Miljøtilsynsplan 2025-2028

Miljøtilsynsplan 2025-2028

Fold alle ud

Indledning

I henhold til Miljøstyrelsens bekendtgørelse om miljøtilsyn skal kommunen udarbejde en miljøtilsynsplan hvert 4. år. Denne plan afløser miljøtilsynsplanen 2021-2024 og gælder for perioden 2025-2028.

Bekendtgørelsen fastsætter krav om at miljøtilsynsplanen minimum skal indeholde følgende:

  • en angivelse af det geografiske område, som planen omfatter,
  • en generel vurdering af relevante væsentlige miljøproblemer på tilsynsmyndighedens område,
  • en fortegnelse over de virksomheder, der er optaget på bilag 1 til bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed 
  • en beskrivelse af tilsynsmyndighedens tilsynsindsats, herunder hvordan et tilsynsbesøg tilrettelægges og gennemføres, samt procedurer for de tilsyn, som skal føres som led i et aktivt tilsyn, herunder tilsyn hurtigst muligt ved væsentlige miljøklager eller væsentlige miljøuheld, og når det er relevant, før en godkendelse meddeles eller revurderes,
  • en beskrivelse af eventuelle samarbejdsrelationer med andre myndigheder i forhold til tilsyn f.eks. Miljøstyrelsen, Arbejdstilsynet og Politiet.

Miljøkonsekvensvurdering 

Miljøtilsynsplanen er ikke omfattet af Miljøvurderingsloven, da den ikke fastsætter rammer for fremtidige anlægstilladelser til projekter, der måtte være omfattet af miljøvurderingsreglerne. Der er derfor ikke foretaget en miljøscreening af miljøtilsynsplanen.

Geografisk område

Miljøtilsynsplanen glæder for hele kommunens areal på 12,1 km2. Mange af de tilsynspligtige virksomheder i Rødovre Kommune er placeret i et af de to erhvervsområder som er hhv. området omkring Islevdalvej og området omkring Valhøjs Allé, se kort på bilag 1. Derudover er der også langs de store veje i kommunen enkelte tilsynspligtige virksomheder.

Erhvervsområderne er inddelt i forskellige miljøklasser, baseret på ”Håndbog om Miljø og Planlægning”, november 2004 fra Miljøministeriet. Miljøklasserne er udarbejdet af Miljøstyrelsen. Overordnet set opdeles virksomhederne i 7 miljøklasser, hvor klasse 1 er den mindst miljøbelastende med et afstandskrav til boligområder på 0 meter og klasse 7 den mest miljøbelastende, med et afstandskrav til boligområder på 500 meter. Rødovre Kommune er en af landets tættest befolkede kommuner, og derfor kan der kun anlægges nye virksomheder, som højest klassificeres med miljøklasse 4 med et afstandskrav til boligområder på 100 meter. I Rødovre Kommune boede der i udgangen 2024 44.328 borgere.

Vandindvinding og grundvand

I Rødovre produceres der drikkevand på to forskellige vandværker. Espevang Vandværk er et lokalt vandværk og producerer cirka 25 % af det vand, der bruges i Rødovre. Resten kommer fra HOFOR’s regionale vandværker herunder Værket ved Islevbro, som ligger i Rødovre.

Det meste af Rødovre Kommune er udpeget som indvindingsopland til almen vandforsyning og indsatsområde i den statslige grundvandskortlægning. Udpegningen dækker alle tre erhvervsområder.

Kloak, spildevand og overfladevand

Den nordlige del af Rødovre Kommune nord for Motorring 3 samt erhvervsområdet omkring Valhøjs Allé er separatkloakeret, hvilket vil sige, at regnvand og spildevand afledes i hvert sit system. Den resterende del af kommunen er fælleskloakeret. Spildevand fra Rødovre Kommune
bliver ledt til Renseanlæg Damhusåen og til Spildevandscenter Avedøre for at blive renset. Det rensede spildevand ledes herefter ud i Øresund og Køge Bugt. Regnvand fra de separatkloakerede områder udledes til Harrestrup Å.

