Afsluttede høringer

Hvis du vil vide mere

Planerne udarbejdes i overensstemmelse med Planloven. Du kan læse planloven på www.retsinfo.dk. For yderligere information om det danske plansystem for fysisk planlægning kan du med fordel se på borger.dk eller Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Statslige planer

Alle planer udarbejdes endvidere i henhold til statslige og regionale planer som for eksempel Fingerplanen 2013, som omhandler Landsplandirektivet om hovedstadsområdets planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg med mere. Fingerplanen udstikker retningslinjerne for placering af arealer til byformål og for anvendelsen af arealer i det åbne land.

Høringssvar fra Johnny Carlsen

Forslag til Lokalplan 148

Sagsnummer: 01.02.05.K04-12-19 SvarID: 244
Indsendt af Johnny Carlsen
Dato 03.04.20
Jeg har følgende bemærkninger til Rødovre Kommunes ”Forslag til Lokalplan 148” og tager udgangspunkt i delområde B:

I et samfund der udvikler sig, er huse, der for 50 år siden opfyldte en families behov, i dag i størrelsen ikke egnede til familier til dine, mine og vores børn. For at Rødovre Kommune skal være attraktiv for moderne (børne-)familier, er kommunen nødsaget til at medtage dette i deres overvejelser for, hvordan Rødovre Kommune skal bebygges på kort og på længere sigt.

Når Rødovre Kommune vil nedsætte bebyggelsesprocenten til 25, vil dette medføre, at man ensretter måden at bygge på, altså boliger med et større fodaftryk på grunden. Man får klart flest anvendelige m2, hvis man bygger i et plan. Hvilket selv sagt giver mindre ”luft” på grunden. Dertil kommer, at man – så vidt det er mig bekendt – må bygge op til 50 kvm. indbygget garage. Med tag på hele bygningen vil det alt i alt være en ret stor bebyggelse på grunden.
Kravene til isolering skærpes hele tiden, hvilket medfører færre beboelseskvadratmeter, da bebyggelsesprocenten beregnes fra udvendige mål på en ejendom.

Hvis man politisk gerne vil skabe mere ”luft” på grundene, kan man f.eks. forbyde indbyggede garager. Man kunne fremme det grønne udtryk ved, at give en skrotningspræmie, hvis man fjerner eller flytter sin carport væk fra vejen.

Det er boligdiversiteten, der gør Rødovre attraktiv. Det skal Rødovre også være i fremtiden.

Øvrige bemærkninger til lokalplansforslaget:
1. Af side 17 fremgår, at der skal være 2 parkeringspladser – maksimalt 3 parkeringspladser. Må der godt stå varevogne/kassebiler?
2. Endvidere på side 17, at der ikke må henstilles campingvogne, trailere m.v. Hvis Rødovres borgere ikke må have en trailer stående, får vi så en trailer-parkering oppe ved siden af rådhuset?
3. Det fremgår på side 7 og 18, at langs alle veje fastlægges en byggelinje 5 m fra vejskel. Al bebyggelse herunder carporte, garager, småbygninger og linende skal placeres i eller bag byggelinjen. Hvad med alle eksisterende bygninger? Hvad med hjørnegrunde eller lange smalle grunde? (dette ligner en ekspropriering)
4. Af note til § 9 på side 18 fremgår det, at ”Villakvarterenes grønne karakter er af stor betydning for den gode oplevelse af området og for biodiversiteten i kommunen. Åbne forhaver eller forhaver med hækbeplantning er med til at styrke dette”. Dette kunne generelt klares meget nemt med denne sætning i lokalplanen: Der tillades kun stakit i en maksimal højde på 90 cm eller levende hegn på 180 cm mod vejskel.

Med venlig hilsen

Johnny Carlsen

Relaterede høringssvar