Teknik- og Miljøudvalget

16-08-2022

Medlemmer

Formand Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)

Fraværende

Formand Jan Kongebro (A), sag 48-56

Sager 48 - 56

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 48

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Orientering om påbegyndelse af SAVE-registrering (se bilag 1).
  2. Endeligt forståelsespapir for BRT på linje 200S og linje 400S for kommuner, region og Transportministeriet samt endelig kommissorium for forberedende analyse 200S (se bilag 2 og 3).

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Orientering om påbegyndelse af SAVE-registrering
Bilag 2: Endeligt - Forståelsespapir for BRT på linje 200S og linje 400S 01-07-22
Bilag 3: Endeligt udkast kommissorium forberedende analyse BRT linje 200S

Spildevandsplan 2022-2030
Sag nr. 49

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Der skal tages stilling til endelig vedtagelse af Spildevandsplan 2022-2030. Planforslaget har været i 8 ugers offentlig høring i perioden 24. februar 2022 til 21. april 2022. Der indkom 4 høringssvar.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at Spildevandsplan 2022-2030 vedtages endeligt,
  2. at Spildevandsplan 2022-2030 offentliggøres samt
  3. at Rødovre Kommune med vedtagelse af spildevandsplanen træffer beslutning om at pålægge HOFOR at fastsætte serviceniveauer for håndtering af tag- og overfladevand i overensstemmelse med reglerne i serviceniveaubekendtgørelsen.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

På mødet 15. februar 2022 (sag nr. 18) vedtog Kommunalbestyrelsen at sende Forslag til Spildevandsplan 2022-2030 med tilhørende miljøvurdering i 8 ugers offentlig høring. Planforslaget har været i offentlig høring i perioden 24. februar 2022 til 21. april 2022. Der indkom høringssvar fra BIOFOS, HOFOR, Danmarks Naturfredningsforenings afdeling i Rødovre samt Københavns Kommune. De samlede høringssvar er vedlagt mødesagen som bilag 2. Høringssvarene omhandler følgende emner:

  • Støtte til Rødovre Kommunes langsigtede målsætning om separatkloakering
  • Opfordring til at tidshorisonten for separatkloakering forkortes
  • Opfordring til at målsætningen for reduktion af overløb til Harrestrup Å skærpes
  • Opfordring til at være opmærksom på risiko for fejlkoblinger og recipienters følsomhed ved separatkloakering
  • Faktuelle rettelser til tekst i planen, der omhandler BIOFOS
  • Forslag til ny tekst om HOFORs overtagelse af private spildevandsanlæg
  • Forslag til ny tekst om beregning af det samfundsøkonomisk optimale serviceniveau for klimatilpasning
  • Forslag om klarere skelnen mellem recipienter og spildevandstekniske anlæg i afsnit om udledninger til vandmiljø.

Som bilag 3 til mødesagen er vedlagt en kommenteret høringsoversigt. Høringen har givet anledning til følgende ændringer i planen:

  • Faktuelle rettelser vedrørende tekst i planen, der omhandler BIOFOS (side 13, 23 og 39)
  • Ny formulering af tekst om HOFORs overtagelse af private spildevandsanlæg (side 37)
  • Ny formulering af tekst om beregning af det samfundsøkonomisk optimale serviceniveau for klimatilpasning (side 17)
  • Rettelser af figur og tekst til tabel i afsnit om udledninger til vandmiljø (side 40-42).

Hvad angår teksten om HOFORs overtagelse af private spildevandsanlæg (side 37) er den ændret som følge af en dom i Højesteret, der fastslog, at når en allerede tilsluttet erhvervsgrund udstykkes og omdannes til boliger, har kloakforsyningen forsyningspligt frem til matrikelskellet til de nye boliger. Før dommen var opfattelsen i branchen, at forsyningspligten allerede var opfyldt, når erhvervsgrunden var tilsluttet. Som følge af dommen har HOFOR også til hensigt at revidere betalingsvedtægerne for sine spildevandsselskaber, hvilket skal legalitetsgodkendes af Kommunalbestyrelsen.