Væsentlige miljøproblemer

I Rødovre Kommune har vi gennem mange år udført samlede miljøtilsyn, hvor alle virksomhedens miljøforhold kontrolleres. Baggrunden for dette er, at Rødovre Kommune ønsker, at virksomhederne har et godt kendskab til miljølovgivningen og samtidig at sikre at lovgivningen overholdes. Desuden ønsker Rødovre Kommune at forebygge miljøuheld og klager.

På et miljøtilsyn er der fokus på følgende områder:

  • processer der kan være årsag til støjgener
  • udledning af spildevand
  • affaldssortering og -håndtering, herunder korrekt bortskaffelse af farligt og ikke-farligt affald
  • luftforurening, herunder processer der kan være årsag til lugtgener 
  • opbevaring af kemikalier og processer, der kan udgøre en risiko for jord- og grundvandsforurening
  • mulighed for at implementere renere teknologi

Erfaringen er, at vores miljøtilsyn fremmer en god dialog og et godt samarbejde med virksomhederne samt forebygger forurening af det omkringliggende miljø. Virksomhederne varsles som regel inden vi kommer på tilsynsbesøg, men der kan være tilfælde, hvor vi benytter
os af ikke-varslede tilsyn.

De miljøproblemer vi oftest konstaterer i forbindelse med miljøtilsyn er:

  • forkert eller mangelfuld affaldssortering
  • forkert opbevaring af kemikalier og farligt affald, der udgør en risiko for forurening af jord og grundvand
  • udledning af miljø- eller sundhedsskadelige stoffer til luften uden tilstrækkelige filtre og afkast
  • risiko for udledning af miljø- eller sundhedsskadelige stoffer via kloak til renseanlæg, grundet manglende renseforanstaltninger eller forkert opbevaring af kemikalier
  • risiko for udledning af miljø- eller sundhedsskadelige stoffer via regnvandskloak til recipienten, grundet bl.a. forkert opbevaring af kemikalier og fejltilslutninger.

Tilsynsindsatsen i 2025-2028

Antallet af små og mellemstore virksomheder i Rødovre Kommune var i oktober 2024 på 2017. Heraf er 125 tilsynspligtige, da de er omfattet af bekendtgørelse om brugerbetaling for godkendelse og miljøtilsyn efter lov om miljøbeskyttelse. De tilsynspligtige virksomheder i Rødovre hører under fire forskellige virksomhedstyper: listevirksomheder, bilag 1 virksomheder,
autoværksteder og maskinværksteder. Derudover er der 3 svømmebade i kommunen. De resterende ikke-tilsynspligtige virksomheder kaldes § 42 virksomheder.

Listevirksomheder:

Listevirksomhederne er omfattet af miljøgodkendelsespligt. Listevirksomhederne i Rødovre Kommune hører under følgende branchebetegnelser: støvfrembringende overfladebehandling, udendørs knallertbane, omlastestationer og affaldshåndtering. Der skal føres basistilsyn med listevirksomheder 1 gang inden for en 3-årig periode. I 2024 var der 5 listevirksomheder i Rødovre Kommune.

Bilag 1 virksomheder:

Bilag 1 virksomhederne er angivet på bilag 1 i brugerbetalingsbekendtgørelsen. I Rødovre Kommune indbefatter denne gruppe bl.a. virksomheder der hører under følgende brancher: 

Virksomheder der forarbejder og overfladebehandler jern, stål og metal i mindre omfang, mellemstore maskinværksteder, trykkerier, virksomheder der overfladebehandler træ i mindre omfang, større garageanlæg. Der skal føres basistilsyn med bilag 1 virksomheder 1 gang inden for en 6-årig periode. I 2024 var der 34 bilag 1 virksomheder i Rødovre Kommune.

Autoværksteder:

Autoværkstederne reguleres i henhold til autoværkstedsbekendtgørelsen. Der skal føres basistilsyn med autoværksteder 1 gang inden for en 6-årig periode. I 2024 var der 79 autoværksteder i Rødovre Kommune.

Maskinværksteder:

Maskinværkstederne reguleres i henhold til maskinværkstedsbekendtgørelsen. Der skal føres basistilsyn med maskinværksteder 1 gang inden for en 6-årig periode. I 2024 var der 2 maskinværksteder i Rødovre Kommune.

Svømmebade:

Svømmebade reguleres efter bekendtgørelse om svømmebadsanlæg.. Jf. bekendtgørelsen skal der føres regelmæssigt tilsyn med svømmebadene. I Rødovre Kommune føres der tilsyn med svømmebadene 1 gang om året. I 2024 var der 3 svømmebade i Rødovre Kommune.

Svømmebadene er ikke omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsen.

Af bilag 2 fremgår en oversigt med antal virksomheder i Rødovre fordelt på virksomhedstyper.

Krav

Miljøtilsyn

Miljøtilsynsbekendtgørelsen fastsætter, at 40 % af listevirksomhederne og 25 % af de øvrige tilsynspligtige virksomheder skal have tilsyn hvert år.

Det betyder, at der som minimum skal føres 40-50 miljøtilsyn i Rødovre Kommune hvert år.

Derudover skal der gennemføres to tilsynskampagner om året. Mere information om kampagnetilsyn kan ses i kap. 7.

Affaldstilsyn

Som noget nyt skal alle kommuner fra 1. januar 2025 også føre et antal fysiske affaldstilsyn jf. affaldstilsynsbekendtgørelsen.

De fysiske affaldstilsyn vil blive ført sammen med miljøtilsynet på alle de virksomheder, der udtrækkes til et basistilsyn. Derudover vil hver 75. af de virksomheder, der ikke er underlagt miljøtilsyn, årligt blive udpeget af Miljøstyrelsen til et fysisk affaldstilsyn.

Det betyder, at der skal føres 40-50 affaldstilsyn i forbindelse med basistilsyn på tilsynspligtige virksomheder. Samt yderligere ca. 30 affaldstilsyn i 2025 på virksomheder, der ikke er underlagt miljøtilsyn.

Tilsynstyper

Tilsynsarbejdet i Rødovre Kommune består både af fysiske- og administrative tilsyn.

Blandt administrative tilsyn kan fx nævnes årlig opkrævning af spildevandsprøver, årlige indrapporteringer mv.

Blandt de fysiske tilsyn skelnes mellem basistilsyn, prioriterede tilsyn, § 9 tilsyn, kampagnetilsyn og affaldstilsyn:

Basistilsyn: Basistilsyn er et samlet tilsyn hvor alle miljøforhold kontrolleres. Basistilsyn skal udføres med en frekvens på 3 år på listevirksomheder og 6 år på de øvrige tilsynspligtige virksomheder.

Alle tilsynspligtige virksomheder miljørisikovurderes i forbindelse med basistilsynet, ud fra parametrene: miljøledelse og systematik, lovoverholdelse, udledning af farlige stoffer, håndtering og oplag af olier og kemikalier samt beliggenhed i forhold til vandindvindingsinteresser og boligområder.

Prioriterede tilsyn: Prioriterede tilsyn afhænger af miljørisikovurderingen. Udover de regelmæssige basistilsyn kan virksomhederne blive udtaget til prioriterede tilsyn, hvis risikoscoren giver anledning til det. Prioriterede tilsyn kan både udføres som et samlet tilsyn eller et deltilsyn, der som minimum omfatter de aktiviteter, der er årsagen til den højere risikoscore. I Rødovre Kommune udfører vi oftest prioriterede tilsyn som et samlet tilsyn.

§ 9 tilsyn: Ud over de fastlagte tilsyn føres der miljøtilsyn i forbindelse med væsentlige miljøklager og -uheld, i forbindelse med at en godkendelse eller revurdering meddeles eller hvis der konstateres lovovertrædelser. Disse tilsyn kategoriseres som § 9 tilsyn. Mere om dette i kapitel 6.

Kampagnetilsyn: Hvert år udføres to tilsynskampagner. Kampagnetilsyn kan både udføres i forbindelse med basis/prioriterede tilsyn, hvis kampagnen er målrettet virksomheder, hvor vi allerede har planlagt et miljøtilsyn. De kan også udføres på virksomheder, der ikke er udtrukket til miljøtilsyn det pågældende år. Kampagnetilsyn kan udføres på alle typer af virksomheder, men vil altid omfatte mindst 2 tilsynspligtige virksomheder.

Affaldstilsyn: På affaldstilsynet føres der tilsyn med, om virksomhederne efterlever reglerne om affaldssortering og -håndtering, herunder også at mest muligt affald materialeudnyttes. Affaldstilsyn udføres i forbindelse med alle basistilsyn samt på en række virksomheder som Miljøstyrelsen udvælger.

Målsætninger

Målsætningerne for miljøtilsyn i Rødovre Kommune er overordnet:

  • Vi vil arbejde på at sikre et rent miljø for borgerne i Rødovre, nu og i fremtiden.
  • Vil vi overholde bekendtgørelsens krav om tilsynsfrekvenser samt udføre to relevante miljøtilsynskampagner årligt.
  • Vi vil forsøge at forebygge klager over støj fra bygge- og anlægsarbejde ved bl.a. byggepladstilsyn, opstartsbyggemøder og udbredelse af kendskabet til kommunens forskrift for visse miljøforhold ved bygge- og anlægsaktiviteter.
  • Vi vil understøtte arbejdet med klimahandlingsplanen ved at informere virksomhederne om planen og hvordan vi i fællesskab kan bidrage til at få kommunens samlede CO2-udledning til at falde.
  • Vi vil fastholde vores fokus på beskyttelse af grundvand, søer og åer. Bl.a. ved at udbrede kendskabet til de separatkloakrede områder i kommunen og understrege vigtigheden af korrekt opbevaring af olie og kemikalier.
  • Vi vil have fokus på bedre genanvendelse af affald hos alle typer af virksomheder i Rødovre Kommune.

Gennemførelse af tilsyn

Tilrettelæggelse og gennemførelse af tilsyn

Rødovre Kommune har nedskrevne procedurer for miljøtilsyn med virksomheder. Dette sikrer ensartethed, højt fagligt niveau, effektiv sagsbehandling og god service for virksomhederne.

I første kvartal udarbejdes en tilsynsliste, som er en liste over de virksomheder, der skal føres hhv. basis og prioriterede tilsyn med indenfor det pågældende år. Listen udtrækkes fra fagsystemet Miljøweb på baggrund af virksomhedernes risikoscore og tilsynsfrekvens. Listen tilrettes i løbet af året, da nogle af virksomhederne på listen lukker, mens nye virksomheder starter op.

Forløbet i forbindelse med et basistilsyn eller prioriteret miljøtilsyn hos en virksomhed er beskrevet nedenfor:

Forberedelse

Forberedelsen inden et tilsynsbesøg går ud på at få kendskab til virksomheden ved at gennemlæse eventuelle godkendelser, tilslutningstilladelser og relevante regler samt tidligere tilsynsbreve, tilsynsnotater og kloaktegninger.

Gennemførelse af tilsyn

På tilsynsbesøget tjekkes, at relevant miljølovgivning, herunder krav fastsat i regulativer eller forskrifter overholdes. For virksomheder med miljøgodkendelser og/eller tilslutningstilladelser tjekkes, at vilkårene er overholdt. Desuden arbejder vi ud fra at nå de målsætninger vi har defineret i kap. 4 - målsætninger.

Opfølgning

Efter tilsynet laves en miljørisikovurdering af virksomheden. Der udarbejdes et tilsynsnotat og -brev, som sendes til virksomheden. Notat og brev indeholder bl.a. basis informationer om virksomheden samt hvilke forhold der evt. håndhæves i forbindelse med tilsynet. Miljøtilsynet afsluttes når alle meddelte håndhævelser er efterkommet. Timeforbruget på tilsynet og i øvrigt i forbindelse med tilsynet registreres jf. brugerbetalingsbekendtgørelsen.

Offentliggørelse af tilsynsrapporter

Tilsynsrapporter offentliggøres på Digital MiljøAdministration (DMA) efter at tilsynsrapporten har været i 14 dages høring hos virksomheden. På DMA offentliggøres også miljøgodkendelser og revurderinger af tidligere miljøgodkendelser.

Tilsyn ved miljøklage og miljøgodkendelser

Tilsyn ved miljøklage

Rødovre Kommune fører tilsyn i forbindelse med miljøklager eller miljøuheld. Disse tilsyn kaldes § 9 tilsyn. Tilsynene udføres som et led i klagesagsbehandlingen. Eksempler på miljøklager er fx støj fra ventilationsanlæg eller røg/lugt fra en virksomheds produktion.

Miljø og Forsyning har de seneste år oplevet en stigning i antallet af klager fra varmepumper, byggestøj og vareleveringer:

  • Mange naboer til boliger og virksomheder, som benytter sig af varmepumper, klager over støj fra varmepumperne. Varmepumperne er ofte placeret tæt på skel til naboen og den monotone støj, der udledes kan være til stor gene. Vi arbejder på at komme problemerne i forkøbet gennem oplysning og et tæt samarbejde med vores Byggesags- og Erhvervsafdeling. Derudover har tilsynsmedarbejderne været på kursus om varmepumper.
  • Støj fra bygge- og anlægsaktiviteter har udgjort en stor del af klagesagerne de seneste år. Vi forsøger at forebygge klager ved at holde opstartsmøder med bygherre og entreprenørerne samt ved at føre jævnlige byggepladstilsyn, hvor vi oplyser om Rødovre Kommunes forskrift for visse miljøforhold ved bygge- og anlægsaktiviteter. Forskriften kan findes på Rødovre Kommunes hjemmeside.
  • Støj fra vareleveringer til dagligvareforretninger er også en kilde til mange støjgener hos de borgere der er nabo til forretningerne. I disse sager kan kommunen meddele påbud om at Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser skal overholdes. Forskellige løsningsmodeller er efterhånden prøvet af for at påbud kan overholdes fx forsøg med støjsvag varelevering samt opsætning af bomme og porte der forhindre at leveringen kan finde sted udenfor tilladte tidsrum.

Tilsyn ved miljøgodkendelser

Virksomheder, der har en miljøgodkendelse, kaldes listevirksomheder. Vi fører tilsyn med listevirksomheder, herunder hvis eksisterende miljøgodkendelser revurderes eller hvis en listevirksomhed har søgt om tillæg til sin miljøgodkendelse.

I løbet af den seneste planperiode har vi meddelt 1 revurdering af en eksisterende miljøgodkendelse. Vi forventer, at meddele 1 miljøgodkendelse i starten af den nye planperiode. Desuden forventer vi, at en eller flere miljøgodkendelser af ældre dato skal revurderes i løbet af næste periode for at sikre, at de er tidssvarende.

Tilsynskampagner

Som en del af tilsynsarbejdet har Rødovre Kommune siden 2014 gennemført to tilsynskampagner årligt (med undtagelse af perioden under coronapandemien). Med en tilsynskampagne forstås en afgrænset tilsynsindsats rettet mod en branche, et miljøtema eller et geografisk område. 

Kampagnerne giver mulighed for med en målrettet indsats at sætte ekstra fokus på et afgrænset emne med betydning for miljøet. 

I den seneste planperiode har Rødovre Kommune bl.a. gennemført kampagnerne:

Tilsynskampagne 2024 - om miljøfremmede stoffer

Der blev lavet en kildesporing af miljøfremmede stoffer i 2022 og som opfølgning på det, blev det besluttet af BIOFOS’ ejerkommuner, at affaldsbranchen skulle indgå i kommunernes miljøtilsynskampagne i 2024. Formålet var at skaffe større viden og validere resultaterne om affaldsbranchen som man opnåede fra undersøgelsen i 2022.

Tilsynskampagne – Affaldssortering

Kampagnen blev udført på 37 virksomheder i 2024. Virksomhederne blev oplyst om den nye lovgivning om sortering af husholdningslignende affald, som trådte i kraft ved årsskiftet 2022/2023. Virksomhederne blev vejledt om, hvordan de kan opnå en mere optimal sortering af affaldet fra deres virksomhed igennem enkelte affaldssorteringsløsninger. 

Tilsynskampagnerne bliver oftest udført på virksomheder, som kommunen i forvejen fører regelmæssigt tilsyn med og vil altid som minimum omfatte to tilsynspligtige virksomheder. Tilsynskampagnerne evalueres ved tilsynsårets afslutning, og nye kampagner planlægges for det kommende tilsyns år. Informationer om tidligere udførte miljøtilsynskampagner inkl. formål og effektvurderinger, kan findes på Digital Miljø Administration.

Samarbejdsrelationer med andre myndigheder

Miljømyndigheden samarbejder med mange forskellige samarbejdspartnere, både interne og eksterne, i arbejdet omkring udførelse af miljøtilsyn.

Samarbejdspartnere i Rødovre Kommune:

  • Byggesags- og Erhvervsafdelingen - Byggemyndighed
  • Byplanafdelingen - Planmyndighed
  • Vej og Park - Vejmyndighed
  • Rødovre Kommunes erhvervskonsulent

Eksterne samarbejdspartnere:

  • Dansk Miljø Rådgivning
  • HOFOR
  • BIOFOS
  • Vestforbrænding
  • Miljøstyrelsen
  • Vestforbrænding
  • Arbejdstilsynet
  • Politiet
  • Beredskabet
  • Styrelsen for patientsikkerhed
  • Andre kommuner bl.a. via deltagelse i Miljøforum, der er et netværk med andre kommuner i
  • Hovedstadsområdet

Bilag 1 - De tre erhvervskvarterer i Rødovre Kommune

Bilag 2 - Virksomhedstyper i Rødovre 2024 og henvisning til lovgivning

Virksomhedstype

Listevirksomhed

Branche

  • A203 Anlæg der foretager overfladebehandling. (kap. >10.000Nm3/h) - Antal: 1
  • H201 Udendørs knallertbane - Antal: 1
  • K211 Genbrugspladser - Antal: 1
  • K212 Oplagring, omlastning, omemballering, sortering af affald - Antal: 2

I alt: 5


Virksomhedstype

Bilag 1- virksomheder

Branche

  • A52 Overfladebehandling, lak/farveforbrug < 6 kg/h - Antal: 3
  • A53 Maskinfabrikker, -værksteder 100-1000 m² - Antal: 12
  • D57 Presning, armering, ekstrud., plast < 100 kg/d - Antal: 1
  • D59 Fremstilling af plastprodukter < 5 tons/d - Antal: 1
  • E51 Trykkerier o.s.v. m. forbrug. af opløsningsmidler. <6 kg/h - Antal: 4
  • E52 Møbelfabrik /-snedkerier m. produktions areal > 200 m² - Antal: 7
  • E61 Fremstilling af frugtkonserves eller dybfrost < 1000 t - Antal: 1
  • H51Garageanlæg m.m. > 3 stk. kørende materiel - Antal: 5

I alt 34


Virksomhedstype

Autobranchebekendtgørelsen

I alt 79


Virksomhedstype

Maskinværkstedsbekendtgørelsen

I alt 2


Virksomhedstype

Virksomheder samlet

I alt 120


 

Henvisning til relevant lovgivning:

  • Miljøstyrelsen bekendtgørelse nr. 1536 af 9. december 2019 – om miljøtilsyn
  • Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1027 af 2. september 2024 - om godkendelse af listevirksomhed 
  • Miljøministeriets lovbekendtgørelse nr. 806 af 14. juni 2023 – om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) 
  • Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1519 af 29. juni - om brugerbetaling for godkendelse m.v. og tilsyn efter lov om miljøbeskyttelse og lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v.
  • Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 908 af 30. august 2019 - om miljøkrav i forbindelse med etablering og drift af autoværksteder m.v. 
  • Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1477 af 12. december 2017 – om virksomheder, der forarbejder emner af jern, stål eller andre metaller 
  • Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 918 af 27. juni 2016 - om svømmebadsanlæg m.v. og disses vandkvalitet 
  • Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1221 af 22. november 2024 - om affaldstilsyn

Miljøtilsynsplan 2021-2024

Kontaktinformation

Rødovre Kommune
Teknisk Forvaltning
Tæbyvej 77
2610  Rødovre
Telefon
36 37 70 00

Send sikker Digital Post til Rødovre Kommune
Kontakt og åbningstider