Vestegns-borgmestre kæmper mod forringelser af S-togsbetjening

31/01-2019

Borgmestrene fra Hvidovre, Brøndby og Rødovre har torsdag 31. januar foretræde for Transport-, Bygnings- og Boligudvalget i Folketinget. Borgmestrene er utilfredse med, at DSB har forringet S-togsbetjeningen af de tre kommuner.

Det har vakt stor utilfredshed blandt pendlere og borgere i kommunerne Hvidovre, Brøndby og Rødovre, at DSB for få måneder siden valgte at forringe toghyppigheden for s-togslinjerne E og BX. Forringelsen betyder, at linje E ikke længere stopper på Friheden Station, som er et vigtigt trafikalt knudepunkt i Hvidovre. Dermed er togbetjeningen blevet halveret fra 12 til seks tog i timen. Linje BX stopper desuden ikke længere på stationerne Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre.

”I både Hvidovre, Brøndby og Rødovre har vi mange pendlere, som er afhængige af gode kollektive trafikforbindelser, når de skal til og fra arbejde. Det gælder både den enkelte kommunes egne borgere, men i lige så høj grad pendlere, som kommer fra nabokommuner for at arbejde på en af de mange arbejdspladser, som ligger i vores tre kommuner,” siger Hvidovres borgmester Helle Adelborg, som sammen med sine borgmesterkolleger Kent Magelund fra Brøndby og Erik Nielsen fra Rødovre torsdag 31. januar har foretræde for Transport-, Bygnings- og Boligudvalget i Folketinget for at gøre rede for, hvordan DSB’s nedgradering af s-togsbetjeningen påvirker borgere og pendlere.

Der arbejder tusindvis af mennesker på Hvidovre Hospital og i erhvervsområdet Avedøre Holme, og for rigtig mange af dem er Friheden Station den station, som de tager s-toget til, når de skal på arbejde for efterfølgende at tage en bus videre. Oveni det er der rigtig mange patienter til Hvidovre Hospital, som er et supersygehus, der er afhængig af gode togforbindelser. Og i både Brøndby og Rødovre er der ligeledes mange borgere og pendlere ansat på lokale arbejdspladser, som er afhængige af gode kollektive trafikforbindelser. Men med DSB’s drastiske ændring af togbetjeningen frygter borgmestrene, at flere vælger bilen i stedet for.

”Vi risikerer, at flere og flere vælger bilen, fordi tilliden til den kollektive trafik er væk, når den pludselig forringes. Flere biler på vejene vil give mere støj, forurening og trængsel, og den her forringelse af toghyppigheden er et skridt tilbage i forhold til, hvad vi arbejder på i forhold til at mindske støjen, forureningen samt trængslen,” siger Brøndbys borgmester Kent Magelund.

Efter folketingsmedlemmerne Morten Bødskov og Mikkel Dencker i december 2018 kaldte transportminister Ole Birk Olesen i samråd om sagen, tegner der sig et flertal i udvalget bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Enhedslisten, Radikale og SF, som opfordrer DSB til at rulle ændringerne tilbage. Og de tre Vestegnsborgmestre håber, at ministeren vil bakke op om den holdning.

”DSB har begrundet forringelsen af togbetjeningen af Friheden Station og Linje BX, som ikke længere stopper mellem Glostrup og Danshøj med, at det drejer sig om nogle tekniske forhold, så andre problemer undgås. Det er stadig uklart for os, hvorfor disse tekniske udfordringer står i vejen for den oprindelige s-togshyppighed. Det virker også helt galt at reducere togbetjeningen, når der i løbet af få år kommer over 500 nye boliger til cirka 1.000 borgere klos op ad Rødovre Station. Jeg håber, at transportministeren vil lytte til det flertal i udvalget, som godt kan se det urimelige i DSB’s beslutning,” siger Rødovres borgmester Erik Nielsen.