Afsluttede høringer

Hvis du vil vide mere

Planerne udarbejdes i overensstemmelse med Planloven. Du kan læse planloven på www.retsinfo.dk. For yderligere information om det danske plansystem for fysisk planlægning kan du med fordel se på borger.dk eller Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Statslige planer

Alle planer udarbejdes endvidere i henhold til statslige og regionale planer som for eksempel Fingerplanen 2013, som omhandler Landsplandirektivet om hovedstadsområdets planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg med mere. Fingerplanen udstikker retningslinjerne for placering af arealer til byformål og for anvendelsen af arealer i det åbne land.

Høringssvar fra Grundejerforeningen Nørregaard

Forslag til Støjhandlingsplan 2018-2023

Sagsnummer: 09.11.00-P15-1-18 SvarID: 65
Indsendt af Grundejerforeningen Nørregaard
Dato 10.06.18
Grundejerforeningen Nørregårds høringssvar
vedrørende Rødovre Kommunes forslag til støjhandlingsplan 2018 - 2023.


Rødovre Kommunalbestyrelse har udsendt forslag til Støjhandlingsplan 2018 - 2023 i 8 ugers offentlig høring.

Det fremgår af forslaget til støjhandlingsplan 2018 – 2023 at forslaget er baseret på en kortlægning af vejtrafikstøjen i Rødovre udført i 2017. Det fremgår endvidere, at støjhandlingsplanforslaget er kommunens lovpligtige indberetning til Miljøstyrelsen, men at planen ikke medfører handlepligt for kommunen til at iværksætte foranstaltninger for at begrænse støj fra vejtrafikken i Rødovre Kommune (side 4).

I planen evalueres endvidere de projekter og tiltag, som Rødovre Kommune har gennemført i den forgangne planperiode for 2013 – 2018 som led i reduktionen af vejstøj (side 16).

Af den forrige støjhandlingsplan for 2013 – 2018 fremgik på side 31, at kommunen havde fået foretaget en beregning af, hvor stor virkning en støjskærm langs Jyllingevej ville have. Beregningerne var foretaget med en skærm i midterrabatten på 0,8 m og en på 1,8 m. Resultaterne var stort set ens, nemlig en effekt på ca. 1 - 3 dB langs Jyllingevej. Af kortene figur 8 og 9 i planen 2013 – 2018 fremgik, at effekten af de støjdæmpende foranstaltningen ville være målbar i hele Grundejerforeningen Nørregårds område, dvs. for samtlige medlemmer af grundejerforeningen.

Af grundejerforeningen høringssvar af 8. april 2013 til kommunen fremgik, at støjhandlingsplanens forslag om dæmpning af støjen på Jyllingevej havde været behandlet på Grundejerforeningen Nørregårds generalforsamling den 7. marts 2013. Der var her fuld opbakning til en reduktion af støjen fra trafikken på Jyllingevej. En ændring på 2 - 3 dB er det man normalt kan opfatte med det menneskelige øre. Det fremgik derfor af svaret til kommunen, at der fra grundejerforeningen Nørregårds side lagt stor vægt på, at de pågældende støjdæmpende foranstaltninger på Jyllingevej blev gennemført snarest muligt.

Grundejerforeningen anførte endvidere i brevet af 8. april 2013, at man meget gerne deltog i drøftelser med kommunen om den nærmere udformning af støjafskærmningen på Jyllingevej, herunder drøftelse af bl.a. spøgsmålet om skærmens højde og udformning, og om mulighederne for renholdelse af skærmen.

Det er med stor beklagelse, at Grundejerforeningen Nørregård ikke har modtaget nogen respons fra kommunen på foreningens brev af 8. april 2013 vedrørende støjafskærmning på Jyllingevej, ligesom der i de forløbne 5 år heller ikke er blevet iværksat andre tiltag for at dæmpe trafikstøjen på Jyllingevej. Foreningen savner også en begrundelse for, at forslaget om etablering af støjskærme på Jyllingevej ikke indgår i den nye støjhandlingsplan for 2018 – 2023 eller er omtalt i evalueringen af tiltag i den tidligere periode.

Grundejerforeningen er ligeledes forundret over, at kommunens støjhandlingsplan for 2018 - 2023 alene refererer til vejtrafikstøj fra kommunale og statslige veje, da bekendtgørelse nr. 1065 af 12. september 2017 (ref. 1) taler om kortlægning af ekstern støj, det vil sige al ekstern støj, som mennesker udsættes for navnlig i bebyggede områder
(§ 1, stk 2, i bekendtgørelsen). Det ville i den forbindelse være nærliggende, at støjen fra fx knallertbanen på Vestvolden ved Jyllingevej også var omtalt i støjhandlingsplanen sammen med fx støj fra virksomheder.

Grundejerforeningen skal endvidere bemærke, at på vejklassificeringskortet figur 1, (side 8) er Engbovej ikke markeret med gult, som er signaturen for en lokal fordelingsvej. Dette må bero på en fejl, da Engbovej i langt højere grad end Nørregårdsvej (der er markeret med gult) på strækningen mellem Rødovrevej og Tårnvej fungerer som lokal fordelingsvej til vejene: Juelsmindevej, Højrisvej, Nørupvej og Vedersøvej som alle, bortset fra Højrisvej, er gennemkørselsveje til Fortvej.

Foreningen må endvidere stille spørgsmål ved rigtigheden af, at det ved den seneste støjkortlægning er forudsat, at en større del af kommunens areal siden 2012 er med absorberende blød overflade fx græs frem for hård reflekterende overflade (side 13 og side 15). Alene i GF Nørregårds område er der i perioden 2012 – 2018 kommet langt flere hårde belægninger i form af fx fliseindkørsler, stenbelægninger o. lign. hårde materialer. Hertil kommer de mange faste hegn, som reflekterer trafikstøjen i modsætning til levende hegn.

Foreningen hilser det velkommen, at det på side 20 i støjhandlingsplanen foreslås at lægge støjdæmpende asfalt på Tårnvej mellem Slotsherrensvej og Jyllingevej, da dette vil være til fordel for foreningens beboere på Tårnvej og de nærmest boende på Engbovej.

Støjkortene figur 2 (side 12) og figur 6 (side 31) viser imidlertid tydeligt, at hele Grundejerforeningen Nørregårds område er belastet af trafikstøj over 58 dB. Det drejer sig alene inden for Nørregårds område om ca. 450 boliger med over 1.000 beboere. Tabel 5 i bilag 1 (side 38) viser da også, at en støjdæmpning på selve Jyllingevej vil vise en virkelig stor positiv effekt for det lokale miljø. Foreningen skal derfor på det kraftigst opfordre Rødovre Kommune til at afsætte de nødvendige ressourcer på kommunens førstkommende budget til både at lægge støjdæmpende asfalt på Jyllingevej og til at nedsætte hastigheden fra 60 km/t til 50 km/t på vejen, da figur 6 (side 31) klart viser, at begge dele vil have stort set samme positive virkning og en markant større effekt, hvis begge dele etableres i fællesskab.

Det fremgår af støjhandlingsplanen, at Rødovre Kommune ikke har afsat eller ønsker at afsætte midler til at få en gennemgående støjafskærmning på Motorring 3 langs hele Rødovre Kommune. Det fremgår, at Rødovre Kommune alene har afholdt møder og opfordret Vejdirektoratet til at forlænge støjskærmen langs den østlige side af Motorring 3.

Grundejerforeningen vil derfor på ny gentage sine tidligere opfordringer til Rødovre Kommune om, at kommunen bekoster den nødvendige etablering af en effektiv støjafskærmning på den strækning, hvor Motorring 3 på en bro føres hen over Jyllingevej, hvilket betyder at støjen fra motorvejen ”løftes” og dermed får fri passege ind i kommunen langs Jyllingevej og dermed sender trafikstøjen fra motorvejen ind i hele grundejerforeningens område, hvilket fremgår meget tydeligt af støjkortene.

Med venlig hilsen
på foreningens vegne
Jann Larsen