Kultur- og Fritidsudvalget

09-09-2025

Medlemmer

Formand Lene Due (A)
Pia Hess Larsen (A)
Tina Hippe Hansen (C)
Martin Rosenkrantz (F)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 41 - 47

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 41

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Der er ingen meddelelsespunkter.

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Anlægsregnskab taekwondohus i Islev
Sag nr. 42

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen har i budgetårene 2020-2022 afsat i alt 15,6 mio. kr. til opførelse af et taekwondohus i Islev. Anlægsregnskab for bevillingen forelægges her til godkendelse. Projektregnskabets resultat er en merudgift på 80.700 kr.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at anlægsregnskabet godkendes samt
  2. at merudgiften på 80.700 kr. finansieres af kassebeholdningen.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

I budgetårene 2020 til 2022 har Kommunalbestyrelsen i alt afsat 15,6 mio. kr. til opførelse af et taekwondohus i Islev, da klubben var vokset ud af deres rammer i kælderen på Islev Skole. Huset er delvist finansieret af idrætspuljen, da klubben ansøgte om midler i budget 2022.

Taekwondohuset er opført som en 2 etagers bygning i den nordlige del af ejendommen Ved Sportspladsen 14 og rummer følgende:

  • entre med plads til sko, overtøj m.v.
  • vindfang ved indgangsdør
  • møderum med plads til max 10 personer
  • to store træningssale med venteareal (10x16 og 10x12 meter)
  • herre og dame omklædning med bad samt forrum til toiletterne
  • to toiletter hvoraf det ene er et handicaptoilet med bademulighed
  • køkken
  • trapperum
  • opholdsrum
  • styrketræningsrum
  • to rengøringsrum
  • et teknikrum.

Udearealer:

Der er etableret niveaufri adgang rundt om hele bygningen. Derudover er der udført jord- og kloakarbejder, belysning og elarbejder samt belægningsarbejder.

Regnskab for bevillingen er opstillet nedenfor:

Anlægsbevilling i alt: 15.639.358 kr.

Forbrug i alt: 15.720.022 kr.

Merforbrug: 80.664 kr.

Merforbruget skyldes, at der var en væsentlig forurening på grunden. Omfanget og omkostningerne forbundet med håndteringen af forureningen var ikke kendt ved projektets start.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., bilag 1, pkt. 7.2.

Generelle retningslinjer, budgetpublikationen.

Økonomiske konsekvenser

Merudgiften på 80.700 kr. finansieres af kassebeholdningen.

Tidsplan

Ingen.

Udgiftsneutral indtægtsbevilling til fejring af Heerup Museums 25års jubilæum
Sag nr. 43

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Heerup Museum har modtaget tilsagn på kr. 890.000 til fejringen af museets 25års jubilæum med særudstilling og arrangement.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at en udgiftsneutral tillægsbevilling på netto 0 kr. til Kultur- og Fritidsudvalget godkendes. Dette svarer til en udgift og tilhørende indtægt på samlet 890.000 kr. til Heerup Museum.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Heerup Museum har opnået bevillinger fra ni fonde på et samlet beløb på 890.000 kr. Det drejer sig om følgende fonde: Ny Carlsberg Fondet 150.000 kr., Augustinus Fonden 150.000 kr., Knud Højgaards Fond 75.000 kr., Beckett Fonden 150.000 kr., Axel Muusfeldts Fond 65.000 kr., A P Møllers Fond 100.000 kr., Aage og Johanne Louis Hansens Fond 150.000 kr., Arne v. Schleschs Fonde 20.000 kr., Bestles Fond 30.000 kr.

Midlerne er bevilliget til fejringen af Heerup Museums 25års jubilæum med den tematiske soloudstilling, ’Mands Drøm’, samt et åbningsarrangement lørdag d. 20. september. De eksterne midler vil i forbindelse med udstillingen dække udgifter til bl.a. transport af indlånte kunstværker, honorar til udstillingsarkitekt, udstillingsopbygning samt en formidlingsfilm om Henry Heerup.

Udstillingen åbnes med et folkeligt åbnings- og jubilæumsarrangement med tegnekonkurrence, 'performance-vandringer', loungeområde skabt af unge, guidede rundvisninger og gæsterne kan denne dag opleve vinderen af bagedysten, Terese Sau Hansen, sammensætter en Heerup kage.

Udstillingen ’Mands Drøm’ præsenterer Henry Heerups kunstneriske udvikling gennem maleri, skulptur og grafik. Mange af udstillingens værker vil være fra museets egen samling, både de der dannede grundlaget for museets oprettelse i 2000 og de mange markante nyerhvervelser og donationer, der er kommet til de seneste 25 år. I jubilæumsudstillingen belyses Heerups kunstneriske virke gennem kunstnerens vedvarende undersøgelser af det moderne menneskes tilværelse, såvel de nære erfaringer og relationer som de skelsættende begivenheder og kulturelle strømninger i tiden. I udstillingen indgår ikoniske indlånte kunstværker, som ‘Vanløse Madonna’ og ‘Årstiderne’ side om side med mindre kendte værker for på den måde, at at gøre publikum opmærksomme på den store variation i Heerups samlede værk og de små afvigelselser fra det velkendte.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Den godkendte anvendelse af midlerne har ingen økonomiske konsekvenser for Rødovre Kommune. Der betales fondsmoms af tilskuddet på 17,5 %. Bevillingen vedrører hovedfunktionen 03.35 kulturel virksomhed

Tidsplan

Midlerne forventes brugt i efteråret 2025.

Midtvejsstatus på partnerskabsaftale med DGI Storkøbenhavn 2024-26
Sag nr. 44

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen giver en midtvejsstatus på det strategiske partnerskab mellem Rødovre Kommune og DGI Storkøbenhavn for perioden 2024–2026. Partnerskabet blev godkendt af Kultur- og Fritidsudvalget i marts 2024 og har til formål at styrke deltagelsen i lokale idrætsfællesskaber og udvikle idrætsforeningernes kapacitet.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at status på partnerskabsaftalen med DGI Storkøbenhavn tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Partnerskabet mellem Rødovre Kommune og DGI Storkøbenhavn har til formål at styrke lokale idrætsforeninger og skabe attraktive fællesskaber, hvor flere børn, unge og voksne – uanset forudsætninger – bliver en del af det organiserede idrætsliv. Der arbejdes både med udvikling af foreningernes frivillige organisation og med brobygning til skole- og dagtilbud. Målsætningen er, at medlemstallet i Rødovres idrætsforeninger øges med 1.000 aktivitetsmedlemmer frem mod 2026, hvoraf halvdelen skal være piger og kvinder.

Partnerskabsaftalen mellem Rødovre Kommune og DGI Storkøbenhavn 2024–2026 bygger videre på det tidligere samarbejde (2020–2023) og har fokus på tre overordnede spor:

1. Stærke lokale idrætsforeninger (foreningsspor med fokus på trivsel, motivation, frivillighed og diversitet)

2. Deltagelse og trivsel i nye målgrupper (målgruppespor med fokus på børn, nybegyndere og seniorer)

3. Udvikling af fysiske rammer for idræt (facilitetsspor med fokus på anlægsinvesteringer)

Centrale indsatser og midvejsstatus i 2025

De første konkrete indsatser i partnerskabet er nu igangsat. Særligt fokus er rettet mod frivillighed, målgrupperne 0–6 år, 60+ samt unge i alderen 15–18 år.

Gennemførte aktiviteter:

Rødovre i bevægelse er gennemført som en analyse af idrætten i Rødovre anno 2024 og fungerer som baseline for den aktuelle partnerskabsperiode. Analysen giver et opdateret billede af deltagelse, udfordringer og potentialer i det lokale idrætsliv.

