Børne- og Skoleudvalget

13-05-2025

Medlemmer

Formand Flemming Lunde Østergaard (A)
Anette Rachlitz (A)
Annie Arnoldsen Petersen (A)
Kenneth Rasmussen (F)
Tina Hippe Hansen (C)

Sager 32 - 43

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 32

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering:

  1. Notat om Årsrapport 2024 for headspace Rødovre. Punktet fremgår herudover af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden 13. maj 2025 (se bilag)
  2. Præsentation af emner til drøftelse forud for næste revision af styrelsesvedtægten for skoleområdet (se bilag).
  3. Orientering om udmøntning af efteruddannelse i specialpædagogiske kompetencer på skolerne (se bilag).

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Notat om Årsrapport 2024 for headspace Rødovre
Bilag 2: Præsentation af emne i relation til den kommende revision af Styrelsesvedtægt for skoleområdet
Bilag 3: Orientering om udmøntning af efteruddannelse i specialpædagogiske kompetencer på skolerne

Kvalitetsprogrammet: Styrket indsats for de mest udfordrede elever i dansk og matematik
Sag nr. 33

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Regeringen og Folkeskoleforligskredsen indgik i marts 2024 en aftale om folkeskolen: Folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse, hvor intentionen er mindre central styring til fordel for mere lokal frihed på den enkelte skole. Børne- og Kulturforvaltningen præsenterer hermed forslag til den lokale udmøntning af aftalens initiativ om en styrket indsats for de mest udfordrede elever i dansk og matematik.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at den lokale udmøntning af initiativet om en styrket indsats for de mest udfordrede elever i dansk og matematik tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Med Folkeskolens Kvalitetsprogram skal de almene folkeskoler have bedre muligheder for at løfte elever med læse-, skrive- og/eller regneudfordringer. Målgruppen for initiativet er de ca. 10 % fagligt mest udfordrede elever i den enkelte folkeskoles almenklasser. Initiativet skal være med til at skabe stærkere inkluderende læringsmiljøer – og skal ikke ses som specialpædagogisk bistand. Støtten kan gives til enkeltelever og til aktiviteter for hele klasser.

I en indfasningsperiode frem til og med 2027 er der lokal frihed til at afprøve, hvordan initiativet bedst organiseres, og midlerne bedst anvendes. I samme periode vil de afsatte midler gradvist stige fra 105 mio. kr. årligt til 500 mio. kr. årligt fra 2028 og frem, svarende til 4 mio. kr. i Rødovre Kommune i 2028.

Kommuner og skoler vil i indfasningsperioden blive tilbudt understøttelse af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), som med afsæt i eksisterende erfaringer vil udbrede bedste praksis.

Udmøntning i Rødovre Kommune

I Rødovre Kommune ønsker de kommunale netværk af henholdsvis matematikvejledere og læsevejledere at understøtte realiseringen af initiativet. Netværkene har udarbejdet en såkaldt progressions- og indsatsplan i dansk og matematik med fokus på, at eleverne udvikler gode læringsstrategier. Netværket understøtter faglig kapacitetsopbygning på skolerne, således at dansk- og matematiklærere kan anvende progressions- og indsatsplanen. Skoleledergruppen på tværs af de seks almene folkeskoler bakker op om denne fælles tilgang til at skabe stærkere inkluderende læringsmiljøer.

Arbejdets organisering kan illustreres i tre niveauer:

  • De kommunale netværk, som er opdateret på ny fagdidaktik og kan arbejde med det, der vil komme fra STUK og justere og tilpasse progressions- og indsatsplan efter lokale erfaringer
  • Vejlederne, som formidler til og sparrer med fagteams på skolerne omkring, hvordan planen omsættes i praksis.
  • Årgangsteams, som arbejder med planen i praksis, herunder oversætter og differentierer til de enkelte elever.

Progressions- og indsatsplanen

Progressions- og indsatsplanen indebærer helt konkret:

  • en gennemgang af de alderssvarende kompetencer indenfor de forskellige faglige discipliner,
  • en oversigt over de obligatoriske test i Rødovre Kommune for hver årgang, hvem der gennemfører testen og hvornår,
  • en vifte af indsatser som kan understøtte et løft af de elever, hvis testresultater vidner om mangelfulde læringsstrategier.

Arbejdet med progressions- og indsatsplanen har således fokus på at klæde lærerne på til at arbejde systematisk med elevernes læringsstrategier i dansk og matematik. Ved at fokusere på udviklingen af elevernes læse-, stave-, tal-, regnestrategier mv. understøttes en differentieret tilgang, som styrker alle - også eleverne i faglige udfordringer - og sætter fokus på eventuelle behov for mere intensive indsatser.

Arbejdet med progressions- og indsatsplanen skaber data, der:

  • skal være med til at kvalificere hvilke indsatser, der virker og hvordan,
  • skal anvendes didaktisk i undervisningspraksis fremadrettet,
  • skal bruges i forbindelse med klasse- eller årgangskonferencer, hvor lærerne har mulighed for at drøfte fremadrettede handlegreb for elever eller grupper i tæt samarbejde med relevante vejledere.

I forbindelse med gennemgang af de forskellige initiativer i Kvalitetsprogrammet for Børne- og Skoleudvalget den 4. februar 2025 pegede udvalget på, at de også gerne så, at skolerne tilbyder konkrete intensive forløb for de svageste elever. Børne- og Kulturforvaltningen vil efter skoleåret 2025/2026 give udvalget en status på erfaringer med særligt intensive forløb.

Lov- og plangrundlag

Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse.

Lov om folkeskolen.

Økonomiske konsekvenser

Der er med Kvalitetsprogrammet afsat midler til at realisere initiativet. Midlerne stiger gradvist i indfasningsperioden og udmøntes via bloktilskuddet. Der er fra 2028 afsat 500 mio. kr. årligt til initiativet, og Rødovre Kommunes andel vil være ca. 4 mio. kr.

Skolerne skal indenfor rammen prioritere økonomi til vejlederne, kompetenceudvikling, eventuelle licenser til digitale testsystemer samt materiale, som underbygger de indsatser, der kan løfte de fagligt udfordrede elever.

