Afsluttede høringer

Hvis du vil vide mere

Planerne udarbejdes i overensstemmelse med Planloven. Du kan læse planloven på www.retsinfo.dk. For yderligere information om det danske plansystem for fysisk planlægning kan du med fordel se på borger.dk eller Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Statslige planer

Alle planer udarbejdes endvidere i henhold til statslige og regionale planer som for eksempel Fingerplanen 2013, som omhandler Landsplandirektivet om hovedstadsområdets planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg med mere. Fingerplanen udstikker retningslinjerne for placering af arealer til byformål og for anvendelsen af arealer i det åbne land.

Høringssvar fra Birthe D. Knudsen & Jakob Kolding

Forslag til Lokalplan 129 Hendriksholmskvarteret

Sagsnummer: 01.02.05-K04-6-19 SvarID: 144
Indsendt af Birthe D. Knudsen & Jakob Kolding
Dato 28.07.19
Vi hæfter os ved gennemlæsning af forslag til lokalplan 129 først og fremmest ved, at man ønsker at sænke den maksimale bebyggelsesprocent fra 30 til 25.

Lokalplansforslaget rummer i vore øjne masser af gode intentioner om at bibeholde et grønt og åbent lokalmiljø, miljøhensyn m.m. Det er derfor primært bebyggelsesprocenten, der giver anledning til bekymring.

Med en sænkelse af den maksimale bebyggelsesprocent ændres forudsætningerne for anvendelse af ens grund markant. Det vil ikke være muligt at lave tilbygninger, udvidelser og nybygninger i det omfang, man som boligejer evt. har planlagt efter. Dermed stilles vi ringere som grundejere, og det kommer naturligvis til at have en negativ virkning på værdifastsættelsen når grunden har færre anvendelsesmuligheder end hidtil. Der sker med andre ord et markant værditab for alle grundejere, og forudsætningerne bag grundejernes optagne realkreditlån ændres.

Vi stiller os undrende overfor, at Rødovre Kommune ønsker at fravige den generelle bebyggelsesprocent fra Byggeloven. Det medfører et markant værditab for os, som allerede er borgere i kommunen og har købt hus ud fra de forudsætninger, der er gældende i dag. Ændringen gør desuden området mindre attraktivt for tilflyttere.

Det er i vore øjne dybt problematisk at ændre til en lavere bebyggelsesprocent end fastsat i Byggeloven. Det betyder bl.a. at boligejere i ejendomme, der på nuværende tidspunkt er bebygget over 25% (men mindre end 30%) ikke vil kunne genopføre deres hus i tilfælde af fx brand.

Herudover skaber ændringen naturligvis problemer for de mange familier i kvarteret, som har regnet med at kunne udbygge deres bolig og nu ikke har mulighed for at bygge tilstrækkelig m2.
På de af områdets grunde, der er på fx 700 m2 kan det blive vanskeligt at bygge et nyt hus der svarer til de almindelige husstørrelser, der bygges i dag.

Som vi kan læse det, sker sænkelsen af den maksimale bebyggelsesprocent for at bevare områdets præg.
Det er dog vores oplevelse, at det ikke har den store indvirkning set fra vejen, om ejendomme er bebygget 25% eller 30%. Grundet de ret smalle grunde vil der under alle omstændigheder oftest være bebygget i maksimal bredde. Derfor vil forskellen alene være i dybden på grunden, som ikke ses tydeligt fra vej.

Vi ønsker derfor med vores høringssvar at appellere til, at forslaget om sænkelse af den maksimale bebyggelsesprocent droppes.

Med venlig hilsen
Birthe D. Knudsen & Jakob Kolding
Frøslevvej 22