Børne- og Skoleudvalget 2025

02-12-2025

Medlemmer

Formand Flemming Lunde Østergaard (A)
Anette Rachlitz (A)
Annie Arnoldsen Petersen (A)
Kenneth Rasmussen (F)
Tina Hippe Hansen (C)

Sager 83 - 93

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 83

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Meddelelsespunktet fremlægges til orientering:

  1. Status på minimumsnormeringer (se bilag).
  2. Status på pædagogisk tilsyn på Dagtilbudsområdet (se bilag).

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Status på minimumsnormeringer på Dagtilbudsområdet.docx
Bilag 2: Status på pædagogiske tilsyn på Dagtilbudsområdet
Bilag 3: Bilag Oversigt over tilsynsresultater april til og med oktober 2025

Budgetresolution om el-drevne cykler og trilledagpleje
Sag nr. 84

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I forbindelse med vedtagelsen af budget 2026 blev det aftalt, at forvaltningen skal undersøge mulighederne for at etablere en forsøgsordning med trilledagpleje, herunder udgifter og rammer for en sådan forsøgsordning. Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger med denne sag et forslag til en forsøgsordning for trilledagpleje samt behovet for udskiftning af el-drevne cykler.

Indstilling

 Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at afrapporteringen tages til efterretning
  2. at de 100.000 kr. afsat til udskiftning af ikke el-drevne cykler omkonverters til at understøtte en forsøgsordning med trilledagpleje
  3. at der arbejdes videre med afprøvning af forsøgsordning, hvor der igangsættes et pilotprojekt med tre trilledagplejere i perioden januar – april 2026, samt
  4. at evaluering af projektet fremlægges for Kommunalbestyrelsen i september 2026.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

I forbindelse med vedtagelse af budget 2026 blev det aftalt, at forvaltningen skal undersøge om finansiering af udskiftning af Dagplejens resterende ikke el-drevne cykler kan ske indenfor eget budget. Der blev samtidig afsat 100.000 til udskiftning af dagplejens cykler til el, hvis ikke udskiftningen kan ske indenfor eget budget. Forvaltningen skal ligeledes undersøge muligheden for etablering af trilledagpleje med inspiration fra enten Odense eller Ballerup Kommune. Ordningen skal i givet fald være en forsøgsordning med enkelte interesserede dagplejere.

El- drevne cykler

Forvaltningen har undersøgt, om der er behov for at udskifte ikke el-drevne cykler til el-drevne ladcykler.

Undersøgelsen viser, at der ikke er et stort behov for at udskifte eller indkøbe nye el-drevne ladcykler til alle dagplejere. Dog har det vist sig nødvendigt at indkøbe en nyere model ladcykel til de dagplejere, der skal være med i en eventuel forsøgsordning med trilledagpleje.

Forsøgsordning med trilledagplejen

Trilledagplejen adskiller sig fra den traditionelle dagpleje ved, at dagplejeren hver morgen henter børnene i deres hjem, og om eftermiddagen henter forældrene børnene i dagplejerens hjem.

Trilledagpleje er en etableret ordning i enkelte andre kommuner. Blandt andet i Odense og Ballerup.

Ledelsen i Dagplejen har været på besøg i Odense og har haft besøg af en trilledagplejer fra Ballerup for at blive inspireret og undersøge mulighederne for en forsøgsordning i Rødovre Kommune.

I Rødovre har tre dagplejere givet udtryk for, at det kunne være interessant at indgå i en forsøgsordning. Det er endnu ikke afdækket, om forældrene hos disse dagplejere er interesseret i at deltage i en forsøgsordning. Hvis ikke alle forældre hos den enkelte dagplejer er indforstået med at afprøve trilledagpleje, kan dagplejeren ikke være en del forsøgsordningen.

Det pædagogiske aspekt

Erfaringerne fra Odense og Ballerup viser, at trilledagpleje kan give en roligere overgang mellem hjem og dagpleje, idet børnene tager afsked med forældrene hjemme. Det kan være medvirkende til at styrke sammenhængen mellem hjem og dagpleje samt reducere forstyrrelser i dagligdagen hos dagplejen, da spredte afleveringer henover morgenen undgås. I Odense og Ballerup har dagplejerne oplevet, at trilledagplejen samlet set skaber mulighed for større kontinuitet og bedre fordybelsesmuligheder i dagplejens aktiviteter.

