Beskæftigelsesudvalget

07-10-2025

Medlemmer

Formand Kim Drejer Nielsen (C)
Peter Mikkelsen (Ø)
Birgitte Glifberg (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)
Mikkel Molin (V)

Sager 47 - 51

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 47

Beslutningskompetence: BEU

Sagens kerne

Ingen meddelelser

Beslutning

Taget til efterretning.

Anbefalinger fra § 17, stk. 4 udvalget om indsatsen for borgere langt fra arbejdsmarkedet
Sag nr. 48

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger anbefalinger fra §17, stk. 4 udvalget om indsatsen for borgere langt fra arbejdsmarkedet samt en evaluering af udvalgets arbejde.

Opgaveudvalget har afsluttet sit arbejde, og resultatet er seks anbefalinger til Rødovre Kommunes samarbejde med borgere, der har andre udfordringer end arbejdsløshed og behov for en tværgående og helhedsorienteret indsats.

Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget samt i Beskæftigelsesudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at opgaveudvalgets anbefalinger og evaluering tages til efterretning samt
  2. at Kommunalbestyrelsen følger implementeringen af udvalgets anbefalinger i den politiske og administrative tilrettelæggelse af ny beskæftigelsesindsats.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

At tage en uddannelse eller have et job er for nogle mennesker en helt naturlig og ligetil del af livet, men for andre mennesker kan det være svært og uoverkommeligt, fordi personlige udfordringer spænder ben. Borgere og familier, der står i sådanne situationer, oplever at have flere indgange til kommunen. Ligesom de kan opleve, at indsatserne fra de forskellige indgange ikke altid er tænkt sammen, fordi de forskellige fagområder og sektorer har egne mål og midler. Disse borgere og familier har brug for hjælp, der hænger bedre sammen og er koordineret.

For at arbejde mere dybdegående med helhedsorienterede indsatser vedtog Kommunalbestyrelsen i forbindelse med budgetforliget 2024 en budgetresolution om at nedsætte et § 17, stk. 4 udvalg. Opgaveudvalget fik til opgave at formulere en række anbefalinger til, hvordan Rødovre Kommune kan skabe virksomme og sammenhængende indsatser til borgere med andre udfordringer end arbejdsløshed. På den baggrund udarbejdede Social- og Sundhedsforvaltningen et kommissorium, som blev godkendt på kommunalbestyrelsesmøde den 28. maj 2024 (sag nr. 101).

Opgaveudvalget på 21 medlemmer har været bredt sammensat af borgere og politikere samt repræsentanter fra råd og forvaltning med ad hoc deltagelse af forskellige videnspersoner på området og vigtige samarbejdspartnere som virksomheder og a-kasser. Der er afholdt seks møder i perioden oktober 2024 til september 2025: Et velkomstmøde, fire temamøder og et afsluttende møde.

Temaerne har været:

  • Indsatsen for borgere med psykiatriske udfordringer
  • Tværgående tilbud og indsatser
  • Helhedsorienteret sagsbehandling
  • Familier (ekstra møde initieret af borgerne).

Arbejdsprocessen på møderne har været ”at få viden”, ”at lytte og drøfte”, ”at anbefale” og ”at samle op”.

Anbefalingerne

Med udgangspunkt i denne arbejdsproces og de seks møder har opgaveudvalget formuleret seks anbefalinger:

  1. Mød mig med tillid og tro på, at jeg kan lykkes handler om vigtigheden af at skabe møder mellem borger og kommune, hvor der er skabt en tillidsfuld relation og en tro på, at borgeren kan ændre sin situation.
  2. Gør det rigtige fremfor at gøre det rigtigt peger på, at vi først bliver enige om behovet sammen og efterfølgende finder paragrafferne. Det betyder, at der skal skabes rammer for medarbejderne til at afprøve utraditionelle og nye løsninger.
  3. Start med det, som er vigtigst for mig handler om at have en samtale med plads til at tale om ønsker og drømme, som kan være udgangspunktet for hjælpen.
  4. Giv plads til "den krøllede vej" sætter fokus på, at der er mange former for beskæftigelse, og vejen derhen er ofte ikke lige. Et job er et vigtigt sigtepunkt, og det behøver ikke være 37 timer i højt tempo.
  5. Fællesskaber er en nøgle betyder, at det er vigtigt at få hjælp til at deltage i relevante fællesskaber, fordi det giver mulighed for udvikling og kurs.
  6. Hjælp mig med at navigere i min situation og vær gode til at samarbejde peger på, at hjælpen skal tage udgangspunkt i borgerens hverdag og familiesituation. Det stiller krav til medarbejderne i kommunen, som skal sørge for, at mål og indsatser i forskellige dele af systemet tænkes sammen.