Hvad angår teksten om beregning af det samfundsøkonomisk optimale serviceniveau for klimatilpasning (side 17) er den skærpet, så det nu fremgår, at Rødovre Kommune med vedtagelse af planen pålægger HOFOR at fastsætte serviceniveauer for håndtering af tag- og overfladevand i overensstemmelse med reglerne i serviceniveaubekendtgørelsen jævnfør spildevandsbekendtgørelsens § 6. I planforslaget var det formuleret som en hensigtserklæring, hvilket efter HOFORs vurdering ikke er tilstrækkeligt til, at de kan gå i gang med at udføre beregningerne. Ændringen er indsat som et selvstændigt beslutningspunkt i sagsfremstillingen.

Som nyt bilag 1 i spildevandsplanen er indsat en sammenfattende redegørelse, som erstatter den miljøvurdering, der blev sendt i høring sammen med tillægget.

Lov- og plangrundlag

Miljøbeskyttelsesloven, LBK nr. 100 af 19. januar 2022

Spildevandsbekendtgørelsen, BEK nr. 1393 af 21. juni 2021

Miljøvurderingsloven, LBK nr. 1976 af 27. oktober 2021

Serviceniveaubekendtgørelsen, BEK nr. 2276 af 30. december 2020.

Økonomiske konsekvenser

Spildevandsplanen indeholder ikke nye initiativer med betydning for vandprisen bortset fra den nye langsigtede målsætning om fuldstændig separatkloakering. Denne målsætning vil på sigt medføre en stigning i vandprisen, efterhånden som separatkloakeringen gennemføres, og desuden kan grundejere få udgifter til at anlægge nye stik.

I perioden frem til 2030 vil der efter al sandsynlighed blive tale om små udgifter, da de første områder, som udses til separatkloakering, er byudviklingsområderne i Bykernen. Det er tvivlsomt, om der frem til 2030 kan blive tale om andre større separeringsprojekter eller påbud om separering til eksisterende grundejere, og i så fald vil det kræve vedtagelse af tillæg til spildevandsplanen.

Tidsplan

Der er ingen lovfæstet planperiode for spildevandsplaner, og planen gælder derfor, indtil der vedtages en ny. Ved at navngive planen Spildevandsplan 2022-2030 tilkendegiver Rødovre Kommune, at det er hensigten at gennemføre den næste større revision af spildevandplanen senest i 2030.

Bilag

Bilag 1: Samlede høringssvar
Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt
Bilag 3: Bilag 1 Spildevandsplan 2022

Budgetforslag 2023 - 2026
Sag nr. 50

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Orientering om budgetforslag 2023 - 2026, som det er fremsendt til Økonomiudvalgets 1. behandling den 24. august 2022.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

I henhold til tidsplanen for budgetprocessen er budgetforslaget lagt til Kommunalbestyrelsens medlemmer på KB-net. Budgetforslaget lægges endvidere på rk.dk til alle interesserede.

Budgetforslaget indledes med generelle bemærkninger, som beskriver de overordnede forudsætninger i budgettet. Herefter beskrives strategiske bemærkninger og ændringer på de enkelte områder.

Endvidere vises budgettet opdelt på de enkelte udvalg i Rødovre Kommune.

Bagerst i publikationen vises en oversigt over bevillingerne til de enkelte udvalg, takstoversigt og en række øvrige overblikstabeller over budgettet.

Lov- og plangrundlag

Styrelsesloven §37-40.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: grå og hvide bokse - TMU

Forventet regnskab - Teknik- og Miljøudvalget pr. juni 2022
Sag nr. 51

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Forventet regnskab pr. ultimo juni 2022 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler for Teknik- og Miljøudvalgets rammer med udgangspunkt i status ultimo juni 2022.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at forventet regnskab pr. ultimo juni 2022 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab - Teknik- og Miljøudvalget pr. ultimo juni 2022".

Lov- og plangrundlag

Principper for Økonomistyring i Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab - Teknik og Miljøudvalget pr. ultimo juni 2022

Nyt regulativ for husholdningsaffald
Sag nr. 52

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Indsamling af mad- og drikkekartonaffald skal implementeres i Rødovre Regulativ for husholdningsaffald. Inden regulativet kan endelig godkendes, skal det sendes i fire ugers offentlig høring.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Forslag til regulativ for husholdningsaffald sendes i fire ugers høring.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Før den nye indsamlingsordning for mad- og drikkekartonaffald kan træde i kraft hos de private husstande, skal ordningerne være fastsat i Rødovre Kommunes regulativ for husholdningsaffald. Der er derfor udarbejdet et nyt regulativ, hvor ordningen er beskrevet i § 16.

Udover tilføjelsen af § 16, er der få mindre ændringer, som sker som følge af den nye ordning. Det drejer sig om §11.7 og §15.7, hvor mad- og drikkevarekarton er tilføjet under anvendelse af to-kammerbeholder til papir og plast. I §§11.9, 15.9 og 16.9 er tømningen ændret fra hver tredje uge til hver anden uge og i § 15.5 er beholderstørrelser tilføjet. Dette sker som følge af en forglemmelse i seneste regulativ for husholdningsaffald.

Alle tilføjelser fremgår med rød tekst i forslaget til nyt regulativ for husholdningsaffald (Bilag).

Lov- og plangrundlag

Lov om miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven)

Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.

Bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen)

Bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr (elektronikaffaldsbekendtgørelsen)

Bekendtgørelse om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer (batteribekendtgørelsen)

Bekendtgørelse om deponeringsanlæg (deponeringsbekendtgørelsen). 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Forslag til regulativ for husholdningsaffald sendes i fire ugers høring i september 2022

Endelig godkendelse af regulativ for husholdningsaffald i november 2022.

Bilag

Bilag 1: Bilag til sag aug 2022 Regulativet

Anlægsregnskab for fjernvarmeudbygning i området Valhøj
Sag nr. 53

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen har givet en anlægsbevilling på 40.400.299 kr. til fjernvarmeudbygning i Valhøj udført i årene 2013-2022. Anlægsregnskabet for bevillingen forelægges til godkendelse.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at anlægsregnskabet godkendes samt
  2. at mindreudgiften på 4.201.893 kr. tilgår kassebeholdningen.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

På Kommunalbestyrelsens møde den 26. februar 2013 (sag nr. 19) blev det endelige projektforslag for fjernvarmeudbygning i erhvervsområdet Valhøj godkendt.

Projektforslaget omfattede udover erhvervsområdet også boligområdet Espely kvarteret afgrænset af Rødager Alle, Brandholms Alle og Rødovre Parkvej, samt byudviklingsområdet IrmaByen. De sidste byggefelter i IrmaByen er nu udbygget med fjernvarme.

Boligområdet Espely kvarteret blev ikke udbygget, da der ikke var kunder, som på daværende tidspunkt ønskede at blive tilkoblet fjernvarme. Boligområdet er nu ved at blive udbygget i særskilt kampagne og anlægssag for at sikre størst mulig tilslutning. Fjernvarmeudbygning i Espely-kvarteret blev godkendt på Kommunalbestyrelsens møde den 24. november 2020 (sag. nr. 213).

Kommunalbestyrelsen har samlet set bevilget 40.400.299 kr. til fjernvarmeudbygningen i Valhøj. Nedenfor er opstillet regnskab for anlægsprojektet med tidspunkter for de givne bevilinger:

20.000.000 kr. Bevilling til udbygning 1. etape givet 27. august 2013

13.200.000 kr. Bevilling til udbygning 2. etape givet 17. juni 2014
-3.499.701 kr. Negativ bevilling til dækning af merforbrug vedr. udbygning af Højnæsvej givet 17. juni 2014
5.000.000 kr. Bevilling til udbygning af IrmaByen 1. del givet 24. marts 2015
3.000.000 kr. Bevilling til udbygning af IrmaByen 2. del givet 20. marts 2018
2.700.000 kr. Bevilling til udbygning af IrmaByen 3. del givet 28. april 2020 (ifm. overførselssag):
40.400.299 kr. Bevilling i alt

36.198.406 kr. Forbrug på den samlede udbygning
4.201.893 kr. Mindreudgift

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., bilag 1, pkt. 7.2.

Området er omfattet af varmeforsyningslovens bestemmelser om økonomisk at hvile-i-sig-selv.

Økonomiske konsekvenser

Mindreudgiften tilgår kassebeholdningen.

Tidsplan

Ingen.

Ansøgning om bevilling og tillægsbevillinger til udbygning af Fjernvarme
Sag nr. 54

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning har siden februar 2022 fået mange henvendelser om konvertering fra gas til fjernvarme i både det eksisterende net og i de 3 udbygningsområder.

Der er i investeringsoversigten for budget 2022 afsat rådighedsbeløb på 10.000.000 kr. til udbygning af fjernvarme i udbygningsområderne 1 (Nord for Roskildevej) og udbygningsområde 3 (Syd for Roskildevej), hvoraf 2.000.000 kr. er bevilliget. Teknisk Forvaltning indstiller, at der frigives rådighedsbeløb på yderligere 4.000.000 kr. til tilslutning af nye kunder i udbygningsområderne 1 og 3.

I Budget 2022 er der endvidere givet bevilling på 9.000.000 kr. til udbygning af kvarteret Espely og den resterende del af Valhøj, samt 1.000.000 kr. til etablering af nye stik i eksisterende forsyningsområder. De nuværende bevillinger kan ikke dække de mange nye tilslutninger. Der ansøges derfor om en tillægsbevilling på 10.000.000 kr. til fortsat udbygning i udbygningsområdet Espely-Valhøj, samt 3.000.000 kr. til nye stikledninger i eksisterende forsyningsområder.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at der gives en anlægsbevilling på i alt 1.000.000 kr. til Teknik- og Miljøudvalget, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb i budget 2022 på 5.000.000 kr. til fjernvarmeudbygning nord for Roskildevej,
  2. at der gives en anlægsbevilling på i alt 3.000.000 kr. til Teknik- og Miljøudvalget, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb i budget 2022 på 5.000.000 kr. til fjernvarmeudbygning syd for Roskildevej,
  3. at der gives en tilllægsbevilling på 10.000.000 kr. til Teknik- og Miljøudvalget til fjernvarmeudbygning i Espely-Valhøjkvarteret. Bevillingen finansieres af kassebeholdningen,
  4. at der gives en tilllægsbevilling på 3.000.000 kr. til Teknik- og Miljøudvalget til fjernvarmeudbygning i de eksisterende forsyningsområder. Bevillingen finansieres af kassebeholdningen samt
  5. at konsekvenserne som følge af disse bevillinger, som beskrevet under økonomiske konsekvenser, vil blive indarbejdet i budget 2023 og frem.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Siden Ruslands invasion af Ukraine den 24. februar 2022, er der landspolitisk kommet stor fokus på udfasning af gas og konvertering til fjernvarme.

Det har også lokalt i Rødovre givet stort fokus på konvertering til fjernvarme fra borgere i hele kommunen.

Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning har i foråret modtaget mange henvendelser og anmodninger om konvertering til fjernvarme, men det er for nuværende alene muligt at tage mod nye kunder i de eksisterende net og i de 3 udbygningsområder, Espely/Valhøj, udbygningsområde 1 nord for Roskildevej samt udbygningsområde 3, syd for Roskildevej. I disse områder har Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning forsyningspligt, til de kunder der måtte ønske fjernvarme.

Da sag nr. 21 "Ansøgning om anlægsbevilling til udbud af de tekniske rådgiverydelser" blev forelagt politisk i februar måned var forventningen, at der i 2022 alene var behov for bevilling til brug for udbud af de tekniske rådgiverydelser og indledende projektering i udbygningsområderne 1 og 3 (Nord og Syd for Roskildevej). I en del af begge udbygningsområder ligger i dag allerede en hovedledning, hvorfor det er muligt at tilslutte nye kunder i de 2 udbygningsområder allerede i 2022. Der søges derfor om en anlægsbevilling på 1.000.000 kr. til udbygningsområde 1 (nord for Roskildevej) samt en anlægsbevilling på 3.000.000 kr. til udbygningsområde 3 (syd for Roskildevej).

Udbygning af fjernvarme i Espely/Valhøj området går over alt forventning. Der er budgetlagt med tilslutning af 70 nye kunder, men der er per medio juni 2022 indgået aftaler med yderligere 80 kunder og der kommer stadig flere kunder til. Der er derfor behov for en tillægsbevilling til tilslutning af yderligere kunder. Der anmodes om en tillægsbevilling på 10.000.000 kr. til fortsat udbygning.

Nogle af de nye kunder i erhvervskvarteret Valhøj har brug for forholdvis lange stikledninger, i delvist forurenet jord og/eller i stærkt befæstet trace. Det gør erhvervskundernes tilslutning relativt dyrere per løbende meter end de private boliger i Espely-kvarteret.

De seneste år er der typisk kommet 5-10 anmodninger om året om tilslutning til fjernvarme i de eksisterende forsyningsområder. Per ultimo maj er der modtaget 34 anmodninger, og flere forventes modtaget i løbet af året. Den eksisterende anlægsbevilling på 1.000.000 kr. til nye stik i de eksisterende forsyningsområder er ikke længere tilstrækkelig. Der anmodes derfor om en tillægsbevilling på 3.000.000 kr.

Lov- og plangrundlag

Budget 2022.

Økonomiske konsekvenser

Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning er takstfinansieret og bevillingen på 4.000.000 kr. samt tillægsbevillingen på 13.000.000 kr. kan afskrives over 30 år i stil med Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsynings øvrige anlægsinvesteringer. Området er omfattet af varmeforsyningslovens bestemmelser om økonomisk at hvile-i-sig-selv.

I forhold til budget 2022 vil tilgangen af nye kunder have begrænset effekt, men de givne bevillinger vil have en afsmittene effekt på budget 2023 i form af yderligere afskrivninger, ligesom nye kunder betyder både flere indtægter og tilsvarende udgifter, som i sidste ende kan være med til at påvirke den variable takst. Disse ændringer vil blive indarbejdet i det endelige budget, såfremt denne sag vedtages i sin nuværende form.

Udgiften på 17.000.000 kr. vedrører hovedfunktion 1.22 Forsyningsvirksomheder.

Tidsplan

Konverteringerne til fjernvarme sker løbende henover året.

Stationsplads til Letbanen, Frigivelse af anlægsmidler
Sag nr. 55

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I investeringsoversigten i budget 2022, er der afsat rådighedsbeløb på samlet 24,0 mio. kr. til Stationsplads til Letbanen incl. ny belysning langs den kommende letbane, fordelt med 2,0 mio. kr. i 2022, 10,0 mio. kr. i 2023 og 12,0 mio.kr. i 2024. Der ansøges om en anlægsbevilling på 3,0 mio. kr. til nedrivning af bygninger og rydning af grunden, miljø- og geotekniske undersøgelser. De 3,0 mio. kr. finansieres ved fremrykning af 3,0 mio. kr. fra 2024 til 2022.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at der gives en anlægsbevilling på 3,0 mio. kr. til Teknik- & Miljøudvalget og afsættes et rådighedsbeløb på 3,0 mio. kr. i 2022, som finansieres af kassebeholdningen.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Der er i budget 2022 afsat samlet 24,0 mio. kr. til arbejderne med Letbanen i Rødovre Kommune. Rødovre Kommune har eksproprieret et areal til anlæggelse af en stationsplads til den nye letbane.

Arealet er i dag bebygget og derved ikke klar til anlæg. For at komme videre med projektet er der derfor behov for at få nedrevet eksisterende bygninger og generelt ryddet grunden for affald, beplantning, belægninger mm. Samtidig med dette bliver der foretaget miljø- og geotekniske undersøgelser til brug for den videre projektering.

Der ansøges derfor om frigivelse af anlægsmidler til rydning af grunden, miljø- og geotekniske undersøgelser.

Lov- og plangrundlag

Budget 2022.

Økonomiske konsekvenser

Teknisk Forvaltning forventer, at nedrivning af bygninger og rydning af grunden, nødvendige miljø- og geotekniske undersøgelser kan gennemføres inden for en samlet ramme på 3,0 mio. kr. Udgiften på 3,0 mio. kr. vedrører hovedfunktionen 2.28 Kommunale veje.

Som anført i sagens kerne, er projektets samlede anlægssum på 24,0 mio. kr., hvor af de 2,0 mio. kr., der er placeret i 2022, jf. vedtaget budget 2022, er straksfrigivet. De 2,0 mio. kr. er øremærket projektering af projektet og forventes at blive brugt.

Fremrykningen af de 3,0 mio. kr. fra 2024 til 2022 vil indgå i budgetprocessen for 2023.

Tidsplan

Med godkendelse af nærværende indstilling om frigivelse af anlægsmidler, forventes grunden ryddet og klar inden udgangen af 2022.

Sideløbende med nedrivningen er projektering af den endelige stationsplads til Letbanen igangsat. Forvaltningen vil på et senere tidspunkt fremlægge det endelige projekt til godkendelse, samt søge om frigivelse af midler til anlæg. Stationspladsen til Letbanen forventes at står færdig til brug i løbet af 2024.

Diverse
Sag nr. 56

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.