Samtidig har fælles transport i ladcykel øget mulighed for at styrke børnefællesskabet ved at have en pædagogisk indledning fx med sang eller samling undervejs. Derudover underbygger trilledagplejen muligheden for at begynde dagen med en udflugt og fordybelse i udemiljøet.

De umiddelbare erfaringer fra Ballerup og Odense har vist, at trilledagpleje kan være er attraktivt i rekrutteringsøjemed.

Praktiske forhold

Etablering af trilledagpleje forudsætter indkøb af tre nye el-drevne ladcykler med fire sæder, cykelhjelme til børn og voksne, tæpper, passende påklædning til dagplejeren samt praktisk udstyr som cykeltasker og køletaske.

Retningslinjerne for ordningen skal afgrænses nærmere ved hjælp af erfaringer fra forsøgsordningen. Som udgangspunkt vil trilledagpleje ikke kunne gennemføres:

  • Når der er behov for gæstepasning af fem børn
  • Når vejret umuliggør det f.eks. større mængder sne
  • Når dagplejeren er syg
  • Når dagplejeren har ferie
  • Når der indkøres nye børn
  • Når dagplejeren har legestuedage
  • Når ladcyklen er i stykker eller punkteret

Der er ligeledes en række forbehold for forældrene, der får mindre fleksibilitet i forhold til tidspunktet for aflevering. Forældrene skal kunne være fleksible ved for eksempel akut opstået sygdom, hvor barnet skal afleveres ved en gæstedagplejer.

I forsøgsordningen skal det afklares, hvordan visiteringen af pladserne til trilledagplejen skal håndteres. Det vil ikke være alle forældre der ønsker ordningen, og der kan derfor opstå unødige tomgangspladser.

Evaluering

Forvaltningen anbefaler, at forsøgsordningen kører fra januar til april 2026. Ved afslutningen af forsøgsordningen vil der blive gennemført en evaluering med fokus på børnenes oplevelse af trilledagplejen samt forældrene og dagplejernes tilfredshed med forsøgsordningen.

Evalueringen vil blive forelagt Kommunalbestyrelsen i september 2026.

Lov- og plangrundlag

Dagtilbudsloven

Økonomiske konsekvenser

Ved nærmere undersøgelse har det vist sig, at der vil være udgifter til etablering af pilotprojektet i form af indkøb af tre nye elektriske ladcykler med fire sæder, cykelhjelme til børn og voksne, tæpper, passende påklædning til dagplejeren samt praktisk udstyr som cykeltasker og køletaske. En ladcykel med tilbehør koster ca. 35.000 kr.


Driftsmæssigt forventes ingen væsentlige merudgifter ud over almindelige dagplejeudgifter.

Tidsplan

  • Januar 2026: Pilotprojekt med tre trilledagplejere igangsættes
  • April 2026: Evaluering af børnenes udbytte og ordningens erfaringer gennemføres
  • September 2026: Evaluering og eventuelle justeringer fremlægges for Kommunalbestyrelsen

Tilrettelæggelse af undersøgelse af mulighed for udvidet åbningstid i skoler og dagtilbud
Sag nr. 85

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Det blev med Budget 2026 aftalt, at Børne- og Kulturforvaltningen skal undersøge opbakningen til at lave et forsøg med udvidet åbningstid 30 minutter om eftermiddagen i dagtilbud og SFO.  Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger med denne sag et forslag til undersøgelse af behov og interesse for udvidet åbningstid om eftermiddagen.

Indstilling

 Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at det praktiske omkring tilrettelæggelse af undersøgelsen tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Undersøgelsen skal kortlægge interessen og behovet for udvidet åbningstid om eftermiddagen i dagtilbud og SFO. I kortlægningen skal inddrages relevante parter, herunder tillidsrepræsentanter og faglige organisationer. Samtidig skal den faktiske udnyttelse i dag i ydretidspunkter kortlægges. Det praktiske omkring undersøgelsens tilrettelæggelse drøftes i Børne-og Skoleudvalget, inden undersøgelsen sættes i gang.