Anbefalingerne uddybes i bilaget "Afrapportering og anbefalinger". Derudover indeholder afrapporteringen eksempler på god praksis og initiativer, der kan omsætte anbefalingerne til praksis, samt forskningsmæssig inspiration.

Evaluering af opgaveudvalgets arbejde

Medlemmerne af opgaveudvalget har på det afsluttende møde den 17. september evalueret forløbet. Evalueringen havde fokus på spørgsmålene:

  • Hvad har kendetegnet arbejdet i opgaveudvalget?
  • Hvad tager jeg med mig?
  • Var der nogen, der manglede i rummet/samtalen?
  • Gode råd, hvis Rødovre Kommune skal arbejde med opgaveudvalg en anden gang?

Evalueringen peger på, at der har været en tryg og god stemning på møderne, og at arbejdet i opgaveudvalget har været kendetegnet af stor nysgerrighed og villighed til at lytte til hinandens meninger og perspektiver samt oprigtig interesse og lyst til at deltage. Flere deltagere giver udtryk for, at drøftelserne i udvalget har været præget af stor enighed; trods forskellige erfaringer og positioner er der mange fælles visioner for området. Der er desuden en generel oplevelse af, at møderne har været informative, temaerne relevante samt, at stoffet er formidlet i et tilgængeligt sprog, hvad citatet fra en af borgerne underbygger: ”Der har ikke været så mange fagord, jeg skulle hjem og google bagefter”.

På spørgsmålet om, hvad man tager med sig, svarer flere af borgerne: "En oplevelse af at blive mødt og blive hørt” og "det ser ud til, at der bliver lyttet til det, folk har sagt.". Derudover giver deltagerne blandt andet udtryk for, at de har fået større indsigt i og forståelse for kommunens tilbud samt, at de har fået inspiration til fremtidige samarbejder mellem kommune og borger.

Der var ligeledes stor opbakning til fremtidige opgaveudvalg og lignende borgerinddragende processer til at behandle forskellige problemstillinger: "Jeg kunne godt finde på at sige ja til at deltage igen, hvis jeg blev spurgt". Tilbagemeldingen var, at den brede sammensætning giver slutproduktet stor legitimitet, hvilket er helt afgørende for den videre implementering. Der var også stor tilfredshed med brugen af en ekstern facilitator og generelt et råd om "at holde stilen" ved fremtidige § 17, stk. 4 processer. Opfordringen indeholder samtidig et råd om, at der, som det er tilfældet med dette opgaveudvalg, deltager beslutningstagere fra øverste politiske og administrative niveau: "Vi stiller med førstekæden, fordi vi synes, det er vigtigt", som en af politikerne i udvalget udtalte.

Opfølgning

Anbefalingerne indtænkes i Rødovre Kommunes arbejde med implementering af beskæftigelsesreformen herunder i den politiske behandling.

Lov- og plangrundlag

Kommunestyrelsesloven §17 stk. 4 samt Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Anbefalingerne indtænkes i Rødovre Kommunes arbejde i 2025 og 2026 med implementering af beskæftigelsesreformen. Der er eksempelvis lagt op til, at deltagerne fra udvalget kan, hvis det viser sig relevant, blive inviteret til at kvalificere relevante løsninger eller udfordringer, der beskrives i forbindelse med arbejdet omkring beskæftigelsesreformen.

Bilag

Bilag 1: Afrapportering og anbefalinger

Pejlemærker i Rødovre Kommunes beskæftigelsesindsats
Sag nr. 49

Beslutningskompetence: BEU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger forslag til organisering af beskæftigelsesindsatsen samt forslag til seks pejlemærker, der skal danne grundlag for den videre udvikling og implementering af fremtidens beskæftigelsesindsats i Rødovre Kommune.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at forslag til organisering af beskæftigelsesindsatsen godkendes,
  2. at forslag til kommende pejlemærker for fremtidens beskæftigelsesindsats drøftes samt
  3. at forslaget til kommende pejlemærker sendes til høring i Integrationsrådet, Handicaprådet, Udsatterådet, Seniorrådet samt øvrige samarbejdspartnere.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Beskæftigelsesreformen

I april 2025 blev der indgået politisk aftale om en ny beskæftigelsesreform med ny lovgivning, der træder i kraft henholdsvis den 1. februar 2026 og den 1. januar 2027. Med reformen afskaffes den statslige tværkommunale styring med en hensigt om at frisætte fagligheden til gavn for borgerne.

Beskæftigelsesreformen indeholder også en besparelse på 2,7 mia. kr. på landsplan frem mod 2030, hvilket svarer til ca. 17 mio. kr. i Rødovre Kommune. Der skal findes besparelser på ca. 9 mio. kr. på myndighedsområdet (sagsbehandling og administration) samt besparelser på ca. 8 mio. kr. på den beskæftigelsesrettede indsats for borgerne (tilbud og øvrige indsatser). Reduceringerne modsvares delvist af opgavebortfald på administrative sagsgange og aktiveringstilbud med mere og vil medføre store omlægninger i myndighedens møde med borgeren og tilrettelæggelsen af tilbud. Der lægges op til, at kommunerne selv kan træffe beslutning om retning og prioritering af ressourcer i den fremtidige beskæftigelsesindsats.

Det foreslås, at beskæftigelsesindsatsen også fremadrettet varetages af en selvstændig afdeling i Social- og Sundhedsforvaltningen.

Indsatsen organiseres i teams med ansvar for myndighed og tilbud for de enkelte målgrupper. Jobteam 1 varetager Dagpengeindsats for a-dagpengemodtagere, Jobteam 2 varetager Jobsøgningsindsats og Jobhjælpsindsats for kontanthjælpsmodtagere, mens Sygedagpengeteamet varetager Sygedagpengeindsats samt Jobsøgningsindsats for borgere, der er visiteret til fleksjob. I Rødovre fastholdes desuden en særlig Ungeenhed, med ansvar for overgang fra ung til voksen, Den kommunale Ungeindsats samt det statslige tilrettelagte Ungeløft. Hele Jobcentret serviceres fortsat af Sekretariatet og Virksomhedsservice, der er stabe under Jobcenterchefen.

En beskrivelse af hovedpunkterne i beskæftigelsesreformen, set i forhold til borgere og virksomheder, er vedlagt som bilag.

Med baggrund i Rødovre Kommunes Beskæftigelsespolitik er det fortsat visionen at skabe det gode liv med lige muligheder for uddannelse og beskæftigelse for alle. Helt overordnet er det fortsat målet med beskæftigelsesindsatsen at hjælpe ledige og sygemeldte tilbage på arbejdsmarkedet på ordinære eller særlige vilkår. Derudover er det et vigtigt mål at understøtte et velfungerende arbejdsmarked, hvor virksomhederne kan få kvalificeret arbejdskraft. Pejlemærkerne skal være med til at sætte en retning for, hvordan disse mål skal implementeres i den praktiske opgavevaretagelse i Rødovre Kommune.

Pejlemærker i beskæftigelsesindsatsen

Social- og Sundhedsforvaltningen foreslår seks pejlemærker, som udgør det strategiske styringsredskab for den fremtidige tilrettelæggelse af beskæftigelsesindsatsen i Rødovre Kommune.

Pejlemærkerne udgør sammen med anbefalingerne fra §17 stk. 4-udvalget om borgere langt fra arbejdsmarkedet, der også forelægges Beskæftigelsesudvalget i oktober 2025, den strategiske ramme for forvaltningens udarbejdelse af endelig mødesag i Kommunalbestyrelsen i december 2025 om organisering og tilrettelæggelse af fremtidens beskæftigelsesindsats. Forinden sendes pejlemærkerne til høring i Handicaprådet, Integrationsrådet, Udsatterådet, Seniorrådet, samt i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og andre samarbejdspartnere.

Pejlemærkerne er udarbejdet med afsæt i både tidligere politiske beslutninger og prioriteringer på beskæftigelsesområdet i Rødovre Kommune, anbefalingerne fra §17, stk. 4-udvalget om borgere langt fra arbejdsmarkedet, hensigterne i den nye beskæftigelsesreform (og øvrige relevante reformer), input fra medarbejdere, ledere og MED-udvalg på området samt dokumenteret forskningsmæssig viden om, hvad der virker.

Pejlemærkerne skal forstås som retningsgivere og kan, i dialog med Beskæftigelsesudvalget, justeres i takt med, at nye indsatser udvikles, sættes i drift og evalueres. Hvert pejlemærke understøttes af en konkret prioriteret indsats. Pejlemærke 1 kan ses som fundamentet for de øvrige pejlemærker, og er samtidig den grundlæggende værdi i arbejdet med velfærdsfornyelse i Sammen om Rødovre og Rødovrestrategien.

Der foreslås følgende seks pejlemærker:

1. Vi møder borgerne med tillid og tager afsæt i deres ønsker

Vi møder borgerne med tillid og respekt og tager udgangspunkt i borgernes ønsker og ressourcer. Vi tror på, at alle kan og vil bidrage til fællesskabet, og at borgeren har ret til indflydelse på eget liv. Vores opgave er at samarbejde med borgeren om at skabe muligheder, fjerne barrierer og give støtte til, at den enkelte kan handle på det, de ønsker at forandre i deres liv.

2. Vi tror på værdien af uddannelse og beskæftigelse for alle

Et job er vigtigt, fordi det giver borgeren mulighed for at bidrage aktivt til samfundet, indgå i et fællesskab, opbygge en arbejdsidentitet og skabe struktur i hverdagen. Dette uanset om jobbet er på fuld tid, deltid, på ordinære vilkår eller med støtte. Vi forventer, at borgerne udnytter deres arbejdsevne, er aktive i eget liv og deltager i indsatsen efter bedste evne. Samtidig lægger vi vægt på uddannelse og opkvalificering, så borgerne får de bedste forudsætninger for at opnå fodfæste på arbejdsmarkedet. Hvor det er relevant indgår et jobrettet fokus også i kommunens sundheds- og socialindsatser.

3. Vi arbejder helhedsorienteret med sårbare borgere

Vi skaber en sammenhængende og effektiv indsats for borgere, der har flere kontaktpunkter i kommunen og udfordringer, der nødvendiggør et samarbejde på tværs. Gennem tværgående koordinering og en helhedsorienteret tilgang sikrer vi, at indsatsen opleves meningsfuld for borgeren. Når behovene rækker ud over beskæftigelsesområdet, bygger vi bro til relevante samarbejdspartnere og tager, hvor det er relevant, højde for borgerens familiesituation.

4. Vi arbejder strategisk sammen med centrale partnere

Vi kender vores lokalområde og arbejder tæt sammen med virksomheder, uddannelsesinstitutioner, A-kasser, regionen og civilsamfundet for at skabe nye muligheder for borgerne og for at skabe et stærkere, mere inkluderende arbejdsmarked. Med Virksomhedsservice har vi én indgang til beskæftigelsesindsatsen for alle virksomheder i Rødovre Kommune, og vi kan derigennem skabe direkte forbindelser mellem borgere og virksomheder.

5. Vi tror på de unge

Unge er en særlig prioritet i Rødovre Kommune. Vi støtter dem i overgangen fra ung til voksen, så de får en god start på arbejdsmarkedet, hvor uddannelse spiller en central rolle. I regi af Den kommunale Ungeindsats arbejder vi for, at unge kan støttes i at komme i arbejde eller uddannelse igennem en koordineret indsats på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialområdet.

6. Vi bruger ressourcerne der, hvor de gør størst gavn

De borgere, der selv kan finde job, får friheden til at gøre det. For dem, der har brug for støtte, tilrettelægger vi i fællesskab en individuel og effektiv vej til uddannelse eller arbejde. Nogle gange kan det klares med enkle greb, andre gange kræver det en tæt og koordineret indsats. Vi følger udviklingen, og anvender digitale løsninger for at effektivisere sagsbehandlingen og lette samarbejdet med borgeren.

Opfølgning

Når pejlemærkerne er besluttet, vil Social- og Sundhedsforvaltningen med pejlemærkerne som retningsgivere arbejde videre med at udvikle og implementere fremtidens beskæftigelsesindsats i Rødovre Kommune. Beskæftigelsesudvalget inddrages løbende i den nødvendige prioritering særligt med udgangspunkt i sagen, der behandles i december.

Kommunalbestyrelsen følger udviklingen i beskæftigelsesindsatsen i de politiske udvalg. Resultater fremlægges kvartalsvist, og der udarbejdes indsatsplaner og resultatrevisioner. Social- og Sundhedsforvaltningen evaluerer løbende beskæftigelsesreformens betydning for borgerne med henblik på justeringer af indsatsen. Forvaltningens ledelse indgår i de kommunalt nedsatte råd med henblik på at modtage anbefalinger og inspiration. Der søges tillige anbefalinger fra de faglige organisationer og foreninger, fra patientforeninger og øvrige civilsamfundsorganisationer, ligesom at faglig viden opsøges i ministerier, uddannelsesinstitutioner og anden forskning.

Lov- og plangrundlag

Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv. samt Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) udgør den gældende regulering af beskæftigelsesindsatsen. Fra 1. januar 2027 erstattes LAB-loven af en ny hovedlov i beskæftigelsesreformen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Pejlemærkerne udgør den strategiske ramme for udarbejdelse af endelig mødesag om organisering og tilrettelæggelse af fremtidens beskæftigelsesindsats, der behandles i december 2025. Pejlemærkerne drøftes forinden på høringsmøde blandt kommunens råd i oktober 2025, og udsendes deuden til relevante samarbejdsparter.

Bilag

Bilag 1: Hovedpunkter i Beskæftigelsesreformen

Diverse
Sag nr. 50

Beslutningskompetence: BEU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Underskriftsside
Sag nr. 51

Beslutningskompetence: BEU

Indstilling

Forvaltningen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget godkender beslutningsprotokollen.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Beskæftigelsesudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."