Afsluttede høringer

Hvis du vil vide mere

Planerne udarbejdes i overensstemmelse med Planloven. Du kan læse planloven på www.retsinfo.dk. For yderligere information om det danske plansystem for fysisk planlægning kan du med fordel se på borger.dk eller Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Statslige planer

Alle planer udarbejdes endvidere i henhold til statslige og regionale planer som for eksempel Fingerplanen 2013, som omhandler Landsplandirektivet om hovedstadsområdets planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg med mere. Fingerplanen udstikker retningslinjerne for placering af arealer til byformål og for anvendelsen af arealer i det åbne land.

Høringssvar fra Majbrit & Allan Brøste

Forslag til Kommuneplan 2022 - Sammen om et bæredygtigt Rødovre

Sagsnummer: 01.02.03-P15-1-20 SvarID: 329
Indsendt af Majbrit & Allan Brøste
Dato 02.03.22
Vi kan helt tilslutte os høringssvar fra de andre beboere i Espely, da vi selv har “kæmpet” med kommunen i 2 1/2 år om tilladelse til at overskride byggelinjen med 1 1/2 m mod skel til vej.

Hvis man hører ind under lokalplan 148 , kan man maksimal bebygge 25% af grunden og 5 m fra skel, og der er ingen mulighed for dispensation.
Er helt med på at kommunen skal være grønnere men hvorfor begrænser man derved nogle boligejere mulighed for at forbedre deres boliger. Man kan vel i det mindste kigge på de ansøgninger der vil komme vedr. dette problem , men det gør man ikke.

Når man udtager 1700 parcelhuse ud af 5500 og pålægger dem sanktioner som i den grad fraviger BR 18 med hensyn til byggeprocenter og byggelinjer kan det vel ikke undre at der vil være nogen som bliver uhensigtsmæssigt ramt, specielt når man tænker på at der i BR 18 er et afsnit om særlig hensyn som f.eks. hjørnegrunde.
Vi syntes at hensynet til lige behandling af parcelhusejere bør tage udgang i BR18 således at det burde være ligegyldigt hvor parcelhuset er beliggende i Rødovre og for den sags skyld i resten af Danmark.
Vi vil gerne igen gøre opmærksom på at adgangen til evt. dispensationer kunne ligge hos et politisk udvalg uden indblanding fra embedsledelsen, da de i følge vores kamp siden 2019 kun går ud fra deres juridiske fortolkninger og ikke kan tage stilling til borgerens behov eller argumenter.

Vi har også i forbindelse denne høring kunne konstatere at vi er tiltænkt at blive en del af kulturarven i Rødovre, her vil man samarbejde med vores grundejerforening om hvad dette vil betyde for os . Vi kan efter vores opfattelse og erfaring fra kommunens side( Herunder besøg af byplanlæggeren)
kun frygte flere restriktioner med hensyn til vores fælles område i Espely. Vi er område C borgere og derfor ramt af den fulde pakke. Fritiden IV er en
del af de samme statslånshuse fra 1955-57 , husene er oprindelig ens i størrelse ( ca. 90 m2 ) og ligger flere steder i Rødovre, vi kan ikke forstå hvorfor lige vi er udset til kulturarv. Vi har selvsagt en interesse i at få lov til opgradere vores hus til dagens standard (gennemsnitshus i Danmark er 140 m2)
Men det er desværre ikke muligt som det ser ud pt. Som følge af 5 m. byggereglen og at vores hjørnegrund på 646 m2 med skæve vinkler kan vi ikke bygge på 275m2 af vores parcel. Vi går også ind for et grønt Rødovre men det virker som et overgreb på de få parcelhusejere som er omfattet af 25% og 5 meter reglen at vi skal levere det grønne når kommunen inddrager grønne områder til mere byggeri (ungdomsboliger ved espelunden) samt giver store bygherrer inkl.. kommunen som uden problemer kan få dispensation (lokalplan 145) fra pågældende 5m regel og byggeprocenter på over 260% ( egegårdsvej)
Det kan godt være at vores huse i grundplan er ens. Men det er vores grunde og husenes placering ikke, og derfor er udfordringerne i forhold til at opgradere vores boliger til nutidens standard meget forskellige og kan derfor ikke placeres indenfor en rigid skabelon som lokalplan 148 beskriver .
Derfor virker kulturarvsplanen om begrænsning af byggeri mod syd fuldkommen ude af trit med virkeligheden, da nogle få grunde ikke har andre muligheder. Vi vil også gøre opmærksom på at vi finder det uhensigtsmæssigt at man sætter tilbygninger i samme kategori som skure og carporte, da tilbygninger altid placeres i sammenhæng med det oprindelig hus, hvilket ikke er tilfældet med skure og carporte, som typisk placeres med afstand til huset.
Vi har ikke de store forhåbninger om at vores og andres indsigelser imod kommunens overgreb, da vi anser at dette blot er en lovpligtig skueproces, hvilket understøttes af de mange høringssvar i forbindelse med lokalplan 148 ikke gav nogen anledning til at revurdere planen, bortset fra nogle fuldstændig ligegyldige indrømmelser.

Majbrit og Allan Brøste
Espely 17
Sendt fra min iPad

Relaterede høringssvar