.22 Forsyningsvirksomheder.

Tidsplan

Marts: Takstblad 2022 anmeldes til Forsyningstilsynet.

Bilag

Bilag 1: Takster 2022 uden moms, marts 2022

Ansøgning om anlægsbevilling til udbud af de tekniske rådgiverydelser
Sag nr. 15

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Der er i investeringsoversigten for budget 2022 afsat rådighedsbeløb på 10.000.000 kr. til udbygning af fjernvarme i Rødovre Kommune. Teknisk Forvaltning indstiller, at der frigives rådighedsbeløb på foreløbig 2.000.000 kr. til brug for udbud af de tekniske rådgiverydelser og indledende projektering.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at der gives en anlægsbevilling på i alt 1.000.000 kr. til Teknik- og Miljøudvalget, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb i budget 2022 på 5.000.000 kr. til fjernvarmeudbygning nord for Roskildevej samt
  2. at der gives en anlægsbevilling på i alt 1.000.000 kr. til Teknik- og Miljøudvalget, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb i budget 2022 på 5.000.000 kr. til fjernvarmeudbygning syd for Roskildevej.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommunalbestyrelse har på sit møde den 14. december 2021 (sag nr. 196) endeligt godkendt et projektforslag for konvertering til fjernvarme af to områder beliggende syd for Rødovre Parkvej og øst for Tårnvej. Til brug for udbud af de tekniske rådgiverydelser og indledende projektering søges en anlægsbevilling på 2 x 1.000.000 kr.

Lov- og plangrundlag

Endelig godkendelse af projektforslag for fjernvarmekonvertering af to områder beliggende syd for Rødovre Parkvej og øst for Tårnvej. Godkendt på Kommunalbestyrelsens møde den 14. december 2021, (sag nr. 196)

Budget 2022.

Økonomiske konsekvenser

Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning er takstfinansieret og bevillingerne på i alt 2.000.000 kr. kan afskrives mellem 5 og 30 år i stil med øvrige anlægsinvesteringer i fjernvarme.

Der er i budgettet for 2022-2025 afsat i alt 65.000.000 kr. til udbygning nord for Roskildevej og i alt 62.000.000 kr. til udbygning syd for Roskildevej. I alt 127.000.000 kr. fordelt på 10.000.000 kr. i 2022, 61.000.000 kr. i 2023 og 56.000.000 kr. i 2024.

Kommunens mellenværende med Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning udgjorde den 31. december 2020 53.215.355 kr. I budget 2022 er forventningen, at kommunens tilgodehavende hos Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning den 31. december 2022 vil udgøre 79.042.000 kr. Såfremt der alene anvendes 2.000.000 kr. af det afsatte rådighedsbeløb, er forventningerne for nuværende, at tilgodehavendet den 31. december 2022 vil udgøre ca. 72.042.000 kr.

Udgiften på 2.000.000 kr. vedrører hovedfunktion 1.22 Forsyningsvirksomheder.

Tidsplan

Februar 2022: Ansøgning om rådighedsbeløb og godkendelse af anlægsbevilling til frigivelse af rådighedsbeløb på 2 x 1.000.000 kr.

Maj 2022 - 2023: Udbud af de tekniske rådgiverydelser og indledende projektering

2023-2026: Anlægsperiode.

Diverse
Sag nr. 16

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.