Kommunalbestyrelsen

24-09-2013

Medlemmer

Erik Nielsen(A)
Ahmed H. Dhaqane(A)
Svend Erik Pedersen(F)
Claus Gisselmann Olsen(V)
Grethe Rasmussen Kujack(A)
Kim Drejer Nielsen(C)
Steen Skriver Rasmussen(A)
Niels Spittau(O)
Torben Petersen(F)
Jan Kongebro(A)
Henrik Kalat Pedersen(O)
Annie Arnoldsen Petersen(A)
Flemming Lunde Østergaard Hansen(A)
Bente Hylleborg(A)
Lene Due(A)
Michel Berg(A)
Anne-Marie Linneboe(F)
Britt Jensen(A)
Kim Hammer(O)

Sager 140 - 163

Fold alle ud

Spørgetid
Sag nr. 140

Islev helhedsplan
Sag nr. 141

Sagens kerne

På Kommunalbestyrelsens møde den 30.10.2012 blev det besluttet at bevilge ressourcer til det videre arbejde med udviklingen af Rødovre Syd og Rødovre Nord, jf. sag.nr. 284: Byudvikling i Syd og Nord.

Nu er helhedsplanen for Islev færdig. Formålet med udviklingen af helhedsplanen har overordnet set været to ting:

Et – At få et værktøj, hvormed der kan skabes sammenhæng og kvalitet i forbindelse med udarbejdelsen af fremtidige plandokumenter i området.

To – At få en guide til hvordan vi kickstarter og skaber sammenhæng i skabelsen af smukke og funktionelle byrum i Islev.

Der skal tages beslutning om det videre arbejde med igangsætning af udviklingen af Islev.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at "Islev helhedsplan”udarbejdet af Sleth Arkitekter bruges som grundlag for den fremtidige planlægning af området, herunder den kommende kommuneplanrevision, udarbejdelsen af fremtidige lokalplaner, til inspiration og koordinering af fremtidige anlægsprojekter, samt
  2. at projektering af identitetslinjen langs Islevbrovej og på Islev Torv igangsættes.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

I Kommuneplanstrategi 2012 er den centrale del af Islev udpeget som ét ud af fem byområder med fokus på byudvikling.

I forlængelsen af cafédebatten den 07.05.2013 for borgerne i Islev, har Sleth Arkitekter (vinderne af Europan-konkurrencen i Islev) i løbet af sommeren 2013 udarbejdet et forslag til helhedsplan for Islev.

Helhedsplanen er inddelt i fem afsnit med følgende indhold:

Afsnit 1 beskriver den overordnede vision for byudviklingen i Islev, og er bygget op omkring følgende emner: Nye attraktioner, bedre sammenhænge, flere oplevelsesmæssige kvaliteter, mere synergi mellem funktionerne, klimatilpasning og bæredygtighed.

Afsnit 2 beskriver helhedsplanen i tekst og tegning, inklusiv en overordnede plan for Islevs udvikling i fremtiden.

Afsnit 3 beskriver konceptet bag identitetslinjen, og her illustreres en række arkitektoniske elementer, der indgår i identitetslinjen.

Afsnit 4 viser fire udsnit, der fungerer som eksempler på konkrete forslag til udformningen af identitetslinjen.

Afsnit 5 beskriver hvordan udviklingen i bydelen kan kickstartes, og hvordan den kan realiseres over tid.

Formålet med helhedsplanen har været, at få et værktøj der kan danne grundlag for den kommende kommuneplanrevision, for udarbejdelsen af fremtidige lokalplaner, til inspiration og koordinering af fremtidige anlægsprojekter – herunder omlægning og forskønnelse af veje, istandsættelse og forskønnelse af skolens udearealer, samt ny indretning af torvet.

En anden væsentlig målsætning med helhedsplanen var, at få et forslag til, hvordan vi helt konkret styrker sammenbindingen i Islev og skaber nogle nye smukke byrum. Som første skridt i helhedsplanen foreslås, at der plantes en række af blomstrende træer, som danner rygraden i identitetslinjen og synliggør den langs Islevbrovej og på torvet.

En videre projektering vil bestå af to opgaver:

  • En trafikundersøgelse og opmåling foretaget af en landinspektør. Forventede udgifter 250.000 kr.
  • Et projektforslag for Islevbrovej, torvet og helhedsplanens øvrige fokusområder med indarbejdelse af klimatilpasningsløsninger og forslag til placering af byinventar. Forventede udgifter 450.000 kr.

På baggrund af en videre projektering vil det være muligt at kalkulere udgiften til første skridt i realiseringen af identitetslinjen, og lave en etapedeling inden projektet indstilles til politisk godkendelse.

Lov- og plangrundlag

Kommuneplanstrategien 2012 - Fremtidens forstad - Vækst gennem bæredygtig byudvikling.

Økonomiske konsekvenser

”Kommunalbestyrelsen bevilligede på mødet den 30.10.2012 jf. sag nr. 284 (Byudvikling i Syd og Nord) 3 mio. kr. til videre udvikling og fremdrift af byudviklingsområderne i Rødovre. Der er pt. anvendt 320.000 kr. til detailhandelsundersøgelse i Islev samt helhedsplan for Islev. Der er pt. ikke planlagt yderligere tiltag udover den videre projektering (700.000 kr.) og identitetslinjen jf. ovenstående.”

Tidsplan

Projektforslaget forventes forelagt til politisk beslutning i foråret 2014.

Bilag

Bilag 1: Islev helhedsplan

Forslag til Landsplanredegørelse
Sag nr. 142

Sagens kerne

Forslag til Landsplanredegørelse 2013 er i høring fra den 28.06.2013 til den 27.09.2013.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at der sendes et høringssvar til Naturstyrelsen i overensstemmelse med de i sagsfremstillingen anførte forslag til kommentarer.

Teknik- og Miljøudvalget 10-09-2013
Anbefales.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

I Landsplanredegørelsen fremlægger Regeringen sine langsigtede overvejelser om landets geografiske struktur. Efter hvert folketingsvalg skal Miljøministeren afgive redegørelsen om landsplanarbejdet til brug for den regionale udviklingsplanlægning og kommuneplanlægningen.
Redegørelsen skal også omfatte de særlige forhold af betydning for planlægningen i hovedstadsområdet. Redegørelsen er en politisk udmelding fra Regeringen om den fremtidige fysiske og funktionelle udvikling i landet. Den angiver, hvad staten selv vil gøre, og opfordrer regionsråd og kommunalbestyrelser til at handle i overensstemmelse hermed. Blandt handlingerne indgår ofte projektsamarbejde med kommuner og den private sektor.

Landsplanredegørelsen fremlægges først som et forslag, og der inviteres til offentlig debat, inden ministeren på Regeringens vegne afgiver den endelige redegørelse.

Omdrejningspunktet for Forslag til Landsplanredegørelsen 2013 er, at både byer og landdistrikter skal have gode muligheder for udvikling. Landsplanredegørelsen beskriver syv temaer:

  1. Vækst, grøn omstilling og udvikling i hele landet
  2. Danmark i en nordisk og europæisk kontekst
  3. Grøn omstilling, klimatilpasning, ressourcer og grøn energi
  4. Byerne - på vej mod bæredygtighed
  5. Udviklingen i hovedstadsområdet
  6. Landdistrikter i udvikling
  7. Det åbne land

Rødovre Kommune har særlig interesse i udviklingen i hovedstadsområdet - kapitel 5. Her står der bl.a. beskrevet, at Regeringen har styrket konkurrencekraften i hovedstadsområdet ved, at indgå flere nye trafikaftaler med partierne i Folketinget, som indebærer udbygning af den trafikale infrastruktur i hovedstadsområdet. Den 12.06.2012 er der i den forbindelse indgået en aftale mellem Regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten om, at iværksætte en analyse af et sammenhængende kollektivt trafiknet i hovedstadsområdet med fokus på nye trafikknudepunkter samt analyse af mulige metro- og letbanebygninger.

Teknisk Forvaltning foreslår, at der sendes et høringssvar med følgende kommentarer til ovenstående punkt:
Kommunalbestyrelsen i Rødovre synes det er glædeligt, at der er indgået en aftale om at iværksætte en analyse af et sammenhængende kollektivt trafiknet i hovedstadsområdet. Der mangler øst- og vestgående forbindelser i den offentlige trafik i Rødovre. Derfor foreslår Kommunalbestyrelsen i Rødovre, at der sættes fokus på at analysere mulighederne for at styrke disse forbindelser. Det skal nævnes at Egegårdskvarteret/Rødovre Centrum er et stort kommercielt og trafikalt knudepunkt og samtidig er et område, hvor der vil være muligheder for at placere en metrostation i forbindelse med en forlængelse af linjeføringen fra Flintholm eller Vanløse station. Kommunalbestyrelsen i Rødovre mener, at der vil være gode muligheder for - og fordele ved - at trække metroen til Rødovre.

Lov- og plangrundlag

Planloven.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forslag til Landsplanredegørelse 2013
Bilag 2: Høringssvar til Forslag til Landsplanredegørelsen 2013

Resultat af forhøring til den forestående planlægning for Damhus Tivoli, Damhuskroen og Damhustorvet
Sag nr. 143

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen vedtog på sit møde den 30.04.2013 (sag nr. 56), at igangsætte forhøring til en forestående planlægning for Damhus Tivoli, Damhuskroen og Damhustorvet.
Der skal nu tages stilling til høringssvarene fra forhøringsperioden og til ideer og forslag fra borgermødet den 29.05.2013, samt til den videre planlægningsproces for Damhus Tivoli, Damhuskroen og Damhustorvet.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at der igangsættes udarbejdelse af ét samlet kommuneplantillæg, og én samlet lokalplan for Damhus Tivoli, Damhuskroen og Damhustorvet,
  2. at plandokumenterne udarbejdes med fokus på, at få et mere aktivt og multianvendeligt Damhustorv med mere byliv og flere muligheder for ophold og aktiviteter, end der er i dag under hensyntagen til de erhvervsdrivende,
  3. at plandokumenterne udarbejdes med fokus på, at bevare Damhuskroen som kro i sammenhæng med en krohave,
  4. at plandokumenterne udarbejdes med fokus på, at skabe et attraktivt boligområde med mulighed for et integreret offentligt tilgængeligt grønt område på det nuværende tivolis areal,
  5. at området udvikles i overensstemmelse med Rødovre Kommunes arkitekturpolitik,
  6. at der sendes individuelle svarbreve, hvori det fremgår, at de indkomne forslag og kommentarer har været forelagt Kommunalbestyrelsen, og vil indgå i overvejelserne i det kommende planarbejde, samt
  7. at det annonceres i Rødovre Lokalnyt og på Rødovre Kommunes hjemmeside rk.dk, at de indkomne forslag og idéer fra cafédebatten den 29.05.2013 har været forelagt Kommunalbestyrelsen, og vil indgå i overvejelserne i det kommende planarbejde.

Teknik- og Miljøudvalget 10-09-2013
Anbefales.

SF tager forbehold for sagen idet punkt 4 ønskes præciseret således at der sættes en øvre grænse for bebyggelsen i Damhus Have til 3 etagers byggehøjde og en bebyggelsesprocent på 40.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

I forbindelse med den forestående planlægning for Damhus Tivoli, Damhuskroen og Damhustorvet blev der i perioden 15.05.2013 til 10.07.2013 gennemført en forhøring inklusiv en cafédebat den 29.05.2013, hvor borgerne blev opfordret til at fremkomme med idéer og forslag til udviklingen af området med udgangspunkt i nedenstående hovedspørgsmål til de forskellige delområder:

  1. Hvordan skal det nye plangrundlag muliggøre en udvikling af det areal, hvor Damhuskroen og Damhus Tivoli er i dag?
  2. Hvordan skal Damhuskroen bevares som en del af Rødovres kulturarv?
  3. Hvordan kan der skabes mere liv på Damhustorvet?

De indkomne høringssvar

I løbet af forhøringsperioden er der indkommet 12 høringssvar, hvoraf to er enslydende. Høringssvarene kan inddeles i følgende 11 emner:

  1. Høringssvarene fra høringsperioden for Forslag til Lokalplan 124 og Forslag til Kommuneplantillæg 1 til Kommuneplan 2010-2022, bør indgå i planovervejelserne for området.
  2. Lokalplanområdets særpræg bør respekteres i planlægningen af områderne.
  3. Området bør udlægges til offentlige formål.
  4. Torvet bør ikke indgå i planområdet.
  5. Området bør udlægges til grønt, rekreativt område.
  6. Damhus Tivoli skal bevares.
  7. De trafikale forhold omkring Roskildevej bør forbedres.
  8. Der skal ikke etableres p-kælder på Damhustorvet.
  9. Nyt byggeri på Damhus Tivoli grunden bør være lavt.
  10. Damhustorvet bør forskønnes og opholdsmuligheder forbedres - bl.a. med støjskærm.
  11. Damhus Tivoli ønsker at realisere det fremsendte forslag - Damhus Have.

Idéer og forslag fra borgermødet den 29.05.2013

Den 29.05.2013 afholdt Rødovre Kommune en cafédebat på Ørbygård, hvor alle borgere var inviteret til, at komme og give deres idéer og forslag til udviklingen af området. Ca. 150 borgere deltog og fordelte sig i en workshop i 22 grupper, der hver afleverede deres idéer og forslag. Alle grupper forholdt sig til de tre hovedspørgsmål. Forslagene kan inddeles som beskrevet nedenfor i 4 emner:

1. Damhus Tivoli

Der var både grupper, der ønskede at Damhus Tivoli skal bevares og grupper, der ønsker en ny udvikling af grunden.
For de, der ønsker en udvikling af grunden, delte ønskerne sig i to overordnede ønsker: Ønsket om et rekreativt område, samt ønsket om lavere byggeri på grunden. I forbindelse med ønsket om et rekreativt område på grunden, var der bl.a. idéer om etableringen af et rekreativt, grønt område med mulighed for legepladser og oplevelser som f.eks. skøjtebane og blomsterpark. Der var også idéer om, at skabe forbindelse mellem Damhus Tivolis areal og området omkring Damhussøen. I forbindelse med ønsket om lavere byggeri på grunden var der bl.a. idéer om etablering af boliger i stil med bebyggelsen Kålormen på Padborgvej. Der var også forslag fremme om opførelse af mere spektakulært byggeri, der kunne spejle sig i Damhussøen. Nogle grupper pegede også på, at der kunne skabes et kulturhus eller museum på tivoli-grunden.

2. Damhuskroen

Flere grupper ønskede at Damhuskroen bevares med en krofunktion. Derudover var der grupper, der ønskede en krohave samt andre grupper, der mente at kroen skulle udvide sin funktion til også at omhandle café, kulturkro og f.eks. dansested.

3. Damhustorvet

I forhold til Damhustorvet kan gruppernes ønsker deles i tre overordnede emner, der omhandler henholdsvis trafikken og parkeringen, nye tiltag på torvet samt de erhvervsdrivendes forhold. I forhold til trafikken og parkeringen ønskede flere grupper, at der blev mulighed for at parkere under torvet, samt at gennemkørsel på torvet bliver standset. I forhold til nye tiltag, blev der bl.a. foreslået cafémiljø, kulturliv på torvet og nyt design af torvet. I forhold til de erhvervsdrivendes forhold blev der gjort opmærksom på ønsket om, at der bliver gjort noget for de nuværende erhvervsdrivende. Der var ønske omkring plads til parkering, samt at torvet skal ”virke” hele dagen.

4. Andet

Udover ønsker til de tre områder Damhus Tivoli, Damhuskroen og Damhustorvet havde flere grupper også ønsker og forslag til aspekter i forhold til den fremtidige planlægning af det samlede område. Den megen trafik på Roskildevej blev af flere problematiseret, og ønsket om trafiksikkerhed i området blev nævnt. I den forbindelse blev der både foreslået en tunnel for fodgængere og cyklister under Roskildevej, og en tunnel for biltrafikken på Roskildevej under torvet.
Et andet ønske, der blev fremhævet af en af grupperne, var udarbejdelse af en miljøvurdering af fremtidige planer samt, at der i forbindelse med planlægningen tages hensyn til truede dyrearter i området. Derudover var der ønske om, at hele området bliver planlagt i en sammenhæng. En gruppe ønskede også, at der bliver afholdt en byplankonkurrence i området.

Teknisk Forvaltnings anbefalinger for planlægningen af de tre områder

En del af de indkomne ideer og forslag er forskelligt rettede. På baggrund af det samlede resultatet af høringsperioden - herunder borgermødet - anbefaler Teknisk Forvaltning, at der igangsættes en planlægningsproces med udarbejdelse af ét kommuneplantillæg og én lokalplan - for hele området.

Det foreslås, at tillæg og plan tager afsæt i; at torvet planlægges som et aktivt og multifunktionelt torv med mulighed for flere funktioner end det har i dag, samtidig med at man i planlægningen forsat sikrer gode muligheder for de erhvervsdrivende på torvet, at kroen bevares som kro, og at der anlægges en krohave i tilknytning til kroen, at udvikle tivoliområdet med nye attraktive boliger, og med mulighed for at opretholde offentlig adgang til området samt at området udvikles i overensstemmelse med Rødovre Kommunes arkitekturpolitik.

Lov- og plangrundlag

Planloven.
Rammer om livet - Rødovre Kommunes arkitekturpolitik.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Udarbejdelse af plandokumenter - Forslag til kommuneplantillæg og Forslag til lokalplan: fra ultimo 2013 til primo 2014.
Politisk behandling af Forslag til plandokumenterne: primo 2014.

Bilag

Bilag 1: Alle høringssvar
Bilag 2: Oversigt over høringssvar
Bilag 3: Gruppernes idéer fra cafédebat den 29.05.2013 om Damhus Tivoli, Damhuskroen og Damhustorvet
Bilag 4: Bilag til gruppernes arbejde fra cafédebatten den 29.05.2013

Resultat af forhøring om den kommende klimatilpasningsplan
Sag nr. 144

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen vedtog på sit møde 30.04.2013 (sag nr. 55), at igangsætte forhøring til den kommende klimatilpasningsplan. Der indkom 3 høringssvar i forhøringen. De ideer og forslag, der kom frem i høringssvarene, vil indgå i det videre arbejde med klimatilpasningsplanen.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at der sendes individuelle svarbreve, hvori det fremgår, at de indkomne forslag og kommentarer har været forelagt Kommunalbestyrelsen, og vil indgå i overvejelserne i det videre arbejde med klimatilpasningsplanen.

Teknik- og Miljøudvalget 10-09-2013
Anbefales.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

På Kommunalbestyrelsens møde den 30.04.2013 (sag nr. 55) blev det besluttet, at gennemføre en forhøring på 8 uger med indkaldelse af ideer og forslag til udarbejdelsen af en kommende klimatilpasningsplan, tillæg til Kommuneplan 2010-2022.

Forhøringen blev gennemført i perioden 15.05.2013 til 10.07.2013. I forhøringen blev borgerne opfordret til, at indsende ideer og forslag til klimatilpasning af kommunen med udgangspunkt i nedenstående hovedspørgsmål:

  1. Hvordan sikres Rødovre Kommune bedst mod oversvømmelser som følge af skybrud, og hvordan skal indsatsen prioriteres?
  2. Hvor i Rødovre har vi oplevet de største problemer med oversvømmelser som følge af skybrud?
  3. Hvordan kan vi indrette Rødovre, så byen bliver mere behagelig at opholde sig i under varmebølger om sommeren?
  4. Hvordan kan klimatilpasningen af Rødovre gennemføres, så vi samtidig får en mere attraktiv by at bo i?

I løbet af forhøringsperioden er der indkommet høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening i Rødovre, Agenda 21 gruppen i Rødovre og Rødovre Boligselskab. Høringssvarene kan inddeles i følgende 11 emner:

  1. Ved udarbejdelse af risikokort bør Rødovre Kommune inddrage oplysninger om problemer i forbindelse med tidligere indtrufne skybrud, og kommunen bør indhente sådanne oplysninger, f.eks. fra boligselskaber, grundejerforeninger, forsikringsselskaber, redningsvæsen, enkeltpersoner mv.
  2. Der bør foretages en screening af kloaknettet, og herudfra en beregning af det nuværende kloaksystems kapacitet til at modtage store vandmængder sammenholdt med beregninger over de vandmængder, der forventes tilført kloaknettet i forbindelse med skybrud.
  3. LAR-projektet på Lørenskogvej er et skridt i den rigtige retning, men er ikke en tilstrækkelig foranstaltning til at løse de store oversvømmelsesproblemer, der er i området omkring Tårnvej.
  4. Rødovre Kommune bør fremme LAR-løsninger på både kommunale og private ejendomme, f.eks. via dialog med boligselskaber.
  5. Der bør indføres mulighed for nedsat vandafledningsafgift ved gennemførsel af LAR-projekter, eller en kommunal støtteordning bør overvejes.
  6. På længere sigt bør hele Rødovre Kommune separatkloakeres.
  7. Muligheden for "intelligente" kloaksystemer bør indgå i udarbejdelsen af klimahandlingsplanen.
  8. Ved kommende lokalplaner bør der tages stilling til regulering af de befæstede arealer og omfanget af afledning af vand til kloak.
  9. Kommunen bør ved nybyggerier stille krav om, at LAR-løsninger indtænkes i byggeriet.
  10. Rødovres by- og gaderum bør indrettes med mere beplantning, samt mere vand (damme og kanaler) i bybilledet for at ruste byen til et klima med mere varme, vind og vand.
  11. Eksisterende bestemmelser i lokalplaner om, at villaer og rækkehuse i Rødovre skal være omgivet af grønne hegn/hække, bør indskærpes og følges op med forbud.

Høringssvarene er vedlagt mødesagen som bilag 1. Som bilag 2 er vedlagt en sammenfatning af indholdet i høringssvarene. Teknisk Forvaltning foreslår, at ideerne fra høringssvarene indgår i det videre arbejde med klimatilpasningsplanen.

Lov- og plangrundlag

  • Planloven, lovbekendtgørelse nr. 587 af 27.05.2013.
  • Økonomiaftale for 2013 indgået mellem Regeringen og KL.
  • Vejledning for Klimatilpasningsplaner og klimalokalplaner udgivet af Miljøministeriet i marts 2013.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

  • Forslag til klimatilpasningsplan, tillæg til Kommuneplan 2010-2022, forelægges til politisk behandling i december 2013.
  • Offentliggørelse og høring i mindst 8 uger.
  • Klimatilpasningsplan, tillæg til Kommuneplan 2010-2022, forelægges til politisk behandling i maj 2014 til endelig vedtagelse.

Bilag

Bilag 1: Samlede høringssvar
Bilag 2: Oversigt over indkomne høringssvar

Orientering om forlængelse af frist for udarbejdelse af kommunale affaldsplaner
Sag nr. 145

Sagens kerne

Miljøstyrelsen har igen forlænget fristen for udarbejdelse af de kommunale affaldsplaner, da den nationale affaldshåndteringsplan, ikke som forventet bliver sendt i høring i sommeren 2013. På den baggrund har Miljøstyrelsen forlænget fristen for udarbejdelse af de kommunale affaldsplaner til den 01.10.2014.

Teknisk Forvaltning afventer den nationale affaldshåndteringsplan, inden udarbejdelse af den nye kommunale affaldsplan igangsættes.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at orientering om fristforlængelse for den kommunale affaldsplan tages til efterretning.

Teknik- og Miljøudvalget 10-09-2013
Anbefales.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Miljøstyrelsen har den 27.06.2013 igen forlænget fristen for udstedelse af kommunale affaldsplaner. Den nye frist er sat til den 01.10.2014.

Baggrunden er, at den nationale affaldshåndteringsplan (ressourcestrategien) ikke som forventet bliver sendt i høring i sommeren 2013. Den nationale affaldshåndteringsplan skal danne grundlag for de kommunale affaldsplaner, som ikke må stride imod denne.

Rødovre Kommunes affaldsplan 2009-2020 er vedtaget at gælde for perioden 2009 til 2012, i henhold til den affaldsbekendtgørelse, som var gældende ved affaldsplanens vedtagelse.

Kommunalbestyrelsen forlængede den kommunale affaldsplan 2009-2012 på mødet den 18.12.2012 (sag nr. 306), da Miljøstyrelsen havde forlænget fristen for udarbejdelse af nye kommunale affaldsplaner til den 01.01.2014.

Miljøstyrelsens fristforlængelse i 2012 skyldtes, at den nationale affaldshåndteringsplan ikke var klar, og derfor ikke kunne danne grundlag for de nye kommunale affaldsplaner. Denne frist forlænges nu igen til den 01.10.2014, ved en kommende ændring af affaldsbekendtgørelsen.

Da netop den nationale affaldshåndteringsplan er et vigtigt fundament for affaldsplanen, har Teknisk Forvaltning ventet på den varslede nationale affaldshåndteringsplan. Rødovre Kommunen har således ikke haft mulighed for, at udarbejde en ny affaldsplan i overensstemmelse med de nye og endnu ukendte nationale strategier og mål på affaldsområdet.

Teknisk Forvaltning vil, når den nationale ressourcestrategiplan foreligger, igangsætte udarbejdelsen af en ny affaldsplan således, at den endelige vedtagelse af planen kan ske senest den 01.10.2014.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse nr. 1309 om affald af den 18.12.2018, samt Miljøstyrelsens brev til alle kommuner af den 27.06.2013, med orientering om udskydelse af tidsfrist i affaldsbekendtgørelsen for udstedelse af kommunale affaldsplaner.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Orientering fra Miljøstyrelsen om udskydelse af tidsfrist i affaldsbekendtgørelsen for udstedelse af kommunale affaldshåndteringsplaner

Bemærkninger til Naturstyrelsens forslag til kommuneplantillæg med tilhørende VVM-redegørelse for den regionale vandindvinding
Sag nr. 146

Sagens kerne

Naturstyrelsen har sendt et kommuneplantillæg med tilhørende VVM-redegørelse i høring for den regionale vandindvinding. Forslaget til kommuneplantillægget bliver et tillæg til Rødovre Kommuneplan 2010-2022. Formålet med VVM’en er, at afdække og vurdere de miljømæssige forhold, der påvirkes af vandindvindingen til de 7 regionale vandværker under HOFOR. Det sker med henblik på, at forny vandindvindingstilladelserne til 42 kildepladser under de 7 vandværker.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Rødovre Kommune afgiver bemærkninger til Naturstyrelsen i den offentlige høring om VVM for HOFOR´s regionale vandindvinding.

Teknik- og Miljøudvalget 10-09-2013
Anbefales.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune modtager cirka 60% af sit drikkevand fra 7 regionale vandværker ejet af HOFOR A/S (tidligere Københavns Energi A/S). Den regionale vandforsyning hviler i udstrakt grad på en række gamle indvindingstilladelser fra før 1980, der i henhold til en bestemmelse i vandforsyningsloven alle udløb primo 2010. På grund af forsinkelse af de statslige vand- og naturplaner er denne udløbsdato dog blevet udsat til et år efter vedtagelse af de kommunale vandhandleplaner.

HOFOR A/S har planlagt, at den regionale vandindvinding fremover skal baseres på 49 kildepladser. For 7 af disse kildepladser har HOFOR A/S allerede fået fornyet sine indvindingstilladelser. For de resterende 42 kildepladser har HOFOR A/S verserende ansøgninger om, at forny deres tilladelser til at indvinde grundvand.

En af de kildepladser, som stadig mangler at få fornyet indvindingstilladelsen, er delvis beliggende i Rødovre Kommune. Det drejer sig om kildepladsen Kilde X, som hører til Islevbro Vandværk. Københavns Energi A/S sendte 02.11.2006 ansøgning til Københavns Amt om fornyet indvindingstilladelse på 250.000 m3/år for Kilde X. I forbindelse med kommunalreformen er denne ansøgning overgået til Rødovre Kommune og Københavns Kommune.

Ifølge Lov om planlægning kan kommunerne først færdigbehandle HOFOR´s ansøgninger om fornyede indvindingstilladelser, når der er gennemført en Vurdering af Virkninger på Miljøet (VVM) af den ansøgte aktivitet og udarbejdet en VVM-redegørelse. Normalt er det en kommunal opgave, at udarbejde VVM-redegørelser. Fordi der er tale om vandindvinding, der berører mere end 2 kommuner, er det i dette tilfælde Naturstyrelsen, som udarbejder VVM-redegørelsen.

Naturstyrelsen udsteder i den forbindelse også kommuneplantillæg for de 27 kommuner, hvor HOFOR A/S søger om fornyede tilladelser til vandindvinding, herunder Rødovre Kommune. Forslaget til kommuneplantillægget bliver et tillæg til Rødovre Kommuneplan 2010-2022. Når kommuneplantillægget er udstedt, kan det efterfølgende kun ændres eller ophæves af Naturstyrelsen. I modsætning til kommuneplantillæg udstedt af Rødovre Kommune bortfalder det ikke ved fremtidige revisioner af Kommuneplanen.

I forslaget til kommuneplantillæg fastlægges som en retningslinie, at HOFOR A/S skal have tilladelse til de ansøgte indvindingsmængder på de 42 kildepladser i 27 kommuner. Derved sikres den fremtidige vandforsyning til Hovedstaden.

Naturstyrelsens forslag til kommuneplantillæg er vedhæftet mødesagen som bilag 1. Det øvrige høringsmateriale består af udkast til VVM-tilladelse, miljøvurdering indeholdende VVM-redegørelse, ikke-teknisk resume af VVM-redegørelsen, Natura 2000-vurdering og tekniske baggrundsrapporter for de 7 vandværker. Dette øvrige høringsmateriale kan ses på Naturstyrelsens hjemmeside.

En VVM-redegørelse skal indeholde en vurdering af anlægsprojektets virkninger på miljøet, og skal ledsage et forslag til kommuneplantillæg, som fastlægger rammer og retningslinjer for det anmeldte anlæg. Forslaget til kommuneplantillæg med tilhørende VVM-redegørelse er i høring i perioden 01.07.2013 til den 27.09.2013.

Teknisk Forvaltning foreslår følgende bemærkninger til forslaget til kommuneplantillæg:

"Afsnit 4.3. Den angivne tidsplan for udarbejdelse af kommunale vandhandleplaner (i løbet af 2013/2014) er ikke realistisk, idet Naturstyrelsen har meldt ud, at de statslige vandplaner først vil træde i kraft i slutningen af 2014. Rødovre Kommune har allerede udarbejdet og vedtaget en vandhandleplan. Men før den kan træde i kraft, skal den i mindst otte ugers offentlig høring og herefter vedtages politisk på ny. Så med den tidsplan Naturstyrelsen har meldt ud for de statslige vandplaner, kan Rødovre Kommunes vandhandleplan tidligst træde i kraft i begyndelsen af 2015.

Afsnit 8.1. Retningslinie 3 bør formuleres sådan, at der kun skal stilles vilkår med henblik på opnåelse af god økologisk tilstand i Gundsømagle Sø i vandindvindingstilladelser til de kildepladser, der påvirker Gundsømagle Sø, og ikke i vandindvindingstilladelser til samtlige 42 kildepladser.

Afsnit 8.1. Retningslinie 4 bør formuleres sådan, at der i vandindvindingstilladelser kun skal stilles vilkår om overvågning af vandføringen i de vandløb, der påvirkes af den indvinding, der gives tilladelse til, og ikke af vandføringen i samtlige de vandløb, der er nævnt i bilag 3.

Bilag 3. Der henvises til retningslinie 5 og 6, men der er kun 4 retningslinier i forslaget til kommuneplantillæg."

Teknisk Forvaltning foreslår endvidere følgende bemærkninger til processen:

"Rødovre Kommune er medejer af HOFOR, og modtager cirka 60% af sit drikkevand fra HOFOR`s 7 regionale vandværker. HOFOR søgte om fornyelse af sine indvindingstilladelser i 2005-2006, og der har dermed været tale om en langvarig proces.

Som medejer og aftager af drikkevand fra HOFOR`s regionale vandværker finder Rødovre Kommune det væsentligt, at der sker en afklaring omkring de fremtidig vilkår for vandindvindingen til Hovedstaden. Dette er bla. væsentligt af hensyn til HOFOR`s mulighed for, at kunne planlægge og gennemføre renovering af de mange regionale kildepladser, som er af ældre dato.

På den baggrund opfordrer Rødovre Kommune til, at både de statslige vand- og naturplaner og VVM-processen gøres færdige så hurtigt som muligt, således at Rødovre Kommune og de 26 andre indvindingskommuner kan færdigbehandle de modtagne ansøgninger om fornyet vandindvindingstilladelse."

Teknisk Forvaltning har også gennemgået det øvrige høringsmateriale, herunder miljøvurdering indeholdende VVM-redegørelse, og finder ikke anledning til at foreslå, at Rødovre Kommune kommer med bemærkninger til dette materiale. Den vandindvinding, der søges om tilladelse til på Kilde X og andre kildepladser i nærheden af Rødovre Kommune, er mindre end den vandindvinding, der fandt sted i perioden 1996-2005. Og dermed er der tale om en reduceret snarere end øget belastning af natur og miljø i Rødovre Kommune.

Lov- og plangrundlag

  • Planloven, lovbekendtgørelse nr. 587 af 27.05.2013.
  • Vandforsyningsloven, lovbekendtgørelse nr. 635 af 07.06.2010.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

  • Høringsfristen udløber den 27.09.2013.
  • Kommuneplantillægget vil blive udstedt, og VVM-tilladelsen vil træde i kraft, når de statslige vandplaner er endeligt vedtaget igen, hvilket Naturstyrelsen forventer vil ske i slutningen af 2014.
  • Når de statslige vandplaner er endeligt vedtaget igen, skal Rødovre Kommunes vandhandleplan sendes i offentlig høring i mindst 8 uger, og herefter vedtages på ny af Kommunalbestyrelsen. Afhængig af de statslige vandplaner vil dette formentlig kunne ske i begyndelsen af 2015.
  • Når Rødovre Kommune har vedtaget sin vandhandleplan igen, skal kommunen i samarbejde med Københavns Kommune færdigbehandle ansøgning fra HOFOR A/S (tidligere Københavns Energi A/S) om fornyelse af indvindingstilladelse til Islevbro Vandværk, Kilde X. Afhængig af de statslige vandplaner vil dette formentlig kunne ske i løbet af 2015.

Bilag

Bilag 1: Forslag til kommuneplantillæg

Godkendelse af Trafikplan 2012 - 2024
Sag nr. 147

Sagens kerne

Teknisk Forvaltning har i forlængelse af den offentlige høring af "Forslag til Trafikplan 2012 - 2024" udarbejdet et endeligt forslag til Trafikplan 2012-2024 som nu fremlægges til endelig godkendelse.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Trafikplan 2012-2024 godkendes.

Teknik- og Miljøudvalget 10-09-2013
Anbefales.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen besluttede på deres møde den 28.05.2013 (sag nr. 53), at sende "Forslag til Trafikplan 2012-2024" i offentlig høring i 4 uger.

Teknisk Forvaltning har på borgermødet den 11.06.2013 på Rødovregaard modtaget nogle generelle bemærkninger til planen. Herudover er der indkommet 4 høringssvar til forslaget.
I bilag 1 ses en oversigt over de indkomne høringssvar, samt en kort opsummering af indholdet.

Høringssvarene har kun givet anledning til mindre præciseringer. Herudover har Teknisk Forvaltning foretaget mindre tekniske ændringer og omformuleringer således, at planens indhold er blevet præciseret.

Lov- og plangrundlag

Lovbekendtgørelse nr. 1048 af 03.11.2011, Lov om offentlige veje (Vejloven).
Lovbekendtgørelse nr. 1537 af 21.12.2010, Lov om private fællesveje (Privatvejsloven).
Lovbekendtgørelse nr. 936 af 24.09.2009 (med senere ændringer), Lov om miljøvurdering af planer og programmer.

Økonomiske konsekvenser

Realisering af trafikplanens handlingsplan søges indarbejdet i investeringsoversigterne i de kommende år, afhængigt af den politiske prioritering af anlægsmidlerne.

Tidsplan

Planen forventes at løbe indtil 2024. Planen revideres i perioden efter behov.

Bilag

Bilag 1: Oversigt over indkomne høringssvar
Bilag 2: Trafikplan 2012-2024, gældende

Det Strategiske Vejnet - tilslutning af grundaftale
Sag nr. 148

Sagens kerne

Formålet med Det Strategiske Vejnet er, at sætte fokus på trafikanterne, sikre fremkommeligheden og udnytte den eksisterende infrastruktur bedst muligt. Kravene til Det strategiske Vejnet har ændret sig efter høringen. Rødovre Kommune vil ikke skulle afgive kompetence på Ring 3 og Roskildevej, og der kommer ikke øgede udgifter i forbindelse med Det Strategiske Vejnet.

Indgåelse i Det Strategiske Vejnet sker på baggrund af frivillige aftaler. Teknisk Forvaltning foreslår, at Rødovre Kommune indgår en samarbejdsaftale med Vejdirektoratet om overblikskort med planlagte og igangværende vejarbejder, der har en væsentlig konsekvens for trafikafviklingen på det strategiske vejnet.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Rødovre Kommune indgår en samarbejdsaftale med Vejdirektoratet om Grundaftale om Overblikskortet for vejarbejder.

Teknik- og Miljøudvalget 10-09-2013
Anbefales.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

I marts 2012 sendte Vejdirektoratet forslag til ”Det Strategiske Vejnet” i høring. Vejdirektoratet lagde op til, at udvalgte strækninger fremadrettet skulle sikres fremkommelighed ved opfyldelse af en række minimumstandarder, og ved iværksættelse af en række indsatser. Det Strategiske Vejnet ville give Rødovre Kommune ekstra udgifter. I Rødovre Kommune indgår Ring 3 og Roskildevej i Det Strategiske Vejnet.

Kommunalbestyrelsen behandlede sag om Det Strategiske Vejnet på sit møde den 24.04.2012, sag nr. 69.

På baggrund af høringssvarene fra kommunerne har Vejdirektoratet ændret på kravene til Det Strategiske Vejnet. De er gået bort fra krav om minimumsstandarder og iværksættelse af indsatser. Det videre arbejde med implementering af Det Strategiske Vejnet vil foregå gennem samarbejde og dialog. Vejdirektoratet har i 2013 indkaldt til orienterings- og dialogmøder om den videre proces med etablering af Det Strategiske Vejnet.

Indgåelse i Det Strategiske Vejnet sker på baggrund af frivillige aftaler. Der er tale om to typer aftaler. En grundaftale, der omhandler koordinering af vejarbejder, samt en tilvalgsaftale til grundaftalen, der omhandler etablering af faste omkørselsruter.

Grundaftalen skal sikre, at der skabes et samlet overblik på tværs af vejbestyrelser over planlagte og igangværende vejarbejder, samt arrangementer der har en væsentlig konsekvens for trafikafviklingen på Det Strategiske Vejnet. Overblikket skabes via et web-baseret kort, hvor brugerne har adgang til at se samtlige inddaterede vejarbejder på det strategiske vejnet. Formålet er, at koordinere vej- og gravearbejder og undgå, at der udføres samtidige vejarbejder, som er i konflikt med hinanden. Grundaftalen forpligtiger kommunen til, at inddatere planlagte vejarbejder, og orientere sig om andre vejbestyrelsers inddaterede vejarbejder og afklare eventuelle konfliktarbejder.

Vejdirektoratet har fremsendt en samarbejdsaftale om Det Strategiske Vejnet, der omhandler grundaftalen om Overblikskortet for vejarbejder. Overblikskortet iværksættes i efteråret 2013.

Tilvalgsaftalen skal sikre bedre fremkommelighed ved kritiske hændelser, samt øge sikkerhed ved kontrolleret omkørsel via egnede veje. Omledning af trafikken vil forekomme ved midlertidige spærringer af en vejstrækning som følge af et færdselsuheld eller et større vejarbejde. Omkørselsruter skiltes med faste skilte. Tilvalgsaftalen forpligtiger kommunen til, at opsætte omkørselsskilte på egne veje, og til at opretholde aftalt vejstandard på omkørselsruten.

Vejdirektoratet forventer, at udføre et pilotprojekt for udvalgte omkørselsruter. Herefter følger de op og evaluerer projektet. Omkørselsruter forventes at blive sat i drift 2014.

På baggrund af den tidligere sag vil Teknisk Forvaltning udelukkende tilslutte sig Grundaftalen om Overblikskortet for vejarbejder.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Det er gratis for Rødovre Kommune, at få adgang til web-baseret kort. Vejdirektoratet afholder de økonomiske udgifter til etablering og drift af kortet.

Tidsplan

Det forventes, at ibrugtagningen af Overblikskortet vil kunne ske efter den 16.09.2013, og derefter løbende efter returnering af underskrevne aftaler.

Pilemosevej, ansøgning om vejlukning ved Hammelvej
Sag nr. 149

Sagens kerne

Pilemosevejens vejlaug har ansøgt om tilladelse til, at foretage en vejlukning for motorkøretøjer mellem de private fællesveje Pilemosevej og Hammelvej som opdeler Pilemosevejens vejlaug og Rævebakkens grundejerforening.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at beslutningen om at meddele tilladelse til vejlukningen for motorkøretøjer og foretage en vejnavneændring fra "Hammelvej" til "Pilemosevej" i Pilemosevejens vejlaugs område sendes i partshøring, samt
  2. at Teknisk Forvaltning i forlængelse af partshøringen, og under vurderingen af de eventuelt indkomne bemærkninger, træffer afgørelse i sagen.

Teknik- og Miljøudvalget 10-09-2013
Anbefales.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Pilemosevejens vejlaug har ved ansøgning af 26.01.2013 og opfølgende materiale af 02.04.2013 søgt om tilladelse til, at foretage en vejlukning af Hammelvej (privat fællesvej) for motorkøretøjer i mellem Pilemosevejens vejlaug og Rævebakkens grundejerforening.

Vejlauget oplever en stigende tendens til, at bilister anvender stikvejen med høj hastighed uden, at have et ærinde i området. Det er således vejlaugets opfattelse, at den ansøgte vejlukning ikke vil få nogen større trafikal betydning ud over, at den effektivt vil opdele trafikken mellem Pilemosevejens vejlaug og Rævebakkens grundejerforening.

Der er en tilsvarende stikvej mellem Pilemosevej og Rævebakkevej. Denne stikvej er spærret for motorkøretøjer.

Viemosevej fungerer som lokal fordelingsvej til både Viemosevejens vejlaug og Rævebakkens grundejerforening. Det er således Teknisk Forvaltnings vurdering, at den ansøgte vejlukning for motorkøretøjer ikke vil have nogen betydning for det generelle kørselsmønster i området. Vejlukningen vil bidrage til en mere logisk opdeling af vejnettet ved, at de to foreninger fremadrettet vil fungere som to af hinanden uafhængige trafikale enheder. Samtidig vil en vejlukning gøre det lettere, at foretage en eventuel fremtidig udgiftsfordeling til en istandsættelse af vejene, i og med, at foreningerne ikke har mulighed for, at benytte hinandens veje direkte.
Det er således Teknisk Forvaltnings vurdering, at den ansøgte vejlukning er hensigtsmæssig, og vil bidrage til en mere logisk vejstruktur i foreningernes områder.

Ved at Hammelvej spærres for motorkøretøjer mellem foreningerne er det nødvendigt, at foretage en vejnavneændring af den del af Hammelvej som ligger i Pilemosevejens vejlaug's område for, at sikre en logisk sammenhængende struktur af vejnettet - se vedlagte oversigtskort. Der er ikke nogle matrikler som der i dag har udkørsel eller adresse til den lille del af Hammelvej, så ændringen vil være rent administrativ.

Teknisk Forvaltning har i forbindelse med sagsbehandlingen af ansøgningen vurderet, at det er nødvendigt at opsætte skiltning i forbindelse med vejlukningen i både Pilemosevejens vejlaugs og Rævebakkens grundejerforening område.
En eventuel fremtidig godkendelse efter endt høring vil således indeholde krav om, at Pilemosevejens vejlaug forestår og afholder udgifterne forbundet med, at opsætte skiltningen i begge foreningers område.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse nr. 1398 af 12.12.2006 (Adressebekendtgørelsen).
Lovbekendtgørelse nr. 1537 af 21.12.2010 (Privatvejsloven).

Økonomiske konsekvenser

Pilemosevejens vejlaug vil som ansøger blive pålagt, at afholde udgifter forbundet med udførelse af vejlukningen og opsætningen af den nødvendige skiltning.

Tidsplan

Vejlukningen skal udføres inden for 1 år efter meddelt godkendelse.

Bilag

Bilag 1: Ansøgning om lukning af gennemgang ved Pilemosevej og Hammelvej
Bilag 2: Opfølgende materiale fra ansøger
Bilag 3: Oversigtskort

Rødovrevej etape 6-7, anlægsregnskab
Sag nr. 150

Sagens kerne

Trafiksaneringen af Rødovrevej etape 6-7 (strækningen fra Jyllingevej - Slotsherrensvej) er afsluttet og der fremlægges anlægsregnskab.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at anlægsregnskabet godkendes, samt
  2. at merforbruget på 259.400 kr. afholdes af kassebeholdningen.

Teknik- og Miljøudvalget 10-09-2013
Anbefales.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen har på sit møde den 27.04.2010 (KB-sag 69) givet en anlægsbevilling til projektering af Rødovrevej på 820.000 kr. På mødet den 31.08.2010 (KB-sag 159) er der givet en anlægsbevilling på 15.580.000 kr. til at gennemføre trafiksaneringen. Efter afholdt licitation blev det konstateret, at trafiksaneringen var billigere at gennemføre end antaget. De overskydende anlægsmidler fra etape 6-7 er sammen med en ekstra anlægsbevilling brugt til at gennemføre etape 4-5 med. I forbindelse med anlægsregnskaberne er projekterne dog holdt hver for sig i regnskabsmæssig henseende.

Trafiksaneringen af Rødovrevej etape 6-7 er afsluttet, og der kan aflægges regnskab.

 

Bevilling 27.04.2010

820.000 kr.

Bevilling 31.08.2010

15.580.000 kr.

Bevilling i alt

16.400.000 kr.

Forbrug

16.630.246 kr.

Merforbrug

259.400 kr.

 
Merforbruget skyldes, at der var mere forurenet jord langs vejen end forudsat.

Lov- og plangrundlag

Intet.

Økonomiske konsekvenser

Projektet har haft et merforbrug på 259.400 kr.

Tidsplan

Ingen.

Regnskab for Vestbad 2012
Sag nr. 151

Sagens kerne

Bestyrelsen for Det fælleskommunale samarbejde Vestbad har på sit møde den 30. august 2013 behandlet årsregnskab 2012. Bestyrelsen fremsender hermed det påtegnede årsregnskab til godkendelse i Rødovre og Brøndby Kommuner.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at årsregnskab for Vestbad 2012 godkendes.

Kultur- og Fritidsudvalget 10-09-2013
Anbefales.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Bestyrelsen for Det fælleskommunale samarbejde Vestbad har på sit møde den 30. august 2013 behandlet det af sekretariatet udarbejdede årsregnskab for 2012. Regnskabet er revideret og godkendt sammen med Rødovre kommunes samlede regnskab af kommunens revision, og der er ingen bemærkninger om Vestbad i revisionens bemærkning.

Årsregnskabet er udarbejdet jf. de gældende vedtægters § 10, og bestyrelsen vedtog at fremsende årsregnskabet for 2012 til godkendelse hos de deltagende kommuner, Rødovre og Brøndby Kommuner.

Lov- og plangrundlag

Lov om kommunernes styrelse og de gældende vedtægter for det fælleskommunale samarbejde Vestbad.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Regnskab for Vestbad 2012

Folkeskolereformen
Sag nr. 152

Sagens kerne

Den 13. juni 2013 blev der indgået aftale mellem Regeringen og forligspartierne om trinvis indførelse af folkeskolereformen. Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse træffe nogle principielle beslutninger om indhold og struktur, ligesom reformen skal indarbejdes i budget 2014 og de følgende år. Selve ændringen af loven sker i den nye folketingssamling og er sendt i høring. Den endelige lovtekst kendes således endnu ikke. Sagen bygger derfor på den indgåede aftale af 13.06.2013 og vil fortrinsvis medtage de elementer, det er vigtigt at beslutte i forhold til vedtagelsen af budget 2014. Øvrige forhold vedrørende skolereformen vil blive bragt op på følgende møder, når loven er vedtaget.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at finansieringen af folkeskolereformen afholdes inden for de af Økonomi- og Indenrigsministeriet udmeldte puljer og tilskud samt ved omprioriteringer inden for skoleområdets økonomiske ramme,
  2. at Børne- og Skoleudvalget bliver ansvarlig for implementeringen af folkeskolereformen,
  3. at Børne- og Kulturforvaltningen udarbejder plan for arbejdet med implementeringen, som sikrer inddragelse af skolebestyrelser, ledelser, medarbejdere og øvrige relevante aktører, samt
  4. at der igangsættes en proces med henblik på at sammenlægge de to specialinstitutioner Skovmoseskolen og Fritidstilbuddet ved Espelunden til et helhedstilbud med start fra skoleåret 2014/2015.

Børne- og Skoleudvalget 10-09-2013
Anbefales.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Folkeskolereformen er omfattende. Der er ændringer i såvel struktur som indhold, og der forventes en anderledes skoledag for eleverne end den hidindtil kendte. Nedenfor beskrives i kort form mål og indhold i reformen samt hvilke beslutningstemaer, det fordrer.

Reformens overordnede mål:

- Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.
- Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.
- Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes, blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Reformens indhold:

- Flere fagopdelte timer og ny tid til understøttende undervisning, som supplerer den fagopdelte undervisning.
- Timetallet i dansk, matematik, natur/teknik og musik forhøjes.
- Undervisning i engelsk fra 1. klasse, andet fremmedsprog fra 5. klasse og valgfag fra 7. klasse.
- Den nye understøttende undervisning kan varetages af lærere, pædagoger eller andre medarbejdere med relevante kompetencer.
- Motion og bevægelse skal indgå i skoledagen med gennemsnitligt 45 minutter om dagen.
- Der skal være tilbud om faglig fordybelse og lektiehjælp. Dette tilbud er indtil næste folketingsvalg frivilligt for eleverne. For de elever som fravælger det, skal skolen opstille et alternativt tilbud.
- Forenkling af "Fælles Mål" - Der udarbejdes af Ministeriet mere præcise mål for elevernes læring.
- Kommunerne skal sikre et samarbejde mellem folkeskolen og det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv.
- Folkeskolen og de kommunale musik- og billedskoler forpligtes til et gensidigt samarbejde.
- Styrket efteruddannelse af lærere, pædagoger og skoleledere.
- Færre regler i forhold til elevplaner, kvalitetsrapporter, pædagogisk råd, klasselæreropgaven mv.
- Gennemsnitligt ugentligt timetal på 30/33/35 timer i henholdsvis indskoling/mellemtrin/udskoling skal tilbydes.
- Gennemsnitligt obligatorisk minimumstimetal for eleverne på 28/30/33 timer indtil næste valg, da eleverne kan fravælge lektiecafé/faglig fordybelse.
- Styring ved mål og resultatkrav. Minimumstimetal i dansk, matematik og historie, vejledende timetal i resten.
- Regler om holddeling lempes.

Reformens finansiering:

I forhold til økonomiaftalen 2014 er det forudsat:
- At der overføres resurser i forhold til den kortere åbningstid fra SFO og klub. Der regnes med en uændret forældrebetalingsandel.
- At pædagoger og eventuelt andre med relevante kvalifikationer varetager en del af den understøttende undervisning. Aftalen tager udgangspunkt i en 50/50 fordeling mellem lærere og pædagoger/andre.
- At lærerne i gennemsnit underviser 2 klokketimer mere om ugen svarende til 80 timer årligt, hvilket svarer til, at en lærer i Rødovre Kommune underviser i gennemsnit 735 timer årligt. På landsplan er den gennemsnitlige undervisningstid sat til 733 timer pr. år efter reformen.
- At kommunerne får mulighed for at afbureaukratisere, f.eks. i forhold til kvalitetsrapporten, elevplaner og pædagogisk råd.
- At det kommunale bloktilskud løftes generelt, samt at der ydes tilskud fra en indfasningspulje, som fordeles efter antallet af skoleelever, samt til kommuner som vurderes at stå over for økonomiske udfordringer ved omstillingen af folkeskolen. Beløbene fremgår af de økonomiske konsekvenser.
- At der til kommunerne udmeldes en pulje til kompetenceudvikling.

Indskolingsordningen:

Rødovre Kommune har gennem mange år haft et udvidet serviceniveau i indskolingen med et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger. Indskolingsordningen er udeholdt af beregningerne om finansieringen af reformen og er således forudsat at fortsætte uændret.

Reformens konsekvenser for SFO og byggelegepladser:

Med den længere skoledag ændres åbningstiden i SFO I og II tilsvarende, hvilket betyder en kortere åbningstid på henholdsvis 5 og 12,5 timer/uge.
Da 3. klasserne i reformen har samme skoledag som 0. - 2. klasse, foreslår Børne- og Kulturforvaltningen, at SFO I fremover rummer 0. - 3. klasse. Der laves en ny gennemsnitsnormering ud fra den nuværende SFO I normering og den normering, som gælder for 3. klasserne nu. Med det sene sluttidspunkt for 6. - 7. klasserne, forventes det, at meget få vil tilvælge Café-værestederne. Det foreslås derfor, at SFO II fremadrettet består af 4. - 6. klasse, og at SFO III (klub) består af 7. - 9. klasse. Der er SFO I + II på de seks folkeskoler og SFO III på tre af de seks folkeskoler. For byggelegepladsernes vedkommende foreslås det, at der ikke ændres på åbningstid og normeringsforhold. Det vil betyde, at børnehaverne stadig kan bruge det som besøgsmål, og at skolerne kan samarbejde med byggelegepladserne om naturværkstedsforløb etc. Børnene kan i dag starte på byggelegepladserne, når de kommer i 3. klasse, hvilket foreslås fastholdt.

Reformens konsekvenser for Skovmoseskolen og Fritidstilbudet ved Espelunden:

På baggrund af aftalen om resurseneutralitet, da Rødovre Kommune overtog de specialinstitutionerne ved kommunalreformen i 2007, er Skovmoseskolens elever blevet undervist efter Ministeriets minimumstimeplan. Reformen har fuld indfasning også for specialskoler, hvilket betyder, at eleverne skal tilbydes samme timetal som i de seks folkeskoler. Skovmoseskolen reguleres således i forhold til reformen efter de samme parametre som kommunens øvrige skoler. For Fritidstilbudet ved Espelunden har reformen store konsekvenser. Den udvidede skoledag betyder, at åbningstiden bliver kort i fritidstilbuddet, da børnene bliver afhentet til hjembefordring kl. 16.30. Det foreslås derfor, at der igangsættes en proces med henblik på at sammenlægge Skovmoseskolen og Fritidstilbudet ved Espelunden til et helhedstilbud fra kl. 8.30 - 16.30 med mulighed for tilkøb af morgenåbning, og for de store børn med mulighed for tilkøb af aftenklubtilbud.

Den videre proces:

Implementeringen med start fra skoleåret 2014/2015 skal planlægges hen over det kommende år, dels med beslutninger i Børne- og Skoleudvalget og i Kommunalbestyrelsen, og dels med administrative og organisatoriske tilpasninger. Det foreslås derfor, at Børne- og Skoleudvalget bliver overordnet ansvarlig for implementeringen af reformens mange elementer, og at der administrativt nedsættes en række arbejdsgrupper til planlægning og gennemførelse af reformen. Børne- og Kulturforvaltningen orienterer løbende Børne- og Skoleudvalget om sagen og sikrer inddragelse af bestyrelser, ledelser, medarbejdere og øvrige relevante aktører.

Lov- og plangrundlag

Lov om folkeskolen.
Dagtilbudsloven.
Aftale mellem regeringen og forligspartierne om folkeskolen.
Økonomiaftalen for 2014.

Økonomiske konsekvenser

Det forudsættes, at folkeskolereformen gennemføres inden for de af Økonomi- og Indenrigsministeriet bevilgede tilskud og puljer, og at der opnås budgetneutralitet inden for denne ramme med de i sagsfremstillingen nævnte elementer.

Der henvises til vedlagte økonomibilag.

Bilag

Bilag 1: Indtægter vedrørende folkeskolereformen
Bilag 2: Takstoversigt

Ansøgning om godkendelse til Fritvalgsordning (personlig pleje) - Din Fleksible Service ApS.
Sag nr. 153

Sagens kerne

Din Fleksible Service ApS har ansøgt Rødovre Kommune om at blive godkendt som leverandør af hjemmehjælpsydelsen "personlig pleje" hos de borgere, der er visiteret til denne ydelse.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at Din Fleksible Service ApS godkendes som leverandør af hjemmehjælpsydelsen "personlig pleje".
  2. at kontraktindgåelse sker med virkning fra 1. oktober 2013.

Social- og Sundhedsudvalget 11-09-2013
Anbefales.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Din Fleksible Service ApS har ansøgt Rødovre Kommune om at blive godkendt som leverandør af hjemmehjælpsydelsen "personlig pleje" hos de borgere, der er visiteret til denne ydelse.

Firmaet er i forvejen godkendt i Rødovre Kommune som leverandør af "praktisk hjælp" under Fritvalgsordningen.

Det fremgår af det fremsendte materiale, at firmaet lever op til de krav, som Rødovre Kommune stiller til leverandører af "personlig pleje".

Lov- og plangrundlag

Lov om social service.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Der ønskes indgået kontrakt med virkning fra 1. oktober 2013.

Bilag

Bilag 1: Ansøgning om godkendelse som leverandør af personlig pleje i Rødovre Kommune.

Ansøgning om godkendelse til Fritvalgsordning - Plejerne ApS
Sag nr. 154

Sagens kerne

Plejerne ApS har ansøgt Rødovre Kommune om at blive godkendt som leverandør (under Fritvalgsordningen) af hjemmehjælpsydelserne "personlig pleje" og "praktisk hjælp" hos de borgere, der er/bliver visiteret til disse ydelser.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at Plejerne ApS godkendes som leverandør af hjemmehjælpsydelserne "personlig pleje" og "praktisk hjælp".
  2. at kontraktindgåelse sker med virkning fra 1. oktober 2013.

Social- og Sundhedsudvalget 11-09-2013
Anbefales.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Plejerne ApS har ansøgt Rødovre Kommune om at blive godkendt som leverandør (under fritvalgsordningen) af hjemmehjælpsydelserne "personlig pleje" og "praktisk hjælp" hos de borgere, der er/bliver visiteret til disse ydelser.

Firmaet har udfyldt både Rødovre Kommune´s godkendelsesformular samt Socialministeriet´s fritvalgsblanket.

Det fremgår af det fremsendte materiale, at firmaet opfylder de krav, som Rødovre Kommune stiller til leverandører af hjemmehjælpsydelserne "personlig pleje" og "praktisk hjælp".

Plejerne ApS er godkendt som hjemmehjælpsleverandør i Vallensbæk Kommune.

Firmaet har vedlagt underskrevet erklæring om, at firmaet ikke har ubetalt gæld til det offentlige.

Lov- og plangrundlag

Lov om social service.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Der ønskes indgået kontrakt med virkning fra 1. oktober 2013.

Bilag

Bilag 1: Ansøgning om godkendelse til Fritvalgsordning.

Godkendelse af Styringsaftale for 2014 til Den sociale Rammeaftale for Hovedstadsregionen
Sag nr. 155

Sagens kerne

Den årlige rammeaftale på det specialiserede socialområde består af en udviklingsstrategi og en styringsaftale. Udviklingsstrategien for 2014 blev behandlet af Kommunalbestyrelsen d. 28. maj 2013 (sag nr. 91).

Styringsaftalen er behandlet i KKR Hovedstaden d. 21. juni 2013 og anbefalet til godkendelse i kommunerne.  

Sagen behandles samtidig i Børne- og Skoleudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at styringsaftalen for 2014 godkendes.

Social- og Sundhedsudvalget og Børne- og Skoleudvalget 11-09-2013
Anbefales.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Formålet med styringsaftalen er at lægge rammerne for kapacitets- og prisudviklingen på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet for kommunerne i hovedstadsregionen.

I oplægget til aftalen for 2014 påkalder primært to forhold sig opmærksomhed:

  1. takstniveauerne reduceres med en procentdel i forhold til 2013
  2. der foretages en særskilt efterregulering af taksterne som følge af den besparelse, der blev opnået ved overenskomstforliget mellem kommunerne og KTO

ad 1:
KKR anbefaler, at alle kommuner sænker takstniveauet med 1% fra 2013 til 2014 efter pris- og lønfremskrivning; dog således at de kommuner, der i perioden 2010-2013 har hævet taksterne, sænker niveauet med 2%. Rødovre Kommune bliver i KKRs analyse af prisudviklingen udpeget som én af otte kommuner i regionen, der har hævet taksterne i denne periode.

Rødovre Kommune har efter beslutning i Direktionen meddelt, at man ikke vil gennemføre en 2%-reduktion. Det skyldes, at vi målt over hele perioden siden strukturreformen har fulgt en økonomisk restriktiv linie, der fuldt ud lever op til de mellemkommunale aftaler, samt at det reelt er én, nu fusioneret institution, der er årsag til, at Rødovre Kommune samlet set ikke følger henstillingerne i KKR-aftalerne siden 2010.

Reduktionen på 1% af taksten medfører et fald i driftsbudgetterne for de berørte institutioner for 2014 og følgende år.

ad 2:
Overenskomsten 2013 betød en lønstigning fra 2012-2013, som var 0,9 procentpoint lavere end dét, der generelt blev forudsat ved budgetlægningen for 2013. Da taksterne i 2013 ikke reguleres som følge heraf, indstiller KKR, at der sker en efterregulering i 2014. Efterreguleringen skal svare til det overskud, driftsherrerne har i 2013 ved at anvende et for højt lønniveau i takstgrundlaget.

Reduktionen medfører et fald i driftsbudgettet for 2014 for de berørte institutioner, idet de overskydende lønmidler forudsættes sparet op i 2013 og søgt overført til 2014.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse 1021 af 20-08-2013 om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.

Styringsaftalen er en del af Den sociale Rammeaftale for Hovedstadsregionen.

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser af styringsaftalen er indarbejdet i budgetforslaget for 2014 eller søges indarbejdet i de tekniske ændringsforslag.

Styringsaftalen berører følgende typer budgetposter:

  1. Køb af pladser hos andre kommuner i Hovedstadsregionen. Der er i den forbindelse indarbejdet besparelser på samlet 0,95 mio. kr. i budgetforslaget for 2014 og følgende år.
  2. Institutionernes driftsbudgetter. Styringsaftalen omfatter enheder på det specialiserede socialområde samt på specialundervisningsområdet, der jævnligt sælger pladser til andre kommuner. Det vil for Rødovre Kommunes vedkommende sige:
    Bofællesskaberne Vestfløjen og Østfløjen (Slotsherrens Vænge 6)
    Værkstedscenteret Espevang
    Klub 9
    Bofællesskabernes hjemmevejledere
    Skovmoseskolen
    Fritidstilbuddet ved Espelunden
    Disse enheder reduceres med ca. 1% af driftsudgifterne i 2014 og følgende år samt med ca. 0,9% af lønudgifterne i 2014.
  3. Takstindtægter for salg af pladser. Indtægtsbudgetterne for de nævnte enheder reduceres som følge af reduktionerne i driftsbudgetterne ad punkt 2

Tidsplan

Styringsaftalen gælder for 2014.

Kommunerne skal give tilbagemelding til KKR Hovedstaden senest 30. september 2013.

Bilag

Bilag 1: Styringsaftale for det specialiserede socialområde og specialundervisning 2014

Beskæftigelsesplan 2014 for Rødovre kommune
Sag nr. 156

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger Beskæftigelsesplan 2014 for den prioriterede beskæftigelsesindsats i Rødovre Jobcenter. Beskæftigelsesplanen har været til høring i Beskæftigelsesregionen og det Lokale Beskæftigelsesråd og høringssvar er vedlagt som bilag.

Beskæftigelsesplanen fremlægges efter høringsfasen med enkelte redaktionelle ændringer, som præciserer strategier mv. som følge af vedtaget lovgivning og bemærkninger i Det Lokale Beskæftigelsesråd. Beskæftigelsesplanen indeholder Beskæftigelsesministerens og Rødovre Kommunalbestyrelses mål og strategier for indsatsen i 2014.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at Beskæftigelsesplan 2014 for Rødovre Jobcenter godkendes

Beskæftigelsesudvalget 10-09-2013
Anbefales.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Beskæftigelsesplanens prioriterede indsatser er et resultat af en vurdering af de aktuelle og kommende arbejdsmarkedspolitiske udfordringer på lands- regionalt og lokalt plan sammenholdt med de udfordringer i indsatsen, som fremgår af Resultatrevisionen for 2012. Beskæftigelsesplanen tager udgangspunkt i jobcentrets nuværende service- og aktivitetsniveau og bygger videre på beskæftigelsesplan 2013 og de allerede iværksatte aktiviteter.

Forslaget til Beskæftigelsesplan er præget af de omfattende reformer på beskæftigelsesområdet. Det omhandler den fortsatte implementering af ”Førtidspension- og Fleksjobreformen”, men i særdeleshed ”Kontanthjælpsreformen" der træder i kraft 1. januar 2014. Ligeledes omhandler beskæftigelsesplanen indsatsen i forlængelse af aftalen og nuværende og kommende lovgivning om ”Ny og bedre indfasning af dagpengereformen” hvor alt tyder på, at en ny målgruppe bliver omfattet af jobcentrets indsats – dagpengemodtagere på særlig uddannelsesydelse og arbejdsmarkedsydelse.

Beskæftigelsesplanens mål
Beskæftigelsesministeren har valgt at videreføre målene for 2013 til 2014.

  • Flere unge skal have en uddannelse. Jobcentrene skal sikre, at flere unge uden uddannelse starter på en erhvervskompetencegivende uddannelse.
  • Bedre og mere helhedsorienteret hjælp til ledige på kanten af arbejdsmarkedet – færre personer på førtidspension. Jobcentrene skal forebygge, at så mange personer førtidspensioneres.
  • Langtidsledigheden skal bekæmpes. Jobcentrene skal sikre, at antallet af langtidsledige personer begrænses mest muligt.
  • Tættere kontakt og styrket dialog med de lokale virksomheder. Jobcentrene skal styrke samarbejdet med virksomhederne om beskæftigelsesindsatsen.

Social- og Sundhedsforvaltningen foreslår som Kommunalbestyrelsens mål:

  • at antallet af kontanthjælpsmodtagere over 30 år skal begrænses mest muligt. Jobcentret skal opkvalificere og udsluse flere kontanthjælpsmodtagere på arbejdsmarkedet. ´

Strategier for beskæftigelsesindsatsen i 2013 er:

  • At fortsætte bekæmpelsen af langtidsledighed. Det omhandler forsikrede ledige, hvor jobcentret viderefører aktiviteterne, som er iværksat i forbindelse med akutpakkerne, med det formål at bringe ledige i ordinært job inden ophør af dagpengeperioden. Det omhandler ligeledes ledige, der er omfattet af ændrede regler for indfasning af dagpengereformen og kontanthjælpsmodtagere over 30 år.
  • At fortsætte indsatsen for at flere unge begynder og gennemfører en uddannelse. Kontanthjælpsreformens regler og intentioner på dette område implementeres. Samarbejdet med erhvervsskoler udbygges yderligere, og metoder til at gøre unge med andre problemer end ledighed parate til uddannelse udvikles og implementeres fortsat.
  • At indsatsen understøttes af et øget samarbejde med virksomhederne, hvor jobcentret sikrer, at alle lokale virksomheder har kendskab til jobcentrets virksomhedsservice, og hvor virksomheder lokalt og regionalt finder det attraktivt at anvende Rødovre Jobcenter til rekrutteringsopgaver. Samarbejdet med de enkelte virksomheder skal medføre flere jobrotationsprojekter, flere arbejdspladser på det rummelige arbejdsmarked til ledige med helbredsmæssige- og sociale udfordringer samt uddannelsespladser til unge og voksne ledige.
  • At Jobcentret fortsætter bestræbelserne på, at den beskæftigelsesrettede indsats koordineres med øvrige indsatser i Rødovre Kommune og i Regionen, både i form af etablerede samarbejdsfora og gennem de koordinerende sagsbehandlingsfunktioner, der er hensigten i kontanthjælpsreformen.

Social-og Sundhedsforvaltningen afventer fortsat datagrundlag som baggrund for beskæftigelsesministerens mål om øget samarbejde med virksomhederne, Af samme grund skal de kvantitative mål, på linje med målene for 2013, først offentliggøres i januar 2014. Lov om Styring af den aktive beskæftigelsesindsats pålægger dog fortsat Rødovre Kommune at vedtage beskæftigelsesplanen inden d. 15.oktober 2013.

Budgettet på Beskæftigelsesområdet i 2014 offentligøres ligeledes efter vedtagelse i Kommunalbestyrelsen.

Lov- og plangrundlag

Lov om Styring af den aktive beskæftigelsesindsats.

Økonomiske konsekvenser

Jævnfør budget 2014.

Tidsplan

Beskæftigelsesplan 2014 offentliggøres den 31.januar 2014.

Bilag

Bilag 1: Beskæftigelsesplan 2014 for Rødovre Jobcenter
Bilag 2: Oversigt over mål i Beskæftigelsesplan 2014
Bilag 3: Høringssvar fra Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland
Bilag 4: Høringssvar fra Det Lokale Beskæftigelsesråd

Valg af 9 tilforordnede vælgere til afstemning i eget hjem
Sag nr. 157

Sagens kerne

Til Kommunal- og Regionsvalget den 19.11.2013 skal der vælges et antal tilforordnede vælgere til at forestå valghandlingen i visse boliger og boformer efter lov om social service og boliglovgivningen, herunder i pleje- og ældreboliger samt i vælgerens eget hjem. Hvervet skal varetages af 2 tilforordnede vælgere, der er valgt af kommunalbestyrelsen.

Ved de seneste valg har det været nødvendigt at vælge 9 tilforordnede vælgere til at forestå valghandlingen i borgernes eget hjem, da det er et krav, at de 2 stemmemodtagere så vidt muligt skal være udpeget af forskellige grupper i kommunalbestyrelsen.

Indstilling

Fællesforvaltningen indstiller,

  1. at grupppe A vælger 7 tilforordnede vælgere,
  2. at gruppe F vælger 1 tilforordnet vælger,
  3. at gruppe O vælger 1 tilforordnet vælger.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at en af stemmemodtagerne udpeges blandt personale ansat i kommunernes forvaltning jf. lovens § 61 stk 2. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at en person udpeget blandt ansatte i kommunens forvaltning som stemmemodtager ved brevstemmeafgivning kun skal være stemmemodtager bestemte steder, f.eks i vælgerens hjem og ikke ved brevstemmeafgivning andre steder. Kommunalbestyrelsen kan også bestemme, at en sådan ordning skal gælde generelt for al stemmeafgivning de nævnte steder.

I § 10 i bekendtgørelse om brevstemmeafgivning i vælgerens hjem og § 4 i bekendtgørelsen om brevstemmeafgivning i visse former og boliger efter lov om social service og boliglovgivningen indeholder en række begrænsninger om, hvem der kan udpeges som stemmemodtager ved brevstemmeafgivning i visse boformer og boliger efter lov om social service og boliglovgivningen i vælgerens hjem. Disse begrænsninger er som følger:

  1. Personer, der er ansat til at yde personlig praktisk hjælp m.v. i hjemmet, samt hjemmesygeplejersker og andre aktivt udøvende i hjemmesygeplejerskerordningen kan ikke udpeges til at varetage hvervet som stemmemodtager i vælgerens hjem eller i de boformer og boliger efter lov om social service og boliglovgivningen, hvor de gør tjeneste. Dette gælder, uanset om vedkommende er ansat i kommunen eller hos en privat leverandør, kommunen har antaget.
  2. For så vidt angår brevstemmeafgivning i visse boformer og boliger efter lov om sociale service og boliglovgivningen gælder den særlige begrænsning, at ansatte knyttet til vedkommende boform eller bolig ikke kan udpeges til at varetage hvervet som stemmemodtager.
  3. I tilfælde, hvor begge stemmemodtagere er udpeget blandt de tilforordnede vælgere, skal hver af de 2 stemmemodtagere så vidt muligt være udpeget af forskellige grupper i kommunalbestyrelsen.
  4. Kandidater til valget kan ikke udpeges til at varetage hvervet som stemmemodtager ved brevstemmeafgivning i visse boformer og boliger efter lov om sociale service og boliglovgivningen, herunder pleje- og ældreboliger, samt i vælgerens hjem.

De under punkt 1, 2 og 4 nævnte begrænsninger gælder, uanset om de pågældende i øvrigt måtte være valgt som tilforordnede eller udpeget blandt personale ansat i kommunens forvaltning.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse om brevstemmeafgivning i visse boformer og boliger efter lov om social service og boliglovgivningen (bek. nr. 130 af 19.02.2009).
Bekendgørelse om brevstemmeafgivning i vælgernes hjem (bek. nr. 128 af 19.02.2009).

Økonomiske konsekvenser

Der afholdes udgifter til diæter samt kørselsgodtgørelse.

Tidsplan

Sidste frist for indlevering af navne som tilforordnede vælgere er fredag den 1. november 2013 til Rødovre Folkeregister på telefon 36 37 71 41 - Helle Vorborg.

Valg af 80 tilforordnede vælgere til de 9 afstemningssteder
Sag nr. 158

Sagens kerne

Til Kommunal- og Regionsvalget den 19.11.2013 skal der vælges et antal tilforordnede vælgere til de 9 afstemningssteder. De tilforordnede vælgere vælges efter forholdstalsvalg på grundlag af de afgivne stemmer ved Kommunal- og Regionsrådsvalget i 2009.

Indstilling

Fællesforvaltningen indstiller,

at der vælges 80 tilforordnede vælgere efter forholdstalsvalg under ét blandt de vælgere, der har bopæl i kommunen.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Ved Folketingsvalget i 2011 blev det besluttet at implementere digitale valglister på samtlige afstemningssteder i Rødovre.

Det medførte at der kun skal bemandes 2 borde på samtlige afstemningssteder, hvor der tidligere var 3 borde på de "store" steder.

Hvor der tidligere blev udpeget 110 tilforordnede skal der nu udpeges 80 personer. De tilforordnede, der skal sidde ved valgbordene skal have it-erfaring. De resterende tilforordnede skal hjælpe ved stemmeboksene.

Partierne skal udpege følgende antal:
 

Liste Mandater Antal pladser
A - Socialdemokratiet 11 47
C - Det Konservative Folkeparti 1 4
F - Socialistisk Folkeparti 3 12
O - Dansk Folkeparti 3 13
V - Venstre, Danm. Liberale P. 1 4
  19 80


Forslag til fordeling af valgstyrere og valgstyrerformænd på de 9 afstemningssteder er vedlagt som bilag.
Følgende partier er ikke repræsenteret i Kommunalbestyrelsen, men er opstillingsberettigede ved kommunal- og regionsvalg:

B: Radikale Venstre
I: Liberal Alliance
Ø: Enhedslisten - De Rød-Grønne

Indenrigs- og Økonomiministeriet henstiller, at Kommunalbestyrelsen tager særligt hensyn til de mindre partier, der ikke er repæsenteret i kommunalbestyrelsen, når den udpeger de tilforordnede vælgere.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om kommunale og regionale valg nr. 127 af 11.02.2013 samt de bekendtgørelser og cirkulærer, som Indenrigs- og Økonomiministeriet har udstedt i henhold til loven.

Økonomiske konsekvenser

Til valgbestyrelsens medlemmer, valgstyrerne og de tilforordnede vælgere udbetales diæter (valghonorar) efter gældende regler kr. 395,- under 4 timer og kr. 790,- over 4 timer.

Tidsplan

Frist for aflevering af navne på tilforordnerede vælgere er mandag den 21. oktober 2013 kl. 12.

Bilag

Bilag 1: Forslag til fordeling af valgstyrere og valgstyrerformænd samt tilforordnede vælgere ved kommunal - og regionalvalget 2013

Valg af 45 valgstyrere - heraf 9 valgstyrerformænd
Sag nr. 159

Sagens kerne

Til Kommunal- og Regionsvalget den 19. november 2013 skal der vælges 5 og højst 9 valgstyrere for hvert afstemningsområde til at stå for afstemningen og den efterfølgende stemmeoptælling på afstemningsstedet.

Indstilling

Fællesforvaltningen indstiller,

  1. at der vælges 5 valgstyrere for hvert af kommunens 9 afstemningsområder, heraf
  2. at der vælges en valgstyrerformand for hvert enkelt afstemningsområde.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen vælger mindst 5 og højst 9 valgstyrere for hvert afstemningsområde til at stå for afstemningen og den efterfølgende stemmeoptælling på afstemningsstedet, jfr. Lovens § 16, stk.1.

Det er forudsat i valgloven, at valgstyrerne på de enkelte afstemningssteder repræsenterer flere grupper i Kommunalbestyrelsen.

I Rødovre Kommune har der været tradition for, at der vælges 5 valgstyrere for hvert afstemningsområde, dvs. at der skal vælges 45 valgstyrere, heraf en valgstyrerformand pr. afstemningsområde.

Valgstyrerne vælges ved forholdstalsvalg under ét blandt de vælgere, der bor i kommunen, jfr. Lovens § 29, stk. 2.

Fordelingen er følgende:
 

36 valgstyrere: 9 valgstyrerformænd = ialt 45
A = 20 A = 7
C = 2 C = 0
F = 6 F = 1
O = 6 O = 1
V = 2 V = 0

 
Der er i lighed med tidligere valg i denne valgperiode udarbejdet et forslag til fordeling af valgstyrere og valgstyrerformænd på de forskellige afstemningssteder samt markering af tidligere formænd på de 9 valgsteder.
Dette skema vedlægges som bilag på sagen.

Økonomi- og Indenrigsministeriet henstiller, at kommunalbestyrelsen tager særlige hensyn til de mindre partier, der ikke er repræsenteret i kommunalbestyrelsen, når den udpeger de tilfordnede vælgere.

Følgende partier er ikke repræsenteret i Kommunalbestyrelsen: B: Radikale Venstre, I: Liberal Alliance, Ø: Enhedslisten - De Rød-Grønne.

Lov- og plangrundlag

Kommunal- og Regionsvalget afholdes efter reglerne i lov om valg til Kommunal- og regionalvalg jfr.Lovbekendtgørelse nr. 127 af 11.02.2013 samt de bekendtgørelser og cirkulærer, som Økonomi- og Indenrigsministeriet har udstedt i henhold til loven.

Økonomiske konsekvenser

Valgbestyrelsens medlemmer, valgstyrerne og de tilforordnede vælgere får diæter for deres virksomhed i forbindelse med valget, men ikke erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.

Diæterne er af samme størrelse, som de diæter, der gives efter den kommunale styrelseslov. Der udbetales diæter (valghonorar) efter gældende regler kr. 395,- under 4 timer og kr. 790,- over 4 timer.

Tidsplan

Sidste frist for indlevering af navne til valgstyrere og valgstyrerformænd er mandag den 21. oktober 2013.

Bilag

Bilag 1: Skema over valgstyrere ved folketingsvalget den 15. september 2011.

Fremme af valgdeltagelsen ved kommunalvalget 2013
Sag nr. 160

Sagens kerne

Der gennemføres en række aktiviteter frem til valgdagen den 19. november 2013 m.h.p at fremme valgdeltagelsen. Initiativerne skal ses i sammenhæng med den landsdækkende kampagne, der gennemføres af KL i samarbejde med Økonomi- og Indenrigsministeriet og Danske Regioner.

Indstilling

Fællesforvaltningen indstiller,

at de planlagte aktiviteter godkendes.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

KL har opfordret alle kommuner til at gøre en særlig indsats for at fremme valgdeltagelsen ved det kommende kommunalvalg. KL gennemfører sammen med Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet en landsdækkende kampagne med fokus på, at det er både vigtigt og let at stemme ved det kommende valg til kommunalbestyrelser og regionsråd. Kampagnen kører frem til valgdagen og har også fokus på de unge. Rødovre Kommune ønsker at fremme valgdeltagelsen ved supplere den landsdækkende kampagne med en række lokale aktiviteter op til valget. Målet er at øge valgdeltagelsen i Rødovre Kommune med 5 % point i forhold til kommunalvalget i 2009, hvor stemmeprocenten i Rødovre var 60,4%. Denne sag er en opfølgning på sagen til Økonomiudvalget i juni møderækken 2013, hvor Økonomiudvalget tilsluttede sig den overordnede målsætning om at fremme valgdeltagelsen og afvente den endelige plan over aktiviteter, en plan der også gerne måtte suppleres med yderligere tiltag. I det følgende redegøres der for de planlagte aktiviteter.

Information
KL har lanceret den landsdækkende kampagne under sloganet "Tænk dig om før du ikke stemmer", som Rødovre Kommune vil benytte sig af. Alle kommuner modtog fredag den 30. august en basispakke med kampagneelementer som roll ups, beach flags, plakater, klistermærker og et stort banner (7,5m x 3 m). Banneret er tiltænkt rådhusfacaden. Da rådhuset i Rødovre er fredet, planlægges det opsat i umiddelbar nærhed af rådhuset på rådhusets græsplæne ud imod Tårnvej. Teksten på banneret er "Herinde tager vi beslutninger der påvirker din hverdag. Tænk dig om før du ikke stemmer". Materialerne (bannere, plakater m.v.) er blevet fordelt og opsat i Borgerservice, på Hovedbiblioteket i Socialforvaltningens kundeafsnit og i Jobcenteret. Der er oprettet et valgsite på kommunens hjemmeside (med link fra forsiden), hvor der løbende vil blive lagt ny information om valget.

Brug af Facebook
Som ved de årlige elevkampagner (i.f.m. ansættelse af nye elever i kommunen) planlægges det at annoncere en bannerreklame på Facebook. Målgruppen af rødovreborgere (postnummer 2610) i alderen 18-100 år (ca. 19.000 facebookbrugere), som i en given periode fx. fra starten af oktober jævnligt vil kunne se en bannerreklame i højre side, der opfordrer til at stemme ved kommunalvalget i Rødovre. Hvis der klikkes på bannerreklamen, ledes man til kommunens valgsite.

Brev til førstegangsvælgere
Samtlige førstegangsvælgere i kommunen vil få tilsendt et såkaldt Gocard, som er et kort i postkortstørrelse, med opfordring til at stemme ved valget den 19. november - enten på selve dagen eller ved at brevstemme. Kortet bliver visuelt iøjnefaldende og det bliver udstyret med en såkaldt QR-kode, der når den bliver skannet med en smartphone, linker direkte til kommunens valgsite. Kortet vil også informere om, at de som ikke har en QR-skanner på deres telefon, har mulighed for at sende en sms med keyword "KV13" til 1280. I det tilfælde får de sendt en svar-sms med link til valgsitet.

Mobilt brevstemmested
Der lejes en autocamper, der skal fungere som mobilt brevstemmested i de sidste uger op til valget, hvor de endelige kandidatlister foreligger. Fra camperen kan vælgerne desuden informeres generelt om at gøre brug af stemmeretten. Camperen bliver indrettet, så vælgerne kan brevstemme uset af andre og bemandes med 2 medarbejdere fra Borgerservice. Vælgerne skal kunne brevstemme uden at blive udsat for nogen holdningspåvirkning, herunder valgagitation, umiddelbart inden brevstemmeafgivningen. Der må f.eks. ikke være valgmøde eller lignende i umiddelbar nærhed af camperen.

Køreplan for autocamperen:

 

Tirsdag den 29. oktober 2013

Rødovre Nord kl. 15-18

Onsdag den 30. oktober 2013

Københavns Tekniske Skole

Lørdag den 2. november 2013

Rødovre Syd kl. 12-15

Mandag den 4. november 2013

Rødovre Nord kl. 15-18

Tirsdag den 5. november 2013

Rødovre Midt kl. 15-18

Onsdag den 6. november 2013

VUC Vestegnen, afd. Rødovre

Lørdag den 9. november 2013

Rødovre Syd kl. 12-15

Mandag den 11. november 2013

Rødovre Nord kl. 15-18

Onsdag den 13. november 2013

Rødovre Gymnasium

Lørdag den 16. november 2013

Rødovre Syd kl. 12-15


Der er etableret en indledende kontakt til uddannelsesstederne på ovenstående liste. Besøg af camperen kan kombineres med et undervisningstema om valget f.eks. nogle dage før camperens besøg.

Valgmøde for nydanskere
Social-, Børne- og Integrationsministeriet har iværksat kampagnen "Alles valg 2013". Her tilbyder ministeriet i samarbejde med Foreningen YouGlobe at facilitere gratis lokale valgmøder for nydanskere, særligt målrettet unge. Integrationsrådet har ansøgt ministeriet om at benytte tilbuddet, hvor Integrationsrådet som vært skal invitere deltagerne og sørge for lokale og evt. forplejning. Foreningen YouGlobe faciliterer mødet, teknik, invitation af lokalpolitikere m.v.. Mødet er bl.a. bygget op omkring fire kortfilm med konkrete dilemmaer, som både politikere og deltagere skal tage stilling til og stemme om ved sms afstemning.

Efter valget
Rødovre Kommune har tilsluttet sig et stort forskningsprojekt ved Københavns Universitet (KU), der skal kortlægge valgdeltagelsen i Danmark ved det kommende valg. Udover resultaterne af den samlede analyse, vil kommunen modtage detaljerede oplysninger om valgdeltagelsen i kommunen fordelt på specifikke grupper, bl.a. aldersgrupper, uddannelse og køn. Kommunen afleverer efter valget de digitale valglister til KU. Analyser og bearbejdning vil foregå på en sådan måde, at anonymiteten for enkeltpersoner er sikret. Resultaterne af forskningsprojektet vil foreligge primo juli 2014. Når resultatet foreligger, vil kommunalbestyrelsen blive orienteret. Forvaltningen vil ligeledes vende tilbage med en kort evaluering af, om aktiviteterne til fremme af valgdeltagelsen var en succes.

Lov- og plangrundlag

Lovgivning om kommunale og regionale valg.

Økonomiske konsekvenser

Udgifterne vil blive afholdt af valgkontoen.

Prisnedsættelse af prisaftale mellem KOMBIT og KMD - indtægtsbevilling
Sag nr. 161

Sagens kerne

Indtægt som følge af forligsaftale, der er indgået mellem KOMBIT og KMD på 445.306 kr.

Indstilling

Økonomi- og Personaleforvaltningen indstiller,

at der gives en indtægtsbevilling på 445.306 kr. som tilgår kassebeholdningen

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

KOMBIT og KMD indgik i foråret en forligsaftale. Aftalen omfatter bl.a prisnedsættelse på 8 pct., et prisloft for KMD-løsninger under transitionsaftalen, udfasning samt forlig af kendte konflikter.
I henhold til den del af aftalen, der omhandler forlig af kendte konflikter, blev det aftalt, at KMD skulle betale 55 mio. kr. til fuld og endelig afgørelse af alle konflikter om overholdelse af transitionsaftalen - KMD har nu betalt det aftalte beløb til KOMBIT.

KOMBITs bestyrelse har besluttet at de 55 mio. kr. skal videresendes til kommunerne. KOMBIT har valgt en fordelingsnøgle, der fordeler beløbet på grundlag af hver kommunes andel af den samlede kommunale omsætning på løsningerne der er omfattet af transitionsaftalen.

Rødovre Kommunes andel af beløbet svarer til 445.306 kr. som tilgår kassebeholdningen. I forbindelse med budget 2014 er der indarbejdet en reduktion på 300.000 kr. af budget vedr. KMD-systemer som følge af prisnedsættelse på 8 pct.

Lov- og plangrundlag

Ingen

Økonomiske konsekvenser

Kassebeholdningen forøges med 445.306 kr.

Årsregnskab 2012 - revisionsberetning
Sag nr. 162

Sagens kerne

BDO Kommunernes revision har fremsendt beretning nr. 14 vedrørende løbende og afsluttende beretning for regnskabsåret 2012.

Indstilling

Økonomi- og Personaleforvaltningen indstiller,

  1. at beretning nr 14. tages til efterretning
  2. at Social- og Sundhedsforvaltningens svar til revisionens bemærkninger og igangsatte initiativer godkendes,
  3. at regnskab 2012 godkendes.

Økonomiudvalget 17-09-2013
Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

BDO Kommunernes Revision har fremsendt beretning nr. 14 om revisionsarbejde vedrørende regnskabsåret for 2012 - løbende og afsluttende revision for 2012.

Revisionen har to bemærkninger om den finansielle revision på det sociale område jvf. afsnit 1.5.2

Bemærkning nr. 1: Kommunernes medfinansiering af A-dagpenge
Opgørelserne omkring kommunernes medfinansiering af arbejdsløshedsdagpenge var fejlbehæftet i november og december 2012. Arbejdsmarkedsstyrelsen har udsendt to skrivelser til kommunerne henholdsvis den 14. januar og den 28. januar 2013 om, hvordan kommunerne skal kontere de manglende udgifter i regnskab 2012. Kommunen har alene konteret de skønsmæssige udgifter jævnfør styrelsens første skrivelse og ikke de faktiske udgifter, som det fremgår af styrelsens anden skrivelse.

Social- og Sundhedsforvaltningen har følgende bemærkning til revisionsbemærkning nr. 1:

Det er korrekt at Social- og Sundhedsforvaltningen kun har forholdt sig til den første skrivelse fra Arbejdsmarkedsstyrelsen af den 14. januar 2013, hvilket er beklageligt. Det er forvaltningens vurdering, at der er tale om en administrativ fejl og vil derfor fremadrettet være opmærksomme på tilsvarende situationer, så der sikres en korrekt håndtering af udgifter mellem to regnskabsår.

Bemærkning nr. 2: Personsager på det sociale område
Det er generelt revisionens vurdering "at de tilrettelagte forretningsgange for administrationen af sociallovgivningen er hensigtsmæssige og betryggende." Revisionen har dog konstateret, at der forekommer fejl og mangler i kontanthjælps-/aktiveringssager samt sager vedrørende forsikrede ledige. I kontanthjælps-/aktiveringssager er der tale om " flere enkeltstående fejl med og uden refusionsmæssig betydning.. " og i sager vedrørende forsikrede ledige handler det om manglende opfølgning.

Social- og Sundhedsforvaltningen har følgende bemærkninger til revisionsbemærkning nr. 2:

Kontanthjælp/aktivering - fejlkontering
Jobcentret vil fremadrettet være opmærksomme på tilsvarende situationer, så der indberettes korrekt i systemet.

Forsikrede ledige - manglende rettidighed
Rødovre jobcenter er enige i revisionens konklusion. I det nye ledelsesinformationssystem kan man trække lister, som gør det muligt at lave krydscheck og derigennem opfange manglende data.

Lov- og plangrundlag

Indenrigs- og Økonomiministeriets bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v. (bekendtgørelse nr. 869 af 25. juni 2013).

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Tidsplan

Kommunens årsregnskab sendes inden udgangen af september til tilsynsmyndigheden sammen med beretningen og de afgørelser, som Kommunalbestyrelsen har truffet i forbindelse hermed. Kommunalbestyrelsens afgørelser sendes samtidig til revisionen.

Bilag

Bilag 1: Revisionsberetning endelig

Diverse
Sag nr. 163