Kommunalbestyrelsen
30-09-2025
Medlemmer
Ahmed H. Dhaqane (A)
Lene Due (A)
Birgitte Glifberg (A)
Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Annie Arnoldsen Petersen (A)
Anette Rachlitz (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)
Tina Hippe Hansen (C)
Henriette Hesselmann (C)
Jette Louise Larsen (C)
Kim Drejer Nielsen (C)
Jens Damgaard Gøtzsche (C)
Kenneth Rasmussen (F)
Martin Rosenkrantz (F)
Mikkel Molin (V)
Marianne Christensen (Ø)
Peter Mikkelsen (Ø)
Fraværende
Sager 179 - 181
2. behandling af budgetforslag 2026 - budgetoverslagsår 2027-2029
Sag nr. 179
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen behandlede budgetforslag 2026-2029 første gang den 2. september 2025. Budgetforslaget har været i høring, og de politiske partier har haft mulighed for at fremkomme med ændringsforslag til budgetforslaget. Endelig er en række tekniske ændringsforslag stillet til budgetforslaget.
Kommunalbestyrelsen skal beslutte, hvilke ændringsforslag der skal indgå i det endelige budget for 2026-2029, herunder skal Kommunalbestyrelsen tage stilling til valg mellem statsgaranti eller selvbudgettering af indtægtsgrundlaget.
Administrative tekniske ændringsforslag
De tekniske ændringer er udsendt til Kommunalbestyrelsen den 1. september 2025. De tekniske ændringer vedrører nye skøn, ny lovgivning og budgetneutrale omplaceringer.
Politiske ændringsforslag
Det er indkommet fælles ændringsforslag fra grupperne A, C, F, Ø og V.
Øvrige ændringer
Øvrige ændringer omfatter ændringsforslag, der er afstedkommet af forhold efter udarbejdelse af de tekniske ændringsforslag.
Efter indgåelse af den politiske budgetaftale er foretaget ændringer på drift og anlæg mhp. efterlevelse af Økonomiaftalen mellem stat og KL. Der er således flyttet 14 mio. kr. på bygningsvedligeholdelse fra drift til anlæg i 2026, og derudover er der foretaget en reperiodisering af anlægsprojektet på Valhøj Skole, hvor 48 mio. kr. flyttes ud af 2026 til 2027. I næstkommende anlægsstyringssag,der fremlægges i november-møderækken 2025, vil midlerne blive tilbageført til 2026. Herudover er der indarbejdet økonomiske konsekvenser af sagen vedr. Linexbygningen fra Økonomiudvalgets møde den 17. september.
Indstilling
Staben for Økonomi og Personale indstiller,
- at budgetforslaget 2026 (2027-2029) med de af administrationen stillede tekniske ændringsforslag godkendes, jf. afstemningshæftet,
- at der vælges et statsgaranteret indtægtsgrundlag for skatter, tilskud og udligning i 2026, jf. afstemningshæftet punkt 40
- at der tages stilling til politiske ændringsforslag til budgetforslaget for 2026 (2027-2029), og at kassebeholdningen fastsættes som følge af de forslag der godkendes, jf. afstemningshæftet, samt
- at skattesatserne for kommunen og kirken er uændrede.
Beslutning fra Økonomiudvalget, 24. september 2025, pkt. 195:
Budgetforslaget 2026 (2027-2029) fremsendes til Kommunalbestyrelsens 2. behandling den 30. september 2025, jf. afstemningshæftet inkl. ny version af forslag 27.
Beslutning
Godkendt jf. afstemningshæftet, inklusiv ny version af forslag 27, og idet taksten for Skovly rettet mod Skoler og institutioner i Rødovre Kommune (børne- og forældregruppe), udgør 570 kr. pr. person fra 18 år for et kostdøgn.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen behandlede budgetforslag 2026-2029 den 2. september 2025.
Budgetforslaget har været i høring, og de politiske partier har haft mulighed for at fremkomme med ændringsforslag.
