Afsluttede høringer

Hvis du vil vide mere

Planerne udarbejdes i overensstemmelse med Planloven. Du kan læse planloven på www.retsinfo.dk. For yderligere information om det danske plansystem for fysisk planlægning kan du med fordel se på borger.dk eller Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Statslige planer

Alle planer udarbejdes endvidere i henhold til statslige og regionale planer som for eksempel Fingerplanen 2013, som omhandler Landsplandirektivet om hovedstadsområdets planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg med mere. Fingerplanen udstikker retningslinjerne for placering af arealer til byformål og for anvendelsen af arealer i det åbne land.

Høringssvar fra T. Fazal

Forslag til Lokalplan 155

Sagsnummer: 01.02.05-K04-2-23 SvarID: 383
Indsendt af T. Fazal
Dato 30.08.23
Forslag og Indsigelse mod lokalplan 155
Med ménte for alle øvrige indsigelser og pointer/forslag ønsker vi at følgende også tages til betragtning.

Først og fremmest ønsker vi at Rødovre kommune tager lokalplan 155 til genovervejelse mht. at sløjfe projektet i kærene. Kærene i Rødovre har længe været et område fyldt med natur, tryg trivsel og ikke mindst masser af frirum. Baseret på Rødovres værdier, er dette projekt ikke tilgodeseende på hvad Rødovre står for, samt eksisterende beboers bekymringer og indsigelser.

Som bekendt er der etableret parkeringspladser mod indersiden af ruskær 16-20. Der vil nu bygges yderligere parkeringspladser på bagsiden af ruskær 16-20, hvilket ikke vil være sundt og:
1)hensigtsmæssigt for privatlivet for beboer i stueetagen, da der kun er ca 10 meter fra ruskær 16-20 (soveværelser og øvrig intim sfære) og kommende parkeringsplads. Samt sikkerheden mht. adgang til boliger gennem have/køkkendøre og vinduer ud til det i dag grønneareal. - Laver i indhegning/haver for beboerne dertil?

1.2)støjgener af køretøjer der konstant kører ind og ud på beggesider af boligen. Der må være rammer for støjgener fra både køretøjer 10 meter fra åbne vinduer og boliger. Samt støjgener fra summende el-ladestandere hvis disse etableres tæt opad eksisterende boliger, hvilket er ulemper påvist af beboer fra øvrige beboelsesområder.

Jeg genkender ikke at der skulle være blevet taget højde for disse bekymringer fra sårbare ældre, dag- og nat arbejdende mennesker og syge- og kræftramte beboer som bor i ruskær 16-20.

Den bedste løsning ville være parkeringskældre, som både vil løse problematikken om bevarelse af natur og bæredygtighed, støjgener og ikke mindst sikkerhed og privatliv for beboer.

Ydermere er det grønne græsareal hyppigt anvendt af familier og øvrige beboer til diverse aktiviteter. Endvidere er det en merværdi for beboer der kan nyde det åbne areal og dets udsigt. Det giver “luft” og bekvemmelighed.

2)Understøttende øvrige indsigelser, er der som bekendt til mødet på milestedet d.24 august mulighed for at inddæmme privatlivsgener, ødelæggelse af udsigt, natur og værdi af bebyggelse ud for ruskær 10-14, hvor der skal bygges seniorboliger 10 meter fra eksisterende boliger. Ligeledes som parkeringspladsen ud for ruskær 16-20, skal senior boligerne bygges lige foran soveværelser og køkken (intime sfære). Disse problematikker kan inddæmmes ved at bygge seniorboligerne på vinkelblokkende ved at tilføje etager. Som bekendt er lovkravet ca. 9 etager og de kommende bygninger vil være omtrent 3-4 etager. Det vil give en mulighed for at bibeholde nogle større grønne arealer og den øget befolkningstæthed man ønsker den nye bebyggelsen skal bidrage med.

Vh.
Fazal