Afsluttede høringer

Hvis du vil vide mere

Planerne udarbejdes i overensstemmelse med Planloven. Du kan læse planloven på www.retsinfo.dk. For yderligere information om det danske plansystem for fysisk planlægning kan du med fordel se på borger.dk eller Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Statslige planer

Alle planer udarbejdes endvidere i henhold til statslige og regionale planer som for eksempel Fingerplanen 2013, som omhandler Landsplandirektivet om hovedstadsområdets planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg med mere. Fingerplanen udstikker retningslinjerne for placering af arealer til byformål og for anvendelsen af arealer i det åbne land.

Høringssvar fra Agenda 21 Gruppen i Rødovre

Forslag til Støjhandlingsplan 2018-2023

Sagsnummer: 09.11.00-P15-1-18 SvarID: 74
Indsendt af Agenda 21 Gruppen i Rødovre
Dato 21.06.18
Bemærkninger til Forslag til Støjhandlingsplan 2018 - 2023

Agenda 21 Gruppen skal bemærke følgende i anledning af høringen angående det udsendte forslag til Støjhandlingsplan 2018 - 2023:

Det fremgår af forslaget til støjhandlingsplan 2018 – 2023, at planen er baseret på en kortlægning af vejtrafikstøjen i Rødovre Kommune udført i 2017. I den forbindelse må Agenda 21 Gruppen påpege, at den igangværende boligfortætning og tilstræbte mertilflytning af borgere til kommunen, som politisk fremmes for tiden, alt andet lige må formodes at betyde mere trafik, dels i kommunen, dels til og fra kommunen, som igen betyder at støjniveauet fra trafikken må forventes at stige.

Det fremgår endvidere, at støjkortlægningen ikke medfører handlepligt for kommunen, men at kommunens indsats for at reducere trafikstøjen så vidt muligt vil ske på kommunale veje, hvor flest mulige stærkt støjbelastede boliger kan hjælpes pr. investeret krone. Det fremgår i denne forbindelse af forslaget, at af kommunens i alt ca. 17.900 boliger, er ikke mindre end 6.073 boliger belastet med støj på mere end 58 dB fra vejtrafik. Det betyder, at mere end 1/3 af kommunens boliger er udsat for en støj over den fastsatte grænseværdi.

Agenda 21 Gruppen finder det positivt, at Rødovre Kommune med det udsendte forslag til støjhandlingsplan sætter fokus på støjproblemerne i Rødovre. Men fokus er ikke nok. Der bør snarest muligt iværksættes konkrete foranstaltninger til nedbringelse af vejstøj i kommunen bl.a. af hensyn til borgernes sundhed (støj øger risikoen for kommunikationsbesvær, hovedpine, søvnforstyrrelser, hjertekarsygdom, psykiske lidelser og indlæringsproblemer, jf. forslaget side 4).

Agenda 21 Gruppen undrer sig dog over, at der i kommunens forslag til støjhandlingsplan kun fokuseres på trafikstøj fra vejtrafik. Der savnes i planen en samlet beskrivelse af støjen i hele Rødovre, det vil sige al den eksterne støj inklusiv jernbanetrafik, flytrafik og anden transport, samt støj fra erhvervsvirksomheder og anden menneskelig frembragt uønsket lyd fx fra motocross banen på volden ved Jyllingevej. Støjhandlingsplanen forholder sig alt for snævert til kommunens ansvarsområde og udelader fx, jernbanestøj, til trods for planerne om at opføre op mod 1000 boliger i jernbanens støjzone. Når kort over jernbanestøj nu skal indgå i Kommuneplan 2018, bør den slags støj også behandles i støjhandlingsplanen.

Agenda 21 Gruppen glæder sig over de skitserede konkrete forslag til nedbringelse af vejstøj, herunder langs Roskildevej ved sænkning af hastigheden fra 60 km/t til 50 km/t (jf. side 22 i planen). Men ud over nedsættelse af hastigheden ved påbud om x km/t og støjdæmpende asfalt bør der også fokuseres på andre alternativer fx i form af chikaner og rundkørsler.

Det fremgår af støjhandlingsplanen, at der ikke er afsat midler til at få en gennemgående støjafskærmning langs Motorring 3 gennem hele Rødovre Kommune. Det fremgår, at Rødovre Kommune har opfordret Vejdirektoratet til at forlænge støjskærmen langs den østlige side af Motorring 3, men at Staten ikke har prioriteret støjreduktionen på denne motorvejsstrækning.

Agenda 21 Gruppen er bekendt med, at der er udlagt støjdæmpende asfalt på motorvejen, men gruppen må på det kraftigste anbefale, at der tillige etableres en effektiv støjafskærmning - eventuelt bekostet af Rødovre Kommune om nødvendigt - langs hele Motorring 3 gennem Rødovre, og specielt på den strækning, hvor Motorring 3 føres hen over Jyllingevej på en bro, hvilket betyder at støjen ”løftes” og dermed får fri passage ind langs Jyllingevej.

Det bekymrer også Agenda 21 Gruppen, at der er fældet en hel del træer på Vestvolden, herunder på volden på begge sider af Jyllingevej, således at det ovenfor nævnte ”hul” i volden, hvor støjen kan få fri passage ind i Rødovre, er gjort endnu større.

Udpegning af stilleområder, som ifølge de tidligere støjhandlingsplaner er efterspurgt af borgerne, er nu helt udeladt. Det er uambitiøst og en klar mangel i forhold til den nye Kommuneplan 2018, som har to retningslinjer vedrørende støj - og den ene handler om stilleområder (som skal sikres mod støj over 55 dB).

Agenda 21 Gruppen må endvidere stille spørgsmålstegn ved den ændrede beregningsmetode for støjkortlægningen, hvorved det er forudsat, at en større del af kommunen har ”en absorberende blød overflade”. Det anføres i forslaget, at en større del af kommunens areal siden 2012 har en absorberende blød overflade fx græs frem for hård reflekterende overflade (forslaget side 13 og side 15). En besigtigelse af kommunens forskellige kvarterer viser tydeligt, at der i perioden 2012 – 2018 er kommet langt flere hårde belægninger i form af fx indkørsler belagt med sten, flisebelægninger o. lign. hårde materialer. Hertil kommer de mange nye faste hegn, plankeværker, mure mv., som reflekterer trafikstøjen i modsætning til levende hegn, der absorberer støjen.

Med venlig hilsen

Jann Larsen
Formand for Agenda 21 Gruppen