Siden er der fremlagt tekniske ændringsforslag fra forvaltningen, og den 7. september fremlagde den samlede Kommunalbestyrelse en budgetaftale, der ligger til grund for de politiske ændringsforslag. Fristen for ændringsforslag til budgetforslaget var den 15. september kl. 12.
Nedenfor beskrives budgetforslaget for 2026-2029, samt de ændringer der er fremsendt siden 1. behandlingen.
Budgetforslaget for 2026-2029
Budgetlægningen i kommunerne har igennem en årrække været udfordret med bl.a. stramme økonomiaftaler med snævre udgiftsrammer og generelt stor usikkerhed om den økonomiske udvikling i kølvandet på flere samfundskriser fra 2020 og frem. Dette års økonomiaftale repræsenterer imidlertid en fortsættelse af det ”sporskifte” der også sås med sidste års økonomiaftale, hvor der er tale om løft af kommunernes serviceramme og finansiering. Økonomiaftalen for 2026 indeholdt derfor et løft af kommunernes samlede serviceramme på netto 3,2 mia. kr., hvilket bl.a. betød at Rødovre Kommune så et løft på finansieringssiden på 44,5 mio. kr.
Kommunerne befinder sig i disse år i orkanens øje med hensyn til at omsætte de mange reformer fra 2024 og 2025 fra regeringens ambitioner til den kommunale virkelighed. På stort set alle velfærdsområder skal der i løbet af kort tid gennemføres gennemgribende forandringer i borgernes lokale hverdag. Sporene til de mange kommende reformer er en del af budgettet for 2026. Bl.a. er der indarbejdet et yderligere løft på ældreområdet som følge af ældrereformen, og der er indarbejdet reduktioner som følge af den nye beskæftigelsesreform, som indfases gradvist frem mod 2030.
I budgetforslaget er indtægtsgrundlaget i 2026-2029 fastsat ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag og med en forudsætning om uændrede skattesatser.
I lighed med tidligere år er det forudsat i budgetforslaget, at det betingede bloktilskud vedr. service- og anlægsudgifter kommer til udbetaling. Det svarer til en indtægt på 30 mio. kr. for Rødovre Kommune. Det vil først blive endeligt afklaret, hvorvidt indtægten bliver udbetalt til kommunerne, når alle kommuner har vedtaget budgetterne for 2026. Indtægten kan bortfalde helt eller delvist, såfremt kommunerne under ét ikke overholder den økonomiske aftale. Indtægten kan endvidere bortfalde i en senere efterregulering, såfremt kommunernes regnskaber for service i 2026 overskrider budgetterne. Endvidere vil samtlige kommuner blive modregnet i bloktilskuddet, hvis kommunerne under ét sætter skatterne op i budgettet til 2026.
Administrationens tekniske ændringsforslag
Administrationens tekniske ændringsforslag til budgetforslaget blev udsendt til Kommunalbestyrelsens medlemmer den 1. september 2025.
De tekniske ændringer indeholder bl.a. konsekvenser af sager der er behandlet i Kommunalbestyrelsen efter udsendelsen af budgetforslaget. Det drejer sig bl.a. om en sag om midlertidige boliger til fordrevne fra Ukraine, fossilfri transport til svømmeundervisning i folkeskolen, ansættelse af en fundraiser samt medfinansiering af supercykelsti. Slutteligt udmøntes med de tekniske ændringer midler til sager som følge af ny og ændret lovgivning, som medfører ændringer i statens bloktilskud til kommunerne (samlet set 3,2 mio. kr. i 2026).
De tekniske ændringer udgør samlet set 9,4 mio. kr. på driften.
De tekniske ændringsforslag på anlæg vedrører et salg af et areal, samt udgifter til miljøomkostninger, der samlet set ikke betyder mer- eller mindreudgifter.
De tekniske ændringer er indarbejdet i Bilag 2 Afstemningshæftet.
Rødovre Kommune har i 2026 ikke modtaget lånedispensationer eller særtilskud til vanskeligt stillede kommuner.
Der er i lighed med tidligere år sendt et høringssvar til Region Hovedstaden om at Rødovre Kommunes Kommunalbestyrelse tager udviklingsbidraget til regionen til efterretning.
