Beskæftigelsesudvalget

11-11-2025

Medlemmer

Formand Kim Drejer Nielsen (C)
Peter Mikkelsen (Ø)
Birgitte Glifberg (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)
Mikkel Molin (V)

Sager 52 - 58

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 52

Beslutningskompetence: BEU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering

  1. Kommunekvoter for 2026 (bilag 1)

Indstilling

Meddelelsespunktet fremlægges til orientering

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Kommunekvoter for 2026

Opfølgning på konsekvenserne af de nye kontanthjælpsregler
Sag nr. 53

Beslutningskompetence: BEU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer mundtligt om foreløbig status på implementering af de nye kontanthjælpsregler, der trådte i kraft 1. januar 2025 med virkning fra 1. juli 2025.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

På mødet i Beskæftigelsesudvalget den 14. januar 2025 (sag nr. 2) blev udvalget orienteret om den nye kontanthjælpsreform, som trådte i kraft 1. januar 2025. Kommunerne fik herefter en seks måneders implementeringsperiode til at forberede sig på de nye regler.

Fra den 1. juli 2025 blev der således indført en ny og mere enkel satsstruktur. Det betyder, at de tidligere ydelser kontanthjælp, uddannelseshjælp samt selvforsørgelses-, hjemrejse-, og overgangsydelse, nu er erstattet af tre nye satser: Mindstesats, grundsats og forhøjet sats.

I forlængelse af orienteringen på udvalgets møde i januar gives der nu en mundtlig status på implementeringen samt de foreløbige konsekvenser af reformen.

Lov- og plangrundlag

Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB), Integrationsloven samt Aktivloven.

Økonomiske konsekvenser

Kontanthjælpsreformen tilvejebringer et provenu, der er faldende frem mod 2045.

Tidsplan

Loven trådte i kraft 1. januar 2025 med virkning fra 1. juli 2025.

Mål for beskæftigelsesindsatsen i 2026
Sag nr. 54

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger forslag til kvantitative resultatmål for beskæftigelsesindsatsen i 2026 til godkendelse. Målsætningen for andelen af fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse nedbringes til højst 7,5 % i 2026. Det svarer til et fald på 0,3 procentpoint i forhold til målsætningen for 2025.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at mål for beskæftigelsesindsatsen i 2026 i Rødovre Kommune drøftes og godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Forslag til mål for beskæftigelsesindsatsen i Rødovre Kommune i 2026 er fastlagt på baggrund af en vurdering af udviklingen på et arbejdsmarked, hvor beskæftigelsen fortsat er høj, men hvor ledigheden blandt arbejdsmarkedsparate i Rødovre, og i øvrigt på Vestegnen, har været svagt stigende de seneste tre år. Den marginale stigning vurderes at fortsætte i 2026, grundet en stigende uro på verdensmarkedet og begyndende større afskedigelser af medarbejdere på danske virksomheder – særligt indenfor grøn omstilling og medicinalproduktion.

Det er oplevelsen, at virksomhederne fortsat påtager sig et socialt ansvar og ser positivt på ansættelse af borgere på særlige vilkår. Målgruppen af borgere, der er langt fra arbejdsmarkedet, er typisk ikke markant konjunkturfølsomme. Det er forventningen, at antallet af længerevarende forløb blandt kontanthjælpsmodtagere, og borgere i ressourceforløb, fortsat vil være faldende.

Der er opmærksomhed på udviklingen af modtagere af sygedagpenge, særligt i jobafklaringsforløb, som risikerer længerevarende forløb, hvor målet er at bremse en ugunstig udvikling.

Ændring i kontanthjælpssystemet og følger af beskæftigelsesreformen

Den politiske aftale om ændring af kontanthjælpssystemet, der blev vedtaget af folketinget i december 2024, ændrede omfanget af ydelser fra 1. juli 2025. Det betyder i praksis, at borgere på selvforsørgelse-, hjemrejse- og overgangsydelse, samt unge på uddannelseshjælp, nu modtager kontanthjælp.

Mål og opgørelser for beskæftigelsesindsatsen i 2025 blev derved ændret, så målet på kontanthjælp fra 1. juli 2025 omfatter alle tre mål for de tidligere ydelsesområder. Ændringer i ydelsessystemet indarbejdes i resultatopfølgningen fra andet halvår 2025. Andelen af unge på kontanthjælp fremgår dog fortsat af en specifik opgørelse, der er indarbejdet af Social- og Sundhedsforvaltningen.

I 2026 begynder implementeringen af beskæftigelsesreformen.

Revalideringsordningen og ressourceforløb udfases fra 1. februar 2026, mens jobafklaringsforløb afskaffes fra 1. januar 2027 og overgår til målgruppen for sygedagpenge med lavere sats. Social og Sundhedsforvaltningen tilpasser løbende fremstilling af mål og resultater i kvartalsredegørelser og resultatrevision, der forelægges Kommunalbestyrelsen.

Bemærkninger til målforslag for de enkelte målgrupper:

Forsikrede ledige

Ledigheden blandt de forsikrede ledige har de sidste tre år været stigende med 0,1 procentpoint årligt. Der ses en stigning i antallet af varslinger blandt virksomheder om større afskedigelser og begyndende afskedigelser blandt visse virksomheder, som tillige kan have afsmittende effekt på øvrige brancher.

• Målet for andelen af forsikrede ledige foreslås fastsat til højst 2,3 % af befolkningen i 2026, hvilket er en stigning på 0,1 procentpoint i forhold til målet for 2025.

Modtagere af kontanthjælp

Målgruppen omhandler nu oprindelige kontanthjælpsmodtagere, tidligere modtagere af uddannelseshjælp (unge under 30 år) og selvforsørgelse-, hjemrejse- og overgangsydelse.

Andelen af kontanthjælpsmodtagere (som før 1. juli 2025) har de sidste tre år været faldende fra en andel af befolkningen på 1,7 % til 1,4 %. Der forventes et yderligere fald på 0,1 procentpoint.

Andelen af modtagere af selvforsørgelse-, hjemrejse- og overgangsydelse har ligget mellem 0,2 % og 0,3 % de sidste tre år. Der forventes dog pt. en stigning i antallet af borgere fra Ukraine, og andelen forventes at udgøre 0,3 %

Andelen af unge har længe ligget på 0,7 %, men er de sidste tre måneder faldet til 0,6 %. Det ventes, at dette niveau fastholdes i 2026.

• Målet for andelen af kontanthjælpsmodtagere foreslås fastsat til højst 2,2 % af befolkningen i 2026, hvilket er et fald på 0,2 procentpoint i forhold til målene for 2025 på de tidligere områder.

Ressourceforløb

Andelen af borgere i ressourceforløb er de sidste tre år faldet fra 0,6 % til 0,4 %. En fortsat indsats for at afslutte særligt de lange forløb fortsættes.

  • Målet for andelen af borgere i ressourceforløb foreslås fastsat til højst 0,3 % af befolkningen i 2026, hvilket er et fald på 0,1 procentpoint i forhold til målet for 2025.

Sygedagpenge

Andelen af befolkningen, der modtager sygedagpenge, er de sidste tre år faldet fra 2,1 % til 1,9 %. Denne andel har dog været gennemgående i 2025 og forventes ikke at falde yderligere.

  • Målet for andelen af borgere, der modtager sygedagpenge foreslås fastholdt på højst 1,9 % af befolkningen i 2026.

Jobafklaringsforløb

Andelen af befolkningen i jobafklaringsforløb har været stigende de sidste tre år op til 0,8 % af befolkningen, men er i 2025 faldet til 0,7 %. Det er en målgruppe, som ofte har komplekse og lange behandlingsforløb i sundhedssystemet. Der har været et særligt fokus på at afklare disse forløb, og det forventes, at andelen af befolkningen kan nedbringes til 0,6 %

• Målet for andelen af borgere, der er i jobafklaringsforløb foreslås fastholdt på højst 0,6 % af befolkningen i 2026.

Ledighedsydelse

Andelen af borgere på ledighedsydelse har i de sidste tre år konstant ligget på 0,2 %. Andelen forventes ikke at kunne nedbringes yderligere.

  • Målet for andelen af borgere på ledighedsydelse foreslås fastsat til højst 0,2 % af befolkningen i 2026.

Metode

Målene opgøres fortsat som andel fuldtidspersoner i procent af befolkningen. En andel på 0,1 % udgør pt. ca. 29 fuldtidspersoner i Rødovre Kommune.

Udviklingen følges løbende ved opgørelse af andel fuldtidspersoner år-til-dato fra Jobindsats.dk. Data udstilles i Jobcentrets kvartalsredegørelser over året samt endeligt i Resultatrevision 2026 på møderækken i marts 2027.

I bilaget fremgår forslag til fastsatte mål på de enkelte ydelser samt alle ydelser under ét.

Lov- og plangrundlag

Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Målene for beskæftigelsesindsatsen i Rødovre gælder i 2026.

Bilag

Bilag 1: Bilag Mål for beskæftigelsesindsatsen 2026

Udgiftsneutral tillægsbevilling til beskæftigelsesområdet 2025
Sag nr. 55

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Jobcenter har fået tildelt 3.721 t.kr. i tilskud fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) til Ungeløftets initiativ for unge med psykiske lidelser og unge med udfordringer ud over ledighed. De 270 t.kr. vedrører 2025.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at modtagelse af tilskuddet godkendes,
  2. at der i 2025 gives en udgiftsneutral tillægsbevilling svarende til en udgift på 270 t.kr. samt en tilhørende indtægt på 270 t.kr. til Økonomiudvalget, samt
  3. at der i 2026 gives en udgiftsneutral tillægsbevilling svarende til en udgift og en indtægt på 909 t.kr. til Økonomiudvalget samt en udgift og en indtægt på 173 t.kr. til Beskæftigelsesudvalget samt
  4. at den resterende del af bevillingen indarbejdes i budget 2027 og budget 2028. Dette med en fordeling i 2027 på 1.076 t.kr. i udgift og indtægt til Økonomiudvalget og 205 t.kr. i udgift og indtægt til Beskæftigelsesudvalget samt i 2028 med en fordeling på 914 t.kr. i udgift og indtægt til Økonomiudvalget og 174 t.kr. i udgift og indtægt til Beskæftigelsesudvalget.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

I forlængelse af sagen om Rødovre Kommunes bidrag til "Ungeløftet" på Beskæftigelsesudvalgsmøde den 3. juni (sag nr. 29) har Jobcentret ansøgt om midler til udmøntning af Aftale om Ungeløftet – flere unge i arbejde og forpligtende fællesskaber fra oktober 2024.

Der er fra centralt hold afsat midler til at udbrede initiativerne ”Markant styrkelse af indsats til unge med psykiske lidelser” og ”Flere unge skal med” over en tiårig periode (2025-2035). Midlerne er finansieret af Aftale om nyt kontanthjælpssystem fra oktober 2023 og Finanslov for 2025. Der er samlet udmeldt 519,1 mio. kr. ved denne ansøgningsrunde (2025-2028).

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har fordelt midlerne for i år samt de kommende finanslove for 2026-2028 og bevilget Rødovre Jobcenter i alt 3.721 t.kr.

Finanslovsår

2025

2026

2027

2028

Tilsagn i alt

Beløb

270 t.kr.

1.082 t.kr.

1.281 t.kr.

1.088 t.kr.

3.721 t.kr.

Beløbet er fordelt over flere finansår. Der kan alene gives tilsagn om tilskud for ét år ad gangen i takt med, at de pågældende års finanslove vedtages. For 2025 udgør tilskuddet 270 t.kr. for perioden, der løber fra den 1. august 2025 til den 31. december 2025.

Kommunerne har samlet set ansøgt om flere midler, end der er til rådighed i denne ansøgningsrunde. STAR har derfor, på baggrund af data for kommunens andel af den samlede målgruppe på landsplan, nedjusteret Rødovre Kommunes tilsagnsbeløb i forhold til det oprindeligt ansøgte beløb.

Målgruppen

Initiativet er målrettet unge i alderen 15-29 år uden job eller uddannelse. Målgruppen består af alle ydelsesmodtagere unge uden job, uddannelse og ydelse og unge med delvis beskæftigelse op til 18 timer om ugen. I Rødovre omfatter målgruppen omkring 300 unge. Nogle af disse unge har alvorlige psykiske og ofte sociale barrierer for at deltage i uddannelses- og arbejdsliv.

Formål med Ungeløftet

Det overordnede formål er, at flere unge i målgruppen opnår beskæftigelse, ordinære timer eller uddannelse med henblik på beskæftigelse. Det er samtidig målet at udbrede den beskæftigelsesrettede og tværsektorielle IPS-indsats (Individuelt Planlagt Job med Støtte) samt den håndholdte "Flere unge skal med"-indsats. Herigennem sikres koordinerede forløb på tværs af beskæftigelses-, uddannelses-, social- og sundhedsområdet.

Det er ligeledes en central ambition at etablere lokale partnerskaber mellem kommunen, lokale virksomheder, herunder socialøkonomiske virksomheder, civilsamfundsorganisationer mv. om i samarbejde at bane vejen for, at de unge kan blive en del af arbejds- eller uddannelsesfællesskaber eller andre meningsfulde fællesskaber.

Ungeløftet i Rødovre

Netværket i Rødovre vil blive dannet på grundlag af et samarbejde med Erhvervsforeningen, lokale virksomheder, headspace, Røde Kors, Peer Partnerskabet m.fl. Der vil være et helt særligt fokus på IPS-metoden for psykiske sårbare unge, hvor der også sikres koordineret støtte mellem region og kommune, så den unge kan gennemføre uddannelse eller job på ordinære vilkår.

Ungeløftet skal i øvrigt ses i sammenhæng med initiativer på psykiatriområdet, skole- og erhvervsskoleområdet og have fokus på fritidsjob og fællesskaber, særligt i forhold til kriminalitetstruede unge.

Der etableres en projektenhed på tværs af forvaltninger i Rødovre, der skal etablere og udvikle det samlede netværk, der skal løfte de unge.

Tilskudsperioden

Tilskuddet skal anvendes i perioden fra den 15. august 2025 til den 31. december 2028 og kan kun anvendes til at dække de udgifter, som fremgår af det godkendte budget. Der er knyttet en række betingelser til tilsagnet, som fremgår af bekendtgørelse nr. 1184 af 31. september 2023.

Lov- og plangrundlag

Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB).

Økonomiske konsekvenser

Udgiften og indtægten i 2025-2028 vedrører for Beskæftigelsesudvalget funktion 5.68.98 (Beskæftigelsesordninger) og for Økonomiudvalget 6.45.53 (Administration vedrørende jobcentre).

Tidsplan

Puljemidlerne skal anvendes til udgifter i perioden 1. august 2025 til 31. december 2028.

Forventet regnskab pr. ultimo september 2025
Sag nr. 56

Beslutningskompetence: BEU

Sagens kerne

Forventet regnskab pr. ultimo september 2025 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodrifts- og anlægsmidler i 2025 for Beskæftigelsesudvalgets rammer med udgangspunkt i status ultimo september 2025.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at forventet regnskab pr. ultimo september 2025 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo september 2025 - Beskæftigelsesudvalget".

Lov- og plangrundlag

Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab pr. ultimo september 2025 - Beskæftigelsesudvalget

Diverse
Sag nr. 57

Beslutningskompetence: Diverse

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Underskriftsside
Sag nr. 58

Beslutningskompetence: BEU

Indstilling

Forvaltningen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget godkender beslutningsprotokollen.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Beskæftigelsesudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."