Beskæftigelsesudvalget
09-09-2025
Medlemmer
Peter Mikkelsen (Ø)
Birgitte Glifberg (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)
Mikkel Molin (V)
Sager 42 - 46
Meddelelser
Sag nr. 42
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Ingen meddelelser
Beslutning
Taget til efterretning.
Redegørelse for beskæftigelsesindsatsen 2. kvartal 2025
Sag nr. 43
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen redegør her for udviklingen på beskæftigelsesområdet i Rødovre Kommune i første halvår 2025. Redegørelsen indeholder en opgørelse over graden af målopfyldelse for de kvantitative mål, som Kommunalbestyrelsen har fastlagt for beskæftigelsesindsatsen i 2025. Samtidig kommenteres udviklingen blandt borgere på offentlig forsørgelse samlet, såvel som indenfor de enkelte ydelser.
I denne udgave af redegørelsen er særligt fokus på en række temaer, der omhandler kønsfordelingen blandt borgere på offentlig forsørgelse, samt udviklingen på de lange forsørgelsesforløb på henholdsvis ressourceforløb og kontanthjælp.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at redegørelsen for beskæftigelsesindsatsen i første halvår 2025 drøftes og tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsens mål
I første halvår 2025 var 7,8 procent af borgerne i Rødovre på offentlig forsørgelse. Det samlede mål for 2025 på maksimalt 7,8 procent er dermed nået. Det samlede resultat dækker over målopfyldelse på de fleste ydelsesområder. Andelen af borgere i jobafklaringsforløb og på sygedagpenge ligger dog begge 0,1 procentpoint over de respektive mål. De øvrige delmål er nået på nuværende tidspunkt.
Ser man på samtlige ydelser, inklusive borgere i fleksjob, på førtidspension og seniorpension, var 15 procent af borgerne i Rødovre på offentlig forsørgelse i første halvår 2025. Det er betydeligt lavere end både gennemsnittet for kommuner på Vestegnen på 16,4 procent og landsgennemsnittet på 17,7 procent.
Forsørgelsesydelser
Udviklingen i første halvår 2025 viser overordnet set en nedgang i antallet af borgere på offentlig forsørgelse i Rødovre Kommune.
Antallet af forsikrede ledige er igen faldet efter et markant sæsonudsving med en længerevarende stigning over årsskiftet. På kontanthjælpsområdet ses en svagt faldende tendens, mens antallet af særligt unge uddannelsesparate er faldende.
Ressourceforløb og fleksjob ligger stadig stabilt efter tidligere fald, mens der ses en mindre stigning på ledighedsydelse. Antallet af borgere på seniorpension ligger nogenlunde konstant, mens førtidspension stiger lidt.
Samlet set er der tale om en relativt afbalanceret udvikling i beskæftigelsesindsatsen gennem første halvår 2025.
Kønsforskelle
I Rødovre Kommune udgør kvinderne 56 procent af de offentligt forsørgede. Det svarer til fordelingen på landsplan. Kønsforskellene er i forhold til kvinder mest udtalte på sygedagpenge- og jobafklaringsområdet, ressourceforløb og integrationsydelse, og i forhold til mænd mest udtalte i forhold til kontanthjælp og tidlig pension.
På ledighedsydelse og fleksjob er forskellene mindre i Rødovre Kommune end nationalt, mens fordelingen på a-dagpenge er nogenlunde ligelig mellem kønnene både i Rødovre Kommune og på landsplan.
Kontanthjælps- og ressourceforløb
Antallet af kontanthjælpsforløb og særligt ressourceforløb i Rødovre Kommune er faldet markant i en årrække med næsten 200 sager på begge områder. Det svarer til fald på henholdsvis 30 procent og 68 procent.
Udviklingen skyldes primært fald i antallet af længerevarende forløb med en varighed på over ét år, hvilket bunder i et skærpet og længerevarende fokus på at nedbringe omfanget af netop de længerevarende forløb. Indsatsen pågår stadigt på begge områder.
Den gennemsnitlige varighed af de afsluttede kontanthjælpsforløb er generelt kortere i Rødovre Kommune end på landsplan, mens den gennemsnitlige varighed af de afsluttede ressourceforløb stadig er betydeligt højere i Rødovre end på landsplan. Sidstnævnte kan dog være et udtryk for, at der nu tages fat om flere af de komplekse sager med særlig lang varighed.
Lov- og plangrundlag
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB).
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Kvartalsredegørelse 2. kvartal 2025 Danmarkskortet over Ankestyrelsens omgørelsesprocenter for socialområdet
Sag nr. 44
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger danmarkskortet med opgørelse af omgørelsesprocenter for det samlede socialområde, voksenhandicapområdet og børnehandicapområdet. Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget samt Beskæftigelsesudvalget.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at danmarkskortet 2024 på det samlede socialområde, voksenhandicapområdet og børnehandicapområdet forelægges til orientering.
Beslutning
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Hvert år i juni måned offentliggør Social- og Boligministeriet danmarkskortet, der viser omgørelsesprocenterne for de sager i kommunerne, som Ankestyrelsen har stadfæstet, hjemvist eller ændret på det samlede socialområde, voksenhandicapområdet og børnehandicapområdet. At sagerne bliver stadfæstet betyder, at Ankestyrelsen godkender kommunens afgørelse. Omgjort betyder, at kommunens afgørelse ændres/ophæves eller hjemvises til ny behandling i kommunen. Danmarkskort for hvert af de tre områder er vedlagt som bilag til mødesagen.
Siden 2018 har kommunerne været forpligtet til at behandle danmarkskortet på et kommunalbestyrelsesmøde. Ved lov nr. 912 af 21. juni 2022, der trådte i kraft den 1. juli 2022, blev kravene til kommunernes behandling af danmarkskortet skærpet, da kommunalbestyrelserne fremadrettet skulle tage stilling til, hvorvidt der er behov for at udarbejde en handlingsplan til at styrke den juridiske kvalitet i kommunernes sagsbehandling.
Denne skærpelse af reglerne er rullet tilbage ved lov nr. 1686 af 30. december 2024. Det betyder, at kommunalbestyrelsen fra 1. januar 2025 alene er forpligtet til at behandle danmarkskortet på et kommunalbestyrelsesmøde, inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet over omgørelsesprocenter på socialområdet er offentliggjort. Social- og Sundhedsforvaltningen har valgt, at der sammen med danmarkskortet forelægges en beskrivelse af eventuelle tiltag på baggrund af resultaterne i danmarkskortet.
Det samlede socialområde
På det samlede socialområde for Rødovre Kommune behandlede Ankestyrelsen i 2024 74 sager i forhold til 127 sager i 2023. I 46 af sagerne har Ankestyrelsen omgjort Rødovre Kommunes afgørelse. Det giver en omgørelsesprocent på 62 %. Omgørelsesprocenten for 2023 var 36 %. På landsplan ligger omgørelsesprocenten på 44,9 %.
Syv af sagerne vedrører "Tabt arbejdsfortjeneste", der hører til børnehandicapområdet. 22 af sagerne vedrører "Hjælpemidler", hvor syv af sagerne blev stadfæstet, og 15 sager blev hjemvist til fornyet behandling i kommunen.
Der er iværksat flere forskellige tiltag i Visitationen i Ældre og Omsorg med henblik på at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen inden for hjælpemiddelområdet. Dette gælder bl.a. tilsyn ved BDO og gennemgang af afgørelser fra Ankestyrelsen på ledelsesniveau. Særligt tilsynet fra BDO peger på udfordringer med sagsoplysning inden for hjælpemiddelområdet, hvilket kan føre til omgørelser i form af hjemvisninger. Der er udarbejdet en handleplan for visitationen med særligt fokus på sagsbehandlingsprocesser og kompetencer til faglig analyse og udredning til kvalificering af afgørelser.
Voksenhandicapområdet
På voksenhandicapområdet har Ankestyrelsen behandlet seks sager fra Rødovre Kommune i 2024 i forhold til 15 sager i 2023. I to af sagerne har Ankestyrelsen omgjort kommunens afgørelse. Det giver en omgørelsesprocent på 33 % i 2024. Omgørelsesprocenten var i 2023 på 53 %. Landsgennemsnittet for omgørelsesprocenten var i 2024 på 40 %. Omgørelsesprocenten for Rødovre ligger således under landsgennemsnittet, og der er sket en væsentlig forbedring i forhold til 2023. De seks sager vedrører ledsageordning og merudgifter.
Visitationen i Ældre og Omsorg har på baggrund af den høje omgørelsesprocent i 2023 arbejdet med mere struktur på de faglige drøftelser og opmærksomhed på oplysning og dokumentation. Samtidig har der på de faglige møder været fokus på den udfordring, der kan være med divergerende faglige vurderinger mellem egen læge og kommunens lægekonsulent. Det vil fortsat være et fokus fremadrettet. Ældre og Omsorg vil samtidig fortsætte med at gennemgå sagerne systematisk for at tage ved lære af Ankestyrelsens afgørelser.
Børnehandicapområdet
På børnehandicapområdet har Ankestyrelsen behandlet 18 sager fra Rødovre Kommune i 2024 i forhold til 23 sager i 2023. I 14 af sagerne har Ankestyrelsen omgjort Rødovre Kommunes afgørelse. Det giver en omgørelsesprocent på 78 % i 2024 i forhold til en omgørelsesprocent på 48 % i 2023. Landsgennemsnittet for omgørelsesprocenten var i 2024 på 49 %. De omgjorte sager er alle blevet sendt til fornyet behandling i kommunen. Der er således ikke nogen af sagerne, der er blevet ændret eller ophævet af Ankestyrelsen. Tre af sagerne vedrører "Afløsning/aflastning", otte sager vedrører "Merudgifter" og syv sager vedrører "Tabt arbejdsfortjeneste".
En så høj omgørelsesprocent er ikke tilfredsstillende. Social- og Sundhedsforvaltningen ser på situationen med stor alvor, og fortsætter det omfattende arbejde med at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen på børnehandicapområdet med udgangspunkt i udviklingsplanen fra det netop afsluttede Taskforce-forløb på børnehandicapområdet såvel som et styrket samarbejde med borgerrådgiveren om juridisk kompetenceudvikling. Forvaltningens initiativer på børnehandicapområdet er beskrevet mere detaljeret i mødesag behandlet på Social- og Sundhedsudvalgsmøde den 9. september (sag nr. 66) om den afsluttende rapport fra det to-årige Taskforceforløb på børnehandicapområdet.
Social- og Sundhedsforvaltningen vil på Social- og Sundhedsudvalgsmødet give eksempler på nogle af Ankestyrelsens omgørelser på børnehandicapområdet i anonymiseret form.
Lov- og plangrundlag
Retssikkerhedsloven § 79.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Danmarkskortet over Ankestyrelsens opgørelse over omgørelsesprocenter på socialområdet Diverse
Sag nr. 45
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 46
Beslutningskompetence: BEU
Indstilling
Forvaltningen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Beskæftigelsesudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."