Politiske ændringsforslag
Der er indkommet fælles ændringsforslag fra grupperne A, C, F, Ø og V. De politiske ændringer indeholder blandt andet ændringer på børneområdet, kulturområdet og klima- og naturområdet.
De politiske ændringsforslag er indarbejdet i bilag 2 Afstemningshæftet under de respektive udvalg. Den politiske aftale mellem grupperne er indsat bagerst i Afstemningshæftet.
Øvrige ændringer
På Økonomiudvalgets møde den 17. september blev der godkendt nye økonomiske forudsætninger vedrørende status på Linex-bygningen. I bilag 2 Afstemningshæftet er de økonomiske konsekvenser af sagen derfor indarbejdet.
Provstiet har indmeldt tal til budgettet. Indtægtsgrundlaget for kirken følger kommunalbestyrelsens valg mellem statsgaranti eller selvbudgettering, jf. bilag 2 Afstemningshæftet. Provstiets mellemværende til Rødovre Kommune udgør 4,3 mio. kr. i Rødovre Kommunes favør ved udgangen af 2025. Provstiets budgetforslag for 2026 indebærer, at mellemværendet er uændret i 2026, forudsat at der vælges statsgaranti. Kirkeskatten kan fastsættes uændret til 0,72 procent. Der tilstræbes balance i forhold til mellemværendet med kirken, herunder at der sker en nedbringelse af mellemværendets størrelse.
Taksterne på dagtilbud er konsekvensrettet som følge af de ændringer der indgår på området i den politiske aftale.
Derudover er takster på fjernvarmen konsekvensrettet som følge af fremlagt sag på Teknik- og Miljøudvalget i septembermøderækken, og enkelte takster på affaldsområdet er opdateret.
Takstblad med reviderede takster er vedlagt som bilag 4.
Slutteligt er der indarbejdet en række flytninger i afstemningshæftet med henblik på efterlevelse af Økonomiaftalen mellem staten og KL. For det første flyttes 14 mio. kr. på bygningsvedligeholdelsespuljen fra drift til anlæg. Det sker for at fastholde serviceudgifterne på samme niveau som i budgetforslaget. For det andet sker der en reperiodisering af et anlægsprojekt fra 2026 til 2027. Det drejer sig om en andel af projektet vedrørende udbygningen af Valhøj Skole, hvor 48 mio. kr. ud af de afsatte 74,6 mio. kr. flyttes fra 2026 til 2027. Det sker for samlet set at nå et anlægsniveau der ligger 30 mio. kr. under niveauet i budgetforslaget. I næstkommende anlægsstyringssag, der fremlægges i novembermøderækken 2025, vil midlerne blive tilbageført til 2026.
Valg mellem statsgaranti og selvbudgettering
I budgetforslaget er indtægtsgrundlaget i 2026-2029 fastsat ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag.
Siden da har forvaltningen ved hjælp af KLs skatte- og tilskudsmodel udarbejdet et skøn for, hvad indtægterne fra skat, tilskud og udligning udgør, hvis kommunen vælger at selvbudgettere udskrivningsgrundlaget ud fra den nuværende forventning til befolkningsudviklingen, de nyeste skattedata for indkomståret 2024, samt regeringens seneste skøn for den forventede økonomiske vækst i de kommende år.
Beregningerne viser, at der ikke skønnes en gevinst ved selvbudgettering i selve budgetåret. I 2026 forventes en mindreindtægt på 15 mio. kr. og i efterreguleringsåret 2029 forventes en positiv efterregulering på 22 mio. kr. Der forventes således samlet set en indtægt på 6,8 mio. kr. ved at selvbudgettere i 2026, og gevinsten beror udelukkende på skønnet for efterreguleringen i 2029.
Den nye model for selvbudgettering betyder, at det er væksten i kommunen selv, der er afgørende for, om der er en gevinst ved selvbudgettering, ikke væksten generelt på landsplan.
