Beskæftigelsesudvalget
14-01-2025
Medlemmer
Peter Mikkelsen (Ø)
Birgitte Glifberg (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)
Mikkel Molin (V)
Sager 1 - 6
Meddelelser
Sag nr. 1
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Ingen meddelelser
Beslutning
Taget til efterretning.
Orientering om nye kontanthjælpsregler
Sag nr. 2
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om ”Aftale om nyt kontanthjælpssystem”, der implementeres fra 1. januar 2025. Aftalen uddybes mundtligt på mødet.
Indstilling
Social og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at orientering om ”Aftale om nyt kontanthjælpssystem”, og de forventede konsekvenser af aftalen, tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
De tre politiske aftaler, der blev indgået i oktober 2024, vil ændre kontanthjælpssystemet fra 1. januar 2025. Aftalerne har til formål at gøre systemet mere enkelt samt understøtte, at flere kommer i arbejde. De tre aftaler er:
- Aftale om et nyt og mere gennemskueligt kontanthjælpssystem
- Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp
- Aftale om en ny arbejdspligt
Aftalen om arbejdspligt er forelagt i mødesag nr. 51 på møderækken i december 2024 , mens der informeres om de første to aftaler i denne sag.
Aftale om et mere enkelt kontanthjælpssystem
Aftalen træder i kraft 1. januar 2025. Kommunerne har dog seks måneder til at forberede sig på de nye regler, inden de får virkning fra 1. juli 2025.
Fra 1. januar 2025 indføres således en ny og mere enkel satsstruktur, der i modsætning til de mange satser der er i dag består af tre nye satser.
- Mindstesatsen erstatter selvforsørgelse-, hjemrejse-, og overgangsydelsen (SHO-ydelsen), der ydes til personer, som hverken opfylder opholds- eller beskæftigelseskravet. Niveauet svarer til den nuværende SHO-ydelse for enlige, ikke-forsørgere.
- Grundsatsen er på niveau med SU. Kontanthjælpsmodtagere, under 30 år og uden uddannelse, tilskyndes således at gå i gang med en uddannelse.
- Den forhøjede sats er målrettet borgere, der er fyldt 30 år samt borgere mellem 25-29 år, der opfylder beskæftigelseskravet.
Opholdskravet fordrer, at borgeren har haft ophold i riget ni ud af de seneste 10 år, mens Beskæftigelseskravet fordrer, at borgeren har haft fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2½ år ud af de seneste 10 år.
En del særordninger, regler og tillæg fjernes for at gøre systemet mere enkelt og gennemskueligt - f.eks. afskaffes 225 timers-reglen og aktivitetstillægget. De nye satser suppleres af få nye tillæg – f.eks. børnetillæg til alle forsørgere, fritidstillæg til forældre, særligt ungetillæg, medicintilskud samt et overgangstillæg for de borgere, der rammes særligt hårdt af de ændrede satser.
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp
Fra 1. juli 2025 ensrettes reglerne i kontanthjælpssystemet, så alle borgere (indrejst fra 1968) skal opfylde beskæftigelseskravet for at kunne modtage de højere ydelser. Ensretningen er i tråd med Ydelseskommissionens anbefalinger. Såfremt borgerne ikke opfylder Beskæftigelseskravet, så overgår de til den nye mindstesats i kontanthjælpssystemet.
Lov- og plangrundlag
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, Integrationsloven samt Aktivloven.
Økonomiske konsekvenser
Aftalen tilvejebringer et provenu, der er faldende frem mod 2045.
Tidsplan
Loven forventes at træde i kraft 1. januar 2025, og vil være fuldt indfaset for alle målgrupper den 1. januar 2026.
Orientering om ny sygedagpengeaftale
Sag nr. 3
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om den nye sygedagpengeaftale, der træder i kraft den 1. januar 2025. Sagen uddybes mundtligt på mødet.
Indstilling
Social og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at orientering om den nye sygedagpengeaftale drøftes og tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Reglerne på sygedagpengeområdet forenkles. Aftalens fokusområder skal sikre:
- større målretning mod den enkelte sygedagpengemodtager
- mere værdighed i mødet med systemet og
- mere smidighed i samarbejdet mellem kommunerne og de praktiserende læger
De større strukturelle ændringer af sygedagpengesystemet afventer reformen af hele beskæftigelsesindsatsen.
Sygedagpengeaftalen, der træder i kraft 1. januar 2025, indeholder en række initiativer:
- Fleksibel brug af rehabiliteringsteams
- Fleksibel sammensætning af rehabiliteringsteams
- Mestringsforløb skal gives ud fra en faglig vurdering
- Forenkling af visitationskategorierne
- Færre krav til sygemeldte fra beskæftigelse
- Styrket fokus på kommunens kontakt med alvorligt syge
- Forenkling af ”Mit sygefravær”
- Mulighed for at vise lægeattester for sygemeldte borgere
- Afskaffelse af generelt krav om lægeattester
Lov- og plangrundlag
Lov om sygedagpenge samt Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Beredskabsplan for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol
Sag nr. 4
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger udkast til beredskabsplan for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol til godkendelse. Sagen behandles samtidig i Beskæftigelsesudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget.
Sagen var på dagsorden på henholdsvis Social- og Sundhedsudvalgets møde (sag nr. 84) og Beskæftigelsesudvalgets møde den 3. december 2024 (sag nr. 53 ), hvor den blev udsat.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at beredskabsplan for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
I henhold til Barnets Lov § 15 stk. 3 skal kommunalbestyrelsen udarbejde et beredskab til forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter og ekstremisme blandt børn, unge og deres familier. Beredskabet skal udformes skriftligt, vedtages af kommunalbestyrelsen og offentliggøres. Kommunalbestyrelsen skal revidere beredskabet løbende efter behov, dog som minimum hvert fjerde år.
Formålet med beredskabsplanen er at sikre, at der på tværs af forvaltninger er en systematisk og effektiv sagsgang til håndtering af bekymring samt adgang til konkret viden om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol. Beredskabsplanen henvender sig til medarbejdere i Rødovre Kommune, som i deres arbejde støder på sager, hvor der er bekymring for æresrelaterede konflikter og/eller negativ social kontrol.
Organisering
Chef for Social-, Familie og Borgerservice er ansvarlig for beredskabsplanen, mens teamleder i Børne- og Familieafdelingen er ansvarlig for at koordinere indsatsen.
Der udpeges ressourcepersoner fra beskæftigelses- og integrationsområdet samt børne- og familieområdet til et tværfagligt team. Teamet har ansvaret for at sikre samarbejdet mellem relevante parter i Rødovre Kommune og politiet. Ressourcepersonerne uddannes i Patriark, der er et risikovurderingsværktøj til brug for vurdering af risikoen for fremtidig vold i forbindelse med sager om æresrelaterede konflikter.
Det tværfaglige team nedsættes pr. 1. januar 2025 og mødes fast hver tredje måned.
Lov- og plangrundlag
Barnets Lov § 15 stk. 3
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Netværket nedsættes pr. 1. januar.
Bilag
Bilag 1: Beredskabsplan for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol Diverse
Sag nr. 5
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Protokollen oplæst. Mødet slut kl. 15.50
Underskriftsside
Sag nr. 6
Beslutningskompetence: BEU
Indstilling
Forvaltningen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Beskæftigelsesudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."