Rødovre får en ny biodiversitetsskov. Det står klart, efter at Kommunalbestyrelsen har besluttet, at kommunen selv går videre med projektet, efter at Naturstyrelsen tidligere på året valgte at stoppe planerne om en statslig skov.
Dermed fortsætter arbejdet med den planlagte biodiversitetsskov, som siden 2023 har været under udvikling i samarbejde med borgere, foreninger og en række andre aktører.
”Jeg er rigtig glad for, at vi nu kan sætte punktum for usikkerheden om projektet. Mange borgere har engageret sig i arbejdet med skoven, og derfor er det vigtigt, at vi holder fast. Rødovre har brug for mere natur, mere biodiversitet og flere grønne oplevelser tæt på hverdagen,” siger borgmester Britt Jensen.
Stor lokal opbakning til skoven
Projektet har haft stor lokal opbakning fra starten. I 2024 deltog mange borgere i et borgermøde om skoven, og efterfølgende blev der etableret et lokalt skovrejsningsråd, som har bidraget til udviklingen af projektet.
Naturstyrelsen meddelte i april, at staten trak sig fra projektet med henvisning til de administrative omkostninger ved den videre sagsbehandling. Beslutningen vakte undren i Rødovre, hvor borgmester Britt Jensen efterfølgende skrev til den daværende minister, og sidenhen den nye minister, for at opfordre staten til at genoverveje beslutningen.
På trods af statens tilbagetrækning er projektet fortsat langt fremme. Der er blandt andet givet dispensation fra Fredningsnævnet, projektet indgår i den gældende pleje- og anlægsplan for Vestvolden, og NGO'en Growing Trees har tilkendegivet, at organisationen fortsat ønsker at være en del af etableringen.
Natur tættere på borgerne
Den kommende biodiversitetsskov skal bidrage til mere natur og bedre levevilkår for planter, dyr og insekter samtidig med, at den bliver et nyt rekreativt område for borgerne.
”Det særlige ved projektet er, at vi ikke bare planter træer. Vi skaber et nyt naturområde, hvor biodiversitet, rekreative oplevelser og lokale fællesskaber går hånd i hånd. Vi glæder os også til at invitere borgerne med til plantningen, så de kan være med til at give den nye skov liv helt fra begyndelsen,” siger formand for Klima-, Natur- og Miljøudvalget Kenneth Rasmussen.
Kommunen går nu videre med den nødvendige myndighedsbehandling og planlægning af projektet. Forventningen er, at biodiversitetsskoven kan plantes i slutningen af 2026 eller begyndelsen af 2027.