Statsgarantiens forventning til kommunens folketal pr. 1. 1. 2026 er højere end kommunens egen befolkningsprognose. Det skyldes at der de seneste år har været kraftig tilflytning af borgere, og at statsgarantien baserer sig på Danmarks Statistiks befolkningsfremskrivning, der sker på baggrund af historik. Kommunens egen befolkningsprognose baserer sig derimod også på viden om boligudbygningen og den forventede indflytning. Prognosen viser derfor til 2026 en afdæmpet vækst, men herefter tager tilflytningen til igen, og selvbudgettering forventes derfor igen at kunne blive et tema ved næste års budgetlægning.
Det vurderes at den samlede gevinst på knap 7 mio. kr. er for lille ift. risikoen ved at selvbudgettere. Derfor indstilles det, at der vælges det statsgaranterede indtægtsgrundlag i budget 2026.
Bilag 3 viser en sammenligning mellem statsgaranti og selvbudgettering. Bilaget indeholder desuden en uddybende forklaring af den nye selvbudgetteringsmodel, samt følsomhedsberegninger ift. de væsentligste parametre for selvbudgettering.
Den nye skatte- og tilskudsmodel fra KL giver også et nyt skøn for statsgarantien i overslagsårene 2027-2029. Disse nye skøn er indarbejdet i afstemningshæftets punkt 40, og betyder samlet merindtægter på 11,4 mio. kr.
Likviditet og kassebeholdning
I 2022 og 2023 var kommunens likviditet faldende, og der blev derfor iværksat en økonomisk opbremsning, og likviditetsmæssig genopbygning blev prioriteret i budgettet for 2024 og 2025. Som følge af rettidig omhu har kommunens gennemsnitlige likviditet således været stigende siden januar måned 2024.
Pr. 31. august 2025 er den gennemsnitlige likviditet på 407 mio. kr., hvilket er over den politisk fastsatte målsætning i den økonomiske politik på 150 mio. kr.
Budgettet for 2026 (2027-2029) indebærer et forbrug af de opsparede midler, med et kassetræk på 0,1 mio. kr. i 2026, et kassetræk på 112,4 mio. kr. i 2027, en kasseopbygning på 42,7 mio. kr. i 2028 og en kasseopbygning på 123,3 mio. kr. i 2029. Samlet set er der i budgetperioden en kasseopbygning på 53,5 mio. kr.
Da der i 2024 og 2025 er blevet sparet op, er det muligt at budgettere med et kassetræk som trækker på opsparingen i de to første budgetår. Det betyder også, at der løbende skal ske opfølgning på likviditetsudviklingen, samt at der skal holdes fokus på at der ikke sker budgetoverskridelser, samt at der ikke gives og bruges af tillægsbevillinger, og at overførsler af bevillinger mellem årene ikke fører til forskydninger mellem årene.
Det skal også i den sammenhæng bemærkes, at der i 2027 er budgetteret med store anlægsudgifter og -indtægter i forbindelse med omdannelsen af bykernen. Det er en forudsætning for en bæredygtig udvikling i likviditeten at indtægter og udgifter følges ad som planlagt.
Driftsbudget fordelt på udvalg
Driftsbudgettet fordelt på udvalg fremgår af tabel 2 i bilag 1, Tabeller til Sagsfremstillingen. Af tabellen fremgår, at de tekniske ændringer og politiske ændringer på driftssiden udgør 0 mio. kr. i 2026. Forudsat ændringerne stemmes igennem, udgør det samlede driftsbudget dermed 3.774,7 mio. kr.
Anlægsbudget fordelt på udvalg
Anlægsbudgettet fordelt på udvalg fremgår af tabel 3 i bilag 1. Det fremgår af tabellen at effekten af de tekniske ændringer og politiske ændringer på anlægssiden samlet udgør -30 mio. kr. i 2026. Heri er indregnet, at der flyttes 14 mio. kr. fra drift til anlæg på bygningsvedligeholdelsespuljen, samt at anlæg på 48 mio. kr. reperiodiseres fra 2026 til 2027, for at kunne leve op til økonomiaftalen med KL og Regeringen. I den politiske budgetaftale indgår også en opførelse af en pavillon til det specialpædagogiske center, Tinderhøj på 4 mio. kr. Forudsat ændringerne stemmes igennem, udgør det samlede anlægsbudget herefter netto 519,6 mio. kr. i 2026, heraf 251,2 mio. kr. netto på det skattefinansierede område.
