Kommunalbestyrelsen
28-05-2013
Medlemmer
Bente Hylleborg(A)
Svend Erik Pedersen(F)
Britt Jensen(A)
Anne-Marie Linneboe(F)
Ahmed H. Dhaqane(A)
Grethe Rasmussen Kujack(A)
Steen Skriver Rasmussen(A)
Kim Drejer Nielsen(C)
Kim Hammer(O)
Claus Gisselmann Olsen(V)
Flemming Lunde Østergaard Hansen(A)
Torben Petersen(F)
Lene Due(A)
Michel Berg(A)
Annie Arnoldsen Petersen(A)
Niels Spittau(O)
Jan Kongebro(A)
Henrik Kalat Pedersen(O)
Sager 74 - 98
Spørgetid
Sag nr. 74
Godkendelse af regnskab 2012 for Vestegnens Brandvæsen I/S
Sag nr. 75
Sagens kerne
Godkendelse af regnskab 2012 for Vestegnens Brandvæsen I/S.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at regnskab for 2012 godkendes.
Beredskabskommissionen 13-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Bestyrelsen for Vestegnens Brandvæsen I/S godkendte den 23.04.2013 det fremsendte regnskab for 2012.
Regnskabet viser et akkumuleret overskud for perioden 2008-2012 på 7.227.754 kr. Overskuddet anbefales anvendt til investeringsplanen for køretøjer.
Mellemregningen Glostrup Kommune oplyser, at de tilgodhavende restancer fra årene 2010-2012 på 2.956.790 kr. indeholder et beløb på 242.000 kr. Det tilgodehavende foreslås overført til investeringspuljen for udskiftning af køretøjer for Vestegnens Brandvæsen.
Teknisk Forvaltning anbefaler, at overskudet for 2012 overføres til investeringsplanen for køretøjer.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Regnskab 2012 udgør 26.596.096 kr., hvoraf Rødovre Kommunes andel heraf udgør 5.832.532 kr.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Selskabets årsregnskab 2012 med årsberetning og påtegningBilag 2: Beretning for regnskabsår 2012 ved BDO
Bilag 3: Investeringsplan 2014
Bilag 4: Notat vedr. investeringsplan 2014
Godkendelse af budget 2014 for Vestegnens Brandvæsen I/S
Sag nr. 76
Sagens kerne
Godkendelse af budgetforslag for 2014 for Vestegnens Brandvæsen I/S.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at budgetforslag 2014 godkendes.
Beredskabskommissionen 13-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Bestyrelsen for Vestegnens Brandvæsen I/S vedtog på bestyrelsesmødet den 23.04.2013, at fremsende budgetforslag 2014. Budgetforslaget udgør en samlet budgettering for hele Vestegnens Brandvæsen I/S. Det samlede budget 2014 udgør i alt 26.825.317 kr. Rødovre Kommunes andel er beregnet ud fra indbyggertal fra 01.01.2013 (37.351 indbyggere) med en pris per indbygger på 155,42 kr.
Rødovre Kommunes andel for 2014 udgør 5.805.223 kr. Pris per indbygger fra 2013 til 2014 fremgår af udviklingen i pris per indbygger i årets priser og er fremskrevet til 2014-priser.
Lov- og plangrundlag
Vedtægterne for Vestegnens Brandvæsen I/S, § 8 samt Virksomhedskontrakten.
Økonomiske konsekvenser
Tidligere korrigeret budgetforslag for 2013 viser for Rødovre Kommune en udgift på 5.909.472 kr. Fremsendte budgetforslag 2014 viser en udgift på 5.805.223 kr, hvilket giver en reduceret udgift på 104.249 kr.
Regnskabet 2012 udviser en markant højere udgift for post 15 (rullende materiel) end budget 2013 og 2014. Det blev nødvendigt, at igangsætte en særlig vedligeholdelse af en drejestige. I forbindelse med at kontrakten med Københavns Politi til servicering af røgdykkerudstyr og masker er opsagt, er budget 2014 reduceret væsentlig for post 56.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1, Brev til KommunerneBilag 2: Bilag 2, Bemærkninger til Budgetforslag 2014
Bilag 3: Bilag 3, Budgetforslag 2014
Bilag 4: Bilag 4, Investeringsplan 2014
Bilag 5: Bilag 5, Brandvæsenets opgaver
Bilag 6: Bilag 6, Prisliste 2014
Bilag 7: Bilag 7, Virksomhedsplan
Salg af Vestforbrændings ejendom beliggende Farumvej 82, Ganløse
Sag nr. 77
Sagens kerne
På bestyrelsesmøde nr. 383, den 15.12.2012 besluttede Vestforbrændings bestyrelse at sælge ejendommen Farumvej 82, Ganløse, og at Vestforbrændings administration skulle arbejde videre med forslag om en opdeling af ejendommens areal. Opdelingen har efterfølgende været drøftet med såvel Vestforbrændings advokat, som landinspektør.
Opdelingen resulterede i, at Vestforbrændings bestyrelse på bestyrelsesmøde nr. 385, den 10.04.2013 godkendte, at salg af en del af Vestforbrændings ejendom (knapt 2 ha med bygning) beliggende Farumvej 82, Ganløse, forelægges interessentkommunerne til godkendelse, jf. § 10, stk. 14 i Vestforbrændings vedtægt, og at eventuel beslutning om at forkaste tilbud, enstemmigt godkendes af Vestforbrændings bestyrelse. Bestyrelsen godkendte, at de tegningsberettigede underskriver bemyndigelse til landinspektørfirmaet Bonefelt & Bystrup A/S, Horsens til at anmode Geodætstyrelsen om udstykning af ejendommen jf. bilag.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Vestforbrænding kan sælge en del af Vestforbrændings ejendom (knapt 2 ha med bygning) beliggende Farumvej 82, Ganløse,
- at ejendommen udbydes og salget gennemføres i overensstemmelse med de kommunaltretlige regler om salg af fast ejendom, og at de endelige vilkår, herunder at beslutte at forkaste alle tilbud, enstemmigt godkendes af Vestforbrændings bestyrelse, samt
- at de tegningsberettigede underskriver bemyndigelse til landinspektørfirmaet Bonefeld & Bystrup A/S, Horsens til at anmode Geodætstyrelsen om udstykning af ejendommen, jf. bilag.
Teknik- og Miljøudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
På bestyrelsesmøde nr. 383, den 15.12.2012 besluttede Vestforbrændings bestyrelse på grundlag af en orientering om baggrund og scenarier for salg af ejendommen Farumvej 82, at Vestforbrændings administration skulle arbejde videre med forslag om, at ejendommen opdeles i et areal med bygning på ca. 2 ha, mens resten forbliver Vestforbrændings ejendom med bortforpagtning. Opdelingen har efterfølgende været drøftet med såvel Vestforbrændings advokat, som landinspektør. Opdelingen resulterede i, at Vestforbrændings bestyrelse på bestyrelsesmøde nr. 385, den 10.04.2013 godkendte, at salg af en del af Vestforbrændings ejendom (knapt 2 ha med bygning) beliggende Farumvej 82, Ganløse, forelægges interessentkommunerne til godkendelse, jf. § 10, stk. 14 i Vestforbrændings vedtægt, med forudsætning om, at ejendommen udbydes, og salget gennemføres i overensstemmelse med de kommunalretlige regler om salg af fast ejendom, samt at de endelige vilkår, herunder at beslutte at forkaste alle tilbud, enstemmigt godkendes af Vestforbrændings bestyrelse.
Samtidig godkendte bestyrelsen, at de tegningsberettigede underskriver bemyndigelse til landinspektørfirmaet Bonefelt & Bystrup A/S, Horsens til at anmode Geodætstyrelsen om udstykning af ejendommen jf. bilag.
Procesforløb for ejendommens opdeling og salg:
- I/S Vestforbrænding ejer i dag ejendommen matr. nr. 7-b m.fl. i henhold til endeligt skøde. Vilkårene i deklarationen af den 24.05.1978 er udtryk for, at erhvervelsesreglerne på daværende tidspunkt var skrappere end tilfældet er i dag, hvor I/S Vestforbrænding ses at opfylde erhvervelsesbetingelserne i h.t. landbrugslovens § 22. Deklarationen vil derfor blive søgt slettet under henvisning til denne bestemmelse.
- Herefter udestår alene en deling af ejendommen ved udstykning i h.t. landbrugslovens § 10, stk. 4. Ejendommen falder ind under denne bestemmelse, og sagen gennemføres på baggrund af landinspektørerklæring. Tilladelse til oprettelse af bygningsløse landbrugsejendomme efter landbrugslovens § 10 er tidsubegrænset - og medfører, at tilladelse til opførelse af ny beboelse ikke kan forventes meddelt.
- Bygningsparcellen udstykkes med størst muligt areal, som kan fritages for forureningsregistrering og fraskilles uden landbrugspligt, hvilket giver et maks. areal på 19.999 m2. Bygningsparcellens arrondering fastlægges således, at bortforpagtede arealer ikke berøres.
- Vejadgangen til bygningsparcellen forbliver under deponi-parcellen, såles at vejen sikres ved optagelse på matrikelkortet (hermed er den beskyttet, som om den var tinglyst, jf. privatlovens § 1).
- I forbindelse med salget af bygningsparcellen overvejes det, om deponi-arealet skal pålægges deklaration til sikring af bygningsparcellens beliggenhed i naturområde og udsigtsforhold mv. Deklaration kunne f.eks. regulere beplantningsforhold, byggeri (bortset fra evt. teknikbygninger såsom pumpestation efter krav fra miljømyndighederne), alt med henblik på at øge salgsværdien af bygningsparcellen. Beslutning herom vil blive forelagt bestyrelsen på udbudstidspunktet.
Forløb af matrikulær sag mv.:
- Igangsat: Den 24.05.1978 deklaration er aflyst af tingbogen.
- Igangsat: Forberedende opmåling af ejendomme (måleoplysninger m.v.)
- Egedal Kommune har godkendt den ansøgte udstykning. Region Hovedstaden har godkendt den ansøgte udstykning med bemærkning, at de opretholder forureningsregistreringen på bygningsparcellen. Ansøgning har omfattet alle nødvendige lovområder. Landinspektøren indestår for, at alle de for den matrikulære sags gennemførelse nødvendige myndighedsgodkendelser indhentes. Måleblad over bygningsparcellen fremsendes forinden til parternes godkendelse. Den endelige skelsætning vil afhænge af, om forureningsregistreringen skal søges hævet, hvilket pt. overvejes.
- Såfremt Regionen ikke på det foreliggende kan ophæve forureningsregistreringen på bygningsparcellen, kontaktes parterne med henblik på at aftale nærmere, f.eks. om landinspektøren skal foranledige geotekniske undersøgelser foretaget med henblik på at dokumentere deponigrænserne.
- Når ovenstående myndighedsgodkendelser foreligger, fremsendes udstykningsbemyndigelse til I/S Vestforbrændings tiltrædelse, og sagen sendes til notering i Kort- og Matrikelstyrelsen.
Lov- og plangrundlag
Vedtægt for I/S Vestforbrændings af den 08.03.2012.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Bilag: Anmodning om salg af ejendom og bemyndigelse til udstykning Opløsning af Vandsamarbejde Sjælland A/S
Sag nr. 78
Sagens kerne
Som følge af dannelsen af HOFOR A/S er Vandsamarbejde Sjælland A/S blevet overflødiggjort. Selskabet foreslås derfor opløst ved en selskabsretlig likvidation. Likvidationen gennemføres af advokatfirmaet Kroman Reumert, som gives fuldmagt hertil af ejerkommunerne.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Rødovre Kommune tilslutter sig, at Vandsamarbejde Sjælland A/S opløses ved en selskabsretlig likvidation,
- at der gives fuldmagt til advokatfirmaet Kromann Reumert til at gennemføre likvidationen, herunder afholdelse af ordinær og ekstraordinær generalforsamling,
- at der gives en friholdelseserklæring til advokatfirmaet Kromann Reumert i forbindelse med gennemførelses af likvidationen, samt
- at Rødovre Kommune tilslutter sig, at et evt. likvidationsprovenu udover den indskudte kapital tilbageføres til forsyninger/kommuner i forhold til indbetalte bidrag til driften af Vandsamarbejde Sjælland A/S.
Teknik- og Miljøudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Vandsamarbejde Sjælland A/S er en sammenslutning af kommuner og kommunale forsyningsselskaber, der tidligere aftog vand fra Københavns Energi A/S. Som følge af dannelsen af selskabet HOFOR A/S er hovedparten af de kommuner, der er med i Vandsamarbejde Sjælland A/S, blevet medejere af de 7 regionale vandværker, der tidligere var ejet af Københavns Energi A/S. Dermed eksisterer det leverandør-aftager forhold, som var baggrunden for dannelsen af Vandsamarbejde Sjælland A/S, ikke længere for hovedparten af kommunerne.
På den ordinære generalforsamling i 2012 var der enighed om at fortsætte Vandsamarbejde Sjælland A/S året ud, således at det kunne fungere som dialogforum, hvis der skulle være behov for det. Herefter skulle det nedlægges, medmindre situationen ændrede sig. Bestyrelsen vurderer, at der ikke længere er brug for Vandsamarbejde Sjælland A/S. Bestyrelsen foreslår derfor, at Vandsamarbejde Sjælland A/S opløses ved en selskabsretlig likvidation.
Med henblik på, at gøre processen så enkel som muligt foreslås samtidig, at der i stedet for afholdelse af en generalforsamling, hvor aktionærerne møder fysisk op, gives selskabets advokat fra Kromann Reumert fuldmagt til, at afholde ordinær generalforsamling (”papirgeneralforsamling”) den 31.05.2013 og beslutte, at selskabet træder i likvidation. Fuldmagten er vedlagt mødesagen som bilag 1. Det foreslås samtidigt, at Kromann Reumert får fuldmagt til at gennemføre likvidationen, herunder afholdelse af ekstraordinær generalforsamling i forbindelse med den endelige likvidation.
Rødovre Kommune anmodes i den forbindelse om, at give en friholdelseserklæring til advokatfirmaet Kromann Reumert for enhver udgift, skattekrav, erstatningsansvar, mv. i forbindelse med gennemførelse af likvidationen. Det gælder dog ikke et evt. erstatningsansvar, der skyldes likvidators forsætlige eller groft uagtsomme adfærd. Fuldmagten bortfalder, når selskabet er afregistreret hos Erhvervsstyrelsen.
Ifølge vedtægternes punkt. 13.2 tilfalder et likvidationsprovenu (udover den af aktionærerne indskudte kapital på 500.000 kr., som tilbageføres til ejerne) den, der viderefører selskabets virksomhed. Selskabets virksomhed videreføres imidlertid ikke. Derfor foreslås det, at et evt. likvidationsprovenu udover den indskudte kapital tilbageføres til forsyninger/kommuner i forhold til indbetalte bidrag til driften af Vandsamarbejde Sjælland A/S. Det forventes ikke, at det samlede likvidationsprovenu vil overstige den indskudte kapital væsentligt.
Årsrapporten for 2012 er vedlagt mødesagen som bilag 2.
Lov- og plangrundlag
Selskabsloven, Lovbekendtgørelse nr. 322 af 11.04.2011.
Økonomiske konsekvenser
Der kan blive tale om et mindre provenu for Rødovre Kommune ved selskabets likvidation.
Tidsplan
Den ordinære generalforsamling afholdes 31.05.2013.
Bilag
Bilag 1: FuldmagtBilag 2: Årsrapport 2012
Ordinære generalforsamlinger 2013 i HOFOR Vand Holding A/S og HOFOR Spildevand Holding A/S
Sag nr. 79
Sagens kerne
Rødovre Kommune er medejer af HOFOR Vand Holding A/S og HOFOR Spildevand Holding A/S. Der afholdes generalforsamling i selskaberne 31.05.2013. Bestyrelsen i de to selskaber foreslår, at de ordinære generalforsamlinger i 2013 afholdes som "skrivebordsgeneralforsamlinger", dvs. uden fysisk fremmøde.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Rødovre Kommune tiltræder, at de ordinære generalforsamlinger i HOFOR Vand Holding A/S og HOFOR Spildevand Holding A/S i 2013 afholdes som "skrivebordsgeneralforsamlinger", dvs. uden fysisk fremmøde,
- at Rødovre Kommune på generalforsamlingerne tager bestyrelsens beretning til efterretning,
- at Rødovre Kommune på generalforsamlingerne godkender selskabernes årsrapporter for 2012,
- at Rødovre Kommune på generalforsamlingerne godkender bestyrelsernes forslag til anvendelse af årets resultat i selskaberne (overskud i HOFOR Vand Holding på 51.736.000 kr. foreslås overført til egenkapitalen og underskud i HOFOR Spildevand Holding på 22.947.000 kr. foreslås overført til egenkapitalen), samt
- at Rødovre Kommune på generalforsamlingerne stemmer for KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab som revisor.
Teknik- og Miljøudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommune har siden 01.07.2012 været medejer af HOFOR Vand Holding A/S, der ejer vandselskaberne i Albertslund, Brøndby, Dragør, Herlev, Hvidovre, København, Rødovre og Vallensbæk kommuner samt koncernens serviceselskab. Herudover har Rødovre Kommune siden årsskiftet 2012/13 været medejer af HOFOR Spildevand Holding A/S, der ejer spildevandsselskaberne i de samme kommuner, dog med undtagelse af Brøndby og Vallensbæk kommuner. I de to holdingselskabers bestyrelser sidder en repræsentant fra hver ejerkommune. Fra Rødovre Kommune er Erik Nielsen repræsentant.
De to holdingselskaber skal i henhold til deres vedtægter afholde ordinære generalforsamlinger tidsnok til, at årsrapporterne kan indsendes til Erhvervsstyrelsen inden udgangen af maj måned. Selskaberne har derfor berammet generalforsamlingerne til den 31.05.2013. Indkaldelser til de to generalforsamlinger er vedlagt mødesagen som bilag 1 og bilag 2.
Som ejer af HOFOR Vand Holding A/S har Rødovre Kommune 3,94% af stemmerne på generalforsamlingen, mens kommunen har 4,71% af stemmerne på generalforsamlingen i HOFOR Spildevand Holding A/S.
Kommunens stemme på generalforsamlingerne afgives i overensstemmelse med den beslutning, som kommunalbestyrelsen i medfør af denne indstilling fastlægger med simpelt flertal. Kommunen taler således med én stemme på hver generalforsamling.
Bestyrelsen i de to selskaber foreslår, at hver generalforsamling afholdes som "skrivebordsgeneralforsamling", også kaldet "papirgeneralforsamling". Herved forstås, at generalforsamlingen ikke afholdes fysisk, men at selskaberne på grundlag af de afgivne mandater fra ejerkommunerne konstaterer, hvordan stemmerne er afgivet. På den baggrund udarbejdes og efterfølgende udsendes referat (protokollat) af generalforsamlingerne. Det kræver enighed mellem ejerne at afholde generalforsamlingerne uden fysisk fremmøde.
Under forudsætning af, at der blandt ejerne er flertal for de indstillede dagsordenspunkter, vil generalforsamlingernes protokollater blive udformet som de udkast, der er vedlagt mødesagen som bilag 3 og bilag 4. Årsrapporter for de to selskaber er vedlagt mødesagen som bilag 5 og bilag 6.
Lov- og plangrundlag
Selskabsloven, Lovbekendtgørelse nr. 322 af 11.04.2011.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Der afholdes ordinære generalforsamlinger i selskaberne 31.05.2013.
Bilag
Bilag 1: Indkaldelse til ordinær generalforsamling i HOFOR Spildevand Holding A/SBilag 2: Indkaldelse til ordinær generalforsamling i HOFOR Vand Holding A/S
Bilag 3: Forslag til protokollat for ordinær generalforsamling i HOFOR Spildevand Holding A/S
Bilag 4: Forslag til protokollat for ordinær generalforsamling i HOFOR Vand Holding A/S
Bilag 5: Årsrapport 2012 for HOFOR Spildevand Holding A/S
Bilag 6: Årsrapport 2012 for HOFOR Vand Holding A/S
Ændring af ejeraftale for HOFOR Vand Holding A/S
Sag nr. 80
Sagens kerne
Bestyrelsen i HOFOR Vand Holding A/S foreslår at ændre ejeraftalen for selskabet, således at tidspunktet for etablering af et vandproduktionsselskab udskydes, og så bestyrelsen i hvert af vandselskaberne i HOFOR Vand-koncernen fremover består af mindst 3 generalforsamlingsvalgte medlemmer.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at Rødovre Kommune tiltræder Tillæg nr. 1 til ejeraftale for HOFOR Vand Holding A/S.
Teknik- og Miljøudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommune har siden 01.07.2012 været medejer af HOFOR Vand Holding A/S (tidligere Vores Vand Holding A/S). HOFOR Vand Holding A/S ejer de selskaber, der forestår indvinding, transport og levering af drikkevand i ejerkommunerne Albertslund, Brøndby, Dragør, Herlev, Hvidovre, København, Rødovre og Vallensbæk kommuner. HOFOR Vand Holding A/S ejer således bl.a. HOFOR Vand Rødovre A/S (tidligere Rødovre Vand A/S), der forestår indvinding, transport og levering af drikkevand i Rødovre Kommune.
HOFOR A/S foreslår, at ejerkommunerne tiltræder Tillæg nr 1 til ejeraftale for HOFOR Vand Holding A/S, således at:
- Tidspunktet for etablering af et særskilt vandproduktionsselskab udskydes, indtil etableringen kan ske uden negative konsekvenser for økonomien i HOFOR A/S koncernens vandselskaber.
- Bestyrelsen for HOFOR Vand Holding A/S kan træffe beslutning om etablering af vandproduktionsselskabet.
- Bestyrelsen i hvert af vandselskaberne i HOFOR Vand-koncernen kan bestå af mindst 3 generalforsamlingsvalgte medlemmer.
Ejeraftalen for HOFOR Vand Holding A/S kan i henhold til pkt. 16.2 alene ændres ved enighed mellem ejerkommunerne. Ændringer skal ske skriftligt ved underskrift af et tillæg til ejeraftalen af repræsentanter for samtlige ejerkommuner. Tillæg nr. 1 til ejeraftale for HOFOR Vand Holding A/S er vedlagt mødesagen som bilag 1. Ejeraftalen er vedlagt som bilag 2.
Udskydelse af tidspunkt for etablering af særskilt vandproduktionsselskab
Ifølge ejeraftalens pkt. 2.4 skulle der have været etableret et særskilt vandproduktionsselskab i HOFOR Vand-koncernen pr. 01.01.2013. Dette skulle være sket ved at samle vandselskabernes produktionsaktiver (vandværker og kildepladser) i et nyt vandproduktionsselskab inden for HOFOR Vand- koncernen. De nuværende vandselskaber herunder HOFOR Vand Rødovre A/S ville derefter alene udøve distributionsaktiviteter i ejerkommunerne, mens vandproduktionsaktiviteten skulle varetages af det særskilte vandproduktionsselskab.
Formålet med at etablere et særskilt vandproduktionsselskab var, at opnå en større frihed i den fremtidige tilrettelæggelse af vandindvindingen på tværs af kommunegrænser. Det har imidlertid vist sig, at dannelsen af et særskilt vandproduktionsselskab vil have negativ indflydelse på selskabernes økonomi, som følge af vandsektorlovens bestemmelser om prisloft. Dette skyldes, at den nuværende benchmarking-model tilgodeser vand- og spildevandsselskaber, der har samlet flest mulige aktiver i én juridisk enhed. På den baggrund anbefaler HOFOR A/S, at tidspunktet for etableringen af vandproduktionsselskabet udskydes, indtil etableringen kan ske uden negative konsekvenser for økonomien i HOFOR A/S koncernens vandselskaber. Bestyrelsen for HOFOR Vand Holding A/S har tiltrådt dette på sit møde den 15.11.2012.
Den foreslåede ændring af ejeraftalen medfører, at bestyrelsen for HOFOR Vand Holding A/S kan træffe beslutningen om det konkrete tidspunkt for at samle vandproduktionsaktiviteterne i én juridisk enhed. Henvisningen til loyalitetsbestemmelserne i pkt. 3.5 og 3.6 i ejeraftalen i den forbindelse understreger, at bestyrelsen herved skal tage hensyn til, hvordan en samling af vandproduktionsaktiviteterne vil påvirke økonomien i koncernens vandselskaber.
Selv om produktionsaktiviteterne ikke samles i et særskilt vandproduktionsselskab, vil vandproduktionsaktiviteterne fortsat blive styret og drevet ud fra et helhedssyn. Ejer- og styringsmæssigt har det heller ingen betydning, hvorvidt der etableres et særskilt vandproduktionsselskab i koncernen, eller den nuværende struktur opretholdes. Alle selskaber ejes 100 % af HOFOR Vand Holding A/S, hvori Rødovre Kommune har indflydelse som ejer og har en plads i bestyrelsen. Og alle selskaber serviceres af det fælles serviceselskab.
Bestyrelsen i vandselskaberne
Af ejeraftalens pkt. 8.3.1 fremgår, at bestyrelsen i koncernens vandselskaber består af 3 generalforsamlingsvalgte medlemmer. Heraf er 1 bestyrelsesmedlem administrerende direktør i holdingselskabet, og 2 bestyrelsesmedlemmer er ansat i koncernens serviceselskab. I den ejeraftale, der efterfølgende er blevet indgået vedrørende spildevandskoncernen, er det derimod i pkt. 8.2.1 bestemt, at bestyrelsen i koncernens spildevandsselskaber består af mindst 3 generalforsamlingsvalgte medlemmer. Denne bestemmelse giver større fleksibilitet i forbindelse med underskrift af dokumenter, og kan samtidigt sikre større ligestilling i vandselskabernes bestyrelser.
Med det formål, at opnå samme fleksibilitet i Vores Vand-koncernen som i spildevandskoncernen foreslår HOFOR A/S, at ejeraftalen for HOFOR Vand Holding A/S ændres, således at bestyrelsen i hvert af vandselskaberne består af mindst 3 generalforsamlingsvalgte medlemmer. Heraf skal 1 bestyrelsesmedlem som hidtil være administrerende direktør i holdingselskabet, og de øvrige bestyrelsesmedlemmer skal være ansat i koncernens serviceselskab.
Lov- og plangrundlag
- Selskabsloven, Lovbekendtgørelse nr. 322 af 11.04.2011.
- Vandsektorloven, Lov nr. 469 af 12.06.2009.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Tillægget til ejeraftalen træder i kraft, når samtlige ejerkommuner har tiltrådt det. HOFOR A/S anmoder om, at dette sker senest i juni 2013.
Bilag
Bilag 1: Tillæg Nr. 1 til ejeraftale for HOFOR Vand Holding A/SBilag 2: Ejeraftale for HOFOR Vand Holding A/S
Støjhandlingsplan 2013-2018
Sag nr. 81
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen vedtog den 29.01.2013 (sag nr. 4) Forslag til Støjhandlingsplan 2013-2018, og besluttede at udsende planen i offentlig høring i otte uger. Forslag til Støjhandlingsplan 2013-2018 har været i offentlig høring fra 13.02.2013 til 09.04.2013.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Støjhandlingsplan 2013-2018 vedtages endeligt og offentliggøres, samt
- at planen sendes til Miljøstyrelsen.
Teknik- og Miljøudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Støjhandlingsplan 2013-2018 er udarbejdet i henhold til bekendtgørelse nr. 1309 af 21.12.2011 om kortlægning af ekstern støj og udarbejdelse af handlingsplaner. Større, samlet byområde med over 100.000 indbyggere er omfattet af bekendtgørelsen, og derfor er Rødovre Kommune omfattet af bekendtgørelsen.
I støjhandlingsplanen beskrives de handlinger og tiltag, som kommunen vil foretage for at begrænse trafikstøjen. Støjhandlingsplanen er baseret på en kortlægning af vejtrafikstøjen i Rødovre Kommune, som er udført i 2012. Teknik- og Miljøudvalget tog støjkortlægningen til efterretning på mødet den 06.06.2012 (sag nr. 51). Støjkortlægningen er offentliggjort på Miljøstyrelsens hjemmeside: mst.dk.
I Danmark er den vejledende grænseværdi for vejtrafikstøj Lden = 58 dB for boliger. I Rødovre Kommune er 8.934 boliger i følge støjkortlægningen fra 2012 belastet med mere end 58 dB fra vejtrafikstøj. Det medfører ikke handlepligt, at støjkortlægningen viser, at den vejledende grænseværdi er overskredet, men der skal udarbejdes en støjhandlingsplan.
For at reducere og forebygge støj vil Rødovre Kommune i perioden 2013-2018:
- tilstræbe at anvende en støjdæmpende asfalt ved renovering af trafikvejene med en årsdøgntrafik over 10.000 køretøjer,
- overveje hvorvidt der skal anvendes en støjreducerende asfalt ved renovering af sekundære trafikveje og fordelingsveje med en årsdøgntrafik over 2500 køretøjer,
- tilstræbe at renovere 2 mindre vejstrækninger hvert år,
- vurdere mulighederne for at gennemføre støjdæmpende foranstaltninger gennem trafikplanlægning,
- arbejde for at fremme cykeltrafikken og den kollektive trafik,
- foretage beregninger af effekter af støjskærme langs primære trafikveje,
- følge udviklingen og fortsat arbejde målrettet på, at få Vejdirektoratet til at prioritere yderligere støjafskærmning langs M3 både ved boligområder og Vestvolden,
- stille de krav som efter planloven kan stilles i lokalplaner for at sikre, at de vejledende grænseværdier for trafikstøj overholdes, såvel indendørs som på de primære udendørs opholdsarealer ved opførelse af nyt byggeri, samt
- anvende kortlægningen af de kommunale arealer, der kan anvendes til stilleområder, som et værktøj i forbindelse med den øvrige planlægning af byen.
Kommunen har foruden de planlagte foranstaltninger i perioden 2013-2018 et langsigtet mål. På lang sigt (30+ år) tilstræber Rødovre Kommune, at boliger langs kommunens veje højst vil blive udsat for et støjniveau svarende til den gældende vejledende grænseværdi for trafikstøj på Lden = 58 dB.
I planen evalueres endvidere gennemførelsen og resultaterne af Støjhandlingsplan 2009-2014. Blandt andet evaluereres på effekten af hastighedsnedsættelsen fra 70 km/t til 60 km/t på de primære trafikveje, ændringer i støjniveauet fra Motorring 3 efter udbygningen, samt effekten af forbedringerne af cykelstinettet i Rødovre.
Udover at være Rødovre Kommunes handlingsplan for støj fra vejtrafik, fungerer støjhandlingsplanen som kommunens lovpligtige indberetning til Staten (Miljøstyrelsen).
Bemærkninger til planen
Forslag til Støjhandlingsplan 2013-2018 har været i høring i otte uger. Der er kommet seks høringssvar.
En detaljeret gennemgang af bemærkninger til planen er beskrevet i vedlagte notat ”Behandling af høringssvar til Forslag til Støjhandlingsplan 2013-2018”.
De indkomne bemærkninger besvares som foreslået i ”Behandling af høringssvar til Forslag til Støjhandlingsplan 2013-2018”.
Forslag til ændringer
De indkomne bemærkninger har ikke givet anledning til ændringer i støjhandlingsplanen.
I henhold til støjbekendtgørelsen skal der i støjhandlingsplanen indgå et referat af den offentlige høring af forslaget til støjhandlingsplanen. Referatet af den offentlige høring er indsat i kapitel 13 i støjhandlingsplanen.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse nr. 1309 om kortlægning af ekstern støj, og udarbejdelse af støjhandlingsplaner af 21.12.2011 (støjbekendtgørelsen).
Økonomiske konsekvenser
Ingen. De planlagte foranstaltninger i støjhandlingsplanen finansieres inden for det eksisterende budget.
Tidsplan
Planen offentliggøres i juni 2013.
Planen sendes til Miljøstyrelsen i juni 2013.
Bilag
Bilag 1: Støjhandlingsplan 2013-2018Bilag 2: Høringssvar - samlet
Bilag 3: Behandling af høringssvar til Forslag til Støjhandlingsplan 2013-2018
Forslag til Trafikplan 2012 - 2024
Sag nr. 82
Sagens kerne
Teknisk Forvaltning har foretaget en revision af den gældende trafikplan, som fastsætter mere faste og klare rammer omkring den fremadrettede planlægning og indsats på trafikområdet i Rødovre. "Forslag til Trafikplan 2012 - 2024" fremlægges nu til godkendelse.
Der er foretaget en samlet undersøgelse af "Forslag til Trafikplan 2012 - 2024" indvirkning på miljøet. Det er vurderet, at forslaget til trafikplanen ikke vil have væsentlige indvirkninger på miljøet. Der gennemføres således ikke en miljøvurdering af "Forslag til Trafikplan 2012 - 2024".
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at vedlagte "Forslag til Trafikplan 2012 - 2024" sendes i offentlig høring i perioden 30.05.2013 - 30.06.2013, samt
- at der ikke gennemføres en miljøvurdering af "Forslag til Trafikplan 2012 -2024".
Teknik- og Miljøudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
"Forslag til Trafikplan 2012 - 2024" er en revision af Rødovre Kommunes gældende trafikplan, Trafikplan 2008 - 2020. Revisionen af Trafikplanen er udarbejdet med henblik på, at opnå et bedre grundlæggende værktøj til brug for arbejdet inden for trafikområdet, og giver samtidig et opdateret overblik over uheldsbilledet, samt hvilke projekter der bør prioriteres - hvad enten det er kortsigtede eller langsigtede projekter.
Trafikplan 2012 - 2024 definerer 5 overordnede mål, der i planperioden søges forbedret/løst:
- Det skal være trygt og sikkert at færdes i trafikken.
- Vejene skal være i en stand, som svarer til trafikkens art og mængde.
- Vejene skal være fremkommelige og sikre en tilfredsstillende trafikafvikling.
- Den kollektive trafik skal være et godt alternativ til bilen.
- Vejrummet skal integreres i byrummet og tage hensyn til borgerne.
Målene samt hvordan de søges nået, gennem tiltag og handlinger, beskrives nærmere og mere detaljeret gennem trafikplanens afsnit "Planlægning og indsats", "Trafikal kortlægning" og "Handlingsplan".
Planlægning og indsats
Afsnittet beskriver overordnet set, hvordan planlægningen og indsatsen på trafikområdet foretages og prioriteres. Samtidig konkretiseres det, hvilke arbejder og/eller tiltag vi gerne vil iværksætte inden for området for, at nå vores målsætning.
Trafikal kortlægning
Afsnittet er en gennemgang af Rødovre Kommunes trafikale struktur og kortlægning af uheld på vejnettet. Herigennem kortlægges blandt andet 2 sorte pletter (Roskildevej / Tårnvej og Slotsherrensvej / Tårnvej), samt 3 sorte vejstrækninger (Roskildevej, Jyllingevej og Slotsherrensvej).
Den trafikale struktur i Rødovre er i stor udstrækning identisk med tidligere, dog med undtagelse af dele af Hvidsværmervej.
På baggrund af opførelsen af blandt andet børneinstitutionen "Vårfluen" på Vårfluevej, har Teknisk Forvaltning vurderet, at Hvidsværmervej mellem Slotsherrensvej - Vårfluevej skal klassificeres som lokal fordelingsvej, i modsætning til almindelig lokalvej i den tidligere trafikplan, da trafikken på Hvidsværmervej i større udstrækning nu fordeles til lokalområdet, og derfor ikke nødvendigvis har et ærinde på selve Hvidsværmervej.
Handlingsplan
På baggrund af afsnittet omkring den trafikale planlægning og indsats, samt den trafikale kortlægning anbefales det igennem handlingsplanen, at gennemføre forskellige kort- og langsigtede projekter for at nå målsætningerne.
Projekterne spænder vidt fra trafiksaneringer, ombygning af sorte pletter til udarbejdelse af blandt andet tilgængeligheds- og parkeringsplaner.
Teknisk Forvaltning planlægger, at sende "Forslag til Trafikplan 2012 - 2024" i offentlig høring i perioden 02.05.2013 - 30.06.2013. I perioden vil borgere, virksomheder og øvrige interessenter have mulighed for, at fremkomme med bemærkninger til trafikplanen. Som led i den offentlige høring indgår "Forslag til Trafikplan 2012 - 2024" på det planlagte borgermøde omkring teknik- og miljøområdet den 11.06.2013.
Lov- og plangrundlag
Lovbekendtgørelse nr. 1048 af 03.11.2011, Lov om offentlige veje (Vejloven).
Lovbekendtgørelse nr. 1537 af 21.12.2010, Lov om private fællesveje (Privatvejsloven).
Lovbekendtgørelse nr. 936 af 24.09.2009 (med senere ændringer), Lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Økonomiske konsekvenser
Realisering af trafikplanens handlingsplan indarbejdes i investeringsoversigterne i de kommende år.
Tidsplan
Vedtagelse af "Forslag til Trafikplan 2012 - 2024" - ultimo maj 2013.
Offentliggørelse af "Forslag til Trafikplan 2012 - 2024" - primo juni 2013.
Høring i 4 uger (herunder borgermødet den 11.06.2013) - ultimo juni 2013.
Endelig vedtagelse af Trafikplan 2012 - 2024 - august/september 2013.
Offentliggørelse - ultimo september 2013.
Bilag
Bilag 1: Forslag til Trafikplan 2012-2024 Orientering om udvikling i trafikken ved tællestationerne langs de primære trafikveje 2009-2012
Sag nr. 83
Sagens kerne
Generel orientering omkring udviklingen i trafikintensiteten, og hastigheden ved tællestationerne langs de primære trafikveje i Rødovre Kommune i perioden 2009 - 2012.
Indstilling
Teknisk Foranstaltning indstiller,
at orienteringen tages til efterretning.
Teknik- og Miljøudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Trafikken i Rødovre Kommune er under konstant udvikling. Trafikken ændrer sig løbende på baggrund af forskellige parametre både i og uden for kommunen - eksempelvis på baggrund af udbuddet af arbejdspladser, ændringer i den kollektive trafik og ombygninger af vejnettet eller øvrige vejarbejder.
Vedlagt er bilag som grafisk viser udviklingen for henholdsvis trafikintensitet, gennemsnitshastigheder og bilister over hastighedsgrænsen i perioden 2009-2012 for de primære trafikveje.
Trafikintensitet 2009-2012
Overordnet set har trafikintensiteten på de primære trafikveje i Rødovre Kommune ændret sig forskelligt. Trafikken langs Roskildevej og Tårnvej er steget en smule, mens trafikken langs Slotsherrensvej, Avedøre Havnevej og særligt Jyllingevej er mindsket.
Nedgangen i trafikintensiteterne er jævnt fordelt over hele døgnet, og medfører derfor ikke en betydelig forbedring af fremkommeligheden langs vejene eller i de signalregulerede knudepunkter. Trafikken langs Jyllingevej er dog faldet i en sådan grad, at der ikke ses de samme kødannelser i området omkring krydset Jyllingevej / Tårnvej i myldretidstimerne. Krydset er dog stadig overbelastet og skaber kødannelser.
Nedgangen langs Jyllingevej vurderes at skyldes, at bilister nu kan køre direkte mellem Motorring 3 og 4 uden, at benytte Jyllingevej, eller foretage øvrig omvejskørsel, da kødannelserne på motorvejene nu er begrænset efter, at størstedelen af vejarbejderne er afsluttet.
Den øgede trafik på Tårnvej vurderes, at skyldes trafiksaneringen af Rødovrevej. Dele af trafikken fra Rødovrevej har således været kørt af Tårnvej, mens vejarbejdet har stået på. Teknisk Forvaltning har foretaget en opfølgende trafiktælling langs Tårnvej og Rødovrevej i 2013 som umiddelbart klarlægger, at trafikken er langs Tårnvej igen er tilbage på 2011-niveau.
Gennemsnithastigheder 2009-2012
Gennemsnitshastighederne langs de primære trafikveje har ændret sig meget lidt over det seneste år. Ændringerne i forhold til 2011 kan ikke henledes direkte til konkrete projekter eller tiltag.
Bilister over hastighedsgrænsen 2009-2012
Antallet af bilister der kører over den maksimalt tilladte hastighedsgrænse på 60 km/t har udviklet sig forskelligt. Langs Tårnvej ses et fald, mens der langs Slotsherrensvej og Roskildevej ses en betydelig stigning i forhold til sidste år.
Ændringerne i bilister over hastighedsgrænserne kan ikke henledes direkte til konkrete projekter.
Opsummering
Hvis antallet af bilister der kører over den tilladte hastighedsgrænse generelt skal sænkes, vil det kræve, at der foretages større trafiksaneringer af vejstrækningerne som eksempelvis indsnævringer af kørebanespor eller ombygning af vejprofilerne - under hensynstagen til trafikintensiteten.
Sådanne projekter kan med fordel gennemføres som led i en prioritering af busfremkommelighed, byudviklingsprojekter eller som led i en forskønnelse af byrummet langs de primære trafikveje.
Teknisk Forvaltning er i dialog med Københavns Vestegns Politi omkring politiets ATK (automatisk trafikkontrol) målinger og målesteder som led i at sikre, at udstyret udnyttes bedst muligt. På det næstkommende møde vil Teknisk Forvaltning drøfte udviklingen i Rødovre Kommune nærmere med politiet.
Lov- og plangrundlag
Intet.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Oversigtskort med placering af tællestationerBilag 2: Trafikintensitet 2009-2012
Bilag 3: Bilister over hastighedsgrænsen 2009-2012
Bilag 4: Gennemsnithastigheder 2009-2012
Islevdalvej anlæg af cykelstier, anlægsregnskab
Sag nr. 84
Sagens kerne
Godkendelse af anlægsregnskab for anlægsarbejdet med anlæggelse af cykelstier på Islevdalvej der er afsluttet.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at anlægsregnskabet godkendes, samt
- at merforbruget på 26.588 kr. afholdes af kassebeholdningen.
Teknik- og Miljøudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen har på sit møde den 27.04.2010 (Sag nr. 70) givet en anlægsbevilling til projektering på 590.000 kr. og den 31.08.2010 (Sag nr. 161) givet en anlægsbevilling på i alt 11.210.000 kr. til anlæggelse af cykelstier langs Islevdalvej.
Godkendelse af regnskab for ovennævnte anlæg.
| Bevilling 27.04.2010 |
590.000 kr. |
| Bevilling 31.08.2010 |
11.210.000 kr. |
| Bevilling i alt |
11.800.000 kr. |
| Forbrug |
11.826.588 kr. |
| Merforbrug |
26.588 kr. |
Merforbruget skyldes, at det under hensynstagen til virksomhedernes drift langs Islevdalvej har været nødvendigt, at foretage enkelte arbejder med overkørsler som weekendarbejder.
Lov- og plangrundlag
Intet.
Økonomiske konsekvenser
Projektet har haft et merforbrug på 26.588 kr.
Tidsplan
Ingen.
Vejpulje 2010, anlægsregnskab
Sag nr. 85
Sagens kerne
Godkendelse af anlægsregnskab for alle delprojekter gennem "Vejpulje 2010".
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at anlægsregnskabet godkendes, samt
- at mindreforbruget på 11.853 kr. tilgår kassebeholdningen.
Teknik- og Miljøudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen har på sit møde den 22.12.2009 (Sag nr. 216) givet en anlægsbevilling på i alt 5.000.000 kr. til "Vejpulje 2010".
"Vejpulje 2010" omfattede flere projekter:
- Renovering af Egegårdsvej (østlig side)
- Fortovsrenovering
- Optimering af signalanlæg
- Dispositionsforslag til trafiksanering af Roskildevej
- Etablering af højresvingsbane i krydset Tårnvej / Rødovre Parkvej
- Synliggørelse af cyklister i rampekrydset Slotsherrensvej / Nordre Ringvej
- Nyt slidlag til en del af Rønneholmsvej
- Albertslundruten, etape 1 (halvdelen af egenfinansiering)
Godkendelse af regnskab for ovennævnte anlæg.
| Bevilling 22.12.2009 |
5.000.000 kr. |
| Forbrug |
4.988.147 kr. |
| Mindreforbrug |
11.853 kr. |
Mindreforbruget skyldes, at der er indkommet lidt billigere tilbud end oprindeligt antaget.
Lov- og plangrundlag
Intet.
Økonomiske konsekvenser
Projektet har haft et mindreforbrug på 11.853 kr.
Tidsplan
Ingen.
Rødovre Landsby, anlægsregnskab
Sag nr. 86
Sagens kerne
Godkendelse af anlægsregnskab for Rødovre Landsby.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at anlægsregnskabet godkendes, samt
- at merforbruget på 5.500 kr. afholdes af kassebeholdningen.
Teknik- og Miljøudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen har på sit møde den 25.05.2010 (Sag nr. 95) givet en anlægsbevilling på i alt 7.300.000 kr. til projektering og anlæggelse af Rødovre Landsby.
Godkendelse af regnskab for ovennævnte anlæg:
| Bevilling 25.05.2010 |
7.300.000 kr. |
| Forbrug |
7.305.500 kr. |
| Merforbrug |
5.500 kr. |
Merforbruget skyldes en større forekomst af forurenet jord.
Lov- og plangrundlag
Intet.
Økonomiske konsekvenser
Projektet har haft et merforbrug på 5.500 kr.
Tidsplan
Ingen.
Rødovrevej etape 4-5, anlægsregnskab
Sag nr. 87
Sagens kerne
Godkendelse af anlægsregnskab for trafiksanering af Rødovrevej etape 4-5 (strækningen fra Gunnekær - Jyllingevej).
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at anlægsregnskabet godkendes, samt
- at merforbruget på 300.085 kr. afholdes af kassebeholdningen.
Teknik- og Miljøudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen har på sit møde den 08.09.2011 (Sag nr. 156) givet en anlægsbevilling på 7.500.000 kr. til at gennemføre trafiksaneringen af Rødovrevej etape 4-5.
Godkendelse af regnskab for ovennævnte anlæg.
| Bevilling 08.09.2011 |
7.500.000 kr. |
| Forbrug |
7.800.085 kr. |
| Merforbrug |
300.085 kr. |
Merforbruget skyldes, at der var mere forurenet jord langs vejen end forudsat.
Lov- og plangrundlag
Intet.
Økonomiske konsekvenser
Projektet har haft et merforbrug på 300.085 kr.
Tidsplan
Ingen.
Etablering af ny vejbelysning, anlægsregnskab
Sag nr. 88
Sagens kerne
Godkendelse af anlægsregnskab for etablering af ny vejbelysning i forbindelse med Dong Energy kabellægning.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at anlægsregnskabet godkendes, samt
- at merforbruget på 294.294 kr. afholdes af kassebeholdningen.
Teknik- og Miljøudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommune har i samarbejde med Dong Energy fået foretaget udskiftning af den eksisterende vejbelysning i takt med, at Dong Energy foretog kabellægning af deres kabler.
Godkendelse af anlægsregnskab for ovennævnte anlæg.
| Bevilling 31.05.2005 |
3.700.000 kr. |
| Bevilling 20.12.2005 |
6.052.000 kr. |
| Bevilling 27.02.2007 |
8.375.000 kr. |
| Bevilling 25.03.2008 |
9.904.000 kr. |
| Bevilling 28.04.2009 |
9.995.000 kr. |
| Bevilling i alt |
38.026.000 kr. |
| Forbrug |
38.320.294 kr. |
| Merforbrug |
294.294 kr. |
Merforbruget skyldes opsætning af flere højere master og flere sologravning end oprindeligt forudsat. Ved opsætningen har der været en afvejning af belysningsbehovet og jævn fordeling af lysmasterne langs vejstrækningerne.
Lov- og plangrundlag
Intet.
Økonomiske konsekvenser
Projektet har haft et merforbrug på 294.294 kr.
Tidsplan
Ingen.
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp 2013
Sag nr. 89
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger høringssvar fra Seniorrådet, Handicaprådet og Integrationsrådet til kvalitetsstandarder for personlig og praktisk hjælp.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
- at høringssvarene tages til efterretning
- at de reviderede kvalitetsstandarder godkendes.
Social- og Sundhedsudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Kvalitetsstandarderne for personlig og praktisk hjælp blev forelagt Social- og Sundhedsudvalget den 12. februar 2013 (sag nr. 10).
De reviderede kvalitetsstandarder har herefter været til høring i Seniorrådet, Handicaprådet og Integrationsrådet.
Seniorrådet finder, at der ikke er de store ændringer i kvalitetsstandarderne. Rådet mener dog, at rengøring hver 14. dag og bad en gang om ugen er for lavt et serviceniveau. Endvidere finder rådet, at der er for mange restriktive regler i rengøringsydelsen.
Hvis borgeren selv kan bestille varer via nettet, skal det sikres, at borgeren også er i stand til at stille varerne på plads. I visitationen af ydelsen indgår en helhedsvurdering, og borgerens evne til selv at sætte varer på plads vil indgå i vurderingen.
Der ud over finder Seniorrådet, at det skal sikres, at der ansættes uddannet personale også hos de private leverandører. Hjemmeplejen i Rødovre Kommune ansætter kun uddannede medarbejdere i faste stillinger. Der er få uuddannede medarbejdere, der har været ansat i mange år, og af personlige årsager ikke har ønsket at tage en social- og sundhedshjælperuddannelse. Forvaltningen har en løbende dialog med de private leverandører, men det er meget svært at kontrollere, hvem der kommer i de enkelte hjem, og hvilken uddannelse de har.
Handicaprådet finder det glædelig, at Rødovre Kommune har fastholdt serviceniveauet, og rådet vurderer på baggrund af sammenligninger og information fra andre kommuner, at Rødovre Kommune ligger i den bedre ende.
Vedrørende indkøb af dagligvarer påpeger Handicaprådet, at det skal sikres, at borgeren er i stand til at bestille varerne og stille dem på plads.
Handicaprådet er tilfredse med den udarbejdede kvalitetsstandard på den brugerstyrede personlige assistance (BPA) og mener, at ordningen har fundet et leje, som de kan være tilfredse med.
Integrationsrådet ønsker en dialog om det beskrevne værdigrundlag i kvalitetsstandarderne. Endvidere stiller Integrationsrådet spørgsmål til visitationen til indkøb af dagligvarer. Rådet finder, at der er en ulighed i, at hvis en borger visiteres til ydelsen, betaler kommunen udgiften til levering. Hvor imod hvis borgeren selv kan bestille varer og selv stille dem på plads, så skal borgeren selv betale levering.
Ældre- og Handicapafdelingen vil på baggrund af høringssvaret fra Integrationsrådet arrangere et dialogmøde vedrørende værdigrundlaget i ældrepolitikken, der afspejler sig i kvalitetsstandarderne samt grundlaget for tildeling af hjælp til personlig og praktisk hjælp efter serviceloven og det fastlagte serviceniveau i Rødovre Kommune.
Lov- og plangrundlag
Lov om social service.
Økonomiske konsekvenser
Der er afsat en ramme til hjemmehjælp i budget 2013.
Tidsplan
Kvalitetsstandarderne træder i kraft den 1. juni 2013.
Bilag
Bilag 1: Kvalitetsstandarder for personlig og praktisk hjælp 2013Bilag 2: Høringssvar fra Handicaprådet
Bilag 3: Høringssvar fra Seniorrådet
Bilag 4: Høringssvar fra Integrationsrådet
Kvalitetsstandard for handicapkørsel efter lov om social service § 117
Sag nr. 90
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger høringssvar fra Seniorrådet og Handicaprådet til kvalitetsstandard for handicapkørsel efter lov om social service § 117.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
- at høringssvarene tages til efterretning
- at kvalitetsstandarden godkendes.
Social- og Sundhedsudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Forslag til kvalitetsstandard for handicapkørsel efter lov om social service § 117 blev forelagt for Social- og Sundhedsudvalget den 5. marts 2013 (sag nr. 19).
Forslaget har herefter været til høring i Seniorrådet og Handicaprådet.
Seniorrådet har ingen kommentarer til kvalitetsstandarden, men har et ønske om en tydliggørelse af andre kørselsordninger, eksempelvis dagcenterkørsel. Social- og Sundhedsforvaltningen vil på denne foranledning gennemgå de øvrige kørselsordninger og det informationsmateriale, der er udarbejdet.
Handicaprådet udtrykker tilfredshed med den korte sagsbehandlingstid, og at man kan ansøge om ekstra ture, før alle ture er opbrugt. Handicaprådet finder, at en dobbelttur hver 14. dag er i underkanten for en borger med et aktivt liv. Det er Social- og Sundhedsforvaltningens erfaring med ordningen, at alle borgere tilgodeses med den nuværende ordning.
Handicaprådet undrer sig over, at det ikke er muligt at klage over en afgørelse. Det skyldes, at handicapkørsel efter § 117 i lov om social service er en 'kan-bestemmelse', og derfor ikke er omfattet af klageadgangen efter lov om retssikkerhed på det sociale område.
Lov- og plangrundlag
Lov om social service § 117.
Rødovre Kommunes ældrepolitik.
Rødovre Kommunes handicappolitik.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Kvalitetsstandard - Handicapkørsel - FlextrafikBilag 2: Høringssvar fra SeniorRådet og Rødovre Handicapråd
Den sociale rammeaftale - Udviklingsstrategi 2014
Sag nr. 91
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger Udviklingsstrategi for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. Udviklingsstrategien er den faglige del af den sociale rammeaftale, som også består af en styringsaftale.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at udviklingsstrategi 2014 i den sociale rammeaftale godkendes.
Social- og Sundhedsudvalget og Børne- og Skoleudvalget 14-05-2013
Anbefales.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Kommunerne har ansvaret for koordineringen af det specialiserede socialområde og specialundervisning, herunder ansvaret for at udarbejde en årlig rammeaftale for det specialiserede socialområde, der består af en udviklingsstrategi og en styringsaftale. Styringsaftale 2014 foreligger ultimo 2013.
Udviklingsstrategi 2014 er udarbejdet med afsæt i indberetninger fra kommunerne i hovedstadsregionen om behov og udviklingstendenser inden for både målgrupper og tilbudstyper samt indberetninger fra kommunale driftsherrer og Region Hovedstaden om belægning og kapacitet. På baggrund af en analyse af indberetningerne er det muligt at udlede retninger samt udviklingstendenser og perspektiver for det specialiserede socialområde og specialundervisning for børn, unge og voksne i 2014 og årene frem.
Udviklingsstrategien indgås mellem kommunalbestyrelserne i hovedstadsregionens kommuner samt Regionsrådet i Region Hovedstaden og skal være godkendt af alle parter senest den 1. juni 2013.
Formålet med Udviklingsstrategien er:
- At sikre og styre den faglige udvikling af tilbuddene i hovedstadsregionen, så alle driftsherrer til stadighed er i stand til at tilbyde de rigtige tilbud af høj kvalitet også til små målgrupper og målgrupper med komplicerede problemer
- At skabe synlighed og gennemskuelighed om kapacitet og behov for pladser
- At sikre koordination og udvikling af nye tilbud særligt til små målgrupper og målgrupper med komplicerede problemer, så ekspertise og ressourcer på særlige områder anvendes hensigtsmæssigt.
På baggrund af en dybdegående analyse foretaget som led i udarbejdelsen af Udviklingsstrategi 2014 vurderes der ikke at være behov for at indgå aftaler på tværs af kommunerne og/eller mellem kommunerne og Region Hovedstaden om konkrete reguleringer af tilbud eller pladser i 2014.
Analysen peger dog på en række områder, hvor der kan være behov for et tværkommunalt fokus. Derfor er der i Udviklingsstrategien udvalgt følgende to konkrete fokusområder for 2014:
- Der sættes særligt fokus på den stigende tilgang inden for målgrupperne børn, unge og voksne med udviklingsforstyrrelser, stofmisbrug samt sindslidelse. Dette fokus vil blive udmøntet i behandlingen af det særlige tema for 2014 om ungeområdet
- Der vil være en særlig tværkommunal opmærksomhed på, hvordan de højt specialiserede tilbud i Udviklingsstrategien udvikler sig, herunder tilbuddenes fleksibilitet og løbende tilpasning til udviklingen i målgruppernes behov samt kommunernes efterspørgsel. Denne særlige opmærksomhed vil blive udmøntet via et særligt fokus i analyserne i rammeaftaleregi samt i den løbende opfølgning på de mest specialiserede tilbud i Udviklingsstrategien.
Derudover er der i Udviklingsstrategi 2014 indarbejdet konkrete ændringer i forhold til 2013 vedrørende definition og udvælgelse af de mest specialiserede tilbud. Endelig er det mellem kommunerne og Region Hovedstaden besluttet at igangsætte et arbejde med revision af retningslinjer for henvisning til kommunikationscentrene i hovedstadsregionen.
Lov- og plangrundlag
Den sociale rammeaftale 2014.
Tidsplan
Udviklingsstrategien er gældende for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014.
Bilag
Bilag 1: Politisk godkendelse af Udviklingsstrategi til Rammeaftale 2014 Årlig opfølgning på handicappolitikken
Sag nr. 92
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger status på handicappolitikken for 2012 samt handleplan for 2013.
Sagen forelægges samtidig i samtlige udvalg.
Indstilling
Social- og sundhedsforvaltningen indstiller,
at status på handicappolitikken og handleplan for 2013 tages til efterretning.
Alle fagudvalg14-05-2013
Indstilles taget til efterretning.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Den 25. september 2007 (sag nr. 148) vedtog Kommunalbestyrelsen Rødovre Kommunes handicappolitik.
Handicappolitikken skal ses i sammenhæng med Kommuneplanen og Rødovre Kommunes øvrige politikområder, idet handicappolitikken sammen med de øvrige politikker fungerer som rettesnor, når nye tiltag sættes i værk.
Handicaprådet er en aktiv medspiller i de initiativer, der igangsættes på handicapområdet, og på alle handicaprådsmøder gives en status på initiativer, der relaterer sig til politikken. Initiativerne på handicapområdet tager udgangspunkt i handicappolitikkens målsætninger på følgende syv hovedområder:
- Social tryghed
- Tilgængelighed
- Udvikling og uddannelse
- Arbejde og beskæftigelse
- Sport, fritid og kultur
- Familieliv, personlig integritet, bolig og netværk
- Sammenhæng i indsatsen.
I 2012 prioriterede Handicaprådet to områder i handicappolitikken:
- Information og synliggørelse af tilbudene på det specialiserede socialområde
- Tilgængelighed.
Information og synliggørelse af tilbudene på det specialiserede socialområde
Social- og Sundhedsforvaltningen har i 2012 udarbejdet kvalitetsstandarder på det specialiserede voksenområde (sag nr. 75). Kvalitetsstandarderne indeholder information om de enkelte ydelsers indhold og omfang, sagsbehandlingsfrister, bevillingskompetence, leverandør af ydelserne m.m. Kvalitetsstandarderne omfatter lov om social service, lov om specialundervisning for voksne, lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, lov om aktiv beskæftigelsesindsats, lov om kompensation til handicappede i erhverv og sundhedsloven. Der vil i 2013 blive udarbejdet kvalitetsstandarder på yderligere områder.
Handicaprådet har udtrykt stor tilfredshed med kvalitetsstandarderne.
Tilgængelighed
På tilgængelighedsområdet har der i Handicaprådet været en drøftelse af metoden til at undersøge tilgængelighed i de kommunale bygninger. Handicaprådet foreslår, at der fra 2014 afsættes 50.000 kr. til en tilgængelighedscreening af de kommunale bygninger med udgangspunkt i metoden "God adgang". Metoden afdækker tilgængelighed inden for følgende områder:
- kørestolsbrugere
- gang-, arm og håndhandicappede
- synshandicappede
- hørehandicappede
- astmatikere og allergikere
- udviklingshandicap
- læsehandicap.
Tilgængelighedscreeningen foreslås udført på to kommunale bygninger årligt i samarbejde med Teknisk Forvaltning.
Borgere med erhvervet hjerneskade
Rødovre Kommune har i 2012 modtaget statslig tilskud til styrket koordinering, genoptræning og rehabilitering af borgere med erhvervet hjerneskade. Der vil i 2013 blive udarbejdet en status på projektforløbet. Projektperioden afsluttes med udgangen af 2014.
Psykisk sårbare borgere
Som erstatning for Islevgård, som blev nedlagt ved udgangen af 2012, etableres der i Rødovre Kommune en lokal indsats for psykisk sårbare borgere. Indsatsen kommer til at ske både i og uden for sundhedscenteret, men koordineringen i forhold til at få borgerne i rette tilbud sker fra sundhedscenteret.
Indsatsen, der tager udgangspunkt i de erfaringer og metodetilgange, som er opnået gennem Islevgårdprojektet, betår af flere elementer:
- telefonrådgivning
- åben rådgivning i sundhedscenteret
- støttekontaktperson, som kan støtte de borgere, som ikke har behov for en fast støttekontaktperson, men som har brug for støtte i dårlige perioder
- mulighed for overnatning for psykisk sårbare i Rehabiliterings- og Akutafdelingen i Broparken.
Af øvrige tiltag på handicapområdet kan nævnes:
Handicaprådet var i 2012 vært for den første konference for handicaprådene på Vestegnen. Emnerne for mødet var erfaringsudveksling, tilgængelighed og inklusion i folkeskolen.
Der er oprettet et midlertidigt botilbud for unge med lettere udviklingshæmning samt unge med ADHD i det tidligere "Længen".
På specialundervisningsområdet er der udarbejdet en ny tildelingsmodel og struktur for folkeskolerne. Børne- og Kulturforvaltningen forelægger handleplan på specialundervisningen i 2013.
Inklusionsområdet vil blive drøftet i Handicaprådet i 2013.
Lov- og plangrundlag
Handicappolitikken.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Redegørelse for anvendelse af sociale klausuler
Sag nr. 93
Sagens kerne
Jobcentret redegør årligt for anvendelse af sociale klausuler i Rødovre Kommune. Redegørelsen omfatter Jobcentrets samarbejde med de virksomheder, der har vundet udbud, som fortsat er gældende. Jobcentret redegør i øvrigt for antallet af virksomheder, der samarbejdes med i april 2013.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at redegørelsen tages til efterretning.
Beskæftigelsesudvalget 14-05-2013
Indstilles taget til efterretning.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Følgende virksomheder er omfattet af sociale klausuler april 2013:
- Vangskov Bustrafik, Valhøjs Alle 143, 2610 Rødovre. Samarbejdet omfatter ledige i virksomhedspraktik og fleksjobansættelse
- M. Larsen Vognmandsfirma A/S, Vibesholmvej 16, 2605 Brøndby. Samarbejdet omfatter ledige i virksomhedspraktik
- Biometric Solutions ApS, Hørkær 34, 2730 Herlev. Samarbejdet omfatter ledige i virksomhedspraktik
- HealthCare Danmark ApS, Ved Stranden 22, 9000 Aalborg (Nu Falck Healthcare A/S, Polititorvet 2, 1567 København V). Ny aftale - Samarbejdet under etablering
- Fujitsu A/S, Lautrupbjerg 9, 2750 Ballerup. Virksomheden har en såkaldt headcount problematik, dvs.at internationale regler skal tilpasses danske forhold. Samarbejdet er under etablering.
Jobcentret opfatter samarbejdet som relativt uproblematisk og oplever generelt stor samarbejdsvilje. Samarbejdet omfatter overvejende ledige i virksomhedspraktik, men har hidtil ikke været jobcentrets adgang til nye lære- og praktikpladser. Det er fortsat oplevelsen, at virksomhederne er præget af den generelle lavkonjunktur og deraf forsigtighed i forpligtelsen i forhold til længerevarende samarbejder.
Jobcentret samarbejder i april 2013 med i alt 363 private virksomheder og 190 forskellige offentlige arbejdspladser om borgere i job med løntilskud, praktik eller fleksjob. Virksomhederne er placeret i hele regionen.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
2012 og 2013.
Personalebarometer 2012
Sag nr. 94
Sagens kerne
Personalebarometer 2012.
Indstilling
Økonomi- og Personaleforvaltningen indstiller,
at Personalebarometer 2012 tages til efterretning.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Personalebarometeret ser nærmere på centrale områder inden for det personalepolitiske område. Fokusområderne i Personalebarometer 2012 er: Arbejdsmiljø og sundhed, Rekruttering og fastholdelse, Professionel ledelse i organisationen, Strategisk kompetenceudvikling, Innovation og effektivisering og afslutningsvis Personale i tal.
Indholdet er en blanding af statistikker og beskrivelser af de indsatser, som der har været fokus på i 2012.
Af større emner fra 2012 kan nævnes, at medarbejderudviklingssamtaler/gruppeudviklingssamtaler (MUS/GRUS) blev relanceret, at 19 arbejdsgrupper har været involveret i forberedelsesarbejdet i forbindelse med implementering af det nye økonomi-, løn-, personale- og debitorsystem KMD Opus, og at 19 medarbejdere på tværs af forvaltningerne har gennemført et LEAN-uddannelsesforløb.
Det kan nævnes, at der er sket en svag stigning i sygefraværet i 2012. Samlet set er målet, at kommunen nedbringer sygefraværet til 4,70 % i 2013, og der skal derfor fortsat arbejdes på at nedbringe sygefraværet.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Personalebarometer 2012 sammenskrevet Regnskab 2012
Sag nr. 95
Sagens kerne
Årsregnskabet for 2012 er nu færdigt og udviser et mindreforbrug på serviceudgifterne på 34 mio. kr. Efter den politiske behandling af årsregnskabet skal regnskabet revideres af BDO kommunernes revision. Grønt regnskab 2012 er ligeledes færdigt.
Indstilling
Økonomi- og Personaleforvaltningen indstiller,
- at årsregnskab 2012 afgives til revisionen.
- at grønt regnskab for 2012 tages til efterretning.
Økonomiudvalget 22-05-2013
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Driftsudgifter
I budget 2012 som Kommunalbestyrelsen vedtog i oktober 2011 er de budgetterede driftsudgifter 2.366 mio. kr. Regnskabsresultatet er på 2.353 mio. kr. svarende til et mindreforbrug på 12,4 mio. kr.
Hen over året er der givet budgetneutrale tillægsbevillinger. Således at det korrigerede budget i forhold til regnskabsresultatet ligeledes ender med et mindreforbrug på 12,4 mio. kr.
Serviceudgifterne, som er en del af de samlede driftsudgifter, var i det oprindelige budget på 1.893 mio. kr. og regnskabsresultatet er på 1.859 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 34 mio. kr. eller svarende til 1,8 pct. under budgettet. Rødovre Kommune har derfor holdt sig inden for den budgetterede serviceramme.
Anlægsudgifter
Regnskabsresultat for 2012 udviser et forbrug på 133,9 mio. kr. og dermed et mindreforbrug i forhold til kommunens korrigerede budget på 77,2 mio. kr. Heraf er 71,2 mio. kr. overført til 2013. Der er overført uforbrugte anlægsbevillinger på i alt 126,6 mio. kr. fra 2011 til 2012.
Grønt regnskab
Der sættes fokus på kommunens el-, varme- og vandforbrug samt kørsel. Endvidere beskrives og følges op på kommunens målsætninger inden for energiforbrug. Der har i 2012 generelt været et merforbrug på alle områder.
Lov- og plangrundlag
Styrelseslovens § 45 og 57 indeholder bestemmelser om proceduren i forbindelse med aflæggelse af årsregnskab.
Tidsplan
Det fremgår af styrelsesloven, at årsregnskabet aflægges af Økonomiudvalget til Kommunalbestyrelsen, således at årsregnskabet kan afgives til revisionen inden den 1. juni det efterfølgende år. Revisionen afgiver inden den 15. august beretning om revisionen af årsregnskabet til Kommunalbestyrelsen. Efter at revisionens bemærkninger til årsregnskabet har været forelagt Økonomiudvalget, træffer Kommunalbestyrelsen i septembermøderækken beslutninger omkring bemærkninger og regnskabets godkendelse.
Bilag
Bilag 1: Regnskab 2012Bilag 2: Grønt regnskab 2012
