Afsluttede høringer

Hvis du vil vide mere

Planerne udarbejdes i overensstemmelse med Planloven. Du kan læse planloven på www.retsinfo.dk. For yderligere information om det danske plansystem for fysisk planlægning kan du med fordel se på borger.dk eller Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Statslige planer

Alle planer udarbejdes endvidere i henhold til statslige og regionale planer som for eksempel Fingerplanen 2013, som omhandler Landsplandirektivet om hovedstadsområdets planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg med mere. Fingerplanen udstikker retningslinjerne for placering af arealer til byformål og for anvendelsen af arealer i det åbne land.

Høringssvar fra SF Rødovre

Forslag til Kommuneplan 2022 - Sammen om et bæredygtigt Rødovre

Sagsnummer: 01.02.03-P15-1-20 SvarID: 337
Indsendt af SF Rødovre
Dato 02.03.22
Høringssvar fra SF Rødovre

Byudvikling:

I forslaget til kommuneplan 2022 indgår et forslag om at byudvikle i Valhøj erhvervskvarter.
Vi er enige i, at området trænger til udvikling, da området generelt fremstår slidt, og visse områder tiltrækker brugere og brug, som ikke er ønskværdigt. Vi har dog betænkeligheder ved følgende foreslåede områder:

- 4B20
Vi finder det uhensigtsmæssigt at byfortætte i en grad, som der foreslås, lige syd for den allerede meget tætbebyggede Irmabyen. Vi mener ikke, det er en bæredygtig byudvikling at byfortætte Danmarks i forvejens 3. tættest befolkede kommune.
Området bør i stedet udnyttes til offentlige formål, som vil gavne ikke alene området men hele Rødovre. Vi foreslår, at området i stedet udlægges til offentligt formål med tanke på en ny folkeskole. En ”multiskole”, som bygges til at dække flere behov. Først og fremmest skal den være en folkeskole, men arealerne og lokalerne skal være fleksible, så foreningslivet og Rødovres borgere kan benytte sig af dem uden for skoletid. Den skal udformes, så den kan udnyttes til andre formål, når der i fremtiden ikke længere er øget behov for en folkeskole der.
Multiskolen skal selvfølgelig have idrætsfaciliteter tilknyttet som enhver anden skole. Her foreslår vi en multihal, som kan tilgodese mange forskellige idrætsbehov. Vi foreslår også, at den skal indrettes med tilskuerpladser, så den kan benyttes til opvisning og stævne.
Vi foreslår også, at der i området 4B20 etableres en udendørs skaterpark med streetsport/outdoorsport område. Dette foreslås for at vi også tilgodeser borgere uden for foreningslivet. Skaterparken kan evt. udføres under niveau, så den samtidig kan udnyttes som klimatilpasning som et skybrudsbassin. Familiefaciliteter og legeplads ved skaterparken vil bidrage med større diversitet i brugerne af området til fordel for alle, og det vil kunne sikre en større belægning på faciliteterne.

- 4B21
Det foreslås i planen, at området udlægges til boligområde med tæt-lav bebyggelse med en maksimal samlet bebyggelsesprocent på 40%.
Vi er enige i, at det vil være ønskværdigt med flere rækkehuse i området. Vi er dog betænkelige ved muligheden for, at en ny rækkehusbebyggelse vil indelukke søen. Med flere boligområder i Valhøjskvarteret stiger behovet for rekreative områder samt naturområder, og vi frygter, at en tæt bebyggelse om søen vil forringe kvaliteten af naturområdet. Vi er opmærksomme på, at søen betragtes som et teknisk anlæg, men det er stadig et beskyttet naturområde, som kan benyttes rekreativt. Naturområdet skal udføres med fokus på biodiversitet, insektpleje og naturkvalitet.
Derudover foreslår vi, at området udvides mod nord helt op til Valhøjs Alle. Den ekstra plads foreslår vi skal udnyttes til at udvide det grønne område omkring søen, således at min. 20% af det samlede areal skal tillægges søens område med ny natur. En udvidelse helt op til Valhøjs Alle vil samtidig give området en mere harmonisk og bedre sammenhæng med området 4B14.
Området kan også udvides mod syd ned til og med bygningen, hvor Baby Sam holder til. Vi mener, det er hensigtsmæssigt at bevare erhvervsområdet (Fitness World og Interplan Huse) helt nede ved Roskildevej, da de bygninger virker afskærmende for nye rækkehuse.

- 4B14
Jævnfør plandata tillader gældende lokalplan højst en samlet bebyggelsesprocent for hele området på 35%. I forslaget til kommuneplanen foreslås det at hæve den samlede bebyggelsesprocent til 40%. Med mindre der med de 5% forøgning medregnes de 6 m2 udhusareal pr. bolig, som fraregnes i den eksisterende plan, er vi imod det forslag, da det er et skridt i den forkerte retning ift. byfortættelse. Det eksisterende fungerer i dette tilfælde, og det er der ikke grund til at ændre på.

- 4E05
Området foreslås i planen udlagt til bl.a. byomdannelsesområde med mulighed for kulturformål og idrætsformål.
Disse formål bliver allerede opfyldt af område 4B20, jf. vores forslag om multiskole med idrætsfaciliteter. Området 4E05 kan i stedet udlægges til erhverv som området 4E04 med maksimal miljøklasse 2 med tanke på at udvikle med private sports- eller kulturtilbud, som f.eks. træningscenter eller eventcenter, som vil skabe øget liv og dynamik i området.

Vi foreslår at krav om grønne områder ifm. byudvikling skal indgå i kommuneplanen. Alle byggerier skal bidrage med grønne og rekreative områder.

Klimatilpasning
- Fremtidige byggerier i hele Rødovre skal forberede til separatkloakering, således at udgifter til tilslutning til offentlig kloak lægges ved byggeriet, hvor det vil være billigere for udvikler/boligejer frem for i fremtiden grundet nemmere tilgængelighed i byggeprocessen. Dette skulle være med til at sætte skub i kommunens planer om total separatkloakering i hele Rødovre.

- Udbygning af separatkloakering i hele kommunen bør indgå i kommuneplanen.

- Der skal være større fokus på at lave ”klimaveje” på de offentlige lokale boligveje. Det bør indgå i klimatilpasningsplanerne for Rødovre. Vejvand skal nedsives lokalt frem for i kloakken. Ved at omdanne veje med lokal nedsivning i f.eks. regnvandsbede, vil man samtidig kunne forsvare at sænke fartgrænserne, som også har været kommunens ønske.

Trafik og mobilitet
Der bør være fokus på opsætning af ladestandere. Dette kunne gøres i en såkaldt ladestanderstrategi, men det skal også inkluderes i kommuneplanen. Ved byggerier skal en vis andel af parkeringspladserne være med ladestander – eller som absolut minimum forberedt herfor. Der er lovgivning på området, men den er ikke begrænsende for kommunen, den sætter et minimum. Vi skal over det minimum. Til fordel for nye beboere og Danmarks målsætninger om x-antal el-biler inden 2030.
Der skal yderligere indskrives, at Rødovre vil forpligte sig til at arbejde for opsætning af ladestandere i samarbejde med private udbydere. Her er der (indtil det bliver ændret) begrænsende lovgivning med hensyn til hvad kommunen selv må opsætte, men der er ikke begrænsning på private udbydere, og dem skal Rødovre arbejde for at tiltrække. Således vil alle borgere kunne købe el-biler, på trods af at de bor i boliger uden egen parkeringsplads.
Afsnittet med klimaveje hører også til her. Ved at lave klimaveje på de mindre boligveje, vil man kunne begrænse færdslen med regnbede og træer som en slags ”heller” og chikaner. Herved vil man kunne sænke den tilladte hastighed fra 50 km/t til 30 og 40 km/t.

Relaterede høringssvar