I 2025 er der afsat 105 mio. kr., hvoraf Rødovre Kommune modtager 470.000 kr., som fordeles til de seks almene folkeskoler baseret på elevtal pr. 5. september. Fremadrettet udmøntes midlerne via budgettildelingsmodellen.

Tidsplan

Initiativet igangsættes med en indfasningsperiode frem til og med 2027/2028 til praksisudvikling og afprøvning af metoder og organiseringsformer.

Børne- og Skoleudvalget bliver orienteret om erfaringerne efter skoleåret 2025/2026.

Kvalitetsprogrammet: Mulighed for karakterer på 6. og 7. klassetrin
Sag nr. 34

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Regeringen og Folkeskoleforligskredsen indgik i marts 2024 en aftale om folkeskolen: Folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse, hvor intentionen er mindre central styring til fordel for mere lokal frihed på den enkelte skole. Børne- og Kulturforvaltningen præsenterer hermed forslag til den lokale udmøntning af aftalens initiativ vedrørende mulighed for karakterer på 6. og 7. klassetrin.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at skoleområdets perspektiv på muligheden for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin tages til efterretning.  

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Med folkeskolens kvalitetsprogram bliver det fra skoleåret 2025/2026 muligt at give standpunktskarakterer og karakterer for skriftlige produkter mv. udarbejdet som led i undervisningen til elever på 6. og 7. klassetrin.

Det er jævnfør aftalen op til den enkelte skoles leder, med skolebestyrelsens godkendelse, at beslutte, om skolen vil benytte sig af denne mulighed. Hvis skolen vælger at give karakterer på 6. og 7. klassetrin, skal karakteren ledsages af anden feedback, der enten kan være mundtlig eller skriftlig.

Børne- og Kulturforvaltningen har drøftet muligheden for karakterer på 6. og 7. klassetrin med skoleledelserne, som anbefaler en
fælles retning på tværs af skoleområdet i Rødovre Kommune vel vidende, at beslutningskompetencen uagtet ligger lokalt på skolerne.

Skoleledelserne er særligt optaget af elevernes trivsel, og hvordan karakterer kan virke som et unødigt pres. Flere oplever, at de unge taler om det stressende ved at blive målt og vejet og giver udtryk for, at de føler og er kede af at blive reduceret til et tal. Samtidig påpeger skolelederne, at der ikke så tidligt er behov for at karakterisere elever med henblik på optagelse på en ungdomsuddannelse, og at lærerne ikke behøver karakterer i forhold til at målrette undervisningen. Her er formativ evaluering i højere grad effektiv med henblik på at tilrettelægge undervisningen, så den understøtter eleverne i deres læring og styrker det faglige fællesskab.

Desuden henviser skoleledelserne til forskning på området, fx ’Unges motivation i udskolingen’ (Pless, Katznelson m.fl., cefu, 2015), som analyserer elevernes oplevelser af, hvad der fremmer motivationen, og hvordan motivation og læring bliver til i mødet mellem de unge og skolen. Her fremgår bl.a., at karakterer i vid udstrækning alene motiverer kortvarigt og ikke bidrager til elevernes evne til at kende deres eget potentiale. Skoleledelserne erfarer, at karakterer for de unge snarere opleves som disciplinering, som mange elever på 6. og 7. klassetrin ikke er modne nok til at håndtere.

Endelig påpeger skoleledelserne, at eleverne typisk får nye lærere i 6. klasse, og at karaktergivning kan have en negativ indflydelse på opbygningen af relationer mellem eleverne og deres nye lærere.

Skoleledelserne ønsker en fælles retning på tværs af skoleområdet i Rødovre Kommune, hvor skolerne som udgangspunkt ikke benytter sig af muligheden for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin, vel vidende at beslutningskompetencen ligger lokalt på skolerne.

I forbindelse med gennemgang af de forskellige initiativer i Kvalitetsprogrammet for Børne- og Skoleudvalget 4. februar 2025, pegede udvalget på, at skoler der vælger ikke at give karakterer i 6. og 7. klasse i stedet lægger vægt på at give eleverne god feedback. Børne- og Kulturforvaltningen vil derfor sammen med skolerne understøtte feedbackkulturen med særligt fokus på den formative evaluering og tæt koblet til de faglige netværks arbejde med elevernes læringsstrategier og forståelse for egen progression og udvikling.

Lov- og plangrundlag

Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse

Lov om folkeskolen

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Muligheden for at give karakterer i 6. og 7. klasse er gældende fra skoleåret 2025/2026, og vil blive drøftet på skolernes bestyrelsesmøder. Børne- og Skoleudvalget vil blive orienteret, såfremt nogle skoler beslutter at benytte sig af muligheden.

Kvalitetsprogrammet: Erhvervspraktik for alle
Sag nr. 35

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Regeringen og Folkeskoleforligskredsen indgik i marts 2024 en aftale om folkeskolen: Folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse, hvor intentionen er mindre central styring til fordel for mere lokal frihed på den enkelte skole. Børne- og Kulturforvaltningen orienterer hermed om planen for den lokale udmøntning af aftalens initiativ vedrørende erhvervspraktik for alle.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at orienteringen om erhvervspraktik for alle tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Forligskredsen vil gøre erhvervspraktik obligatorisk for alle elever med et forløb, der skal vare fem dage, og som kan placeres i enten 7., 8. eller 9. klasse. Den endelige beslutning om tilrettelæggesen af erhvervspraktik er til en hver tid en lokal beslutning på den enkelte skole.

Erhvervspraktikken skal bl.a. medvirke til at give eleven indsigt i egne styrker og interesser, forståelse for hverdagen på en arbejdsplads og udvide blikket for mulige veje at gå i forhold til uddannelse og evt. læreplads. Det fremgår af aftaleteksten, at folkeskolerne skal understøtte erhvervspraktikken før, under og efter praktikken i det obligatoriske emne uddannelse og job.

Alle almene folkeskoler i Rødovre har allerede erhvervspraktik som en fast del af skolens aktiviteter. Nogle skoler har erhvervspraktik tilrettelagt i 8. klasse, mens andre har det både i 8. og 9. klasse. Skolerne ønsker fortsætte med denne model. På den måde sikres det, at alle elever forsat indgår i et erhvervspraktikforløb, når forløbet på fem dage bliver obligatorisk, samtidig med at skolerne kan beholde deres lokale selvbestemmelse ved at beslutte, om det skal foregå en eller to gange i løbet af elevernes skolegang.

Som det ser ud i dag, er ugerne med erhvervspraktik ikke koordineret på tværs af skolerne, da det umiddelbart ikke opleves at være nødvendigt med fælles koordinering. Dog er der en opmærksomhed på, at der kan være en social slagside i forhold til, hvilke elever der har lettest ved at lave aftaler om relevante praktikpladser. Forvaltningen vil sammen med skoleledergruppen følge med i udviklingen i forhold til, om der på sigt opstår et behov for fælles koordinering af praktikugerne. Derudover vil forvaltningen se på, hvorvidt der er mulighed for at lave et setup, som sikrer, at unge, som har behov for det, kan få sparring forud for erhvervspraktikken med henblik på at give alle unge lige vilkår for et vellykket erhvervspraktikforløb.

Lov- og plangrundlag

Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Erhvervspraktik er obligatorisk fra skoleåret 2025/2026.

Befolkningsprognosens konsekvenser for rækkefølgeplaner for skoler og dagtilbud
Sag nr. 36

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune har udarbejdet en langsigtet anlægsinvesteringsplan frem til 2032 for skoler og dagtilbud. På baggrund af befolkningsprognoserne for 2025 foreslås det, at der ikke bygges et dagtilbud i Gartnerbyen som ellers planlagt. Status og justering af rækkefølgeplanerne for skoler og dagtilbud forelægges til orientering.  

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at orientering om status og justering af rækkefølgeplaner for skoler og dagtilbud tages til efterretning samt
  2. at der ikke bygges et nyt dagtilbud i Gartnerbyen

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune oplever en befolkningsvækst og skolerne skal af den årsag samlet kunne rumme omkring flere børn indenfor de næste 7 år og Skoleområdet har derfor brug for en kapacitetsforøgelse. Dagtilbudsområdet har ligeledes behov for en justering af kapaciteten.

Kommunalbestyrelsen har på budgetseminaret i 2021 sat som ambition, at der på anlægsområdet skal arbejdes med langsigtede investeringsplaner for skoler og dagtilbud. På Kommunalbestyrelsesmødet den 31. januar 2023 (sag nr. 13) blev principperne for en dagtilbudsplan godkendt. På kommunalbestyrelsesmødet den 28. marts 2023 (sag nr. 57) blev pejlemærkerne for en skoleplan godkendt.

Skoleplanen og dagtilbudsplanen skal sikre tilstrækkelig kapacitet og tidssvarende rammer under hensyntagen til kommunens samlede økonomi. Rødovre Kommune har udarbejdet en langsigtet fleksibel anlægsinvesteringsplan/rækkefølgeplan for kapacitetsudvidelserne frem til 2032 for Skole- og dagtilbudsområdet, med udvidelse af skolerne fra 3 til 4 spor og en udvidelse af kapaciteten på dagtilbudsområdet.

På Børne- og Skoleudvalgets møde (nr. 71) den 10. oktober 2023 blev en orientering om rækkefølgeplanerne for skole- og dagtilbudsområdet taget til efterretning. På Børne- og Skoleudvalgets møde (nr. 39) den 4. juni 2024 blev en justeret rækkefølgeplan på Skoleområdet godkendt. Rækkefølgeplanerne blev herefter justeret i Budget 2025.

Kommunalbestyrelsen orienteres løbende, når rækkefølgeplanerne justeres, ligesom Kommunalbestyrelsen orienteres om de enkelte anlægsprojekter i forbindelse med sager om frigivelse af anlægsmidler og om andre væsentlige forhold i de enkelte projekter.

Rækkefølgeplanen for dagtilbudsområdet

I rækkefølgeplanen for Dagtilbudsområdet og i Budget 2025 var forudsætningen en høj vækst i antallet af børn i alderen 0-5 år. Som planlagt er Broparken derfor midlertidigt blevet udvidet, Solen er flyttet tilbage efter en genhusning og daginstitutionen Kæret er blevet købt.

Derudover arbejdes der som led i renoveringen af Langhuset i Carlsro med en flytning af Carlsros Vuggestue fra Langhuset til nabogrunden ved Børnehuset Carlsro. Projekteringen af et nyt dagtilbud på Horsevænget er ligeledes i gang og endelig er forundersøgelserne til et nyt §83-dagtilbud, påbegyndt.

Rækkefølgeplanen har indtil nu også indeholdt etablering af et nyt dagtilbud i Gartnerbyen, og der er i Budget 2025 afsat i alt 72,7 mio. kr. i perioden 2025-2028. I befolkningsprognosen for 2025, som forelagt Økonomiudvalgsmødet den 19. marts 2025 (sag nr. 61) viser det sig imidlertid, at børnetallet ikke stiger så meget som hidtil antaget, og at børnetallet stagnerer hurtigere end forventet.

Det betyder, at det planlagte nye dagtilbud i Gartnerbyen med 10-12 nye børnegrupper ikke længere er nødvendigt at bygge for at sikre tilstrækkelig kapacitet. Børne- og Kulturforvaltningen anbefaler derfor, at der ikke bygges et nyt dagtilbud i Gartnerbyen. Forslaget til Budget 2026 vil blive justeret i overensstemmelse med en beslutning herom.

Den resterende del af rækkefølgeplanen for Dagtilbudsområdet ser herefter således ud:

  • Carlsro Vuggestue er genhuset ultimo 2025
  • Et nyt §83-dagtilbud er etableret i 2026
  • Det nye dagtilbud Horsevænget er etableret i 2027

Børne- og Kulturforvaltningen følger som hidtil befolkningsudviklingen tæt og forelægger forslag til eventuelle ændringer, såfremt det viser sig nødvendigt og senest i foråret 2026.

Rækkefølgeplanen for Skoleområdet

Ifølge befolkningsprognoserne for 2024 og 2025 er elevvæksten skævt fordelt i kommunen og for at kunne udnytte skolernes kapacitet, potentiale og placering, blev det på Børne- og Skoleudvalgsmødet den 26. oktober 2023 (møde nr. 77) godkendt, at kommunen overgår til at have et fælles skoledistrikt.

Det er med Budget 2025 samtidig besluttet, at Nyager, Rødovre og Hendriksholm skoler ombygges med plads til 4 spor, mens Islev og Tinderhøj skoler moderniseres, men ikke udvides til 4 spor.

