Kultur- og Fritidsudvalget 2025
02-12-2025
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Tina Hippe Hansen (C)
Martin Rosenkrantz (F)
Marianne Christensen (Ø)
Fraværende
Sager 61 - 68
Meddelelser
Sag nr. 61
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Sagen fremlægges til orientering:
- Sammenlægning af Heerup Museum og Rødovregaard (se bilag).
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Sammenlægning af Heerup Museum og Rødovregaard Evaluering af handleplan for Kultur- og Fritidspolitikken 2024-2025
Sag nr. 62
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger evaluering af handleplanen for Kultur- og Fritidspolitikken 2024-2025
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at evaluering af handleplanen for Kultur- og Fritidspolitikken 2024-2025 tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommunes Kultur- og Fritidspolitik blev godkendt af Kommunalbestyrelsen den 14. marts 2023 og sætter retningen for udviklingen af kultur- og fritidslivet i Rødovre Kommune.
Kultur- og Fritidspolitikken har visionen: I Rødovre skal kulturen være i centrum for dannelse af mennesker og fællesskaber og bidrage til byens udvikling og udfordringer. Visionen ligger tæt op ad Rødovrestrategiens syv velfærdsindsatser med et særligt fokus på indsats 1. Demokrati og stærke sociale fællesskaber, indsats 3. Gode kultur- og idrætstilbud og indsats 6. En alsidig og levende by for borgere og virksomheder.
Kultur- og fritidspolitikken består af seks temaer:
Tema 1: Rødovres kulturelle fyrtårne
Tema 2: Kultur skal opleves og skabes
Tema 3: Kultur i byrummet
Tema 4: Børne- og ungekultur
Tema 5: Kultur giver sundere liv
Tema 6: Kultur for og med alle.
Hvert tema indeholder forskellige strategimål, som tilsammen udgør fundamentet for udmøntningen af Kultur- og Fritidspolitikken.
Udvalgte mål og indsatser for perioden 2024 – 2025
Med Kultur- og Fritidspolitikken er det besluttet, at der hvert andet år udarbejdes en handleplan, der beskriver kommunens indsatser og handlinger i forhold til strategimålene i politikken.
I Kultur- og Fritidspolitikkens handleplan for 2024 – 2025 er der udarbejdet fire overordnede indsatser, der samlet set rummer 21 handlinger på tværs af kultur- og fritidsområdet:
Indsats 1: Udbredelse af kunst og kultur for alle
Indsats 2: Kunst og kultur i byens rum
Indsats 3: Et godt børne- og ungeliv med kultur
Indsats 4: Udvikling af kulturelle fællesskaber.
Evaluering af indsatser
Samlet viser indsatserne, at kulturlivet i Rødovre i 2024-2025 har været præget af mangfoldighed, samskabelse og nye partnerskaber. Institutionerne har inddraget borgere i alle aldre og skabt fællesskaber og mødesteder på tværs af kulturformer. Som eksempler kan fremhæves Rødovre Biblioteks Design Thinking-projekt, hvor børn og unge har udviklet kreative løsninger, der styrker læselyst og samarbejdet mellem skole og bibliotek. Kunstprojektet på Aage Knudsens Strøg viser, hvordan kunst kan bruges som fællesskabsskabende redskab med aktiv borgerinddragelse fra både børn, unge og seniorer. Samtidig har Step on Stage vist, hvordan unge selv kan skabe kulturelle aktiviteter, når de får tillid, støtte og frie rammer. Derudover har kulturinstitutioner som Viften, Heerup Museum, Oplevelsescenter Vestvolden og Musikskolen arbejdet med nye formater, målgrupper og samarbejder. Kulturarv og historiefortælling er blevet styrket gennem Rødovre arkivs udgivelse af Rødovres historie og lokale udstillinger. Se bilag for en uddybende evaluering af hvert projekt.
Samlet står Rødovre med et kulturliv i bevægelse, hvor tværgående samarbejder mellem institutioner, foreninger og borgere har vist sig som en væsentlig styrke.
Lov- og plangrundlag
Indsatserne er samlet set med til at understøtte realiseringen af målsætningerne i Rødovrestrategien og Kultur- og Fritidspolitikken.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Tidsplan
Handleplanen er udmøntet i 2024-2025
Bilag
Bilag 1: Bilag - Evaluering af handleplan til Kultur- og Fritidspolitik2024-2025 Evaluering af handleplan for idrætspolitikken 2025
Sag nr. 63
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger evaluering af handleplanen for idrætspolitikken 2025.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at evaluering af handleplan for idrætspolitikken 2025 tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommunes idrætspolitik blev godkendt af Kommunalbestyrelsen den 25. januar 2022 og danner rammen for udviklingen af idrætslivet i Rødovre.
Visionen er, at alle borgere skal have mulighed for et aktivt, sundt og mangfoldigt idrætsliv gennem hele livet.
Idrætspolitikken omsættes gennem årlige handleplaner, der sætter fokus på konkrete mål og initiativer, som fremmer deltagelse, trivsel og fællesskab i forenings- og fritidslivet. Samtidig gennemføres der hvert år en evaluering af handleplanens indsatser.
Udvalgte mål og indsatser i 2025
De udvalgte mål og indsatser for handleplanen var:
- At afholde idræts- og temamøder om fremtidens foreningsliv for at styrke netværk og samarbejde.
- At gennemføre frivilliguddannelse og udvikle Ungelederakademiet for at styrke rekruttering og kompetencer blandt frivillige og unge ledere.
- At udnytte og udvikle kommunens idrætsfaciliteter bedst muligt på baggrund af data og dialog med foreningerne.
- At videreudvikle fritidsvejledningen og fritidspasordningen for at sikre, at børn og unge fra sårbare familier får mulighed for et aktivt fritidsliv.
- At videreføre og udrulle Mod på Trivsel med fokus på samarbejdet mellem skole, SFO og foreningsliv.
Evaluering af indsatser:
Evalueringen af handleplanen for 2025 viser, at der har været god fremdrift i arbejdet med at understøtte børn, unge og frivillige i idrætslivet samt styrke samarbejdet mellem foreninger, skoler og kommunen. Flere af indsatserne viderefører projekter fra tidligere år og har bidraget til en mere bæredygtig og inkluderende struktur omkring idrætten i Rødovre.
De væsentligste resultater fra årets handleplan kan opsummeres således:
- Idræts- og temamøder har skabt nye samarbejder mellem foreninger, DGI og fonde og bidraget til udvikling og netværksdannelse i foreningslivet. I 2025 deltog omkring 60 repræsentanter fra foreninger, fonde og samarbejdspartnere i et temamøde om fremtidens foreningsliv, hvilket resulterede i nye partnerskaber og en fondsansøgning fra Rødovre Håndbold, der efterfølgende blev imødekommet.
- Frivilliguddannelsen har haft høj deltagelse og positive evalueringer, mens Ungelederakademiet er under videreudvikling med henblik på gennemførelse i 2026. I alt deltog 20 frivillige fra ni foreninger i forårets uddannelsesforløb, og evalueringerne viste, at 95 % oplevede øget motivation og bedre værktøjer til ledelse og planlægning i foreningsarbejdet.
- Udnyttelsen af idrætsfaciliteter er blevet mere målrettet gennem brug af data fra termiske kameraer, som understøtter dialogen med foreningerne. De indsamlede data viser en gennemsnitlig udnyttelsesgrad på omkring 83 % i kommunens idrætshaller i spidsbelastede tidsrum. Resultaterne anvendes i planlægningen af fremtidige halprojekter og drøftes løbende med foreninger, centerledere og Kultur- og Fritidsudvalget.
- Fritidspasordningen har oplevet markant stigende efterspørgsel og har bidraget til, at flere børn og unge fra sårbare familier deltager i foreningslivet. I 2025 blev der udstedt 113 fritidspas, heraf 44 genansøgninger. Puljen på 180.000 kr. blev opbrugt i oktober, hvorefter Folkeoplysningsudvalget tilførte yderligere 35.000 kr. Den stigende efterspørgsel viser, at ordningen både når ud til nye familier og fastholder børn i foreningsfællesskaber over tid.
- Mod På Trivsel er blevet forankret som en kommunedækkende indsats, der styrker børns trivsel gennem foreningsidræt og samarbejde mellem skole, SFO og foreninger. De tidligere prøvehandlinger har vist stor succes – særligt på Islev Skole og Valhøj Skole, hvor foreningsaktiviteter i SFO-tiden har ført til faste foreningstilbud. Erfaringerne herfra danner nu grundlag for den kommende udrulning til øvrige skoler.
Evalueringen viser samlet set, at de igangsatte initiativer har haft en positiv effekt på trivsel, deltagelse og samarbejde i idrætslivet i Rødovre. Erfaringerne herfra vil indgå i planlægningen af de kommende års handleplaner.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Handleplanen er udmøntet i 2025.
Bilag
Bilag 1: Evaluering af handleplan for Idrætspolitik 2025 Anlægsinvesteringer på idrætsområdet 2026
Sag nr. 64
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen har som en del af budgetaftalen for 2026 afsat 11,9 mio. kr. til anlægsinvesteringer på idrætsområdet i den såkaldte idrætspulje. Hertil overføres ca. 5,7 mio. kr. fra idrætspuljen i 2025. Den samlede økonomiske ramme for idrætspuljen i 2026 udgør således 17,6 mio. kr.
På baggrund af analyserne og høringerne af foreningerne indstilles seks projekter til realisering i 2026 for en samlet anslået pris på 10,675 mio. kr.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at der gives en anlægsbevilling på 0,35 mio. kr. til Kultur- og Fritidsudvalget til udskiftning af tribunesæder på Espelundens Idrætsanlægs Stadion, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 11,9 mio. kr. i 2026 i idrætspuljen,
- at der gives en anlægsbevilling på 0,45 mio. kr. til Kultur- og Fritidsudvalget til etablering af discgolf bane i Espelundens Idrætsanlæg, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 11,9 mio. kr. i 2026 i idrætspuljen,
- at der gives en anlægsbevilling på 0,125 mio. kr. til Kultur- og Fritidsudvalget til etablering af udendørs styrketræning ved Rødovre Stadionhal, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 11,9 mio. kr. i 2026 i idrætspuljen,
- at der gives en anlægsbevilling på 1,0 mio. kr. til Kultur- og Fritidsudvalget til udskiftning af lys på kunstgræsbanen ved Horshøjvej, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 11,9 mio. kr. i 2026 i idrætspuljen,
- at der gives en anlægsbevilling på 8,0 mio. kr. til Kultur- og Fritidsudvalget til etablering af 5-mands kunst-græsbaner Espelundens Idrætsanlæg, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 11,9 mio. kr. i 2026 i idrætspuljen,
- at der gives en anlægsbevilling på 0,75 mio. kr. til Kultur- og Fritidsudvalget til etablering af opbevaringshylder i Rødovre Stadionhal 2, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 11,9 mio. kr. i 2026 i idrætspuljen,
- at det resterende rådighedsbeløb i idrætspuljen på 6,9 mio. kr. i lighed med tidligere beslutninger kan finansiere et eventuelt merforbrug på projekterne bevilget i idrætspuljen 2026, samt
- at det resterende rådighedsbeløb i idrætspuljen på 6,9 mio. kr. søges indarbejdet i budget 2027 i forbindelse med anlægsstyringssagen i marts 2026.
- [at de projektønsker, der ikke er prioriteret i denne omgang, indgår i de kommende analyser af kapacitet og behov i forbindelse med udviklingen af Helhedsplanen for idrætsområdet.]
Beslutning
Anbefales idet Kultur- og Fritidsudvalget bemærker, at idrætsanlægget er faktuelt forkert benævnt og rettes til ”Espelundens Idrætsanlægs Stadion” til den videre sagsbehandling.
Sagsfremstilling
Børne- og Kulturforvaltningen har efter dialog med Teknisk Forvaltning, Fællesrepræsentationen for Idrætsforeninger i Rødovre (FIR) samt repræsentanter fra brugerbestyrelserne på idrætsanlæggene udarbejdet et oplæg til, hvilke projekter der foreslås realiseret gennem Idrætspuljen i 2026.
FIR og brugerbestyrelserne på idrætsanlæggene har været inddraget i høring med henblik på at kvalificere vurderingen af behov, ønsker og lokal forankring. Teknisk Forvaltning har været inddraget i at kortlægge ressourcetrækket ved projekterne samlet og enkeltvis, mens DGI Storkøbenhavn har bidraget med idrætsfaglige vurderinger i forhold til relevans og sammenhæng med kommunens idrætspolitiske mål. Processen for udvælgelse af anlægsinvesteringer i 2026 redegøres der for i vedlagte bilag.
Som en del af årets proces blev nedenstående kriterier vedtaget i Kultur- og Fritidsudvalget i december 2024 i forhold til at prioritere og udvælge de forskellige projektforslag:
- Anlægsprojekter, der optimerer og forbedrer nuværende faciliteter.
- Anlægsprojekter, der fremstår modne og klar til at blive realiseret.
Forvaltningen har med udgangspunkt i ovenstående kriterier og under hensyntagen til vurderingen af ressourcetrækket i forvaltningerne udarbejdet en samlet analyse af hvert af de indsendte projektforslag. På prioriteringsmødet d. 19. juni 2025 drøftede forvaltningen, FIR, repræsentanterne fra brugerbestyrelserne samt DGI Storkøbenhavn de modtagne ansøgninger. Se bilag for alle projektansøgninger, for forvaltningens analyse af ansøgningerne samt for referat af prioriteringsmøde med FIR og foreningerne.
Udvælgelse
Til årets proces modtog Børne- og Kulturforvaltningen 15 ansøgninger, hvoraf 11 blev uddybet og analyseret i anden runde. Ud af 11 de ansøgninger er 6 projekter blevet udvalgt til politisk godkendelse. Nedenfor følger en kort beskrivelse af de udvalgte projektforslag.
1. BK Avarta – udskiftning af tribunesæder (0,35 mio. kr.)
Projektets formål er udskiftning af de eksisterende, nedslidte tribunesæder på Espelundens Idrætsanlægs Stadion. Tiltaget forbedrer anlæggets funktion og fremtoning og vurderes at kunne gennemføres hurtigt uden større tekniske forhindringer.
Analysen vurderer projektet som modent med lavt ressourcetræk og høj realiserbarhed. Det bidrager til en optimering af eksisterende faciliteter og fastholder et velfungerende stadionmiljø til både kamp- og tilskueraktiviteter.
2. Espelundens Idrætsanlæg – etablering af discgolfbane (0,45 mio. kr.)
Projektets formål er etablering af en discgolfbane i Espelundens Idrætsanlæg med op til 9 huller (afhængig af rådgivers konkrete vurdering). Banen vurderes at have et begrænset driftsbehov og kan anvendes frit af foreningsaktive og selvorganiserede brugere.
Analysen vurderer projektet som modent, økonomisk overskueligt og hurtigt realiserbart, med mellem/højt ressourcetræk og god synergi til det øvrige anlæg. Det bidrager til mangfoldighed i idrætstilbuddet og aktiverer et område, der i dag er underudnyttet.
3. Rødovre Stadionhal – udendørs styrketræning (0,125 mio. kr.)
Projektets formål er etablering af et mindre udendørs styrketræningsområde ved Rødovre Stadionhal. Området tænkes opført i tilknytning til hallens udearealer og eksisterende styrketræningsområde og kan anvendes af både foreninger, skolehold og selvorganiserede brugere.
Analysen vurderer, at projektet er relativt enkelt, hurtigt at realisere og har lavt drifts- og anlægstræk. Det udnytter eksisterende arealer mere effektivt og giver nye anvendelsesmuligheder uden behov for ny infrastruktur.
4. Horshøjvej – udskiftning af belysning på kunstgræsbanen (1,0 mio. kr.)
Projektets formål er udskiftning af ældre belysningsanlæg med moderne LED-armaturer på kunstgræsbanen ved Horshøjvej. Den eksisterende belysning ligger under anbefalet standard og er driftsmæssigt ineffektiv.
Analysen vurderer, at udskiftningen kan gennemføres med driftsbesparelse og øget brugsværdi, og at projektet har lav teknisk kompleksitet, dog skal der foretages en nabohøring ift. evt. lysgener. Tiltaget forlænger anlæggets levetid og styrker tilgængeligheden i vinterhalvåret.
5. Espelundens Idrætsanlæg – etablering af 5-mands kunstgræsbaner (8,0 mio. kr.)
Projektet omfatter etablering af tre 5-mands kunstgræsbaner nord for den eksisterende 11-mandsbane i Espelunden. Banerne skal øge kapaciteten for børne- og ungdomsfodbold og aflaste de eksisterende anlæg.
Analysen vurderer projektet som relevant og veldokumenteret i forhold til behov, med et mellem ressourcetræk og god mulighed for etablering. Projektet giver en markant kapacitetsforøgelse og styrker Espelunden som samlet idrætsområde.
6. Rødovre Stadionhal 2 – etablering af opbevaringshylder (0,75 mio. kr.)
Projektets formål er etablering af faste opbevaringshylder i hal 2 for at skabe bedre orden og logistik i forbindelse med afvikling af træning. Tiltaget er et mindre anlægsprojekt med lavt ressourcetræk og høj brugsværdi, der kan gennemføres uden nævneværdige driftsforstyrrelser.
Analysen vurderer projektet som realiserbart og med et lavt ressourcetræk i forbindelse med etablering. Det vurderes, at der vil være tydelig effekt for hallens daglige brugere.
Samlet indstilling
De seks projekter vurderes samlet at leve op til Idrætspuljens kriterier for 2026 om realiserbarhed og optimering af eksisterende faciliteter. Porteføljen sikrer en bred fordeling mellem anlægstyper og geografiske områder, og projekterne kan gennemføres med et afbalanceret ressourcetræk på tværs af forvaltninger.
I vurderingen er der lagt vægt på, at kommunen kan realisere projekterne inden for den eksisterende anlægskapacitet. Det er derfor ikke alle midler i Idrætspuljen 2026, der foreslås udmøntet i indeværende år. Den resterende del reserveres til projekter, som forventes at følge af Helhedsplanen for Idrætsområdet, hvor der kan være behov for sammenhængende prioritering og tidsmæssig koordinering.
Fremadrettet perspektiv
De projekter, der realiseres gennem Idrætspuljen 2026, styrker og vedligeholder de eksisterende idrætsfaciliteter og danner afsæt for det videre arbejde med Helhedsplanen for idrætsområdet. Flere af de projektønsker, der ikke er prioriteret i denne omgang, relaterer sig til kapacitetsudvidelser og nye funktioner, som med fordel kan vurderes i sammenhæng med den samlede udvikling af Rødovrehallen, Stadionhallen og Espelundens Idrætsanlæg.
Fælles for de projekter der ikke indstilles til realisering i Idrætspuljen 2026 er, at de enten har et større ressourcetræk, behov for yderligere afklaring eller ikke umiddelbart vurderes realiserbare inden for puljens tids- og anlægsramme. Flere af forslagene rummer dog elementer af kapacitetsudvikling og nye funktioner, som kan vurderes i en bredere strategisk sammenhæng i forbindelse med det videre arbejde med Helhedsplanen for idrætsområdet. Forslag til håndtering af projektforslag, der ikke prioriteres i Idrætspuljen 2026 er vedlagt sagen som bilag.
Arbejdet med Helhedsplanen vil blandt andet omfatte analyser af behov for nye idrætsfunktioner og faciliteter, og der er i forlængelse af budgetaftalen for 2026 afsat 80 mio. kr. til en kommende tilbygning ved Rødovrehallen til fx gymnastik, kampsport, bordtennis, motorik og eventuelt flytning af eksisterende kontorfunktioner.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Der er i budget 2026 afsat 11,9 mio. kroner til anlægsinvesteringer på idrætsområdet. Hertil kommer en overførsel på ca. 5,7 mio. kr. fra 2025. Den samlede økonomiske ramme for Idrætspuljen i 2026 udgør således 17,6 mio. kr. Med denne sag er der disponeret over 10,675 mio. kr. af det afsatte rådighedsbeløb i 2026.
Kommunalbestyrelsen vedtog med sag 175 fra december 2024, at et eventuelt mindre- eller merforbrug på konkrete projekter finansieret af idrætspuljen i 2024 og 2025 indregnes i idrætspuljen for 2026 i forbindelse med overførelsessagen 2025/2026. Det foreslås derfor, at de resterende midler på i alt ca. 6,9 mio. kroner forbliver i idrætspuljen 2026, indtil der foreligger et endeligt overblik over de samlede udgifter for de igangværende og kommende projekter. På nuværende tidspunkt forventes mindre justeringer i anlægsudgifterne for enkelte igangværende projekter fra Idrætspuljen 2024 og 2025, specifikt mødelokalet i skaterhockeyhallen, styrketræningslokalet ved Rødovrehallen samt beachanlægget i Espelunden, som følge af prisudvikling og tekniske forhold. Eventuelle afvigelser forventes håndteret inden for Idrætspuljens samlede økonomiske ramme. Uforbrugte midler vil herefter kunne indarbejdes i budget 2027, til at understøtte den kommende helhedsplan på idrætsområdet eller som en del af idrætspuljen 2027.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Processen for udvælgelse af anlægsinvesteringer i 2026Bilag 2: Idrætspuljen 2026 alle ansøgninger samlet 2 runde_redacted
Bilag 3: Idrætspuljen 2026 analyser samlet
Bilag 4: Referat af prioriteringsmøde for idrætspuljen 2026 d. 19. juni 2025
Bilag 5: Forslag til håndtering af projektforslag, der ikke prioriteres i Idrætspuljen 2026
Vestvolden - økonomisk opfølgning og fremadrettede tiltag
Sag nr. 65
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Kultur- og Fritidsudvalget blev den 11. november 2025 orienteret om det forventede regnskabsresultat for kulturområdet i 2025. Heraf fremgik det, at Oplevelsescenter Vestvolden har økonomiske udfordringer og forventer et samlet merforbrug på omkring 0,45 mio. kr. i 2025.
Nærværende sag fremlægges som opfølgning på den økonomiske orientering og indeholder forslag til, hvordan Oplevelsescenter Vestvolden på sigt kan skabe bedre balance i økonomien og opnå en mere bæredygtig drift.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at det godkendes, at Krigshistorisk Festival fremover afholdes hvert andet år, og
- at det godkendes, at Oplevelsescenter Vestvolden arbejder videre for at nedlægge sin bestyrelse, samt
- at forvaltningen sammen med Oplevelsescenter Vestvolden arbejder videre med en række øvrige, fremadrettede udviklingstiltag.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Oplevelsescenter Vestvoldens formål er at øge borgernes forståelse for Københavns Befæstning gennem udstillingsaktiviteter, skoleundervisning og andre formidlingsarrangementer, heriblandt Krigshistorisk Festival. På den måde bidrager Oplevelsescenter Vestvolden til at øge kendskabet til både lokal og national historie og skaber værdi for borgere, besøgende og frivillige i Rødovre Kommune og Storkøbenhavn.
Oplevelsescenter Vestvolden har siden 2017 afholdt Krigshistorisk Festival, et to-dages arrangement i juni. Festivalen blev aflyst i 2020 og 2021 som følge af COVID-19-restriktioner og i 2025 på grund af sygdom. Festivalen har i de senere år tiltrukket anslået mellem 12.000–20.000 besøgende.
Økonomiske udfordringer
Oplevelsescenter Vestvoldens økonomi er udfordret. Det forventes efter 3. kvartal 2025, at institutionen kommer ud med et samlet merforbrug på omkring 0,45 mio. kr. i 2025. Heraf er 0,23 mio. kr. overført fra 2024. Merforbruget skyldes stigende udgifter til bl.a. driften af Artillerimagasinet, driften af skoletjenesten samt udgifter til Krigshistorisk Festival. Merforbruget på 0,45 mio. kr. udgør en væsentlig del af institutionens samlede driftsbudget, som i 2025 er på 2,3 mio. kr., heraf 1,9 mio. kr. i kommunalt tilskud, og vurderes ikke at kunne bringes i balance uden tilpasninger i aktivitetsniveauet eller de økonomiske rammer.
En væsentlig del af de økonomiske udfordringer kan henføres til Krigshistorisk Festival. Som det fremgår af vedhæftet bilag, er udgifterne til Krigshistorisk Festival steget fra ca. 0,25 mio. kr. i 2017 til knap 0,38 mio. kr. i 2024, mens de eksterne tilskud og sponsorater i samme periode er faldet.
Udgifterne til festivalen er steget blandt andet på grund af øgede krav til sikkerhed, renovation og toiletforhold. Samtidig er Jobcentrets beskæftigelsesprojekt fra 2020 nedtrappet, hvilket tidligere bidrog med arbejdskraft til festivalens afvikling. Dette har medført behov for i højere grad at købe ekstern arbejdskraft, hvilket har øget de samlede omkostninger. Det betyder, at institutionen har vanskeligt ved at finansiere festivalen inden for det eksisterende budget.
Løsningsforslag
For at imødekomme de økonomiske udfordringer og skabe en mere bæredygtig drift foreslår Børne- og Kulturforvaltningen at afvikle Krigshistorisk Festival hvert andet år. Desuden foreslås det at nedlægge bestyrelsen og oprette et rådgivende organ for at skabe en mere logisk og entydig beslutningskæde og bedre at kunne tilknytte relevante kompetencer.
En afholdelse af Krigshistorisk Festival hvert andet år vil reducere de samlede udgifter til planlægning, bemanding og logistik samt give mulighed for en mere bæredygtig anvendelse af institutionens ressourcer. En ændret afviklingsfrekvens vurderes fortsat at kunne fastholde festivalens formidlingsmæssige værdi og publikumsinteresse, men på en økonomisk og driftsmæssig mere bæredygtig måde. Det skal dog bemærkes, at en afvikling hvert andet år vil kræve særskilt håndtering eller udvidet overførelsesret, så midler kan akkumuleres til festivalåret.
Det foreslås derudover, at Oplevelsescenter Vestvoldens bestyrelse nedlægges. Formålet med ændringen er at skabe en mere logisk og entydig beslutningskæde. I stedet for bestyrelsen kan der eventuelt oprettes et rådgivende organ, som kan sammensættes mere fleksibelt med relevante fagpersoner, som kan sparre med den daglige ledelse på Oplevelsescentret. Etableringen af et rådgivende organ medfører ikke yderligere omkostninger sammenlignet med den nuværende bestyrelsesstruktur. Det skal bemærkes, at der er processuelle forhold, som skal afklares, herunder i forhold til Naturstyrelsen, før en eventuel nedlæggelse af bestyrelsen kan gennemføres. Forvaltningen og Oplevelsescentret vil arbejde videre med at afklare de nødvendige procedurer og rammer.
Som supplement til de to løsningsforslag og de fremadrettede tiltag arbejdes der sideløbende med en økonomisk tilpasningsplan, som skal styrke Oplevelsescenter Vestvoldens økonomiske drift på længere sigt. Det omfatter blandt andet tilførsel af midler fra puljen “Styrket indsats på kulturområdet” i budgetaftalen 2026, en analyse af mulighederne for mere effektiv administrativ understøttelse på tværs af kulturområdet samt afvikling af institutionens opsparede merforbrug. I den forbindelse kan det overvejes at annullere Vestvoldens merforbrug i overførselssagen for 2025. Samlet set forventes ovenstående tiltag gradvist at kunne oparbejde en mere stabil og bæredygtig drift og dermed bringe Oplevelsescenter Vestvolden tættere på økonomisk balance. Der vil fortsat være behov for opfølgning og justeringer i takt med, at de foreslåede ændringer implementeres og deres effekt kan vurderes.
Fremadrettede tiltag
De foreslåede ændringer danner afsæt for, at Oplevelsescenter Vestvolden fremover kan arbejde videre med at udvikle sine aktiviteter.
I forlængelse af de foreslåede tiltag vil Oplevelsescenter Vestvolden i samarbejde med Kultur- og Fritidsafdelingen arbejde videre med:
- At søge at opjustere medfinansieringen fra Københavns og Frederiksberg Kommuner i forbindelse med den kommende genforhandling af Skoletjenesten for perioden 2027-2029. Desuden vil der arbejdes videre med en tilpasning af undervisningsaktiviteterne for skoleåret 2026/2027.
- At undersøge muligheder for nye indtægtskilder, herunder éntrebetaling, øgede indtægter fra mad og drikke, tilskud fra private fonde, erhvervssamarbejder og crowdfunding i forbindelse med Krigshistorisk Festival. Desuden at undersøge mulighederne for at udvikle nye partnerskaber og samarbejder med andre kulturinstitutioner og frivillige aktører.
- At søge funding til at videreudvikle formidlingen i Ejbybunkeren. Arbejdet vil tage afsæt i en gentænkning af den nuværende udstilling fra 2012 i lyset af den ændrede sikkerhedspolitiske situation og den fornyede interesse for koldkrigshistorien.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Udgifter til Krigshistorisk Festival Udmøntning af pulje på kulturområdet fra Budget 2026
Sag nr. 66
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Med afsæt i budgetaftalen for 2026, hvor der er afsat 0,3 mio. kr. til en styrket indsats på kulturområdet, fremlægges principper for fordeling af puljens midler i 2026 samt forslag til organisatoriske og administrative tiltag, der skal bidrage til mere robuste og driftssikre kulturinstitutioner i Rødovre Kommune.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at principper for fordeling af de afsatte midler på 0,3 mio. kr. mellem Musikskolen, Heerup Museum og Oplevelsescenter Vestvolden drøftes og godkendes, samt
- at udvalget tager til efterretning, at forvaltningen i dialog med institutionerne udarbejder en analyse af mulighederne for at skabe afgrænsede administrative samarbejder på tværs af to eller flere af kulturinstitutionerne.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommunes kulturinstitutioner spiller en central rolle i kommunens kulturliv og bidrager med stærke og mangfoldige tilbud til borgerne. Institutionerne leverer høj kvalitet og skaber værdi gennem formidling af kunst, kultur, musik og historie samt ved at skabe fællesskaber, der styrker sammenhængskraften i lokalsamfundet. Deres indsats bidrager til at give borgerne gode og meningsfulde kulturtilbud, og det er derfor et centralt sigte, at de fortsat har gode og stabile rammer for deres virke. I budgetaftalen 2026 er der derfor afsat midler til en styrket indsats på kulturområdet.
I budgetaftalen er det besluttet:
”Styrket indsats på kulturområdet med drøftelse og prioritering i Kultur- og Fritidsudvalget (Musikskolen, Heerup Museum, Ejbybunkeren) – 0,3 mio. kr. årligt i perioden 2026-2029”.
Midlerne er afsat med henblik på at styrke kulturinstitutionernes økonomiske og administrative bæredygtighed og skabe mere robuste enheder. Midlerne i budgetaftalen giver samtidig anledning til at gennemgå kulturinstitutionernes samlede organisering, administration og økonomi. Det skal ses i lyset af, at særligt de mindre institutioner de seneste år har oplevet et stigende pres på driften og udfordringer med merforbrug. De små økonomiske rammer og de begrænsede administrative ressourcer betyder, at selv mindre udsving i udgifter, aktivitet eller sygdom kan få stor betydning for økonomien.
I budget 2026 har Heerup Museum et samlet driftsbudget på 2,4 mio. kr., heraf 1,5 mio. kr. i kommunalt tilskud. Oplevelsescenter Vestvolden har et driftsbudget på 2,3 mio. kr., hvoraf 1,9 mio. kr. er kommunalt tilskud, mens Rødovregaard har et driftsbudget på 2,3 mio. kr., heraf 2 mio. kr. i kommunalt tilskud.
Aktuel økonomisk situation i 2025
De seneste år har særligt de mindre institutioner været udsat for budgetoverskridelser og driftsmæssige udfordringer. Udsving i publikumsaktivitet, fondsstøtte og egenindtjening samt stigende udgifter til energi, priser og løn har stor betydning. Samtidig er de sårbare over for sygdom og udskiftning på medarbejdersiden, og den smalle bemanding gør det vanskeligt at dække administrative funktioner som økonomistyring og bogføring.
Selvom de større institutioner generelt er mere robuste, er Musikskolen også økonomisk udfordret. Det skyldes især det stigende elevtal, som ikke udløser demografisk kompensation. Det presser skolens økonomi, da flere elever medfører øgede udgifter til kompagnonundervisning og materialer uden tilsvarende merindtægter.
Den økonomiske opfølgning, som blev præsenteret for Kultur- og Fritidsudvalget d. 11. november 2025, viser et samlet merforbrug på ca. 1 mio. kr. på kulturområdets institutioner, fordelt på følgende:
- Musikskolen forventer et merforbrug på 0,45 mio. kr. som følge af øgede udgifter til kompagnonundervisning og et overført merforbrug fra 2024.
- Oplevelsescenter Vestvolden forventer et merforbrug på omkring 0,45 mio. kr., heraf 0,22 mio. kr. overført fra 2024, som primært skyldes udgifter til energi samt ekstraudgifter i forbindelse med Krigshistorisk Festival og overdragelsen af Skoletjenesten fra Københavns Kommune.
- Heerup Museum forventer et merforbrug på 0,13 mio. kr. som følge af basisudgifter til driften og usikkerhed omkring fondsstøtte.
- Rødovregaard forventer et merforbrug på 0,1 mio. kr. som følge af basisudgifter til driften.
Der er udarbejdet økonomiske handleplaner for Musikskolen og Oplevelsescenter Vestvolden med henblik på at nedbringe merforbruget. Med handleplanerne samt med nedenstående fremadrettede tiltag vil der være grobund for en mere bæredygtig og driftssikker udvikling på kulturinstitutionerne. I den forbindelse skal det dog bemærkes, at ovennævnte institutioner som følge af deres små budgetter vil have vanskeligt ved at indhente tidligere års merforbrug.
Fremadrettede indsatser
De økonomiske forskelle og institutionernes respektive merforbrug understreger behovet for at gøre særligt de mindste og mest sårbare institutioner mere bæredygtige. For at styrke bæredygtigheden for de små institutioner foreslår forvaltningen følgende:
- at der fastlægges principper for fordeling af de afsatte midler i Budget 2026 for det kommende år, og
- der arbejdes videre med at skabe mere robuste og bæredygtige enheder gennem afgrænsede administrative samarbejder på tværs af to eller flere af kulturinstitutionerne.
Principper for fordeling af midlerne på 0,3 mio. kr.
I overensstemmelse med budgetaftalen for 2026 foreslås midlerne i 2026 fordelt til understøttelse af Musikskolen, Heerup Museum og Oplevelsescenter Vestvolden. Midlerne foreslås fordelt efter nogle overordnede principper, der afspejler institutionernes forskelligartede behov og samtidig understøtter en samlet, bæredygtig udvikling på kulturområdet.
Midlerne foreslås fordelt med udgangspunkt i følgende principper:
- Demografiske forskydninger og aktivitetsgrundlag – således at institutioner, der oplever øget pres fra stigende besøgstal eller brugergrupper, kan kompenseres for et højere aktivitetsniveau.
- Omfanget af kulturelle arrangementer og formidlingsaktiviteter – således at institutioner, hvis økonomi i væsentlig grad er bundet op på afvikling af særligt prioriterede og ressourcekrævende arrangementer, udstillinger og formidlingsaktiviteter, kan støttes.
- Behov for administrativt og driftsmæssigt samarbejde - hvor midlerne kan understøtte tværgående løsninger og fælles økonomifunktioner.
De foreslåede principper skal sikre, at midlerne både imødekommer aktuelle behov hos de tre institutioner og bidrager til en langsigtet styrkelse af kulturområdet. Forvaltningen vil med udgangspunktet i principperne fremlægge en ny sag i marts 2026 med forslag til konkret fordeling af midler for 2026. Det kan derudover overvejes at se på institutionernes merforbrug i forbindelse med overførelsessagen.
Bæredygtige institutioner og administrativ understøttelse
Forvaltningen foreslår endvidere, at der gennemføres en intern analyse af mulighederne for at skabe mere robuste og bæredygtige institutioner. Konkret skal analysen se på muligheder for, at to eller flere kulturinstitutioner kan indgå afgrænsede og veldefinerede administrative samarbejder med henblik på større sikkerhed i opgaveløsningen og en samlet bedre ressourceudnyttelse set på tværs af området. Det kan fx omfatte samarbejde om økonomistyring, bogføring, personaleadministration, eller andre driftsopgaver, hvor fælles løsninger kan skabe bedre kvalitet og mere effektiv ressourceanvendelse. Udgangspunktet er at store og mere robuste institutioner understøtter mindre institutioner. Ambitionen med at skabe fælles administrative samarbejder er både at frigøre tid og ressourcer hos de små institutioner og at styrke professionaliseringen af de administrative opgaver. Endelig kan analysen se på, om det er muligt at frigøre ressourcer, der i dag bruges på systemer og licenser og anvende dem på institutionerne til kerneopgaver.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Der er afsat 0,3 mio. kr. årligt i perioden 2026-2029.
Den konkrete fordeling af de 0,3 mio. kr. mellem de tre institutioner fastlægges af Kultur- og Fritidsudvalget i marts 2026.
Tidsplan
Ingen.
Diverse
Sag nr. 67
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 68
Beslutningskompetence: KFU
Indstilling
Børne- og Kulturudvalget indstiller,
at Kultur- og Fritidsudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Protokollen blev underskrevet.
Sagsfremstilling
Kultur- og Fritidsudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen. For at godkende beslutningsprotokollen skal hvert medlem underskrive ved at trykke "Godkend".
