Afsluttede høringer

Hvis du vil vide mere

Planerne udarbejdes i overensstemmelse med Planloven. Du kan læse planloven på www.retsinfo.dk. For yderligere information om det danske plansystem for fysisk planlægning kan du med fordel se på borger.dk eller Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Statslige planer

Alle planer udarbejdes endvidere i henhold til statslige og regionale planer som for eksempel Fingerplanen 2013, som omhandler Landsplandirektivet om hovedstadsområdets planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg med mere. Fingerplanen udstikker retningslinjerne for placering af arealer til byformål og for anvendelsen af arealer i det åbne land.

Høringssvar fra Michael Kvist Nielsen

Forslag til Lokalplan 146

Sagsnummer: 01.02.05-K04-3-23 SvarID: 359
Indsendt af Michael Kvist Nielsen
Dato 09.08.23
I lokalplanen er der flere forhold jeg ønsker uddybende svar på. Jeg er uforstående overfor, at man lukker flere virksomheder, uden at henvise til andre og lignende lokaliteter. Der er f.eks. et stort motionscenter, hvor jeg selv træner flere gange om ugen, som i folkesundhedens interesse yder en fantastisk indsats. Der er styrketræning, pilates, dans, cross-fitt, mv., og jeg ser rigtig mange mennesker, der starter med f.eks. vægtproblemer, som stille og roligt får en selvtillid og tro på egne evner. Det kan kun være i kommunens og vort efterhånden stærkt skrantende sundhedsvæsens interesse, at borgere får mulighed for at få et bedre helbred, og samtidig være en del at et stærkt fællesskab på tværs af alder, køn, meninger og holdninger.
Dernæst er det mig helt uforståeligt, at man bliver ved med at bygge boliger i Rødovre, hvor mange af dem står tomme. Jeg bor selv i Irmabyen, og alene fra mine vinduer, kan jeg se 6 tomme lejligheder fordelt på 3 opgange. I et helt nyopført kompleks i Irmabyen, har jeg talt ikke mindre end 16 tomme boliger, og der er til stadighed til-salg-skilte mange steder. Hvorfor bliver man så ved med at bygge ?
Infrastrukturen i lokalplanen er meget kort beskrevet. Den beskriver kun, hvordan beboerne får adgang til bebyggelserne, men ikke det faktum, at der til hver bolig skal regnes med 1-3 biler pr. bolig. Det er det dilemma man til daglig kæmper med i Irmabyen, og som der ikke redegøres for i lokalplanen. For at skaffe P-pladser nok laver man bare P-pladserne smallere, så man ikke kan komme ud eller ind ad sin bil, og man derfor må have sin bil på værksted flere gange om året for, at få den udbedret for ridser og buler. Vejene til og fra bebyggelserne er slet ikke beskrevet, og da man må påregne en stærkt forøget trafik, vil vejene blive stærkt trafikerede. Hvordan vil man løse denne opgave ?
Kort beskrevet er der, ligesom i Irmabyen, rigtig mange forhold man undgår at forholde sig til, og udelukkende kigger på volumen før kvalitet for de mennesker der skal have der dagligdag i områderne.
Jeg imødeser svar på alle nævnte forhold.