Åbningstid:

I dag er Rødovre Kommunes kommunale dagtilbud og SFO’er åbent til kl. 17.00 mandag – torsdag og fredag til kl. 16.00.

Målgrupper for undersøgelsen:

For Dagtilbudsområdet gælder, at målgruppen vil være børn i kommunens integrerede dagtilbud og Børnehaven Nyager. Børn i Dagplejen vil ikke være i målgruppe for undersøgelsen, da muligheden for længere åbningstid i Dagplejen er begrænset grundet arbejdstidsregler.

For Skoleområdet gælder, at målgruppen vil være kommunens børn i SFO I (elever i børnehaveklasse – 3. klasse). Børn i SFO II vil ikke være i målgruppe for undersøgelsen, da SFO II (elever i 4. - 6. klasse) er et fritidstilbud på klubvilkår uden fremmøderegistrering.

Undersøgelsens indhold:

Børne- og Kulturforvaltningen anbefaler, at undersøgelsen afdækker behovet for forsøg med udvidet åbningstid om eftermiddagen ved hjælp af følgende dataindsamling for perioden 1. – 31. januar 2026:

  • Kortlægning af fremmødet i alle kommunens dagtilbud og SFO I’er mellem kl. 16.45 – 17.00 mandag-torsdag samt fredag mellem kl. 15.45 – 16.00.
  • Fremmødestatistik indsamles i alle kommunens dagtilbud og SFO I’er.
  • Rundspørge hos dagtilbuds- og SFO-ledere om antal børn, som grundet forældrenes arbejdsmæssige udfordringer er hentet efter åbningstid i januar 2026.
  • Gennemgang af skriftlige og telefoniske henvendelser i 2025 til Børne- og Kulturforvaltningen og Pladsanvisningen fra forældre, som er udfordret på at hente deres børn inden lukketid generelt eller på særlige dage.

På baggrund af ovenstående vil Børne- og Kulturforvaltningen fremlægge en sag for Kommunalbestyrelsen, hvor resultatet af undersøgelsen fremlægges.

Samarbejde med faglige organisationer:

Børne- og Kulturforvaltningen har drøftet baggrunden for og skitseret den planlagte proces for undersøgelsen med de faglige organisationer BUPL og FOA. Det er et ønske fra BUPL og FOA, at alle dagtilbud og SFO’er indgår i undersøgelsen for at se, om eventuelle behov for udvidet åbningstid samler sig på enkelte eller alle dagtilbud og SFO’er.

Undersøgelsen vil primært blive varetaget af Børne- og Kulturforvaltningen med inddragelse af ledere fra dagtilbud, SFO’er og skoler samt fællestillidsrepræsentanter for BUPL og FOA.

Lov- og plangrundlag

Dagtilbudsloven

Tidsplan

Børne- og Kulturforvaltningen vil gennemføre undersøgelsen i første kvartal af 2026, og fremlægge en sag for Kommunalbestyrelsen i maj 2026.

Anlægsbevilling og tillægsbevilling - Pavilloner på Tinderhøj Skole
Sag nr. 86

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I Budget 2026 er der afsat et rådighedsbeløb på 4 mio. kr. til opsætning af lejede pavilloner til det specialpædagogiske center på Tinderhøj Skole. Der ansøges derfor om at få frigivet anlægsbevillingen på 4 mio. kr. På baggrund af en samlet vurdering af de afsatte anlægs- og driftsmidler foreslås det at købe pavilloner i stedet for at leje. Derfor søges om en tillægsbevilling på det resterende beløb på 8,8 mio. kr. til køb af pavilloner.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at der gives en anlægsbevilling på 4 mio. kr. til Børne- og Skoleudvalget, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb i 2026 til opsætning af pavilloner på Tinderhøj Skole samt
  2. at der gives en tillægsbevilling på 8,8 mio. kr. til Børne- og Skoleudvalget og afsættes rådighedsbeløb i 2026 til køb i stedet for leje af pavilloner til det specialpædagogiske center på Tinderhøj Skole, som finansieres af kassebeholdningen samt
  3. at der ved køb af pavillonerne gives en negativ tillægsbevilling på driften i 2026 på 0,9 mio. kr. på sparede lejeudgifter til Økonomiudvalget, beløbet tilgår kassebeholdningen.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Der er i budgetaftalen for 2026 afsat 4 mio. kr. til opsætning af lejede pavilloner gældende for en 3-årig periode til det specialpædagogiske center på Tinderhøj Skole. Pavillonerne er beregnet til eleverne i indskolingen (0. -3. klasse). Der er derudover afsat 1,2 mio. kr. i 2026-28 til årlige driftsudgifter inklusive leje samt midler til nedtagning.