Der er med befolkningsprognosen for 2025 udsigt til en mindre vækst i antallet af skoleelever end befolkningsprognosen for 2024 forudsagde. Væksten i elevtallet er dog fortsat så stor, at der er behov for udvidelse af både Valhøj, Nyager, Rødovre og Hendriksholm skoler, som planlagt.

I Budget 2026 søges indarbejdet en reperiodisering i forhold til projektet med udvidelse af Nyager Skole, der bliver et år forsinket. Der er dog allerede etableret pavilloner på Nyager Skole, som både skal bruges til midlertidig ekstra kapacitet og som genhusning under ombygning, hvilket betyder at Nyager Skole stadig får den nødvendige ekstra kapacitet til tiden, selvom ombygningerne forsinkes et år.
På kommunalbestyrelsesmødet den 25. marts 2025 blev sagen om anlægsstyring (sag nr. 52) godkendt, herunder deponering af 17,6 mio. kr. i 2025 til forlængelse af leje af pavilloner ved skolen.

Med Kvalitetsprogrammet for folkeskolen blev der afsat statslige midler i 2025-2027 til investeringer i bedre faglokaler, til kapacitetsudvidelse og til miljøer, som ansporer til leg og bevægelse. De forbedrede faglokaler skal understøtte Kvalitetsprogrammets intention om en mere fleksibel udskoling og mere bevægelse i undervisningen. I Budget 2026 søges derfor fremrykket allerede afsatte midler på 18,9 mio. kr. fra den planlagte ombygning af Hendriksholm, Tinderhøj og Islev skoler med henblik på udvalgte konkrete forbedringer, der understøtter kvalitetsprogrammet.

Arbejdet med udvidelse af Valhøj og Nyager skoler til 4 spor er i gang, og der arbejdes sideløbende med etablering af enkelte nye basislokaler på flere skoler, for at skolerne kan følge med elevvæksten, frem til at skolerne bliver fuldt udvidet. Der blev i Budget 2025 afsat 2,5 mio. kr. til den løbende etablering af basislokaler.

Rækkefølgeplanen for Skoleområdet ser herefter således ud:

  • Valhøj Skole er udvidet til 4 spor i 2027
  • Nyager Skole udvides til 4 spor i perioden 2024-2028
  • Rødovre Skole er udvidet til 4 spor i 2029
  • Hendriksholm Skole er udvidet til 4 spor i 2031
  • Tinderhøj Skole er ombygget 2031
  • Islev Skole er ombygget 2032

Lov- og plangrundlag

Intet.

Økonomiske konsekvenser

En beslutning om ikke at bygge et nyt dagtilbud i Gartnerbyen samt de øvrige nævnte justeringer i rækkefølgeplanerne for skoler og dagtilbud, søges indarbejdes i forslag til Budget 2026.

Tidsplan

Intet.

Byggeprogram og totalrådgiver til Nyager Skole udvidelsen
Sag nr. 37

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune har udarbejdet en langsigtet anlægsinvesteringsplan frem til 2032 for Skoleområdet, herunder udvidelse af Nyager Skole fra 3 til 4 spor i 2028. Der er nu udarbejdet et forslag til byggeprogram for udvidelse af Nyager Skole med henblik på et udbud af totalrådgiveropgaven.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

1. at byggeprogrammet for udvidelsen af Nyager Skole godkendes med henblik på et udbud af totalrådgiveropgaven,

2. at udbudskriterier godkendes,

3. at tidsplanen godkendes samt

4. at der for at udvikle idrætsfaciliteterne på skolen sker en renovering af Nyager Skoles to idrætssale, som omfattes af den kommende strategiske helhedsplan for idrætsområdet.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune oplever en markant befolkningsvækst, som fortsætter de kommende år. Skolerne skal af den årsag samlet kunne rumme flere børn indenfor de næste 7 år og Skoleområdet har derfor brug for en kapacitetsforøgelse.

Kommunalbestyrelsen har på budgetseminaret i 2021 sat som ambition, at der på anlægsområdet skal arbejdes med langsigtede investeringsplaner for skoler og dagtilbud. På kommunalbestyrelsesmødet den 28. marts 2023 (sag nr. 57) blev pejlemærkerne for en skoleplan godkendt. Skoleplanen skal sikre tilstrækkelig kapacitet og tidssvarende rammer under hensyntagen til kommunens samlede økonomi.

Rødovre Kommune har udarbejdet en langsigtet anlægsinvesteringsplan/rækkefølgeplan for kapacitetsudvidelserne frem til 2032 for Skoleområdet, herunder om udvidelse af Nyager Skole på Ejbyvej 100, fra 3 til 4 spor. Nyager Skole skal være med til at imødekomme behovet på Skoleområdet som følge af den generelle befolkningstilvækst. Ifølge skoleprognosen er elevvæksten skævt fordelt i kommunen og for at kunne udnytte skolernes kapacitet, potentiale og placering, blev det på Børne- og Skoleudvalgsmødet den 26. oktober 2023 (møde nr. 73) godkendt, at kommunen arbejder med et fælles skoledistrikt som forsøg i i skoleårene 2024/2025 til 2027/2028. Det er med Budget 2025, som følge af de seneste befolkningsprognoser og befolkningsudviklingen i skolernes nærområder samtidig besluttet, at Nyager, Rødovre og Hendriksholm skoler udvides, mens Islev og Tinderhøj skoler moderniseres, men ikke udvides til fire spor.

Der blev i 2024, efter en forudgående brugerinddragelsesproces, opsat den første af to etaper med pavilloner på Nyager Skole, der skal sikre kapacitet til elevvæksten under udvidelsen samt sikre kapacitet til løbende genhusning af elever under byggeriet.

Den første brugerinddragelse på Nyager Skole om selve udvidelsen blev gennemført i efteråret 2024 og omfattede workshops, besigtigelsesture mv. Brugerrepræsentanter for elever, lærere, pædagoger og skoleledelsen har sammen med Børne- og Kulturforvaltningen, Teknisk Forvaltning og rådgiverteamet Erik Arkitekter A/S, i den forbindelse peget på en konkret plan for udvidelsen af skolen. Den nedsatte styregruppe, med repræsentanter for skoleledelsen, medarbejdere, skolebestyrelsen og børne- og skoleudvalgsformand Flemming Lunde Østergaard Hansen, har efterfølgende godkendt planen.

På baggrund af den vedtagne udvidelsesplan for Nyager Skole og en række forundersøgelser har Teknisk Forvaltning for Børne- og Kulturforvaltningen nu udarbejdet et byggeprogram med henblik på et udbud af totalrådgiveropgaven. Det foreslåede byggeprogram, tidsplan og udbudskriterier har været forelagt styregruppen.

Proces

Det vedlagte udkast til byggeprogram vil være en del af et udbudsmateriale, som sendes i udbud. Forvaltningerne, styregruppen og ekstern rådgiver vurderer tilbuddene og indstiller, mens Kommunalbestyrelsen godkender resultatet af udbuddet i efteråret 2025.

Den vindende totalrådgiver skal efterfølgende projektere og udbyde anlægsopgaven i hovedentreprise. Styregruppen får i den forbindelse forelagt forslag til udbudsmaterialet, der indgår i et udbud af hovedentreprisen. Forvaltningerne, styregruppen og totalrådgiveren vurderer tilbuddene og indstiller, mens Kommunalbestyrelsen godkender resultatet af udbuddet i efteråret 2027. Ombygningen går herefter i gang i etaper og med forventet afslutning ultimo 2028.

Forundersøgelserne og byggeprogrammet

På baggrund af forundersøgelserne vurderes det, at Nyager Skole med den økonomiske ramme kan udvides fra 3 til 4 spor indenfor de nuværende fysiske rammer ved en nytænkning af indretning og udearealer. En række funktioner kan med fordel nytænkes og placeres mere hensigtsmæssigt end i dag.

En nytænkning af indretning og udearealer, med eventuelle mindre tilbygninger, er væsentligt billigere og mere bæredygtigt, end hvis udvidelsen til 4 spor alene skulle tilvejebringes med større tilbygninger. Det er i øvrigt ambitionen, at der i projekteringsfasen med til- og fravalg af bæredygtighedstiltag er transparens i forhold til både miljøeffekt og økonomi.

Brugerne har i brugerinddragelsesprocessen set ind i skarpe prioriteringer som følge af den økonomiske ramme og har peget på følgende løsning for skolen, som byggeprogrammet nu tager udgangspunkt i:

  • Indskolingen bliver i de nuværende indskolingsbygninger med en mere effektiv arealanvendelse med sambrug og hvor opdelingen i fire ”familier” erstattes af fællesfaciliteter på tværs, der samtidig frigiver mere tid til børnene.
  • Mellemtrinet flytter fra de centrale bygninger over i hovedbygningen og med årgangszoner, tæt på faglokaler og med aktivering af de store gangarealer til både gruppearbejde og sociale aktiviteter.
  • Udskolingen flytter fra hovedbygningen til de centrale bygninger og får mere plads og en fleksibel indretning, der kan bruges både til sociale aktiviteter, traditionel klasseundervisning, gruppearbejde, vandreklasser og undervisning på tværs af klasser, alt efter behov.
  • Idrætsundervisningen i salene suppleres med mulighed for mere idrætsundervisning på udearealer, ligesom en del idrætsundervisning fortsat afholdes på kommunens andre idrætsfaciliteter. Der er fokus på at kultur- og fritidslivet og lokalsamfundet i højere grad end i dag kan drage fordel af skolens udearealer, særligt ud mod Ejbyvej. Der er afsat separate midler til at etablere næridræt på skolens udearealer, hvor brugerne inddrages i udformningen af faciliteter.
  • Der etableres et nyt håndværk- og designlokale, ligesom arealerne til musikundervisning udvides.
  • Der etableres flere toiletter.
  • Administrationen, læreforberedelse og PLC placeres centralt på skolen, for at styrke det faglige fællesskab blandt personalet på tværs af teams, SFO og undervisning. Der indføres delearbejdsstationer for lærerne mhp. at frigive plads til bl.a. mødefaciliteter.
  • Forvaltningen har også fokus på fortsat at sikre gode rammer til dysleksi-indsatsen (ordblinde-indsatsen) for alle kommunens elever.

Som led i den politiske beslutning af 14. marts 2023 om pejlemærker for Skoleplanen udvikles idrætsfaciliteterne på Nyager Skole konkret ved de afsatte midler til næridræt, jf. ovenfor, og ved at renovere skolens to idrætssale, som er nedslidte. Derved kan Nyager Skoles idrætsfaciliteter fortsat spille en aktiv rolle i lokalområdet og for kultur- og idrætslivet generelt. I dag benyttes Nyager Skoles to idrætssale til idrætsundervisning af en række foreninger som Boldklubben Avarta, Rødovre og Omegns Gymnastikforening, MK85, Islev Boldklub og Titusparkens Venner. Børne- og Kulturforvaltningen anbefaler derfor, at renovering af idrætssalene indtænkes i den kommende strategiske helhedsplan for idrætsområdet, således at faciliteterne bliver mere attraktive og dermed til større gavn for både skole og foreninger. Behovet for renovering og opdatering af idrætssalene vurderes og herefter vil en renovering af idrætssalene kunne indgå i helhedsplanen og i budgetforslaget for 2027, sideløbende med de øvrige idrætsfaciliteter i helhedsplanen.

To mindre tilbygninger ved indskolingsbygningerne kan give mulighed for nye garderober, der kan muliggøre sko-fri indskoling. Disse to mindre tilbygninger vil muligvis gøre at den økonomiske ramme overskrides og de er derfor en option i udbuddet og et konkurrenceparameter.

Såfremt tandplejen flytter, kan der frigives yderligere plads. Der vil i efteråret 2025 og primo 2026 være brugerinddragelse, hvor der vil ske en yderligere kvalificering og prioritering indenfor den fastlagte økonomiske ramme.

Der henvises til det vedlagte byggeprogram og bilag.

Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen anbefaler, at byggeprogrammet godkendes.

Udbudskriterier

I forbindelse med udbud af totalrådgivningen vil der være kriterier for udvælgelse (prækvalifikation) og tildeling (tilbud). Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen anbefaler følgende udvælgelseskriterier ved prækvalifikationen:

Økonomisk og finansielt formåen:

• Minimumskrav til soliditetsgrad for de sidste tre år

• Positiv egenkapital de sidste tre år

• Minimumskrav til nettoomsætning de sidste tre år

Teknisk og faglig egnethed:

• Referencer fra tilsvarende opgaver med skoler eller andet offentligt byggeri i sammenlignelig skala og karakter, herunder bevægelseslandskaber for børn samt hvor det bl.a. vægtes positivt med eksempler med skoler og på byggeri mens bygninger er i brug.

De tre ansøgere, der anses for det mest velegnede konkurrencefelt udvælges til den efterfølgende tilbudsgivning.

Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen anbefaler følgende to tildelingskriterier ved den efterfølgende tilbudsgivning:

• Proces og samarbejde, herunder en proaktiv håndtering af processen, herunder brugerinddragelse.

• Organisation og kompetencer, herunder bl.a. kompetencer indenfor bæredygtighed.

Lov- og plangrundlag

Matriklen er ikke omfattet af en lokalplan, men af byplanvedtægt nr. 15. Den foreslåede udvidelse til 4 spor, inkl. eventuelle mindre tilbygninger, er ikke lokalplanpligtig.

Kommuneplanens rammer for Nyager Skole er en maksimal bebyggelsesprocent på 40 for området som helhed og maksimalt 2 etager. Det vurderes, at den faktiske, nuværende bebyggelsesprocent på Nyager Skole er på 25.

Nyager Skole er i Kommuneplan 2022 udpeget som bevaringsværdig.

Økonomiske konsekvenser

Da projektet er forsinket, så ibrugtagning er udskudt fra 2027 til 2028, skal pavillonerne nu lejes i mere end 3 år, hvilket afføder krav om deponering. Den ændrede periodisering af midler samt 17,6 mio. kr. til deponering, søges indarbejdet i Budget 2026.

Der blev i Budget 2024 afsat 8,2 mio. kr. til opsætning og senere nedtagning af pavilloner på Nyager Skole. I Budget 2025 er der afsat 8,2 mio. kr. til forundersøgelser og rådgivning. I Budget 2025 og i overslagsårene 2026-2028 vil der samlet afsættes 70,5 mio. kr. til selve udvidelsen på skolen, herunder totalrådgiverhonorar, og til udvikling af udearealer til næridræt.

Den samlede anlægsramme 2024-2028, eksklusive deponering, er på 79,2 mio. kr. Alle udgifter vedrører hovedfunktion 03.22 Folkeskoler.

Tidsplan

Børne- og Kulturforvaltningen anbefaler at nedenstående tidsplan godkendes:

2025: Valg af totalrådgiver. Kommunalbestyrelsen godkender udbudsresultatet i efteråret 2025.

2026: Projektering.

2027: Hovedentreprise. Kommunalbestyrelsen godkender udbudsresultatet.

2027-2028: Ombygning og ibrugtagning ultimo 2028.

Bilag

Bilag 1: Byggeprogram del 1 Grundlag og funktionsprogram
Bilag 2: Byggeprogram del 2 Tekniske kravspecifikationer
Bilag 3: BILAG til byggeprogram - helhedsplansscenariet

Beredskabsplan for forebyggelse, tidlig opsporing og behandling af sager om overgreb mod børn og unge
Sag nr. 38

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger opdateret beredskabsplan for kommunens medarbejdere ved mistanke om vold og overgreb til orientering.

Sagen behandles samtidig i Børne- og Skoleudvalget og Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at beredskabsplanen, ved mistanke om vold og overgreb, tages til efterretning.

Beslutning

Sagen udsat.

Sagsfremstilling

Siden 2013 har det været lovpligtigt for kommunerne at have et beredskab til forebyggelse og tidlig opsporing af vold og overgreb mod børn og unge. Med Barnets Lov, som trådte i kraft i 2024, følger et ansvar i kommunerne for at sikre beskyttelsen af børn og unges rettigheder.

Social- og Sundhedsforvaltningen har revideret kommunens beredskab, hvilket er operationaliseret i vedlagte bilag. Beredskabet henvender sig til fagpersoner, der arbejder med eller er i tæt kontakt med børn og unge under 18 år i Rødovre Kommune. Børne- og Familieområdet har vurderet, at det er nødvendigt at skærpe fokus på det tværprofessionelle- og sektorielle samarbejde samt styrke af barnets perspektiv. Beredskabet henvender sig primært til børne- og ungerådgivere på kommunens Børne og Familieområde, men er samtidig tiltænkt alle fagpersoner i Rødovre Kommune, der arbejder med børn og unge under 18 år. Det kan være lærere i folkeskolen, pædagoger i dagtilbud eller personale i kulturinstitutioner.

Beredskabet indeholder konkret vejledning i håndtering af vold og overgreb, med særligt fokus på børnesamtalen. Derudover præsenteres en række opmærksomhedspunkter i børn og unges adfærd, som kan støtte fagprofessionelle i den tidlige opsporing. Det er tænkt som et opslagsværk for kommunalt ansatte, der har brug for viden og støtte til at handle, hvis de pludselig får kendskab til, at et barn eller en ung er udsat for overgreb – hvad enten det er fysisk, psykisk eller seksuelt.

Beredskabet skal medvirke til:

  • at fagpersoner opnår tilstrækkelig viden til at reagere,
  • at fagpersoner bliver bedre til at forebygge, opspore og håndtere sager, hvor børn og unge udsættes for vold og seksuelle overgreb,
  • at fagpersoner arbejder tværfagligt og tværsektorielt i håndteringen af sagerne,
  • at fagpersoner er i stand til at iværksætte en faglig kvalificeret indsats.

Beredskabet beskriver, hvordan sager om overgreb mod børn og unge behandles, med angivelse af klare procedurer for handlinger ved mistanke eller viden om overgreb. Ved overgreb forstås såvel fysisk, psykisk, seksuelle overgreb som vold udøvet mod et barn eller en ung samt materiel vold, digital vold og stalking. Såvel håndteringen af underretninger, som samarbejdet med politi og med Børnehuset Hovedstaden i disse sager beskrives nøje i beredskabet. Derudover formidler beredskabet kommunens organisering på området og danner grundlag for arbejdet med forebyggelse af overgreb i kommunens dag- og døgntilbud samt skoler. Det skal sikres, at både kendskabet til - og implementeringen af - beredskabet bliver så bredt forankret i det daglige arbejde i Rødovre Kommune.