Service- og anlægsramme
Med de tekniske, politiske og øvrige ændringer, vil budgettet ligge over kommunens teknisk beregnede måltal for service. KL’s vejledende ramme udgør 2.829,1 mio. kr. I budgettet er serviceudgifterne samlet set 2.847,0 mio. kr. Rødovre Kommune budgetterer dermed 17,9 mio. kr. over den tekniske serviceramme i 2026.
Kommunen har af KL fået udmeldt en teknisk bruttoanlægsramme på 173,1 mio. kr. til budget 2026. Den tekniske ramme vedrører kun det skattefinansierede område, dvs. uden takstfinansierede områder som fjernvarme og affald, og opgøres som bruttotal, dvs. anlægsudgifter regnes med, men det gør anlægsindtægter ikke. Budgettet på skattefinansieret bruttoanlæg vil med de tekniske, politiske og øvrige ændringsforslag, herunder reperiodiseringen til 2027 udgøre 251,2 mio. kr. og dermed ligge 78 mio. kr. højere end den tekniske ramme.
Driftsbalance
Budgetlovens balancekrav til budgettet indebærer, at der i budgettet skal være overskud på den løbende drift, så det ikke er muligt at finansiere et højere udgiftsniveau end de løbende indtægter giver mulighed for. Kravet om overskud medfører, at resultatet af driftsbalancen skal have et negativt fortegn for at kravet er opfyldt. Det fremgår af tabel 4 i bilag 1, Tabeller til sagsfremstillingen, at driftsbalancen, forudsat at de tekniske ændringer, de politiske ændringer og de øvrige ændringer vedtages, skønnes at udgøre -278 mio. kr. i 2026. Det betyder at kravet til driftsbalancen er opfyldt.
Budgetbemærkninger
Efter Kommunalbestyrelsens vedtagelse af budgettet for 2026-2029, udarbejder forvaltningen budgetbemærkninger i overensstemmelse med de ændringer der vedtages. Den vedtagne budgetpublikation forventes offentliggjort 3. november 2025.
Lov- og plangrundlag
Lovgrundlaget for kommunernes budgetlægning findes i Lov om kommunernes styrelse (Bekendtgørelse af lov om kommunernes styrelse, LBK nr. 69 af 23/01/2024) og i Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision mv. (BEK nr. 2305 af 28/12/2020). En mere detaljeret beskrivelse af budgetlægningen i Rødovre Kommune findes i de bevillingsregler, der fremgår af budgetpublikationens Generelle Bemærkninger.
Økonomiske konsekvenser
Budgettet er styringsgrundlag for Rødovre Kommunes virksomhed 2026 (2027-2029)
Budget 2026-2029 og den økonomiske politik
Kommunalbestyrelsen godkendte i april 2022 en økonomisk politik for Rødovre Kommune. Den økonomiske politik skal sikre en robust økonomi for kommunen på kort og lang sigt, der understøtter at Kommunalbestyrelsens planlagte visioner kan realiseres, og så uforudsete udsving i indtægter og udgifter kan håndteres uden pludselige opbremsninger i borgerrettede ydelser og services.
Nedenfor følges der op på, hvordan målsætningerne i den økonomiske politik er overholdt i det fremlagte Budget 2026-2029:
Tilstrækkelig finansiering
Det er en målsætning, at udviklingen i driftsbalancen skal være stabil eller positiv. Det er opfyldt i budgettet, hvor driftsbalancen udgør -278 mio. kr. i 2026, stigende til -370 mio. kr. i 2029.
Resultatet af det skattefinansierede område over budgetperioden skal som minimum være på niveau med afdraget på lån i budgetperioden. Målsætningen vedrører både afdrag der vedrører investeringer på det skattefinansierede område og det brugerfinansierede område, da formålet er at synliggøre om der er tilstrækkelig finansiering til at betale alle afdrag. Dette mål er isoleret set ikke opfyldt i Budget 2026-2029, idet det skattefinansierede resultat over den 4-årige budgetperiode giver et overskud på 173 mio. kr. og de samlede afdrag udgør 359 mio. kr. Der er således et finansielt underskud på 186 mio. kr. over de 4 år, som afspejler at kommunens afdrag på samlede lån overstiger det skattefinansierede resultat. Dette skal dog ses i sammenhæng med, at der i løbet af 2024 og 2025 er sket en større opsparing, og at den gennemsnitlige likviditet generelt er på et højt niveau. Der er samtidig behov for at gennemføre større investeringer på anlæg i den kommende periode, herunder de brugerfinansierede anlæg på fjernvarmen.
Likviditetsstyring
Den gennemsnitlige (bagudrettede) likviditet skal som minimum svare til 150 mio. kr. Likviditeten opgøres bagudrettet som et gennemsnit for de seneste 365 dage, og den fremadrettede udvikling vil derfor være usikker og baseret på skøn. Ved udarbejdelsen af budgetforslaget var det aktuelle skøn at likviditeten ved årsskiftet vil være 457 mio. kr.
Budgettet rummer en kasseopbygning set over hele perioden på 53,5 mio. kr. Den aktuelle likviditet er i seneste Økonomiske Oversigt beregnet til 407 mio. kr. pr. ultimo august.
Uændrede beskatningsforhold
Budgetforslaget lægger ikke op til ændringer i beskatningsforholdene.
Effektivisering
Det er et grundvilkår for kommunerne, at der løbende skal effektiviseres. Rødovre Kommune har gennem årene effektiviseret for adskillige millioner kr. I de kommende år skal dette arbejde fortsætte. I forhold til realisering af effektiviseringsgevinsterne fastsættes handlerum konkret i budgetprocessen. Budgetforslaget rummer forslag til udgiftsreduktioner i form af tilpasninger og effektiviseringsforslag på samlet 6 mio. kr. i 2026 stigende til 12,4 mio. kr. i 2029. Hertil kommer allerede indarbejdede effektiviseringer, der har stigende effekt over årene. Siden budgettet for 2023 er der indarbejdet effektiviseringer der i 2028 vil udgøre over 100 mio. kr. i besparelser.
Gældspleje
Størrelsen af den langfristede gæld (ex. ældreboliger og forsyningsområdet) i Rødovre Kommune må ikke begrænse kommunens handlefrihed i fremtiden. Graden af målopfyldelse kan ske under hensyntagen til investeringsbehov, som er afledt af befolkningsvækst.
Budgetforslaget indebærer låntagning som beskrevet ovenfor. I 2026 - 2029 er det samlede låneniveau inkl. forsyning, på et lavere niveau end det tilsvarende låneoptag i overslagsårene i Kommunalbestyrelsens vedtagne Budget 2025. For 2026 er der omtrent 480 mio. kr. mindre i låneoptag end udgangspunktet. Det skyldes hovedsageligt at udgifter og låneoptag i forbindelse med udrulningen af fjernvarme forventes at ske i et langsommere tempo.
Tidsplan
Politisk 2. behandling
Kommunalbestyrelsen 2. behandler budgetforslaget: 30. september 2025.
Budgettet lægges på nettet til Kommunalbestyrelsen m.fl.: 3. november 2025.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1 - Tabeller til sagsfremstillingen 2026Bilag 2: Bilag 2 - Afstemningshæfte KB
Bilag 3: Bilag 3 - Valget mellem statsgaranti og selvbudgettering i budget 2026
Bilag 4: Bilag 4 - Takster 2026
Bilag 5: Bilag 5 - Kommunens bidrag til efterlevelse af økonomiaftalen mellem KL og regeringen
Diverse
Sag nr. 180
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 181
Beslutningskompetence: KB
Indstilling
Forvaltningen indstiller,
at Kommunalbestyrelsen godkender protokollen.
Beslutning
Protokollen blev underskrevet.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen. For at godkende beslutningsprotokollen skal hvert medlem underskrive ved at trykke "Godkend".