Idrætskonference: Partnerskabet blev skudt i gang med en velbesøgt idrætskonference den 25. november 2024 om megatrends og fremtidens foreningsliv. Dagen bød på oplæg og drøftelser med deltagelse af blandt andre Nordeafonden samt en bred kreds af frivillige fra idrætsforeningerne i Rødovre. Konferencen markerede starten på samarbejdet og pegede på vigtige retninger for det videre arbejde.

Flere børn i fællesskaber er en eksternt finansieret indsats støttet af Social- og Boligstyrelsen. Projektet er gennemført i samarbejde mellem Rødovre Kommune og DGI. Formålet har været at øge idrætsdeltagelsen blandt børn i udsatte positioner gennem målrettede brobygningsforløb mellem skole og forening i det nære lokalområde. Projektet har været en klar succes, gennemført i samarbejde med Valhøj Skole og SFO og Islev Skole og SFO, Hwarang Taekwondo, Rødovre og Omegns Gymnastikforening, Orient Fodbold samt Islev Taekwondo.

Nybegynderne er et partnerskab mellem DGI Storkøbenhavn, Islev Taekwondo og Headspace, støttet af Bikubenfonden. Projektet er gennemført med opstart af særlige senstarterhold for unge, der står uden for foreningsfællesskaberne. Fokus har været på sårbare unge i alderen 13–25 år – særligt piger – med vægt på livsmestring, trivsel og adgang til trygge fællesskaber. Rødovre Kommune har understøttet indsatsen via foreningskoordinatorfunktionen og skole-foreningssamarbejdet.

Frivillighedsuddannelsen er gennemført i foråret 2025 med deltagelse af 20 deltagere fra 8 lokale foreninger. Forløbet har bidraget til at styrke foreningernes frivillige kapacitet. Deltagerne er blevet introduceret til bl.a. planlægning, rekruttering og fastholdelse af frivillige, og kurset har givet ny inspiration til arbejdet med foreningernes organisering og synlighed. Deltagende foreninger: Rødovre Petanque Klub, Gymnastik- og Idrætsforeningen ORIENT (Fodbold), Gå-lunt-løb-Rødovre, Islev Taekwondoklub, Rødovre Floorball Club, Rødovre Karateskole, Rødovre og Omegns Gymnastikforening (ROG), Rødovre Skøjte- og Ishockey Klub. Desuden deltog Rødovre Byggelegeplads.

Igangsatte aktiviteter:

Lederakademiet for unge er planlagt til afvikling over 4 kursusgange i efteråret 2025. Målgruppen er unge fra idrætslivet i alderen 16-24 år. Tilmelding er udsendt, og der afventes en samlet tilbagemelding fra DGI på antallet af tilmeldte (der er 20 pladser på kurset). På akademiet kommer deltagerne til at arbejde med deres rolle som frivillig og leder, at planlægge events samt det gode samarbejde. Initiativet har fokus på engagement, medansvar og meritgivende frivillighed. Lederakademiet bidrager desuden til at forankre de unges engagement i foreningernes ledelse, idet hver deltagende forening sender en tovholder fra foreningens bestyrelse eller ledelse til et møde i starten og slutningen af forløbet. På den måde understøttes de unges rolle i foreningens udvikling og deres tilknytning til det frivillige fællesskab.

0–6 års indsatsen er i opstartsfasen. Der er indgået konkrete aftaler med Rødovre Tennisklub og Rødovre Floorball Club om opstart af hold. Derudover er der igangsat dialog med yderligere fire foreninger (volleyball, atletik, badminton og basketball). Indsatsen fokuserer på opstart af weekendhold, opkvalificering af forældre som trænere og støtte fra DGI-instruktører i de første tre måneder. Der arbejdes samtidig med materialer, tøj og synlighed fx via sociale medier.

Seniorindsatsen (60+) er i opstartsfasen. Der arbejdes med udvikling af nye aktiviteter målrettet ældre borgere, herunder rekruttering og uddannelse af instruktører. Et nyt hold i samarbejde med Orient starter ved Stadion i august 2025. Der afholdes inspirationsworkshops, og der udvikles tilbud som naturtræning, yoga og multisport med blik for både sundhed og fællesskab. Indsatsen koordineres med Social- og Sundhedsforvaltningens Otium-initiativ samt øvrige relevante indsatser.

360 graders foreningsudvikling for nye foreninger er i gang i mindre skala og efter behov. Aktuelt deltager Orient (både hovedforeningen og fodboldafdelingen) samt Avarta i forløbet. Indsatsen har til formål at styrke foreningernes samlede kapacitet og bæredygtighed gennem rådgivning, sparring og strategisk udvikling.

Under planlægning:

Temamøder og netværk er under planlægning og kommer bl.a. til at fokusere på trivsel og motivation i foreningslivet. Det første møde forventes afholdt i vinteren 2025 og skal understøtte refleksion og udvikling på tværs af foreningerne.

Øget diversitet i foreningernes aktivitetsudbud er endnu ikke igangsat. Det forventes, at der tages politisk stilling til, hvordan og hvornår indsatsen skal prioriteres, på et kommende møde i den politiske følgegruppe. Indsatsen har til formål at understøtte udviklingen af et bredere idrætstilbud i Rødovre, herunder opstart af nye aktiviteter eller nye foreninger med fokus på målgrupper, som i dag er underrepræsenterede.

Dagtilbudssamarbejde (ABC-forløb) er ikke en del af det betalte partnerskab, men tilbydes som en ekstra indsats via eksterne midler, som DGI har skaffet. Forløbet bygger videre på de gode erfaringer med leg og bevægelse i dagtilbuddene fra den forrige partnerskabsperiode (2020–2023). Et gratis forløb er blevet tilbudt til ét dagtilbud i Rødovre, men udfordringer med tid og ressourcer har vanskeliggjort opstart. Der arbejdes videre med at tilpasse modellen og skabe mere realistiske rammer for deltagelse.

Medlemsudvikling

Antallet af medlemmer i Rødovres idrætsforeninger er steget fra 8.966 i 2019 til 11.160 i 2023, svarende til en vækst på 24,5 %. Det vidner om et stærkt og voksende foreningsliv, som partnerskabet skal være med til at fastholde og videreudvikle.

Samtidig viser data fra DGI, at kun 41 % af medlemmerne i Rødovre er kvinder, hvilket underbygger relevansen af partnerskabets fokus på diversitet og målrettede indsatser.

Tværgående strategisk værdi

Partnerskabet bidrager direkte til implementering af Rødovre Kommunes idrætspolitik, sundhedspolitik og børne- og ungepolitik, samt nationale anbefalinger om bl.a. trivsel, karakterdannelse, bevægelse og fritidspasordninger. Gennem fælles projektledelse og politisk følgegruppe sikres både fremdrift og forankring.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Partnerskabet er finansieret via folkeoplysningsmidlerne samt DGI’s egne midler og ekstern finansiering gennem fonde. Den samlede økonomi er uændret i forhold til det vedtagne oplæg fra 2023.

Tidsplan

De igangværende initiativer fortsætter frem mod nyt statusmøde i den politiske følgegruppe i efteråret 2025. Her vil der blive fulgt op på fremdrift, tilslutning og eventuelle justeringer af prioriterede indsatsområder.

Bilag

Bilag 1: Bilag 1 - Handleplan 2024-2026 Rødovre-DGI

Orientering om sundhedsprofil for børn født i 2023 samt børn og unge ind- og udskolingsundersøgt i 2023/24
Sag nr. 45

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger rapporterne "Sundhedsprofil for børn og unge født år 2023" samt "Sundhedsprofil for børn og unge ind- og udskolingsundersøgt i skoleåret 2023/24" til orientering.

Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at "Sundhedsprofil for børn og unge født år 2023" samt "Sundhedsprofil for Børn og unge ind- og udskolingsundersøgt i skoleåret 2023/24" tages til efterretning

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune deltager hvert år i det tværkommunale samarbejde Databasen Børns Sundhed, som drives af Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet. 33 kommuner indgår i samarbejdet, som har til formål at skabe viden om børns sundhed og trivsel samt understøtte udviklingen af kvalitet i sundhedsplejen.

Som en del af samarbejdet udarbejdes årligt to sundhedsprofiler (vedlagt som bilag):

Sundhedsprofil for børn født i 2023 (bilag 1)

Denne rapport bygger på data fra sundhedsplejens journaler, som udfyldes ved fire sundhedsplejerskebesøg inden for barnets første leveår. Sundhedsprofilen indhenter data fra to journalsystemer, henholdsvis Solteq Sund-journalsystem og NOVAX-journalsystem. Sundhedsplejen i Rødovre Kommune anvender Solteq Sund-journalsystemet.
Sundhedsprofilen viser, at der for nogle faktorer er variation i registreringerne mellem de to journalsystemer. Disse forskelle er også observeret de tidligere år, og kan f.eks. skyldes forskellige registreringsfelter i systemerne.

I 2023 indgår i alt 21.521 børn i sundhedsprofilen fordelt på 33 kommuner. Fra Rødovre Kommune indgår data om 538 børn. Rapporten belyser blandt andet amning, søvn, vægt og vækst, motorik, psykisk trivsel i familien og forældre-barn-relationen. Resultaterne bidrager med vigtig viden om småbørns sundhed og trivsel og danner baggrund for den forebyggende indsats i de tidlige leveår.

Sundhedsprofil for børn og unge ind- og udskolingsundersøgt i skoleåret 2023/2024 (bilag 2)

Denne rapport bygger på data fra de lovpligtige helbredsundersøgelser i indskoling (0. klasse) og udskoling (9. klasse).

I skoleåret 2023/24 har 22 kommuner leveret data ind til sundhedsprofilen. I alt har 11.355 børn deltaget i indskolingsundersøgelsen (458 fra Rødovre) og 10.406 unge har deltaget i udskolingsundersøgelsen (370 fra Rødovre).

Sundhedsprofilen giver et indblik i børn og unges trivsel, mentale sundhed, sociale relationer, sundhedsvaner og risikoadfærd og udfyldes af sundhedsplejen i dialog med barnet/den unge. Resultaterne anvendes til at følge udviklingen over tid og identificere relevante indsatsområder.
Ved fortolkning af sundhedsprofilernes resultater er det vigtigt at være opmærksom på, at forskelle mellem kommunerne ikke alene afspejler forskelle i børn og unges sundhedstilstand, men også kan skyldes variationer i befolkningssammensætningen og forskelle i registreringspraksis. Data bør derfor ses som et grundlag for dialog og refleksion og ikke endegyldige konklusioner.

Kommende landsdækkende database
Regioners Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram (RKKP), Danske Regioner, Statens Institut for Folkesundhed (SIF), Sundhedsdatastyrelsen, Databasen Børns Sundhed og Kommunernes Landsforening samarbejder lige nu om at udvikle Landsdækkende Database for Børn og Unges sundhed (LDBU), som i fremtiden skal ensrette og samle udvalgt data fra den kommunale sundhedspleje. Den nationale database er undervejs.

Udvalgte resultater for Sundhedsprofil for børn født i 2023

Sundhedsplejen spiller en central rolle i at støtte småbørnsfamilier i barnets første leveår og skabe grundlag for tidlig opsporing og forebyggelse. Et tæt samarbejde med forældrene i denne periode giver mulighed for at opdage udfordringer tidligt og understøtte en tryg start på barnets liv.

  • 1,6 % af børnene i Rødovre Kommune er udsat for tobaksrøg i hjemmet. Denne andel er 3,3 % i hele populationen og 3,7 % blandt kommunerne, der anvender Solteq Sund-journalerne.
  • 12,3 % af børnene i Rødovre Kommune har bemærkninger* til motorisk udvikling ved mindst to besøg i det første leveår. Denne andel er 5,8 % i hele populationen og 8,4 % blandt kommunerne, der anvender Solteq Sund-journalerne.
  • 12,7 % af børnene i Rødovre Kommune har bemærkninger* til søvnen ved mindst ét besøg i det første leveår. Denne andel er 12,0 % i hele populationen og 18,8 % blandt kommunerne, der anvender Solteq Sund-journalerne.
  • 5,0 % af børnene i Rødovre Kommune har bemærkninger* til uro og gråd ved mindst ét besøg i det første leveår. Denne andel er 6,5 % blandt kommunerne, der anvender Solteq Sund-journalerne.

Udvalgte resultater for Sundhedsprofil for børn og unge ind- og udskolingsundersøgt i skoleåret 2023/2024

Sundhedsprofilen viser, at de fleste børn og unge i Rødovre Kommune fortsat trives og har sunde relationer. I både ind- og udskoling vurderer et stort flertal af eleverne, at de er glade, har det godt, og har god kontakt til jævnaldrende. For eksempel angiver 95 % af eleverne i indskolingsundersøgelsen, at være meget glad/glad.

Indskoling (0. klasse)

  • 18,0 % af indskolingsbørnene i Rødovre Kommune har overvægt eller svær overvægt. I hele populationen er andelen 13,5 %.
  • 6,3 % af indskolingsbørnene i Rødovre Kommune vurderer, at de generelt trives dårligt. I hele populationen er andelen 4,9 %.
  • 8,0 % af indskolingsbørnene i Rødovre Kommune vurderer, at de trives dårligt i skolen. I hele populationen er denne andel 10,6 %.

Udskolingen (9. klasse)

  • 9,3 % af de unge i Rødovre Kommune har en bemærkning* til alkohol. Denne andel er 8,4 % i hele populationen.
  • 5,9 % af de unge i Rødovre Kommune har en bemærkning* til rygning. Denne andel er 3,8 % i hele populationen.
  • 16,6 % af de unge i Rødovre Kommune har overvægt eller svær overvægt. I hele populationen er andelen af unge med overvægt/svær overvægt 16,3 %.
  • 3,3 % af de unge i Rødovre Kommune har en bemærkning* til trivslen i hjemmet. I hele populationen er denne andel 5,0 %.
  • 3,9 % af de unge i Rødovre Kommune har en bemærkning* til trivslen i skolen. Denne andel er 5,4 % blandt undersøgelsens øvrige kommuner, der laver udskolingsundersøgelsen blandt 9. klasseselever.

*En ”bemærkning” betyder, at sundhedsplejersken vurderer, at der er en udvikling hos barnet, der ikke er alderssvarende, eller forhold, der kræver yderligere observation, undersøgelse eller henvisning til et relevant kommunalt tilbud eller til yderligere udredning i almen praksis.

Den ledende sundhedsplejerske deltager på mødet i Social- og Sundhedsudvalget og præsenterer hovedresultaterne mundtligt. Børne- og Skoleudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget modtager sagen som en skriftlig orientering.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Sundhedsprofil for børn født i 2023
Bilag 2: Rødovre Rapport

Diverse
Sag nr. 46

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Underskriftsside
Sag nr. 47

Beslutningskompetence: KFU

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at Kultur- og Fritidsudvalget godkender beslutningsprotokollen.

Beslutning

Protokollen blev underskrevet.

Sagsfremstilling

Kultur- og Fritidsudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen. For at godkende beslutningsprotokollen skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend".