Kultur- og Fritidsudvalget
03-12-2013
Medlemmer
Lene Due(A)
Ahmed H. Dhaqane(A)
Kim Drejer Nielsen(C)
Kim Hammer(O)
Sager 45 - 52
Meddelelser
Sag nr. 45
Sagens kerne
- Oversigt over indkomne love og bekendtgørelser.
- 2610 Rødovre Mighty Bulls - Regnskab.
- Orientering om kulturugens forløb v/Line Horn.
Indstilling
Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.
Sagsfremstilling
Orientering om Kulturugens forløb.
I perioden 7. september til 15. september 2013 afviklede 7 kommuner på Vestegnen for første gang Vestegnens kulturuge. Mere end 350 forskellige aktiviteter blev afviklet rundt omkring på Vestegnen.
I Rødovre Kommune var vi bl.a. vært for åbningsceremonien, som blev en meget stor succes. Endvidere blev der i kommunen afviklet en lang række spændende aktiviteter og arrangementer.
På mødet vil Børnekulturkonsulent Line Horn give udvalget en kort orientering om, hvordan det gik med afviklingen af Vestegnens kulturuge.
Bilag
Bilag 1: Oversigt over indkomne love og bekendtgørelser for perioden 28. oktober til 21. november 2013Bilag 2: Rødovre Mighty Bulls ApS - Årsregnskab
Rødovre Bibliotek, ombygning af varme og ventilation - ansøgning om anlægsbevilling
Sag nr. 46
Sagens kerne
Godkendelse af projektforslag vedrørende ombygning af Hovedbibliotekets varme og ventilation samt delvis udskiftning af loftplader.
På anlægsbudgettet (Investeringsoversigten) i budget 2013 er der afsat rådighedsbeløb på 8.303.500 kr. til projektet.
Der er den 30. april 2013 givet anlægsbevilling på 800.000 kr. til gennemførelse af rådgiverudbud og udarbejdelse af projektforslag.
Der søges om en anlægsbevilling på 7.503.500 kr. til gennemførelse af projektet, hvorefter den samlede anlægsbevilling udgør 8.303.500 kr.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at projektforslag og tidsplan godkendes,
- at arbejdet udbydes som fagentrepriser i indbudt licitation,
- at Teknisk Forvaltning, Bygningsafdelingen varetager opgavens gennemførelse med bistand fra ekstern rådgiver, og
- at der gives en anlægsbevilling til frigivelse af rådighedsbeløb på 7.503.500 kr. til gennemførelse af projektet.
Sagsfremstilling
Bibliotekets bygning opvarmes ved varmepaneler, der er indbygget i lofterne, og denne opvarmningsform har vist sig utilstrækkelig til at modvirke kulde og træk fra de store vinduespartier i bygningens gårdrum.
Da bygningen er fredet ved kendelse i 2010, og rådgivningsopgaven er usædvanlig i forhold til traditionelle opgaver, blev der indgået aftale med et kvalificeret rådgiverteam Rambøll A/S og Mikkelsen Arkitekter A/S, der i samarbejde med Bygningsafdelingen i Teknisk Forvaltning og repræsentanter for Børne- og Kulturforvaltningen og Biblioteket har udarbejdet vedlagte projektforslag.
Renoveringsopgaven byder på særlige projektmæssige udfordringer, idet bygningen er fredet.
Under udarbejdelsen af projektforslaget har der været dialog med Kulturstyrelsen om, hvorvidt de foreslåede løsninger respekterer fredningen af bygningen.
Under den kommende detailprojektering fortsættes denne dialog, og dette kan betyde, at de endelige løsninger kan afvige i et vist omfang fra projektforslaget. Funktionerne, herunder indeklimaforhold, og den samlede økonomi forventes dog ikke påvirket heraf.
Det endelige projekt vil blive udarbejdet i samarbejde med Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen samt Biblioteket.
Projektforslaget omfatter:
- Istandsættelse af eksisterende lofter i stueetagen
- Nyt loft i mindre område i kælderetagen, så eksisterende dele kan anvendes som reservedele i stueetagen
- Renovering af varme- og ventilationsanlæggene, herunder etablering af supplerende varmekilder i kontorområderne
- Etablering af opvarmning i hidtil uopvarmede gangarealer
- Ny automatik for varme og ventilation
- Renovering af elinstallationer og belysningsarmaturer med ombygning til nye lyskilder (LED)
Energiforbedringer - belysningsarmaturer
Ombygning til nye lyskilder (LED) af 605 belysningsarmaturer for almenbelysning er ikke en del af anlægsbevillingen, men det vil være hensigtsmæssigt at foretage denne ombygning, mens armaturerne alligevel er nedtaget i forbindelse med istandsættelse af lofterne.
Teknisk Forvaltning vil ansøge om midler til ombygningen fra den i budget 2014 afsatte pulje til energiforbedringer.
Bygningens tag og ovenlys
Det bemærkes, at projektforslaget også har afdækket forudsætningerne for efterisolering af bygningens tag og ovenlys. Dette er ret bekosteligt og udføres derfor mest hensigtsmæssigt i forbindelse med kommende renoveringer af tagbelægningen. Det vil ikke få negative konsekvenser for indeklimaet, at taget ikke efterisoleres nu.
Lov- og plangrundlag
Rødovre Kommunes byggestyringsregler.
Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
Økonomiske konsekvenser
Den samlede udgift til gennemførelse af projektet er anslået til 8.303.500 kr., hvoraf 1.200.000 kr. er disponeret til rådgiverudgifter, projektering, tilsyn mv.
Herudover vil der være en udgift på 605.000 kr. til ombygning til nye lyskilder (LED), der ikke er indeholdt i projektet.
Teknisk Forvaltning vil ansøge om midler til ombygningen fra den i budget 2014 afsatte pulje til energiforbedringer.
Der er overslagsberegnet en besparelse på de årlige udgifter til energiforbrug på anslået 200.000 kr. ved gennemførelse af ombygning til nye lyskilder og udskiftning af ventilationsanlæg med mere energieffektive komponenter.
Tidsplan
Det er vigtigt for driften af Biblioteket, at renoveringen så vidt muligt gennemføres uden egentlig lukning i udførelsesperioden.
Renoveringsarbejderne er derfor planlagt gennemført i 10 etaper, hvilket indebærer en forlængelse af den samlede udførelsesperiode.
|
Kultur- og Fritidsudvalget: |
03. december 2013 |
| Økonomiudvalget: | 11. december 2013 |
| Kommunalbestyrelsen: | 17. december 2013 |
| Projektering, myndighedsbehandling, Kulturstyrelsen, udbud: | januar - juni 2014 |
| Udførelse: | august 2014 - august 2015 |
| Ibrugtagning etapevis frem til: | ultimo august 2015 |
Bilag
Bilag 1: Projektforslag af november 2013Bilag 2: Bilag til projektforslag, tegninger
Bilag 3: Teknisk Forvaltnings bevillingsoplæg af 18. november 2013
Rødovre Teaterforening - Anmodning om ekstraordinært tilskud
Sag nr. 47
Sagens kerne
Rødovre Teaterforening anmoder om et ekstraordinært tilskud eller lån til dækning af sidste sæsons underskud på 166.617 kr.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at ansøgning om et ekstraordinært tilskud på 166.617 kr. imødekommes, og
- at der gives en tillægsbevilling på 166.617 kr., som finansieres af kommunens kassebeholdning.
Sagsfremstilling
Rødovre Teaterforening ansøger i brev modtaget den 2. september 2013 om et ekstraordinært tilskud eller lån på 166.617 kr. til dækning af sidste sæsons underskud.
Det fremgår af ansøgningen, at foreningen i 2006 måtte ændre i foreningens koncept for afvikling af forestillinger på grund af en ny teaterlov. Statstilskuddet blev ændret fra et tilskud pr. solgt sæde til et tilskud pr. forestilling.
Som konsekvens af den ændrede tilskudsordning har foreningen udvidet antallet af forestillinger. Hvor foreningen tidligere havde 6 forestillinger, der spillede 4 aftener om ugen, afvikler foreningen nu flere forestillinger, der kun spiller én aften.
For så vidt angår sæson 2012/2013 afviklede foreningen 16 forestillinger heraf 4 børneforestillinger. I sin programlægning fandt foreningen det vigtigt, at børn kommer til at opleve skuespil i et rigtigt teater sammen med voksne. Det viste sig imidlertid, at det er svært at tiltrække de voksne med børn til disse børneforestillinger.
Konsekvensen af den fejlagtige satsning med bl.a. børneforestillingerne har betydet, at foreningens driftsregnskab for sæson 2012/2013 udviser et underskud på 166.617 kr.
Som følge af det dårlige årsregnskab har bestyrelsen fokus på at få rettet op på økonomien. Der er således til den kommende sæson kun indkøbt 10 forestillinger mod tidligere 16-17 forestillinger. Endvidere har bestyrelsen besluttet at nedbringe øvrige driftsomkostninger til f.eks. deltagelse i det årlige 3-dages seminar, som arrangeres af Danske Teaterforeninger.
På denne baggrund kan Børne- og Kulturforvaltningen anbefale, at Rødovre Teaterforening bevilges et ekstraordinært tilskud.
Lov- og plangrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Økonomiske konsekvenser
Der gives en tillægsbevilling på 166.617 kr., som finanseres af kommunens kassebeholdning i 2013.
Tidsplan
Ingen
Bilag
Bilag 1: Anmodning om ekstraordinært tilskud eller lån til underskudBilag 2: Revisionsprotokollat til årsrapport 2012-2013
Bilag 3: Årsrapport 2012-2013
Boldklubben Avarta - Anmodning om eftergivelse af gæld til Rødovre Kommune
Sag nr. 48
Sagens kerne
Boldklubben Avarta anmoder om eftergivelse af gæld på 70.415 kr. til Rødovre Kommune.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at ansøgning om eftergivelse af gæld til Rødovre Kommune på 70.415 kr. ekstraordinært imødekommes, og
- at der gives en tillægsbevilling på 70.415 kr., som finansieres af kommunens kassebeholdning.
Sagsfremstilling
Boldklubben Avarta ansøger i brev af 1. oktober 2013 om eftergivelse af gæld på 70.415 kr. til Rødovre Kommune.
Gælden til Rødovre Kommune er etableret i forbindelse med forpagtningen og driften af Rødovrehallens Cafeteria. Forpagtningskontrakten er i foråret 2013 opsagt af Boldklubben Avarta på grund af dårlig økonomi og omsætning.
- Det skyldige beløb skyldes følgende restancer til Rødovre Kommune:
- Forpagtningsafgift for driftsåret 2012 med 19.629 kr.
- Betaling af el til kølecontainer med 4.435 kr.
- Opskuring af gulv i det forpagtede område med 1.314 kr.
- Anskaffelser til inventarlisten til Rødovrehallens Cafeteria med 45.037 kr.
Det kan oplyses, at der i forpagtningsaftalen mellem Boldklubben Avarta og Rødovre Kommune bl.a. står, at der af bruttoomsætningen på over 850.000 kr. betales en forpagtningsafgift på 5 % til Rødovre Kommune.
Omsætningen i Rødovrehallens Cafeteria var i regnskabsåret 2012 opgjort til 1.242.573 kr.
Det fremgår endvidere af ansøgningen, at driften af cafeteriaet i 2012 har været rigtig dårlig. Der kom ikke de ordrer, som klubben have håbet og troet, og det samlede driftstab er opgjort til 251.705 kr.
Klubben har brugt mere end fem måneder på at opgøre forretningen og betale alle øvrige kreditorer deres tilgodehavende.
På baggrund af de nævnte omstændigheder kan Børne- og Kulturforvaltningen anbefale, at Boldklubben Avartas ansøgning om eftergivelse af gæld ekstraordinært imødekommes.
Lov- og plangrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Økonomiske konsekvenser
Der gives en tillægsbevilling til Rødovrehallen på 70.415 kr., som finansieres af kommunens kassebeholdning i 2013.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Ansøgning fra Boldklubben Avarta om eftergivelse af gæld til Rødovre Kommune Rødovre Floorball Club - Anmodning om eftergivelse af gæld til Rødovre Kommune
Sag nr. 49
Sagens kerne
Rødovre Floorball Club anmoder om eftergivelse af gæld på 115.500 kr. til Rødovre Kommune.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at ansøgning om eftergivelse af gæld til Rødovre Kommune på 115.500 kr. ekstraordinært imødekommes.
Sagsfremstilling
Rødovre Floorball Club ansøger i brev modtaget den 3. september 2013 om eftergivelse af gæld på 115.500 kr. til Rødovre Kommune.
I den anledning kan det oplyses, at Kommunalbestyrelsen på sit møde den 25. september 2007 godkendte at yde et ekstraordinært rentefrit lån på 155.500 kr. til Rødovre Floorball Club. Det rentefrie lån skulle tilbagebetales med 20.000 kr. hvert år den 1. oktober.
Ved en fornyet ansøgning fra klubben om eftergivelse af klubbens resterende gæld, besluttede Kommunalbestyrelsen på sit møde den 25. august 2009 at give klubben henstand med afdrag i 2010, 2011 og 2012, samt at den aftalte afdragsordning skulle genoptages med virkning fra 2013, således at der afdrages 20.000 kr. den 1. oktober 2013.
På grund af øgede omkostninger for klubbens ligahold anmoder klubben på ny om eftergivelse af restgæld til Rødovre Kommune. Restgælden er p.t. på 115.500 kr.
Det fremgår af ansøgningen, at bestyrelsen og andre frivillige de sidste 3 sæsoner, har arbejdet hårdt for at holde klubben kørende, og det store arbejde har bl.a. resulteret i 3 danmarksmesterskaber.
I den kommende sæson er det meget mod klubbens vilje blevet besluttet, at herrernes liga i grundspillet bliver landsdækkende. Dette vil betyde ekstraordinære store udgifter til transport og eventuelle overnatninger.
På denne baggrund kan Børne- og Kulturforvaltningen anbefale, at Rødovre Floorball Clubs ansøgning om eftergivelse af restgæld ekstraordinært imødekommes.
Lov- og plangrundlag
Lov om støtte til folkeoplysning og lov om kommunernes styrelse.
Økonomiske konsekvenser
Det rentefrie lån til Rødovre Floorball Club med en restgæld på i alt 115.500 kr. pr. 1. oktober 2013 annulleres.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Anmodning om eftergivelse af gæld til Rødovre KommuneBilag 2: Regnskab for 2010-2012
Etablering af støtteordning til eliteidræt og talentudvikling
Sag nr. 50
Sagens kerne
Etablering af støtteordning til eliteidræt og talentudvikling "Team Rødovre".
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at forslag til etablering af støtteordning til eliteidræt og talentudvikling "Team Rødovre" godkendes, og
at forslag til vedtægter godkendes.
Sagsfremstilling
I forbindelse med vedtagelsen af budget 2014 blev det besluttet, at der skal afsættes 250.000 kr. til etablering af en støtteordning til eliteidræt og talentudvikling i Rødovre.
Formålet med ordningen er at støtte udviklingen af kommunens eliteidræt og talentudvikling gennem økonomisk hjælp samt sikre, at det sker på en social og samfundsmæssig forsvarlig måde.
Målsætningen er at yde økonomisk støtte til foreninger og enkeltpersoner med henblik på at fastholde og yderligere udvikle et allerede opnået eliteniveau, samt at yde støtte til at udvikle talenter med potentiale til eliteniveau.
Det er vigtigt, at den idrætslige elitesatsning sker på en social og samfundsmæssig forsvarlig måde, hvor uddannelse og overgang til arbejdsmarkedet efter endt elitekarriere sikres bedst muligt.
Det er Team Rødovres vision, at støtten til eliteidrætten skal appellere til, at flere unge vælger et aktivt liv med idræt og dermed mere motion, bevægelse og en sundere livsstil.
Ordningen falder i god tråd med kommunens bredde- og elitepolitik, hvor målet bl.a. er at ”morgendagens" stjerner og talenter skal kunne fastholdes i Rødovre Kommunes foreningsliv og være forbilleder for andre børn og unge.
"Team Rødovre" skal samtidig fungere som en erhvervsklub, hvor lokale virksomheder mødes og skaber et gensidigt kontaktnet for medlemmerne og et forum for en uformel dialog om aktuelle emner og lokale spørgsmål.
"Team Rødovre" er en forening, som er hjemmehørende i Rødovre Kommune.
Der skal nedsættes en bestyrelse på seks medlemmer med repræsentanter fra erhvervslivet, Fællesrepræsentationen for Idrætsforeninger i Rødovre, Rødovre Lokal Nyt og Rødovre Kommune.
Til varetagelse af den daglige drift af ordningen ansættes der en ekstern sportskonsulent, som bl.a. skal stå for tegning af medlemskaber blandt erhvervsvirksomheder samt sponsorpleje m.m.
Medlemskab af "Team Rødovre" tilbydes erhvervsvirksomhederne i Rødovre Kommune og omegn. Det årlige kontingent fastsættes på den ordinære generalforsamling. Det forventes, at et medlemskab kommer til at koste 50.000 kr. inkl. moms.
Succeskriteriet for kalenderåret 2014 er, at der vil være 4-500.000 kr. til uddeling.
Med denne ordning er det Børne- og Kulturforvaltningens vurdering, at eliteidrætten og talentudviklingen i Rødovre vil få nogle endnu bedre betingelser for at kunne fastholde og udvikle et allerede opnået eliteniveau. Dertil kommer, at ordningen vil være med til at udvikle talenter med potentiale til eliteniveau.
Det er endvidere forvaltningens opfattelse, at breddeidrætten vil få glæde af ordningen, idet eliteidrætten på sigt vil inspirere til, at flere unge vælger et aktivt liv med idræt og dermed mere motion, bevægelse og en sundere livsstil.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Der er i forbindelse med budget 2014 afsat 250.000 kr. til ordningen.
Tidsplan
Ordningen starter i 2014.
Bilag
Bilag 1: Forslag til vedtægterBilag 2: Vision og målsætning
Bilag 3: Støtteregler
Bilag 4: Medlemsfordele
Bilag 5: Funktionsbeskrivelse for ekstern forretningsfører/sportskonsulent
Forslag til Kommuneplan 2014
Sag nr. 51
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen vedtog på sit møde den 28.08.2012 i forbindelse med offentliggørelsen af Kommuneplanstrategien 2012 (sag nr. 227), at revidere Rødovre Kommuneplan 2010-2022 delvist efter temaet vækst gennem bæredygtig byudvikling.
Sagen behandles i alle fagudvalg.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at Forslag til Kommuneplan 2014 med miljøvurdering vedtages og sendes i offentlig høring i 8 uger.
Sagsfremstilling
Kommuneplanrevisionen omhandler fem udviklingsområder med fokus på det enkelte områdes muligheder og potentialer for, at bidrage til det rige hverdagsliv, kommunens fortsatte vækst og en samlet bæredygtig byudvikling i Rødovre.
De fem udviklingsområder er:
- Rødovre Nord
- Bykernen
- Korsdalskvarteret
- Rødovre Syd
- Islevdal Erhvervskvarter
Udviklingsområderne er blevet udpeget i Kommuneplanstrategi 2012, hvoraf nr. 1-4 også er udpeget i Kommuneplan 2010-2022, side 98.
Miljøvurdering af Forslag til Kommuneplan 2014
Forslaget til kommuneplanen er omfattet af kravet om miljøvurdering i Lov om miljøvurdering af planer og programmer, jf. lovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Miljøvurderingen inddrager kommuneplanforslagets principper, de anførte retningslinjer og ændringerne i arealudlæg. Derimod tager miljøvurderingen ikke stilling til de konkrete miljøvurderinger for udmøntning af planen i projekter, der skal gennem VVM-proces eller for så vidt forhold, som reguleres i lokalplaner.
En samlet byudvikling i Rødovre
Som det er beskrevet i Kommuneplanstrategi 2012, er det vigtigt at sikre en bæredygtig sammenhængende byudvikling.
De fem udviklingsområder er placeret i forskellige dele af kommunen, og det er vigtigt at sikre, at der skabes en sammenhæng i udviklingen, så der sikres et bredt udbud af nye boliger, erhverv og andre byfunktioner, der kan være med til at tiltrække en lang række nye borgere og arbejdspladser til Rødovre, samtidig med at der sikres bedre forhold for dem der allerede bor og arbejder i kommunen.
De store trafikårer både forbinder og opdeler byen og byudviklingsområderne, ligesom den kollektive trafik forbinder områderne. Andre elementer som grønne strøg er også med til at skabe en sammenhæng. Derudover er det vigtigt, at skabe en relation mellem det nye og det der har været, for at sikre en autencitet i byudviklingen. Der skal ikke bare planlægges for en bæredygtig sammenhængende byudvikling generelt, men derimod skal byudviklingen være forankret i det lokale miljø i Rødovre. Derfor skal Rødovres arkitektoniske og kulturhistoriske kvaliteter være grundlaget for en ny udvikling. Byudviklingen er afhængig af en grundig trafikanalyse, der kan klarlægge, hvordan de foreslåede projekter vil indvirke på byens samlede trafikale struktur.
Med offentliggørelsen af Fingerplan 2013 er der nu mulighed for, at planlægge for en kommende letbane langs Ring 3. Med en planlagt station i Rødovre ved krydset mellem Ring 3 og Slotsherrensvej er der mulighed for, at udpege stationsnære arealer i de to udvikingsområder Rødovre Nord og Islevdalvej Erhvervskvarter.
Retningslinjer for byudvikling
Retningslinjerne omhandler flere forhold. Herunder hensyntagen til kulturarv i planlægningen, rækkefølgeplan mv.
Retningslinjerne i Kommuneplan 2014 omhandler, hvordan der i planlægningen skal tages hensyn til sammenhængen med visionerne for, hvordan byen skal opleves. Rødovre skal være en grøn by og det grønne element i byen skal være med til at skabe sammenhæng. Ligesom det er vigtigt, at vejene i højere grad er med til, at binde kommunen sammen frem for at dele den.
Der er ikke foretaget ændringer i rækkefølgeplanen. Det vurderes stadig, at udviklingen omkring Korsdalskvarteret og Rødovre Syd vil have regional betydning. Det forventes ligeledes, at byudviklingen af disse områder igangsættes i den første halvdel af planperioden. Forventningerne beskrevet med rækkefølgeplanen i Kommuneplan 2010-2022 blev ikke indfriet, idet byudviklingen i de to områder ikke for alvor er gået i gang på nuværende tidspunkt, selvom der er taget forskellige skridt for at udvikle projekterne.
De 5 udviklingsområder
I Kommuneplan 2014 er der kun ændringer til ganske få rammeområder i fht. Kommuneplan 2010-2022.
Udviklingsområderne er i flere tilfælde nået til et punkt, hvor der er udarbejdet en helhedsplan for udviklingsområdet. Det forventes, at der efter den endelige vedtagelse af Kommuneplan 2014 vil kunne udarbejdes lokalplan for flere udviklingsområder. Der udestår dog flere analyser og forarbejder for flere af udviklingsområderne. I forbindelse med udviklingsarbejdet forventes det, at der i forhold til den fremtidige anvendelse i udviklingsområderne, at der i den kommende planperiode vil blive foretaget en analyse af detailhandelsstrukturen i Rødovre Kommune.
1 Rødovre Nord
Siden offentliggørelsen af Kommuneplanstrategi 2012 har Rødovre Kommune fået udarbejdet en helhedsplan for det centrale Islev med Islevbrovej som rygrad. Hensigten med helhedsplanen er, at skabe det bedst mulige grundlag for, at bydelens udvikling kan styres i en gunstig retning, så Islevs eksisterende kvaliteter og de fremtidige tiltag i bydelen vil løfte hinanden og berige hele bydelen. En anden væsentlig målsætning var, at få et konkret bud på, hvordan den trafikale sammenbinding i Islev styrkes og hvordan der skabes nogle nye smukke byrum.
Helhedsplanen kan bruges i flere sammenhænge: Som et indlæg i diskussionen om Islevs samlede udvikling, som grundlag for udarbejdelsen af fremtidige lokalplaner i området og som grundlag for udarbejdelsen af anlægsprojekter i bydelen som f.eks. renovering, omlægning og forskønnelse af veje, istandsættelse og forskønnelse af skolens udearealer, ny indretning af torvet.
For at kunne realisere helhedsplanen foreslås følgende ændringer til de eksisterende rammeområder:
- 1D02 ændres til 1F05, hvilket betyder, at anvendelse ændres fra offentlige formål til boliger, administration, service- og liberale erhverv. Bebyggelsesprocenten ændres fra 40 til 50 % for området under et. Rammeområdet udpeges som stationsnært i henhold til den planlagte station i forbindelse med en ny letbane i Ring 3.
- Ejendommene Niels Frederiksens Allé 2-14, Slotsherrensvej 390 og Islevgård Allé 1-3 inddrages i rammeområde 1F05 og flyttes dermed fra rammeområde 1B02. Anvendelsen ændres fra bolig til blandet bolig- og erhverv. Bebyggelsesprocenten ændres fra 30 til 50 %, mens det maksimale etageantal ændres fra 1½ til 4 etager.
- 1B08 slås sammen med 1F01 og ændrer anvendelse fra tæt-lav bolig til boliger, service- og liberale erhverv, virksomheder uden miljøgener. Bebyggelsesprocenten for det tidligere delområde 1B08 ændres fra 40 til 60 %, samtidig ændres det maksimale etageantal fra 1½ til 3. Det betyder samtidig, at det maksimale etageantal for 1F01 ændres fra min. 2 til 3 etager.
- Derudover udpeges rammeområderne 1C01, 1D01,1F01 og 1F03 som stationsnære.
2 Bykernen
Der er udarbejdet en helhedsplan for bykernen.
Det er visionen, at bykernen kan omdannes til en bydel sammensat af forskellige funktioner og hermed blive et levende sted, hvor strategisk planlægning sikrer synergi imellem fem visionslag.
De fem visionslag handler om at skabe et udvidet byliv, tætte byrum, arkitektur af høj kvalitet, intensive grønne rum og et varieret og attraktivt boligudbud på et bæredygtigt grundlag.
Målet er at skabe en bykerne, der kan tilfredsstille og tiltrække forskellige behov på samme tid. Her kan alt samles på ét sted. Her kan alle de nødvendige byfunktioner ligge i gå-afstand fra hinanden. Her kan spændende gader og små pladser indrettes på bylivets præmisser og nye arkitektoniske perler danne vigtige pejlemærker. Her vil være et grønt overskud og en fantastisk park. Her vil byliv og fuglesang være side om side sammen med boliger til alle behov. Her vil være plads til en social mangfoldighed.
Byliv er afhængig af tæthed og fremkommelighed. Derfor arbejdes der på, at få metroen til Rødovre, så den kollektive trafik styrkes. Bilerne skal ikke tage unødigt plads i byrummene. Bydelen er for gående og cyklende, men biler skal dog kunne komme frem, hvor det er nødvendigt. Der skal foretages en trafikanalyse, idet nogle af Rødovres mest bilbetjente funktioner ligger i dette område. Analysen skal tage højde for eventuelt ændrede rejsemønstre ved etablering af en metro i området.
For at kunne realisere helhedsplanen foreslås følgende ændringer til de eksisterende rammeområder:
- For rammeområde 5F06 og 5F07 ændres bebyggelsesprocenten fra 60 til 120 %, samtidig med at bebyggelsens maksimale etageantal ændres fra 2-3 etager til 7 etager.
- Rammeområde 5B23 optages i rammeområde 5F06 og ændrer anvendelse fra etagebolig til etageboliger, administration, service- og liberale erhverv, virksomheder uden miljøgener. Bebyggelsesprocenten ændres fra 60 til 120 %. Det maksimale etageantal ændres fra 4 til 7 etager.
- Undervisning tilføjes til den fremtidige anvendelse for rammeområde 5D03.
3 Korsdalskvarteret
Udviklingsområdet var også udpeget i forbindelse med Kommuneplan 2010. På daværende tidspunkt forventede man, at et projekt i samarbejde med COOP om udviklingen af området var lige på trapperne. Der var udarbejdet visioner for et nyt bykvarter - ”Irmabyen”. Desværre gik projektet i stå.
I 2013 blev der igen sat skub i udviklingen af området, idet COOP satte en udvikler til at igangsætte en ny udviklingsproces. Visionen er stadig en ny bydel med nye boliger i Rødovre – både flere af nogle af dem vi har (og stadig har brug for flere af), men også helt nye typer af boliger som f.eks. seniorboliger, familieboliger, bofællesskaber m.fl., dertil kommer naturligvis flere nye arbejdspladser, især indenfor service og administration og forhåbentlige mange nye innovative arbejdspladser.
”Kaffetårnet” er naturligvis stadig udpeget som bevaringsværdigt og vil indgå som et centralt element i den nye bydel – som et landmark.
Der forelægger et udkast til en helhedsplan for udviklingsområdet. Det planlagte projekt kan ikke udfoldes indenfor de eksisterende rammer beskrevet for rammeområde 4F01,
For at kunne realisere helhedsplanen foreslås følgende ændringer til de eksisterende rammeområder:
- Bygningshøjden for rammeområde 4F01 ønskes ændret fra 2-5 etager til 8 etager. Baggrunden er, at helhedsplanen peger på et mere varieret udbud af byggeri både i forhold til type, arkitektur og etagehøjde. Bebyggelsesprocenten for rammeområdet ændres fra 80 til 85 %.
- For rammeområde 4D02 tilføjes fritids- og idrætsformål til den fremtidige anvendelse for at muliggøre f.eks. tennisbaner.
4 Rødovre Syd
Der er afsat ressourcer til at igangsætte en proces, der skal sikre en realisering med udgangspunkt i konkurrenceprojektets og Rødovre Kommunes visioner for området. Der fokuseres på to delforløb i den kommende periode. Et forløb omkring udviklingen omkring Rødovre Station og Agerkær, og et forløb hvor Rødovre Kommune i samarbejde med boligselskaberne i området, igangsætter en proces der skal munde ud i en lokalplan, hvorefter boligbebyggelsen kan omdannes i forlængelse af konkurrenceprojektet.
Fortætningen af Milestedet kan ske med baggrund i de eksisterende rammer.
For at kunne realisere helhedsplanen foreslås følgende ændringer til de eksisterende rammeområder:
- Rammeområde 7F04 optages i rammeområde 7C01. Den maksimale bebyggelsesprocent ændres fra henholdsvis 900 % og 500 % til 300 %. Ligeledes ændres bygningshøjden fra henholdsvis 25 etager og 8 etager til 9 etager.
- Derudover ændres ramme 7C01 så stationsnærheden udnyttes til, at give mulighed for, at placere uddannelse omkring stationen.
- Ved Agerkær oprettes et nyt rammeområde 6F02 - Agerkær med en bebyggelsesprocent på 250 % og en maksimal etagehøjde på 9 etager. Afgrænsningen af rammeområde 6F01 ændres som konsekvens af dette. Grunden med det nedrevne højhus ved Ruskær ligger i rammeområde 6F01 og rammerne for en eventuelt kommende lokalplan for bebyggelse på grunden ændres dermed ikke. (For at der kan opføres ny bebyggelse skal der jf. Tillæg 1 til Lokalplan 108, § 7a udarbejdes en ny lokalplan).
- Den fremtidige anvendelse af rammeområde 6F02 fastlægges til stationsnært kerneområde, boliger, administration, serviceerhverv, liberale erhverv, kulturelle formål og uddannelse.
Med hensyn til den fremtidige anvendelse skal der i den kommende planperiode foretages en analyse af detailhandelen i området, der bl.a. skal afdække mulighederne for hvilken type detailhandel, og hvor meget, der er behov for omkring stationen.
5 Islevdal Erhvervskvarter
Set i lyset af de seneste års udvikling og ændringer i erhvervsstrukturen i hovedstadsområdet, ønsker Rødovre Kommune at skabe en ny lokalplan for Islevdal Erhvervskvarter.
En lokalplan kan imødekomme et stigende behov, bl.a. for mindre pladskrævende erhverv.
Lokalplanen skal desuden give bud på, hvordan den vigtige lokalitet både i forhold til motorvejsnettet og den kommende letbane kan udnyttes bedst muligt.
Ved at omdanne området og åbne for de mindre pladskrævende erhverv, kan der skabes flere arbejdspladser, hvilket skal være med til at styrke livet i og brugen af området.
Et centralt element i den kommende lokalplan bliver, at styrke områdets attraktion og tiltrækningskraft, ved at sætte fokus på et udvidet erhvervsliv samt en styrkelse af områdets fysiske kvaliteter.
Den nordlige del af området udpeges stationsnært i forbindelse med etableringen af letbane i Ring 3. Muligheden for dette er fastlagt i forbindelse med offentliggørelsen af Fingerplan 2013, der har letbanen i Ring 3 med som kommende stationsnære områder. Dette vil betyde, at der kan planlægges for regionale funktioner og kontorbygninger på mere end 1.500 m2 i dele af erhvervsområdet.
For at imødekomme den fremtidige planlægning foreslås følgende ændringer til de eksisterende rammeområder:
- For rammeområde 1E01 og 1E04 tilføjes liberale erhverv til den fremtidige anvendelse, ligesom bebyggelsesprocenten ændres fra 70 til 120 %. Samtidig ændres den maksimale bygningshøjde fra 8,5 meter til 5 etager også for begge rammeområder.
- Rammeområde 1E01 og 1E04 udpeges som stationsnært i henhold til den planlagte station i forbindelse med en ny letbane i Ring 3.
- Liberale erhverv tilføjes den fremtidige anvendelse for rammeområde 1E02, samtidig ændres bebyggelsesprocenten fra 50 til 60 %.
Øvrig planlægning uden for kommuneplanrevisionen
Sideløbende med arbejdet med kommuneplanen har der været forskellige planprocesser med stor bevågenhed. Her kan bl.a. nævnes planlægning for omdannelse af området omkring Damhus Tivoli, Damhuskroen og Damhustorvet. Derudover er der også igangsat planprocesser for nye lokalplaner for eksempel for ejendommene omkring Slotsherrensvej 203-205. Disse planprocesser er ikke sammenhængende med kommuneplanrevisionen, og er ikke en del af de udpegede udviklingsområder. Generelt er der tale om mindre områder og mindre projekter uden væsentlig betydning for byudviklingsområderne.
Der er også igangsat en planproces for det tidligere Statens Pædagoiske Forsøgscenter. Denne lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg er en del af udviklingsområdet Rødovre Nord og kører sideløbende med kommuneplanprocessen. De kommende planforslag er afstemt i forhold til kommuneplanrevisionen.
Lov- og plangrundlag
Planloven.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Forslag til Kommuneplan 2014 offentliggøres og sendes i offentlig høring i 8 uger fra januar til marts 2014.
Bilag
Bilag 1: Forslag til Kommuneplan 2014Bilag 2: Miljøvurdering af Rødovre Kommuneplan 2014