Forvaltningen anbefaler, at kommunen i stedet køber pavillonerne, da der er en forventning om, at pavillonerne vil blive stående længere end 3 år. Jævnfør rækkefølgeplanen for skoleområdet vil Tinderhøj Skole tidligst være ombygget/moderniseret ultimo 2031. Hvis lejeperioden overstiger 3 år, skal der foretages en deponering svarende til anskaffelsesomkostningerne. Det betyder, at der vil være et kasse-/likviditetstræk på ca. 12,8 mio. kr.

Pavillonerne vil kunne bruges andre steder i kommunen, såfremt den nødvendige kapacitet til centeret findes på skolen, når skolen skal renoveres (jvf. den langsigtede investeringsoversigt 2026 samt rækkefølgeplanen for skoleområdet). Hvis der ikke længere er brug for pavillonerne ved Tinderhøj Skole, kan de flyttes og genbruges i forbindelse med evt. akut opståede hændelser eller øvrige behov for genhusning, udbygning eller ombygninger i kommunen. Alternativt kan pavillonerne sælges.

Forvaltningen er i gang med at undersøge, hvor pavillonerne kan placeres. Dette gøres i samråd med skolen samt foreningen Orient, som bruger boldbanen i fritiden.

Lov- og plangrundlag

Rødovre kommunes byggestyringsregler.

Økonomiske konsekvenser

Køb af pavillonerne, inkl. rådgivning, opsætning og tilslutning til forsyning koster 12,8 mio. kr. Dertil kommer årlige driftsudgifter på 320 t.kr. som rengøring, el mv.. Dvs. at den samlede udgift ved et køb udover en tre-årig periode er 13,8 mio. kr.

Hvis der er behov for pavillonerne frem til eksempelvis 2031, svarende til 6 år, vil de samlede udgifter ved et køb være 14,7 mio. kr., og tilsvarende er de samlede udgifter 11,2 mio. kr. ved leje. Dvs. at det er 3,5 mio. kr. billigere at leje pavillonerne set over en seksårig periode. Imidlertid vil lejeløsningen belaste kommunens likviditet, da der ved lejemål på over 3 år skal deponeres et beløb svarende til anskaffelsesværdien på 12,8 mio. kr.

Desuden vil kommunen ved køb af pavillonerne råde over et aktiv, der enten kan sælges eller anvendes andre steder i kommunen, når der ikke er behov for dem ved Tinderhøj.

Hvis pavillonerne lejes for 3 år, vil det koste engangsudgifter på 4,0 mio. kr. til opsætning, og årlige udgifter til leje og øvrig drift på 1,2 mio. kr. Dvs. at den samlede udgift ved en leje-løsning er 7,6 mio. kr.

Der vil desuden være udgifter til nedtagning af pavilloner på ca. 1,2 mio. kr. uanset om man køber eller lejer.

Der er i investeringsoversigten for 2026 afsat et rådighedsbeløb på 4 mio. kr. til opsætning af lejede pavilloner på Tinderhøj Skole.

Der søges om en tillægsbevilling samt afsættelse af rådighedsbeløb på 8,8 mio. kr. i 2026, således at pavillonerne kan købes i stedet for at lejes. Beløbet finansieres af kassebeholdningen.

Der er indarbejdet 1.200.000 kr. årligt til afledt drift i årene 2026-2028 i forbindelse med vedtagelsen af Budget 2026. Ved køb af pavilloner vurderes det, at der skal afsættes 320.000 kr. årligt til afledt drift årligt. Der spares 880.000 kr. i lejeudgifter årligt, hvis det besluttes at købe pavillonerne. Besparelsen i 2027-2028 indarbejdes i Budget 2027.