I opdateringen er der særligt fokus på fremskudte børnesamtaler jf. Barnets lov §137, stk. 3.

Lov- og plangrundlag

Barnets Lov §15 stk. 2 (tidligere Lov om social service §19, stk. 5).

Økonomiske konsekvenser

Der er ydet kompensation (DUT-midler) for de meropgaver, som handlevejledningen medfører i form af flere administrative opgaver, da den blev indført i forbindelse med budget 2013.

Tidsplan

Barnets Lov trådte i kraft den 1. januar 2024.

Bilag

Bilag 1: Beredskabsplan vold og overgreb

Justering af børnehavestart
Sag nr. 39

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Sagen omhandler en ændring af optagelsesreglerne på dagtilbudsområdet som konsekvens af Dagtilbudslovens §19a om regler om opgørelse af minimumsnormeringer.

Ændringen indebærer, at børn er vuggestuebørn en måned længere end i dag og afspejler tildelingsmodellens aldersopdeling.

Indstilling

 Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at Børne- og Skoleudvalget godkender ændringen i optagelsesreglerne på dagtilbudsområdet, så børn er børnehavebørn fra måneden efter, de er blevet tre år samt
  2. at ændringen i optagelsesreglerne træder i kraft den 1. januar 2026.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Dagtilbudsloven foreskriver, at et barn er børnehavebarn fra måneden efter barnet er fyldt tre år. Det indgår også som en del af Danmarks Statistiks opgørelsesmetode for minimumsnormeringerne.

I Rødovre Kommune er børn både plads- og budgetmæssigt børnehavebarn fra den måned, barnet fylder tre år. Børne- og Kulturforvaltningen foreslår, at optagelsesreglerne ændres, så barnet først er børnehavebarn måneden efter barnet er fyldt tre år. Det betyder, at barnet er vuggestuebarn en måned længere.

Opsummerende vil det sige, at børnene fremadrettet er en del af:

  • Vuggestue og dagpleje fra minimum 26 uger til og med den måned børnene fylder 3 år.
  • Børnehave fra måneden efter børnene fylder 3 år til skolestart.

Pladsmæssigt forventer forvaltningen, at det vil kræve 35-40 ekstra vuggestuepladser på årsbasis, men dermed også 35-40 børnehavepladser færre. Det har ikke betydning for den samlede bygningsmæssige kapacitet på området, som vil kunne tilpasses ændringen pr. 1. januar 2026.

Kommunalbestyrelsen vedtog i april 2025 en ny tildelingsmodel på dagtilbudsområdet gældende fra den 1. januar 2026. I tildelingsmodellen beskrives det ligeledes, at barnet budgetmæssigt er vuggestuebarn frem til og med tre år.

Kommunalbestyrelsen gav med budget 2025 midler til at dække de nødvendige ekstra personaleressourcer, når man er vuggestuebarn en måned længere. Det vil sige, at ændringen fra 2026 økonomisk er medregnet i de beregninger, der indgår i sag om ny tildelingsmodel på dagtilbudsområdet, der blev vedtaget i april 2025.

Forvaltningen foreslår, at ændringen i optagelsesreglerne træder i kraft den 1. januar 2026.

Ændringen betyder, forældrene skal betale vuggestuetakst en måned længere. Vuggestuetaksten er pt. på 4.280 kr.

Det er fortsat dagtilbudsledernes kompetence at vurdere, hvornår et barn pædagogisk set er klar til at starte i børnehave. Derfor vil der i lighed med i dag være børn, der begynder i børnehave, før de er fyldt tre år, ligesom at der også vil være børn, der har gavn af at blive i vuggestuen efter de er blevet tre år.

Lov- og plangrundlag

Dagtilbudsloven.

Økonomiske konsekvenser

Ændringen vil betyde, at forældrene betaler vuggestuetakst en måned længere.

Tidsplan

Ændringen træder i kraft pr. 1. januar 2026.

Bilag

Bilag 1: Optagelsesregler Rødovre Kommune

Status på meritpædagoger og status på anvendelsen af Opkvalificeringspuljemidler på Dagtilbudsområdet
Sag nr. 40

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

I denne sag gives en status til Børne- og Skoleudvalget vedrørende meritpædagoger. Sagen indeholder derudover en status på sagen om "Udmøntning af midler til opkvalificering af det pædagogiske personale på Dagtilbudsområdet" fra august 2024.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller indstiller,

at orienteringen om meritpædagogmodellen på Dagtilbuds- og Skoleområdet tages til efterretning samt

at status på udmøntning af midler til opkvalificering tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Med Budget 2025 besluttede Kommunalbestyrelsen at tilføre Dagtilbudsområdet 250.000 kr. til finansiering af meritpædagoguddannelser. Desuden blev det i forbindelse med udmøntning af den statslige Opkvalificeringspulje muligt for kommunen at dække vikarudgifterne for medarbejdernes studierelaterede fravær.

Status på Meritpædagogmodellen

Meritpædagogmodellen har vist sig at være eftertragtet, og mere end ti medarbejdere søgte om optagelse på merituddannelsen i 2024. Tidligere har der traditionelt været mellem 1-3 ansøgere om året. I marts 2025 er 12 medarbejdere i gang med meritpædagoguddannelsen på Dagtilbudsområdet.

De 12 meritstuderende er fordelt på henholdsvis:

• Netbaseret merituddannelse: Ni medarbejdere er i gang med den netbaserede merituddannelse.

• Merituddannelse i samarbejde med Ballerup Kommune: Tre medarbejdere afslutter uddannelsen i sommeren 2025. Uddannelsen udbydes ikke længere.

Der blev i forbindelse med udmøntning af Opkvalificeringspuljen 2023-25 på Dagtilbudsområdet indgået en lokalaftale mellem FOA/PMF og Rødovre Kommune. Aftalen betyder, at medarbejderne kan tage uddannelsen uden lønnedgang, og at dagtilbuddets vikarudgifter til medarbejderens studierelaterede fravær dækkes. Meritpædagoguddannelsen finansieres som nævnt tidligere af de midler, som blev tilført ved Budget 2025 og af Opkvalificeringspuljen 2023-25. Hvis bevillingen af midler fra den statslige Opkvalificeringspulje ikke bliver forlænget, vil muligheden for at kompensere dagtilbuddene for vikarudgifter bortfalde. Børne- og Kulturforvaltningen afventer aktuelt ministeriets udmelding vedrørende forlængelse af Opkvalificeringspuljen i perioden efter 2025.

