Afsluttede høringer

Hvis du vil vide mere

Planerne udarbejdes i overensstemmelse med Planloven. Du kan læse planloven på www.retsinfo.dk. For yderligere information om det danske plansystem for fysisk planlægning kan du med fordel se på borger.dk eller Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Statslige planer

Alle planer udarbejdes endvidere i henhold til statslige og regionale planer som for eksempel Fingerplanen 2013, som omhandler Landsplandirektivet om hovedstadsområdets planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg med mere. Fingerplanen udstikker retningslinjerne for placering af arealer til byformål og for anvendelsen af arealer i det åbne land.

Høringssvar fra Agenda 21 Gruppen i Rødovre

Forslag til Lokalplan 132

Sagsnummer: 01.02.05.k04-1-18 SvarID: 82
Indsendt af Agenda 21 Gruppen i Rødovre
Dato 08.10.18
Bemærkninger til Forslag til Lokalplan 132 og miljøvurdering

Agenda 21 Gruppen skal bemærke følgende i anledning af høringen angående det udsendte forslag til lokalplan 132 Stationsplads, bolig og erhverv ved Slotsherrensvej og Ring 3 med tilhørende miljøvurdering vedrørende trafik og trafikstøj.

Det fremgår af forslaget til lokalplan 132, at planen er udarbejdet i forbindelse med det regionale letbaneprojekt langs Ring 3 fra Lyngby til Ishøj med i alt 29 stationer, herunder en letbanestation i Rødovre Kommune i krydset ved Slotsherrensvej og Ring 3 i Islev.

Agenda 21 Gruppen finder det positivt, at der kommer en letbanestation i Islev og at adgangen til Herlev og Glostrup Hospitaler derved lettes for borgerne i Rødovre.

Endvidere finder Agenda 21 Gruppen det positivt, at der er fokus på den trafik og trafikstøj, som etableringen af selve letbanen og ændringerne i adgangsvejene medfører. Men det er utilstrækkeligt, når det i § 12.4 anføres, at der i ”i fornødent omfang” skal skærmes … I stedet bør der anvendes forpligtende formuleringer omkring støjbegrænsning og –beskyttelse, jf. Hvidbog om støj fra 2016.

Lokalplan 132 omfatter et område, hvor støjen i dag er fra 58 til 63 dB – og med forslaget skabes der mere trafik. Vi er altså i et område, hvor der slet ikke burde placeres en ”støjfølsom anvendelse” så som boliger. I miljøvurderingens afsnit 8.2 om trafikstøj omtales i øvrigt kun en begrænsning af indendørs støj som et mål. Også de udendørs opholdsarealer skal beskyttes. Lokalplan 132 vil øge antallet af støjbelastede boliger i Rødovre, og gøre det ekstra svært at nå målene i kommunens støjhandlingsplan.

Et andet væsentligt problem ved lokalplanens boliger er manglen på friarealer. Det fremgår med al tydelighed af kortbilag 3, at der ikke er afsat plads til at kravet om bolignære friarealer overholdes. Bortset fra højt beliggende tagterrasser, som også skal tjene andre formål. Det er derfor misvisende at bringe bygherrens illustration, bilag 8, hvor der spilles bold på en bane, der retligt er planlagt som et asfalteret parkeringsareal.

Retningslinjerne for stationsnære kerneområder er, som det fremgår af side 19, at regionale og intensive byfunktioner skal placeres her. Almindelige boliger såvel som lagerhotel er ikke sådanne byfunktioner. Men lokalplanforsalget byder på side 14 på 2 alternative forklaringer på boligernes tilstedeværelse: 1) De skal være støjskærm for de bagved liggende villaer, 2) de skal byde velkommen til kommunen. De vedlagte arkitektskitser yder ikke der sidstnævnte formål retfærdighed. Og en støjskærm i 5 etager giver blot flere støjplagede boliger.

Endelig finder Agenda 21 Gruppen det vigtigt, at belysningen af og på letbanestationen og de tilhørende adgangsforhold om aftenen og natten prioriteres.

Agenda 21 Gruppen vil dog påpege nogle yderligere problemområder i forslaget til lokalplanen, herunder forslaget om at etablere en høj trappe fra Slotsherrensvej til letbanestationen. En sådan trappe i det fri vil fx i snevejr blive vanskelig passabel for mange mennesker, fx for personer med
- 2 -

rollator og bagage. En overdækning af trappen eller endnu bedre en elevator for personer i kørestole vil være ønskelig på det sted,

Af kortbilag 6 (side 54 – 55 i planforslaget) fremgår, at der er påtænkes etableret en fodgænger-overgang over det østlige letbanespor. Men gående passagerer til og fra fortovet længst mod øst skal også krydse cykelstien. For at undgå farlige situationer bør der også markeres et fodgænger-felt over cykelstien. Eventuelt bør der etableres en lysregulering, som kan aktiveres af fodgængerne.

Endelig skal Agenda 21 Gruppen påpege, at der dobbelte halvtag på perronen ikke giver ret meget læ for de ventende passagerer, idet der mangler endestykker eller anden lægivning under halvtaget. Der mangler også mulighed for at ventende passagerer kan sidde ned og vente i tørvejr, da der ikke ses markeret sæder under halvtaget.

Gruppen skal ligeledes påpege behovet for gode og hyppige busforbindelser fra alle de øvrige dele af Rødovre, fx et stoppested på stationspladsen for servicebus 848, ved letbanen. Ligeledes er det vigtigt med tilstrækkeligt med pladser til både cykelparkering og parkering af private biler ved letbanestationen.

Endelig foreslås der også iværksat foranstaltninger fx i form af rådgivning og evt. kommunalt tilskud til dæmpning af støjen i de eksisterende boliger omkring den kommende letbane og stationsplads herunder som følge af ulemperne ved den forventede øgede trafik. Fx vil en general nedbringelse af trafikstøjen kunne ske ved hastighedsnedsættelser på de krydsende veje.

Med venlig hilsen

Jann Larsen
Formand for Agenda 21 Gruppen