Udgiften på 8,8 mio. kr. vedrører hovedfunktion 03.22 Folkeskoler.

Tidsplan

Det forventes, at pavillonerne vil være klar til skolestart august 2026.

Status på indskrivning af børn i dagtilbud 2025
Sag nr. 87

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Sagen giver en status på indskrivningen af børn i dagtilbud i 2025 samt et historisk overblik over indskrivninger og en forventning til børnetallet i 2026.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Sagen har til formål at give Børne- og Skoleudvalget et overblik over kapaciteten og pladssituationen på Dagtilbudsområdet for 2025 og en forventning til børnetallet i 2026.

Status på 0-2 årige i 2025

I 2025 har der i gennemsnit været indskrevet 833 0-2 årige børn. Herudover er der et barn i Dagplejen, som har behov for ekstra ressourcer i et halvt år, og derfor har optaget 0,5 pladser. Der er således besat i alt 834 0-2 års pladser i 2025. Der har i 2025 været udlagt 896 pladser. Det vil sige, at der har været 63 ledige pladser i gennemsnit henover året. Omkring en tredjedel af de ledige pladser er lokaliseret i Dagplejen. Derudover er der flest ledige vuggestuepladser i den sydlige del af Rødovre.


I samme periode i 2024 var der indskrevet 891 0-2 årige. Der er således et fald på ca. 58 0-2 årige børn fra 2024 til 2025.


I maj 2025 besluttede Børne- og Skoleudvalget en ændring i optagelsesreglerne, der gør, at børn er vuggestuebørn i en måned længere end på nuværende tidspunkt. Dette træder i kraft 1. januar 2026. Det forventes at kræve ca. 30 ekstra helårspladser på 0-2 årsområdet, hvilket der er kapacitet til.


Status på 3-5 årige i 2025

I 2025 har der i gennemsnit været indskrevet 1.390 børn i alderen 3-5 år. Der har i 2025 været udlagt 1.427 pladser. Det vil sige, at der har været 37 ledige pladser i gennemsnit henover året. De ledige pladserne er primært i midt og den sydlige del af kommunen.

Til sammenligning var der i samme periode i 2024 indskrevet 1.411 3-5 årige. Det vil sige, at der er et fald på 21 børn i antal indskrevne 3-5 årige børn fra 2024 til 2025.

Af nedenstående fremgår udviklingen i indskrivningen af 0-5 årige siden 2020 til og med 2025.

Børn 0-2 år (ekskl. de børn, der tæller dobbelt i dagplejen):

905 (2020), 907 (2021), 917 (2022), 910 (2023), 894 (2024), 833 (2025)


Børn 3-5 år:

1.371 (2020), 1.371 (2021), 1.396 (2021) 1.390 (2022) 1.462 (2023) 1.411 (2024), 1.390 (2025)


Samlet antal enheder:

3.181 (2020), 3.210 (2021), 3.224 (2022) 3.282 (2023), 3.199 (2024), 3.056 (2025)

Mellemkommunale børn

Pladsanvisningen har i lighed med tidligere udarbejdet en opgørelse over, hvor mange "Rødovre-børn", der passes i andre kommuner, og hvor mange børn fra andre kommuner, der passes i Rødovre.


På nuværende tidspunkt passes 149 "Rødovre-børn" i andre kommuner fordelt på 45 dagpleje- og vuggestuebørn og 104 børnehavebørn. Der passes 63 børn fra andre kommuner i Rødovre. Det vil sige, at der er et stabilt antal af børn, der passes i andre kommuner i forhold til 2024. Børn, der bor i Rødovre, kan kræve en plads i et af kommunens dagtilbud med tre måneders varsel. Forvaltningen holder fortsat øje med udviklingen.


Antal "Rødovre-børn" i andre kommuner (årligt gennemsnit):

145 (2020),160 (2021), 150 (2022), 146 (2023), 152 (2024), 149 (2025)


Antal børn fra andre kommuner i Rødovre (årligt gennemsnit):

54 (2020), 52 (2021), 69 (2022), 57 (2023), 58 (2024), 63 (2025)


Difference (årligt gennemsnit):

88 (2020), 109 (2021), 80 (2022), 90 (2023), 94 (2024), 86 (2025).


Forventninger til børnetallet i 2026

Befolkningsprognosen forventer et yderligere fald i antallet af 0-5 årige i 2026, således at behovet for pladser i 2026 er 829 dagpleje- og vuggestuepladser og 1.335 børnehavepladser.

Dermed er forventningen til det samlede børnetal i 2026 ca. 60 pladser lavere end det aktuelle antal indskrevne i 2025. Det vil sige, at der skal udlægges 67 færre dagpleje- og vuggestuepladser og 55 færre børnehavepladser i 2026 end i 2025.

Den videre håndtering af kapaciteten

Kommunalbestyrelsen har i januar 2023 vedtaget en række pejlemærker for helhedsplanen for dagtilbud, ligesom der er afsat midler til en række kapacitetsudvidelser på lang sigt på dagtilbud. Der er samtidig vedtaget en fleksibel anlægsplan, der skal sikre, at kommunen ikke forbygger sig.

I maj 2025 besluttede Kommunalbestyrelsen en justering af rækkefølgeplanlægningen for skoler og dagtilbud som konsekvens af udviklingen af børnetal og forventningerne fra befolkningsprognosen. På baggrund af ovenstående tal fremlægger forvaltningen en plan for justeringen af kapaciteten på Børne- og Skoleudvalget på december mødet.

Lov- og plangrundlag

Dagtilbudsloven.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Udgiftsneutral tillægsbevilling til skolemad - Islev Skole
Sag nr. 88

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Islev Skole er blevet udtrukket til, at deltage i en national forsøgsordning for skolemad. Børne- og Skoleudvalget godkendte Rødovre Kommunes deltagelse i forsøget den 12. august 2025. Det samlede tilskudsbeløb i 2025 på 567.900 kr. fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) skal nu udmøntes.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at der i budget 2025 indarbejdes en tillægsbevilling på netto 0 kr. til Børne- og Skoleudvalget svarende til en udgift og tilhørende indtægt på 567.900 kr. til Skoleområdet.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Det samlede tilskud for perioden 2025-2028 er 4.740.300 kr.

Puljemidlerne for 2025 kan bruges til etablering af køkken mv. inden selve madordningen skal starte op i januar 2026.

Skolen deltager i forsøgsordningen, hvor forældrebetaling indgår som en del af finansieringen. Kommunen har ansvaret for at opkræve forældrebetalingen.

Udbetaling af tilskud for 2026-2028 sker med forbehold for, at puljen videreføres på finanslovene for de pågældende år. Tilskudsbeløbene vil blive justeret efter de endelige bevillinger på finansloven.

Kommunen får besked om udbetaling af tilskud for 2026-2028, så snart finanslovene for årene er vedtaget.

Lov- og plangrundlag

Finansloven for 2025.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tilskudsmidlerne skal anvendes til udgifter, der er direkte relateret til etablering og driften af skolemadsordningen. Øvrige udgifter, der ikke direkte vedrører etablering og drift af skolemadsordningen fx deltagelse i evalueringsaktiviteter skal dækkes af egne midler.

Tilskuddet er omfattet af § 16 i puljebekendtgørelsen. Der stilles krav om revision af regnskaberne, da tilskudsbeløbene i de enkelte regnskabsperioder er 500.000 kr. eller derover.

Bilag

Bilag 1: GRUND3141 BEV skolemad Kommuner_folkeskoler

Justering af kapacitet på Dagtilbudsområdet
Sag nr. 89

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Da antallet af 0-5-årige børn i Rødovre Kommunes dagtilbud er faldet markant i 2024 og 2025, er der behov for en større tilpasning af antallet af dagtilbudspladser. Det anbefales i sagen, at tilpasningen sker ved at lukke Børnehuset Solsikken pr. 1. maj 2026.

Indstilling

 Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at sagen om lukning af børnehuset Solsikken pr. 1. maj 2026 sendes i høring hos relevante parter samt
  2. at sagen genoptages efter høring i februar 2026.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Antallet af børn passet i Rødovre Kommune har været faldende siden efteråret 2024. Befolkningsprognosen viser et fortsat fald i børnetallet i 2026. Helt konkret betyder det, at der fra 2024 til 2026 har der været et fald i behovet for dagtilbudspladser på 87 dagpleje- og vuggestuepladser og 126 børnehavepladser. I 2024 udlagde forvaltningen 916 dagpleje- og vuggestuepladser i 2024, mens det forventes, at der er behov for 829 dagpleje- og vuggestuepladser i 2026. I 2024 blev der udlagt 1.461 børnehavepladser, og der forventes at være behov for 1.335 børnehavepladser i 2026. Udover det aktuelle fald i børnetallet forventes en mindre stigning i 2028-29.

Forvaltningen har i dialog med dagtilbudslederne gennemført mindre tilpasninger af kapaciteten i 2025. På baggrund af usikkerhed i prognoserne blev antallet af pladser ikke reduceret tilstrækkeligt i 2025. Der er derfor behov for en større nedjustering af pladser i 2026.

Der er i 2026 behov for 829 dagpleje- og vuggestuepladser og 1.335 børnehavepladser, hvilket er ca. 67 vuggestuepladser og 55 børnehavepladser færre pladser, end der er udlagt i 2025. Det betyder, at der skal nedjusteres på antallet af pladser.

Forvaltningen vil foreslå, at der lukkes et helt dagtilbud.

Ved at lukke et enkeltstående dagtilbud vil børn og personale kunne omplaceres til øvrige dagtilbud med ledige pladser. På denne måde sikres en mere stabil kvalitet i alle øvrige dagtilbud, når kapaciteten kun nedjusteres et sted.

Det er lettere at omplacere medarbejdere fra et sted, hvor det vil være svært eller helt umuligt, hvis alle dagtilbud skal omplacere enkelte medarbejdere samtidig.

Bekymringen fra personale og forældre vil primært komme fra et dagtilbud. Det vil gøre, at forvaltningen lettere vil kunne understøtte, imødekomme og hjælpe forældre og personale med deres bekymringer.

Hvis der lukkes pladser i alle dagtilbuddene, vil det vanskeliggøre muligheden for at opretholde den pædagogiske kvalitet på de enkelte dagtilbud. En spredt nednormering med få børn på hver stue vil gøre det svært at opretholde bemandingen på stuen hele dagen og dermed give en reduktion i den pædagogiske kvalitet.

Der er meget få dagtilbud, hvor der kan nednormeres uden at ødelægge forholdet mellem vuggestue- og børnehavepladser, så der er plads til alle indskrevne vuggestuebørn i dagtilbuddets børnehavedel. Ligeledes skal der være ledige børnehavepladser i nogle dagtilbud, når børn fra dagplejen eller private passere skal have en børnehaveplads.

Forslag til konkret udmøntning

Forvaltningen foreslår, at Børnehuset Solsikken lukkes pr. 1. maj 2026.

Børnehuset Solsikken er placeret på Agerkær 1-3 i den sydlige del af kommunen. Solsikkens bygninger er opført i henholdsvis 1959 og 1960. Solsikken er i dag normeret til 47 børn og 66 børnehavebørn. På nuværende tidspunkt er der indskrevet 38 vuggestuebørn og 57 børnehavebørn. Der er fast ansat ca. 25 pædagogiske medarbejdere inklusive ledelsen i Solsikken.

Solsikken har fysisk kapacitet til 48 vuggestuegrupper og 80 børnehavegrupper.

Forvaltningen foreslår at Solsikken lukkes på baggrund af nedenstående:

  • Udbuddet af pladser i den sydlige del af kommunen er højere end efterspørgslen efter en dagtilbudsplads, hvorimod der er stor efterspørgsel på pladser i Nord. Dette har været billedet i en længere årrække.
  • Der har i en årrække været betydelig ledig kapacitet i Børnehuset Solsikken på trods af, at forvaltningen har nednormeret kapaciteten løbende.
  • Børnehuset Solsikkens bygninger er af ældre dato, og det er svært at indrette lokalerne tidssvarende

Hvis indskrivningen stoppes i Børnehuset Solsikken fra og med december 2025, så vil der være ca. 23 vuggestuebørn og ca. 50 børnehavebørn pr. 1. maj 2026. Det vil være muligt at omplacere størstedelen af børnene til kommunens øvrige dagtilbud tæt på børnenes bopæl. Personalet vil så vidt muligt blive omplaceret hurtigst muligt efter den 1. maj 2026, og vil ske i overensstemmelse med kommunens princip om ”Ingen nemme løsninger”.

Derudover vil der i dialog med dagtilbudslederne ske mindre tilpasninger af pladser i øvrige dagtilbud. Det indebærer, at der pr. 1. januar 2027 ikke udbydes flere pladser, end demografien og dermed budgettildelingen tilsiger.

Genhusningsbehov på Dagtilbudsområdet

En lang række af kommunens dagtilbud skal renoveres de kommende år. I den forbindelse er der behov for at genhuse dagtilbuddene i byggeperioden. Børnehuset Solsikken vil med få ændringer kunne genhuse langt størstedelen af kommunens dagtilbud, og der skal ikke bruges midler til pavilloner til genhusning. Dog vil der potentielt være behov for at etablere et større modtagekøkken.

Høring:

Lukning af Børnehuset Solsikken skal sendes i høring hos forældrebestyrelsen, MED-udvalget i Solsikken og Dagtilbudsområdet samt hos de faglige organisationer. Frist for høringssvar er den 7. januar 2026.
Forvaltningen vil forelægge høringssvarene på februar-mødet i Børne- og Skoleudvalget, Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen i februar 2026 i forbindelse med genoptagelse af sagen efter høring.

Lov- og plangrundlag

Dagtilbudsloven

Økonomiske konsekvenser

Der har været stor usikkerhed omkring udviklingen i prognoserne for 0-5 års området i 2025. Det faldende børnetal vurderes nu at være stabiliseret, og der er derfor behov for en nedjustering af pladser i 2026. Nedjusteringen kan tidligst ske pr. 1. maj 2026.

Hvis det besluttes, at Solsikken lukkes pr. 1. maj 2026 betyder det, at de øvrige dagtilbud i Rødovre opretholder uændret børnetal. Det indebærer, at der i 2026 udlægges for mange pladser i første halvår. Da en lukning af Solsikken kun får halvårseffekt må der forventes merudgifter på op til 8 mio. kr. Heri er indeholdt udgifter til for mange pladser, sygemeldinger, fratrædelser og en forventet opnormering af stuer i f.eks. Villa Kulla (naboinstitution) for at imødekomme forældreønsker til dagtilbud.

Tidsplan

  • Den 3. december: Sagen sendes i høring hos forældrebestyrelse, MED/TRIO og de faglige organisationer med svarfrist således, at sagen kan genoptages på februar-møderækken.
  • Der afholdes forældrebestyrelsesmøde, og eventuelt forældremøde, i høringsperiode.
  • Frist for høringssvar onsdag den 7. januar 2026.
  • På februarmødet præsenteres høringssvar for BSU og sagen sendes videre til KB.
  • Ultimo februar modtager alle forældrene til børn i Solsikken brev i digital postkasse med vejledning til ønsker om overflytning – svarfrist medio marts
  • Primo marts: Forvaltningen igangsætter proces for omplacering af medarbejdere i tæt samarbejde med de faglige organisationer FOA og BUPL.
  • Ultimo marts: Alle forældrene modtager et tilbud om plads i et andet dagtilbud med start den 1. maj 2026.
  • Den 1. maj 2026: Solsikken lukkes. Børn og personale flyttes til andre dagtilbud.

Diverse
Sag nr. 90

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Underskriftsside
Sag nr. 91

Beslutningskompetence: BSU

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at Børne- og Skoleudvalget godkender beslutningsprotokollen.

Beslutning

Protokollen blev underskrevet.

Sagsfremstilling

Børne- og Skoleudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen. For at godkende beslutningsprotokollen skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend".

Lukket punkt: Forslag til samling og placering af Tandplejen
Sag nr. 92

Beslutningskompetence: KB

Beslutning

Anbefales.

Lukket punkt: Diverse - lukket
Sag nr. 93

Beslutningskompetence: BSU

Beslutning

Taget til efterretning.