Erfaringerne med den etablerede model for tildeling af vikarmidler er positive. Dog er udgiften til merituddannelsen lavere end forventet, da flere medarbejdere ikke er blevet optaget grundet manglende adgangsgivende kompetencer. For at understøtte medarbejdernes mulighed for optagelse på meritpædagoguddannelsen er der udarbejdet et katalog for Kompetenceudvikling på Dagtilbudsområdet, hvor forskellige adgangsgivende veje til meritpædagoguddannelsen skitseres.

Børne- og Kulturforvaltningen fortsætter det målrettede arbejde med at kvalificere flere medarbejdere, og håber at få flere meritpædagogstuderende de kommende år, da merituddannelse er en af de vigtigste veje til flere uddannede pædagoger.

Meritpædagoger på Skoleområdet

Anvendelse af muligheden for meritpædagogstuderende er ikke udbredt på Skoleområdet i samme omfang som på Dagtilbudsområdet. Opkvalificeringspuljen, der understøtter uddannelsen af medhjælpere til pædagoger på Dagtilbudsområdet, dækker ikke meritstuderende på Skoleområdet.

Det betyder, at man på Skoleområdet hverken har kompensations- eller finansieringsmuligheder centralt. Det er op til den lokale ledelse at prioritere merituddannelsesmuligheden.

Samtidig er pædagogandelen i kommunens SFO’er, byggelegepladser og klubber, som det også er tilfældet på landsplan, højere end andelen på Dagtilbudsområdet.

Ud af områdets 252 medarbejdere, når ledelsen er fratrukket, er 151 ansat som pædagoger, 6 er PAU (pædagogiske assistenter), 35 lærere og 42 som klubassistenter eller medhjælpere. (tal trukket i RK i tal 1. april 2025).

Kommunens SFO’er, klubber og byggelegepladser er meget opmærksomme på, at muligheden for at uddanne medhjælpere via meritstudie er betydningsfuldt i en fastholdelsesstrategi, hvorfor det også i vid udstrækning prioriteres. 2 af de 3 adspurgte SFO’er og byggelegepladser har meritstuderende på nuværende tidspunkt.

Status på anvendelsen af Opkvalificeringspuljemidler

Børne- og Skoleudvalget blev forelagt en status på udmøntning af pulje til opkvalificering på Dagtilbudsområdet den 13. august 2024. Her fremgik det, hvordan forvaltningen planlagde at anvende midler fra puljen. Aktuelt er Opkvalificeringspuljemidler ud over til merituddannelse, blevet brugt på introduktionsforløb til den pædagogiske kerneopgave for medhjælpere. 48 medarbejdere deltog i 2024 i det korte introforløb. Der udbydes yderligere to hold á 24 deltagere i 2025. Flere af deltagerne har efterfølgende søgt ind på meritpædagoguddannelsen.

Dagtilbudsområdet har desuden udbudt en kombination af to Diplommoduler i faglig ledelse, Evaluering og Kvalitetsudvikling, hvor målgruppen er ledelsespersoner og pædagoger. 20 medarbejdere har deltaget i diplommodulerne i 2024. Der er yderligere udbudt et hold i 2025.

På trods af mange igangsatte kompetenceudviklingsindsatser, er der fortsat puljemidler tilbage.

Der er derfor behov for at justere anvendelsen af Opkvalificeringspuljen 2023-25, da midlerne ellers skal tilbageføres til ministeriet ved periodens udgang.

Dagtilbudsområdet oplever generelt stor efterspørgsel hos medarbejdere og ledere i forhold til kompetencer til bredere deltagelsesmuligheder for alle børn. Børne- og Kulturforvaltningen har i samarbejde med Københavns Professionshøjskole udviklet et fagspecifikt kursus "Det specialpædagogiske i den almenpædagogiske praksis". Kurset udbydes til pædagoger og medhjælpere og koncentrerer sig om børns trivsel og deltagelsesmuligheder i et inkluderende pædagogisk læringsmiljø med fokus på samspil og relationer. Med de resterende opkvalificeringsmidler, samt interne uddannelsesmidler, kan der udbydes otte hold med 28 deltagere pr. hold. Konceptet omkring de fagspecifikke kurser er blevet præsenteret og gennemgået med ledergruppen, og de faglige organisationer bakker ligeledes op om initiativet.

Opkvalificeringspuljemidler efter 2025

Såfremt Rødovre Kommune fortsat får tildelt Opkvalificeringspuljemidler i perioden efter 2025, vil Børne- og Kulturforvaltningen udarbejde nyt forslag vedr. udmøntning af midlerne.

Økonomiske konsekvenser

Ovenstående tiltag for kompetenseudvikling kan afholdes inden for rammen af Opkvalificeringspuljemidler og lokale midler til meritpædagogstuderende og efteruddannelser.

Tidsplan

De fagspecifikke kurser om "Det specialpædagogiske i den almenpædagogiske praksis" forventes at blive igangsat i efteråret 2025 og afsluttes i januar 2026.

Bilag

Bilag 1: Lokalaftale meritpædagoger FOA PMF og RK
Bilag 2: Kompetenceudvikling på Dagtilbudsområdet Katalog 2025

Forventet regnskab pr. ultimo marts 2025 for Børne- og Skoleudvalget
Sag nr. 41

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Forventet regnskab pr. ultimo marts 2025 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2025 for Børne- og Skoleudvalget med udgangspunkt i forbruget pr. ultimo marts.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at forventet regnskab pr. ultimo marts tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo marts 2025 for Børne- og Skoleudvalget"

Lov- og plangrundlag

Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab pr. ultimo marts 2025 BSU

Diverse
Sag nr. 42

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Underskriftsside
Sag nr. 43

Beslutningskompetence: BSU

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at Børne- og Skoleudvalget godkender beslutningsprotokollen.

Beslutning

Protokollen blev underskrevet.

Sagsfremstilling

Børne- og Skoleudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen. For at godkende beslutningsprotokollen skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend".