Kultur- og Fritidsudvalget

07-02-2017

Medlemmer

Pia Hess Larsen(A)
Niels Spittau(O)
Chris Lassen Jensen(C)
Flemming Lunde Østergaard Hansen(A)

Fraværende

Jan Kongebro(A)

Sager 6 - 13

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 6

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

  1. Oversigt over indkomne lover og bekendtgørelser.
  2. Notat om vilkårsændring til miljøgodkendelse af 17. januar 2012.

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Bilag

Bilag 1: Nyhedsliste for Kultur- og Fritid for perioden 5. janaur til 26. januar 2017
Bilag 2: Notat om vilkårsændring til miljøgodkendelse af 17. januar 2012

Restaurering af Vestbads friluftsbassiner og friarealer
Sag nr. 7

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Den A. P. Møllerske Støttefond har givet tilsagn om at bevilge en gave på 31.800.000 kr. til restaurering af det oprindelige ikoniske friluftsbadeanlæg Vestbad.
Gaven forudsætter en egenfinansiering på i alt 13.000.000 kr. fra Rødovre og Brøndby kommuner.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at gaven modtages,
  2. at der ved budgetlægningen til 2018 afsættes 13.000.000 kr., hvoraf de 6.500.000 kr. finansieres af Brøndby Kommune samt
  3. at der udarbejdes en proces-, organisations- og betalingsplan til sagens gennemførelse.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen besluttede på møde den 18. december 2012, sag nr. 312 at nedlægge Vestbads eksisterende udendørs bassiner og trafiklegepladsen ”Hønen” grundet forventede meget store udgifter til at oprette anlæggene efter mange års brug og slid og nye skærpede krav til vandbehandling. Det var tanken, at friarealet i stedet skulle nytænkes og omlægges til brug for andre friluftsaktiviteter i tilknytning til svømmehallen.

Bestyrelsen for Vestbad, styregruppen, de to borgmestre og repræsentanter for administrationen i Rødovre og Brøndby kommuner har efterfølgende vurderet muligheder for at restaurere anlægget med støtte fra fondsmidler.

Med bistand fra ekstern rådgiver blev der udarbejdet et restaureringsforslag og søgt midler fra A. P. Møller og Hustru Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formål og fra Realdania og Nordea Fonden.

I ansøgningen til A. P. Møller og Hustru Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formål søgte man det fulde beløb på 44.800.000 kr. som en total restaurering er kalkuleret til, men gav dog tilsagn om en mulig egenfinansiering på 13.000.000 kr., svarende til det beløb som en bortskaffelse af de eksisterende bassiner og trafiklegepladsen og en omlægning af friarealerne var kalkuleret til.

Rødovre Kommune har den 22. december 2016 modtaget tilsagn om en gave på 31.800.000 kr. fra Den A. P. Møllerske Støttefond.
Ved modtagelsen af gavebrevet blev det aftalt, jf. vilkårenes pkt. 8, at tilsagnet ikke måtte offentliggøres, før en af fonden godkendt pressemeddelelse blev udsendt.

Realdania og Nordea Fonden har givet afslag på støtte.

Det er et vilkår for gaven, at anlægget inkl. bassiner, solgryder, trafiklegepladsen ”Hønen” og bygninger m.m. føres tilbage til deres oprindelige form og funktion, som da anlægget blev etableret i 1958 af havearkitekten C. Th. Sørensen og stadsarkitekt Børge T. Lorentzen.
I restaureringsforslaget er dog indarbejdet visse ikke synlige tilretninger for at kunne opfylde tekniske lovkrav og udnytte de eksisterende bygninger mere hensigtsmæssigt.

En renovering på de givne betingelser vil medføre, at alle de mange funktioner og kvaliteter, anlægget har besiddet, vil blive genskabt, og at vandbehandlingsanlægget kan opfylde nutidens lovkrav.

Det er ligeledes et vilkår for støtten, at Slots- og Kulturstyrelsen inddrages i restaureringsarbejdet med henblik på, at anlægget fredes efter endt restaurering (jf. fredningsstrategien i vedlagte restaureringsforslag).

Endvidere er det et vilkår, at der nedsættes en styregruppe eller følgegruppe, hvor Fonden bliver repræsenteret, samt at der indgås aftale om totalrådgivning for projektering og gennemførelse af restaureringen i et trepartsforhold mellem Fonden, Rødovre Kommune og Wohlert Arkitekter A/S.

Der vil blive udarbejdet en proces-, organisations- og betalingsplan for arbejdets gennemførelse, der fremlægges i en senere møderække sammen med ansøgning om anlægsbevilling til igangsætning af arbejdet.

Lov- og plangrundlag

Lokalplan 108.
Bekendtgørelse af 27.06.2016 om svømmebadsanlæg mv. og disses vandkvalitet.

Økonomiske konsekvenser

Udgiften til restaurering af Vestbads friluftsbassiner og friarealer er kalkuleret til 44.800.000 kr. som finansieres af gave på 31.800.000 kr. fra Den A. P. Møllerske Støttefond samt 6.500.000 kr. af Brøndby Kommune og 6.500.000 kr. af Rødovre Kommune.

Rødovre Kommune har i sin investeringsoversigt allerede afsat 2.000.000 kr. i 2018 til Vestbads udearealer. Dette beløb skal således tillægges 4.500.000 kr. ved budgetlægningen for 2018.

Tidsplan

Der er i forbindelse med udarbejdelse af fondsansøgningen udarbejdet en teoretisk tidsplan på 15 måneder for forløbet af opgaven fra projekteringsstart og til aflevering.

Den samlede tidsplan må dog forventes at blive noget længere på grund af forudgående tilrettelægning, forhandling og inddragelse af Slots- og Kulturstyrelsen samt afstemning i forhold til den allerede igangværende anlægssag på Vestbad.

Bilag

Bilag 1: Restaureringsforslag af april 2016
Bilag 2: Ansøgning til A.P. Møller Fonden af 24. juni 2016
Bilag 3: Gavebrev fra Den A.P. Møllerske Støttefond af 6. december 2016
Bilag 4: Vilkår for modtagelse af bevilling fra Fonden af december 2016

Anlægsregnskab for etablering af kunstgræsbane ved Horshøjvej
Sag nr. 8

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Der blev på anlægsbudgettet i 2016 afsat 6.000.000 kr. til etablering af en kunstgræsbane ved Horshøjvej, hvoraf der er forbrugt 5.933.364 kr., svarende til et mindreforbrug på 66.636 kr.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at anlægsregnskabet godkendes samt
  2. at mindreforbruget på 66.636 kr. tilgår kassebeholdningen i 2016.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Der er etableret en kunstgræsbane på den tidligere grusbane ved Horshøjvej.

På grund af vandindvinding i området måtte grusbanen ikke saltes, og den var derfor ikke brugbar en stor del af vinterhalvåret.

Den nye kunstgræsbane, der kan benyttes hele året, er nu færdigetableret, og der kan aflægges regnskab. Mindreforbruget på 66.636 kr. skyldes bl.a. en lavere tilslutningsafgift til HOFOR end antaget.

Lov- og plangrundlag

Byggestyringsreglerne.

Økonomiske konsekvenser

Der er givet en anlægsbevilling på 6.000.000 kr. til gennemførelse af projektet.
Der er forbrugt 5.933.364 kr., og mindreforbruget på 66.636 kr. tilgår kassebeholdningen i 2016.

Bilag

Bilag 1: Teknisk Forvaltnings anlægsregnskab af 17. januar 2017

Brugerundersøgelse på idrætsområdet
Sag nr. 9

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Kultur- og Fritidsudvalget godkendte på mødet den 7. juni 2016, at der på idrætsområdet skulle gennemføres en brugerundersøgelse blandt kommunens idrætsforeninger.
Undersøgelsen er nu gennemført, og den forelægges til orientering.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at undersøgelsen tages til efterretning, og
  2. at Børne- og Kulturforvaltningen i samarbejde med Idrætssekretariatet arbejder videre med udvikling af området på baggrund af undersøgelsens resultater.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Kultur- og Fritidsudvalget godkendte på mødet den 7. juni 2016, at der på idrætsområdet skulle gennemføres en brugerundersøgelse blandt kommunens idrætsforeninger.

Undersøgelsen blev igangsat på baggrund af Danmarks Idrætsforbunds undersøgelse fra efteråret 2013. Forbundet indsamlede og bearbejdede den hidtil største mængde data om idrætsforeningernes vilkår og trivsel samt om kommunernes idrætspolitiske ageren.

Rapporten tegnede på dette grundlag et omfattende og nuanceret billede af idrætsforeningslivets tilstand samt det kommunale idrætspolitiske område.

93 kommuner deltog i undersøgelsen, og Rødovre Kommune blev rangeret på en samlet 55. plads. På spørgsmålet om hvor tilfredse idrætsforeningerne var med den kommunale service og samarbejdet, blev Rødovre rangeret på en 91. plads.

Som følge af undersøgelsens resultat blev der den 11. februar 2014 afholdt et dialog- og udviklingsmøde med idrætsforeningerne om, hvordan den kommunale service og samarbejdet mellem kommunen og idrætsforeningerne kunne forbedres.

Børne- og Kulturforvaltningen igangsatte efterfølgende en række tiltag med fokus på kommunikation, adfærd og struktur med det formål at videreudvikle og styrke samarbejde.

Brugerundersøgelsen blev derfor igangsat med det formål at undersøge, om idrætsforeningerne er blevet mere tilfredse med forholdene i Kommunen. På baggrund af de indkomne svar, vil forvaltningen herefter videreudvikle og styrke samarbejdet bedst muligt.

Målgruppen var de idrætsforeninger, der modtager tilskud og/eller låner lokaler kontinuerligt til deres aktiviteter på kommunens idrætsanlæg og skoler. For at få en bredere og mere nuanceret tilbagemelding fra idrætsforeningerne har formænd, kasserere, bestyrelsesmedlemmer, trænere/instruktører/holdledere og medlemmer deltaget i undersøgelsen.

Undersøgelsen blev foretaget elektronisk (defgo.net) via en udleveret personlig kode. 600 personer har haft mulighed for at deltage i undersøgelsen.

Afvikling af undersøgelsen:

Undersøgelsen blev afviklet i perioden oktober/november 2016.
Der indkom 219 besvarelser, svarende til en svarprocent på 37 %.

For at få et retvisende billede af undersøgelsens resultater er der udarbejdet to rapporter. Opdelingen skyldes, at menige medlemmer og holdledere ikke har forudsætningerne for at svare på en del af spørgsmålene. Dette gælder dog ikke spørgsmålene vedrørende faciliteter.

Rapport A indeholder alle spørgsmål. Respondenter er formænd, kasserere og øvrige bestyrelsesmedlemmer.
Rapport B indeholder specifikke spørgsmål vedrørende faciliteterne. Respondenter er formænd, kasserere og øvrige bestyrelsesmedlemmer samt instruktører/holdledere og menige medlemmer.

Resultat af undersøgelsen:

Med udgangspunkt i Danmarks Idrætsforbunds undersøgelse fra 2013 ”Rammer og Vilkår” er det Børne- og Kulturforvaltningens overordnede vurdering, at tilfredsheden blandt vores idrætsforeninger omkring faciliteter, service og samarbejde er blevet bedre, idet undersøgelsen viser, at der generelt er tilfredshed med forholdene. Der vil dog fortsat være plads til at gøre forholdene endnu bedre.

Tilbagemeldingerne fra foreningerne er også, at hovedparten af foreningerne (68 %) mener, at de er blevet styrket gennem de sidste par år. En stor del af foreningerne (60 %) er også af den opfattelse, at samarbejdet til kommunen er tilfredsstillende.

For så vidt angår spørgsmålene vedrørende kommunikation viser undersøgelsen, at de fleste respondenter enten er tilfredse med kommunikationen mellem idrætsforeningerne og idrætssekretariatet/Kultur- og Fritidsområdet eller har svaret ved ikke/ikke relevant. 40 % af foreningens bestyrelsesmedlemmer har svaret ved ikke/ikke relevant.

Udover ovenstående kan følgende oplyses:

Rapport A indeholdende alle spørgsmål. Respondenter er formænd, kasserere og øvrige bestyrelsesmedlemmer.
84 ledere har besvaret spørgsmålene.

  • 63 % mener, at der er uændrede forhold omkring det at få foreningens økonomi til at hænge sammen. 19 % mener, at det er blevet sværere eller meget sværere at få økonomien til at hænge sammen.
  • Med udgangspunkt i 8 udsagn er rekruttering af nye medlemmer samt rekruttering og fastholdelse af ledere og trænere fortsat en stor udfordring for foreningerne.
  • En stor del af respondenterne er tilfredse med kommunens anerkendelse og påskønnelse af de frivilliges indsats.
  • En stor del af respondenterne er tilfredse med de kommunale tilskudsmuligheder. Kun 13 % oplever tilskudsmulighederne som utilfredsstillende eller meget utilfredsstillende.
  • Kun 27 % oplever, at kommunen har igangsat idrætspolitiske initiativer, der er til gavn for foreningen. Dette til trods for at der har været tilbud om foreningsbesøg, afholdt temaaftener og dialogmøder.
  • Der er generelt tilfredshed med samarbejdet med kommunen. En 1/3 har besvaret ved ikke/ikke relevant, hvilket kan skyldes, at de muligvis ikke er i kontakt med de respektive områder.
  • Ca. 1/3 af respondenterne er af den opfattelse, at kommunen skal blive bedre til at følge en sag til dørs samt løse opgaverne hurtigt og effektivt. Svarprocenten er varierende fra de respektive områder.
  • Med udgangspunkt i 11 udsagn om hvilke områder kommunen bør prioritere højest på idrætsområdet de kommende år, er følgende udsagn i top 3: ”De eksisterende idrætsfaciliteter bør renoveres”, ”Tilskud fra Rødovreordningen bør øges” og ”De eksisterende idrætsfaciliteter bør udnyttes bedre” Rapport B indeholder specifikke spørgsmål vedrørende faciliteterne.

Rapport B er splittet op, så man kan se de respektive svar på de enkelte anlæg. Der er tale om 5 spørgsmål vedrørende faciliteterne, og besvarelserne på de enkelte spørgsmål er relativt forskellige fra idrætsanlæg til idrætsanlæg.
219 formænd, kasserere og øvrige bestyrelsesmedlemmer samt instruktører/holdledere og menige medlemmer har svaret her.

  • Ganske få af respondenterne er af den opfattelse, at det er blevet nemmere at få adgang til kommunens faciliteter. For så vidt angår fodboldbanerne ved Rødovre Stadionhal er 50 % af respondenterne af den opfattelse, at det er blevet sværere eller meget sværere.
  • 53 % af respondenterne er af den opfattelse, at de kommunale faciliteter, som foreningerne benytter, er i god stand. Højest er tilfredsheden med fodboldbanerne ved Rødovre Stadionhal, Rødovrehallen og Rødovre Stadionhal 1 og 2. Lavest er tilfredsheden med Espelundens Idrætsanlæg.
  • 44 % af respondenterne er uenige eller meget uenige i, at det er nemt at få adgang til de ønskede faciliteter til foreningens behov.
  • 67 % af respondenterne mener, at kvaliteten af de kommunale idrætsfaciliteter er meget tilfredsstillende eller tilfredsstillende. Højest er tilfredsheden med Rødovre Stadionhal 1 og 2 og Rødovrehallen. Lavest er tilfredsheden med skolerne og Espelundens Idrætsanlæg.
  • 39 % af respondenterne oplever, at kommunens prioritering af renovering og modernisering af de kommunale idrætsanlæg er tilfredsstillende eller meget tilfredsstillende. Højest er tilfredsheden med Islevbadet, som netop er blevet færdigrenoveret. Lavest er tilfredsheden med Espelundens Idrætsanlæg og Rødovre Skøjtearena.

Den videre proces:

Børne- og Kulturforvaltningen vil på baggrund af undersøgelsens resultater arbejde videre med udvikling af områderne. De enkelte resultater vil blive analyseret, og der vil blive udvalgt indsatsområder og udarbejdet handleplaner for at sikre, at idrætsområdet bliver endnu bedre. Der har til hvert spørgsmål været mulighed for at skrive kommentarer i et fritekstfelt, hvilket mange af respondenterne har gjort brug af. Kommentarerne vil blive inddraget i det videre forløb.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Brugerundersøgelse - Rapport A
Bilag 2: Brugerundersøgelse - Rapport B

Status på Børne- og ungepolitikken
Sag nr. 10

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger hermed status på arbejdet med Børne- og ungepolitikken, som blev vedtaget af Kommunalbestyrelsen i december 2014.

Sagen forelægges samtidig for Børne- og Skoleudvalget.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at status på arbejdet med Børne- og ungepolitikken tages til efterretning.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Børne- og ungepolitikken sætter mål og retning for, hvordan børn og unge i Rødovre Kommune sikres gode, udviklende og trygge rammer for deres opvækst. Politikken indeholder visioner og målsætninger for fremtiden, og den er retningsanvisende for det daglige arbejde med kommunens børn og unge.

Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger hermed status på, hvordan der er blevet arbejdet med politikkens fokusområder såvel centralt som decentralt.

Der indgår seks fokusområder i politikken med hver en række underafsnit, hvor en række konkrete mål og indsatsområder er beskrevet.

De seks fokusområder er:

  • Læring og trivsel
  • Personlig og social udvikling
  • Sundhed og bevægelse
  • Børnekultur
  • Brobygning og netværk
  • Medansvar og indflydelse

Der henvises til selve politikken som baggrundsmateriale. Børne- og ungepolitikken samt pixiudgaven/børneudgaven af politikken findes digitalt på kommunens hjemmeside under fanen "Politik/Politikker".

Som det fremgår af eksemplerne i bilaget, arbejder institutionerne på forskellig vis med elementerne i Børne- og ungepolitikken. Det er Børne- og Kulturforvaltningens opfattelse, at der decentralt bliver taget målrettede initiativer med udgangspunkt i politikkens indsatsområder. Politikken bliver anvendt som et udviklings- og styringsværktøj, og arbejdet med børn og unge i kommunens institutioner baserer sig på de politisk vedtagne visioner og værdier. Der er iværksat mange gode tiltag, som videreføres i 2017, og politikken bliver brugt aktivt af institutionerne.

Der skal i de kommende år fortsat arbejdes intensivt med politikkens forskellige indsatsområder - herunder skal der rettes et yderligere fokus på 'høj faglighed' i både daginstitutioner og skoler. Desuden skal der blandt andet rettes fokus på 'kreativitet og nytænkning', 'sundhedsadfærd', 'medborgerskab', 'forpligtende fællesskaber' og 'kompetencer og mestring'.

Forvaltningen vil sikre et fortsat fokus på politikkens områder via dialog og drøftelser med ledere, bestyrelser og medarbejdere på områderne og gennem udviklingsaftalerne.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Bilag til status på Børne- og ungepolitikken

Forventet regnskab pr. ultimo december 2016 - Kultur- og Fritidsudvalget
Sag nr. 11

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Forventet regnskab pr. ultimo december 2016 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodrifts- og anlægsmidler i 2016 for Kultur- og Fritidsudvalgets rammer med udgangspunkt i status ultimo december 2016.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at forventet regnskab pr. ultimo december 2016 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo december 2016 – Kultur- og Fritidsudvalget".

Lov- og plangrundlag

Principper for Økonomistyring i Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab pr. ultimo december 2016 – Kultur- og Fritidsudvalget

Status på handleplan for sundhedsindsatsen 2016
Sag nr. 12

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger status på handleplan for sundhedsindsatsen 2016 til godkendelse.

Sagen behandles samtidig i alle udvalg.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at status på handleplan for sundhedsindsatsen 2016 godkendes.

Beslutning

Anbefales med 3 stemmer for (A og O), et medlem tog forbehold (C).

Sagsfremstilling

Handleplan for sundhedsindsatsen 2016 blev godkendt på Kommunalbestyrelsesmøde den 29. marts 2016 (sag nr. 57). Status på handleplanen forelægges hermed.

Langt de fleste af de fastsatte mål er nået. En enkel indsats er ikke gennemført. Det er sundhedsformidlerne, som måtte opgive deres funktion i Rødovre på grund af ændringer i deres jobsituation. Derudover er der få indsatser, der ikke er fuldt opnået, hvilket primært skyldes manglende efterspørgsel.

Følgende indsatser har været særligt i fokus i 2016.

Lighed i sundhed blandt andet ved at styrke det tværfaglige samarbejde

Der har i alle indsatser været fokus på samarbejde på tværs af fagligheder, da det er en vigtig forudsætning i arbejdet med sundhed for alle. Derudover har sundhedscenteret været aktiv i lokalmiljøet og tilrettelagt nogle af deres forløb for særlige grupper.

Nyt koncept i forhold til rygestopkurser

Udover rygestopforløb i grupper og individuelle forløb har der i 2016 været afprøvet en ny metode ”Rødovre kvitter smøgerne” tilrettelagt som et cafearrangement. Forløbet bestod af en kombination af rygestoprådgivning med en fastlagt rygestopdato for alle, oplæg samt en konkurrence. 21 deltog i forløbet, og 71% af deltagerne var stoppet med at ryge ved indsatsens ophør. Tilbuddet blev givet i et samarbejde mellem Lokalafdelingen for Kræftens Bekæmpelse, Børne- og Kulturforvaltningen og Social- og Sundhedsforvaltningen.

Styrket indsats for overvægtige børn og unge

Fra juni 2016 er der sket en systematisk henvisning af børn og unge til behandling i ”Enheden for overvægtige børn og unge”. I alt 110 børn er en del af projektet og for størstedelen af børnene er deres BMI faldet. Projektet tilbyder også de børn, der ikke allerede er medlem af en sportsklub fysisk aktivitet, så de kan blive en del af kommunens foreningsliv.

Synliggørelse af indsatserne på sundhedsområdet

Sundhedscenteret har været synligt i magasinet ”Sammen om Rødovre”, vejskærme, infoskærme, facebook og Rødovre Lokalnyt. Facebooksiden er nu oppe på godt 500 følgere og er et godt afsæt for at nå flere nye brugere af sundhedscenterets mange tilbud. Hjemmesiden har fået nyt overskueligt design, herunder en side målrettet de praktiserende læger.

Status på handleplan for sundhedsindsatsen 2016 bliver præsenteret i en skematisk oversigt over mål og opfølgning på mål som bilag til sagen.

Lov- og plangrundlag

Sundhedsloven § 119 stk. 1 og 2.

Økonomiske konsekvenser

Indsatserne er finansieret inden for det afsatte budget for 2016.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Status for handleplan for sundhedsindsatsen 2016

Diverse
Sag nr. 13

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Protokollen oplæst og godkendt. Mødet afsluttet kl.: 18.57.