Afsluttede høringer

Hvis du vil vide mere

Planerne udarbejdes i overensstemmelse med Planloven. Du kan læse planloven på www.retsinfo.dk. For yderligere information om det danske plansystem for fysisk planlægning kan du med fordel se på borger.dk eller Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Statslige planer

Alle planer udarbejdes endvidere i henhold til statslige og regionale planer som for eksempel Fingerplanen 2013, som omhandler Landsplandirektivet om hovedstadsområdets planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg med mere. Fingerplanen udstikker retningslinjerne for placering af arealer til byformål og for anvendelsen af arealer i det åbne land.

Høringssvar fra Lars Jakobsen

Forslag til Lokalplan 155

Sagsnummer: 01.02.05-K04-2-23 SvarID: 361
Indsendt af Lars Jakobsen
Dato 25.08.23
Til Rødovre Kommune

Vedrørende lokalplan 155.

Det er ærgerligt at se at de grønne områder som før var et stort aktiv for bebyggelsen AAB 43 nu bliver bebygget.

Hvis der var valgt at bygge nye højhuse ville det meste af de grønne områder kunne blive bevaret, og påvirkningen af den eksisterende bebyggelse vil have været mindre end det er tilfældet med forslaget i lokalplan 155.


Kommentar på det fremlagte lokalplanforslag på område A:

For mig ser det ud som om at de eksisterende træer er vurderet som bevaringsværdige uden hensyntagen til at konsekvensen af denne fredning medfører at det nye byggeri bliver presset op mod det eksisterende. Træer er vigtige, men nye træer kan placeres i den sydlige ende af delområdet i sammenhæng med den beplantning der er syd for Ruskær 16.
Et af problemerne er, at det bebyggede areal er over dobbelt så stort som den plads det nedtagne højhus optog.

Forslag:
De 2 mindre bygninger kunne placeres nord for den store bygning og så kunne der plantes træer hvor de er placeret i forslaget.
De 2 mindre bygninger kunne sløjfes og vinkelbygningen forhøjes, så etage kvadratmeterne blev de samme. Samtidig kunne der plantes træer hvor de små bygninger er planlagt.
Evt. kunne vinkelbygningen rykkes mod nord og parkeringspladserne placeres i den trekant hvor der nu er træer.

Hvis vinkelbygningen rykkes mod nord ville institutionen i delområde C få mere luft omkring deres legeplads. Den kunne evt. flugte med Ruskær 24 - 30 hvilket ville betyde at de 1090 kvm. eksisterende beplantning kunne bevares.

Jeg syntes at den gensidige påvirkning for beboerne af de nye bygninger og beboerne i Ruskær 6, 10 - 14 og 16 - 20 er undervurderet.
Arkitekten gør klart opmærksom på at de “bevaringsværdige” træer skubber de nye bygninger mod syd, så jeg antager at projektet havde set anderledes ud hvis han ikke havde stået overfor et ufravigeligt krav om at træerne ikke måtte fældes.

Tilsvarende betragtninger kan anlægges for del område B.

Desuden, hvordan vil en bebyggelse så tæt på, påvirke nedsivning af regnvand?
Jeg bor i Ruskær 14 og vi har problemer med vand i kælderen ved langvarige regnskyl.

Jeg antager at der skal piloteres. Hvordan vil dette påvirke vores skrøbelige huse?

Når vores gæld fra nedrivningen er betalt og vi ikke længere er insolvente, er det planen at Afd. 43 skal søge om midler fra Landsbyggefonden til renovering af bygningerne i afd. 43. Vi skulle nødig stå med en endnu større omkostning end der er beregnet på nuværende tidspunkt, pga. skader der er påført bebyggelsen ifm.opførelsen af nye bygninger tæt på vores bygninger.