Afsluttede høringer

Hvis du vil vide mere

Planerne udarbejdes i overensstemmelse med Planloven. Du kan læse planloven på www.retsinfo.dk. For yderligere information om det danske plansystem for fysisk planlægning kan du med fordel se på borger.dk eller Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Statslige planer

Alle planer udarbejdes endvidere i henhold til statslige og regionale planer som for eksempel Fingerplanen 2013, som omhandler Landsplandirektivet om hovedstadsområdets planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg med mere. Fingerplanen udstikker retningslinjerne for placering af arealer til byformål og for anvendelsen af arealer i det åbne land.

Høringssvar fra Bjørn Valla

Forslag til Tillæg 8 til Kommuneplan 2018

Sagsnummer: 01.02.03-K04-3-21 SvarID: 297
Indsendt af Bjørn Valla
Dato 26.10.21
Indsigelse:
Forslaget og de ledsagende informationer er ikke i overensstemmelse med de visioner og løfter, som Rødovre Kommune tidligere har fremsat.
Rødovre Kommunes mange forskellige udmeldinger er meget forvirrende.
På et orienteringsmøde forud for vedtagelse af Kommuneplan 2018, fortalte daværende Stadsarkitekt at grundejerne i Rødovre Øst, visuelt skulle forestille sig området Kgs. Nytorv, Bredgade og St. Kongensgade, overført til området fra Rødovre Rådhus , Gunnekær og Egegårdsvej til Rødovrevej.
Gennemførelse af visionen forudsatte, at erhvervsvirksomhederne ville fraflytte området og grundejerne iværksætte boligbyggeri. For at motivere dem, ville kommunen øge byggeprocenten til 120% eller mere. Samtidig skulle kommunens grunde indgå som de såkaldte " sorte diamanter", forstået på den måde, at kommunens grunde skulle være ubebyggede og den tilhørende byggeprocent fordeles forholdsmæssigt mellem grundejerne.
Der blev på ingen måde omtalt almennyttige boliger.
Teknisk Forvaltning har selv ageret i forhold hertil inden vedtagelse af kommuneplan 2018, ved at give ejendommen Egegårdsvej 32 dispensation til at bygge en ekstra etage og bygge 84% i forhold til de gældende 60%, uden at ændre lokalplanen .
Teknisk Forvaltning begrunder det med, at de selv opfattede det som værende i overensstemmelse med visionerne for udvikling af boligområdet og begge dispensationer ville være i overensstemmelse med Kommuneplan 2018 når og hvis den blev vedtaget. Byggeprocenten blev på 80% men det maksimale etage antal forblev 3 og ikke 4 etager som Teknisk Forvaltning havde forventet og givet tilladelse til.
Egegårdsvej Vest fik 160% plus ret til at bygge nogle etager mere end tidligere.
Egegårdsvej Øst og Tæbyvej fik 80% og fortsat maksimalt 3 etager.
En ualmindelig stor forskels behandling af de to kvarterer.
Lise Kongsgård, Teknisk Forvaltning, har så sent som i begyndelsen af dette år, oplyst at i forbindelse med vedtagelse af forslaget, ville byggeretten på kommunens grunde, blive brugt til såkaldt " bytte-bytte-købmand " hvilket har samme betydning som de tidligere omtalte " sorte diamanter "
På orienteringsmødet den 14.10.2021, fik vi den opfattelse, at sådan ville det ikke blive.
Hvorfor ikke gøre alle glade og tilfredse, ved at tilkende give at kommunen vil fortsætte i samme spor som ved Egegårdsvej 32 og give hele området tilladelse til at bygge 4 etager. Og en højere byggeprocenten end den nuværende.
Det behøver nødvendigvis ikke, at reducere de grønne arealer i bebyggelserne.
Damhusengen i sig selv, vil gøre parkbyen til en af de mest eftertragtede boligområder.
Antallet af almennyttige boliger kan blive større.
Der kan blive flere bofællesskaber og boliger til de ældre i Rødovre, der flytter fra hus til lejlighed, men som fortsat helst vil blive boende i vante omgivelser.
Flere tunge skatteydere kan flytte til området.
Erhvervsvirksomhederne bliver, som oprindelig lovet, motiveret til at fraflytte på et tilstrækkeligt økonomisk grundlag.
Det bliver hverken borgerne i Rødovre eller grundejerne der kommer til at betale for forøgelsen af byggeretten, men det større antal boliger der bliver bygget.
Rødovre Kommune kan indfri sine løfter.