Afsluttede høringer

Hvis du vil vide mere

Planerne udarbejdes i overensstemmelse med Planloven. Du kan læse planloven på www.retsinfo.dk. For yderligere information om det danske plansystem for fysisk planlægning kan du med fordel se på borger.dk eller Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Statslige planer

Alle planer udarbejdes endvidere i henhold til statslige og regionale planer som for eksempel Fingerplanen 2013, som omhandler Landsplandirektivet om hovedstadsområdets planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg med mere. Fingerplanen udstikker retningslinjerne for placering af arealer til byformål og for anvendelsen af arealer i det åbne land.

Høringssvar fra Agenda 21 Gruppen i Rødovre

Forslag til Kommuneplan 2022 - Sammen om et bæredygtigt Rødovre

Sagsnummer: 01.02.03-P15-1-20 SvarID: 313
Indsendt af Agenda 21 Gruppen i Rødovre
Dato 01.03.22
Rødovre den 1. marts 2022
Rødovre Kommunalbestyrelse
Rådhuset, Rødovre Parkvej 150
2610 Rødovre

Bemærkninger til Kommuneplan 2022
Agenda 21 Gruppen i Rødovre har følgende bemærkninger til forslaget til Kommuneplan 2022:
Forslaget erstatter kommuneplanen fra 2018, der var på 400 trykte sider. Nu er planen digitaliseret, og der er sket en tiltrængt oprydning og redigering. Alligevel er der tale om et særdeles omfangsrigt værk med mange henvisninger (links) til yderligere materiale, som er vigtigt for forståelsen og den praktiske anvendelse af kommuneplanen. For offentligheden og kommunens borgere giver det svære vilkår for den inddragelse, som er indskrevet som et vigtigt og selvstændigt formål i planloven.
Vi efterlyser en offentlighedsstrategi med klare mål om borgerinddragelse. Kommunen lancerer løbende et stort antal meget forskellige ’planer’. Kommuneplanen har vidtrækkende konsekvenser og et særligt lovgrundlag. Det er tydeligvis ikke tilstrækkeligt blot at uploade kommunens hjemmesider og så forvente, at enhver borger kan søge de aktuelle og relevante emner frem.
Borgermødet den 10. februar rådede noget bod på dette, men kun for de borgere, der deltog i mødet. Men intet appetitvækkende materiale havde forud nået borgerne via Lokalnyt, og det prægede nok fremmødet og den sparsomme deltagelse på nettet. En stor del af borgermødet havde fokus på en brugervejledning i det nye system. En af fordelene ved digitalisering er naturligvis, at søgning kan gøres brugervenlig: Med få klik skal man kunne se, hvad der gælder for ’min grund’? Vi finder dog, at de oplysninger, der på den måde vises, ikke er udtømmende – stoffet i hovedstrukturen og retningslinjerne er ofte nødvendige for forståelsen. Desuden kunne der med fordel tænkes på, hvordan ’inspirerende oplysninger’ kunne få en mere fremtrædende plads i brugerbilledet. Og endelig bør kommunen være opmærksom på, at ikke alle Rødovreborgere er grundejere, samt at der kan være behov for at søge oplysninger for områder eller særlige mener, og ikke blot enkeltejendomme.
Vi tror dog på, at det digitale format kan åbne mulighed for de ønskede løsninger, og vi ser frem til de fortløbende forbedringer. Vedrørende offentlighedens inddragelse håber vi, at der vil ske en grundig evaluering med henblik på en grundlæggende bedre borgerdialog, når den næste planstrategi skal planlægges og debatteres.
Forslaget til Kommuneplan 2022 indledes med ’Rødovrestrategien’, en forkortet udgave af kommuneplanstrategien fra 2020, som i henhold til planloven skal udstikke målene for den nye kommuneplan. Teksten er præget af mange gode hensigter, men hovedtrækkene i planen fortoner sig – og der er ingen forklaring på ændringer i forhold til den foregående kommuneplan. Dem kan man til gengæld finde i miljøscreeningen, i en rimelig kortfattet form, men disse oplysninger burde efter vor mening gives en mere fremtrædende plads.
Agenda 21 Gruppen i Rødovre finder, at kommuneplanens ændringer overordnet set bidrager til en grønnere og mere fornuftig byudvikling i Rødovre. En del ændringer er funderet i den omfattende redegørelse for 15 ’kulturmiljøer’, der er på over 500 sider. Det kræver en ihærdig læselyst at nå frem til de konkrete anbefalinger i slutningen af hvert afsnit – og dermed at forstå de ændrede planrammer. Vi finder at den øgede fokus på vores bys historiske tilblivelse og kvaliteter er et positivt paradigmeskift i forhold til den hidtil foretrukne nedrivnings- og byggepolitik.
’Natur og biodiversitet’ udpeges som et ’gennemgående tema’ i planen. Vi finder, at emnet er opprioriteret, men at der stadig er en stor opgave forude, hvis forringelserne af naturtilstanden i Rødovre skal vendes til fremgang. I afsnittet om ’Grønt Danmarkskort’ finder vi nu en arealopgørelse over naturarealer, og selv om ikke alle tal kan verificeres, viser oversigten, at naturen udgør en alt for lille del af Rødovre. Vej- og parkeringsarealer udgør til sammenligning en dobbelt så stor andel. Tilmed er naturen under pres fra tre kanter: Befolkningen vokser, og der bliver gjort indhug i de grønne arealer, hvoraf langt hovedparten (85%) er støjramte. Mulighederne for naturgenopretning og for befolkningens friluftsliv bør derfor have den højeste prioritet i udviklingen af Rødovre.
Den grønne omstilling vil i stigende grad stille krav ikke bare til klimatilpasninger, men i langt højere grad klima- og biodiversitetshandling. Inden sommer skal byrådet vedtage en klimahandlingsplan på linje med de fleste andre kommuner i landet. I forbindelse med kommuneplanen vil vi pege på, at der i høj grad bør være et samspil mellem de to planer. Kommuneplanen rummer muligheder for en mere bæredygtig kommune, med større og mere sammenhængende naturarealer, og med en mindre belastende trafikstruktur. Øget fokus på cyklisme kunne give både en sundere befolkning – og en sundere by.
Kommuneplanen sætter retningslinjer for en mulig BRT linje, og den beskriver ’foreløbige scenarier’ for en metrolinje og -stationsplacering. Vi savner en belysning af grundlaget for især metroplanerne. Det bør ikke være således, at politikerne vedtager særdeles udgiftskrævende infrastruktur uden at kende de økonomiske eller bymæssige konsekvenser ikke mindst på længere sigt. Eller uden at kende de relevante alternativer, som aktuelt udvikler sig med elektricificeringen af bussystemerne.
Med venlig hilsen
for Agenda 21 Gruppen i Rødovre
Jann Larsen og Jørgen Munch

Relaterede høringssvar